Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF9 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Thomas Berthil Lund Jørgensen
Hold
2025 sa/GF9 (
GF9 sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velfærdsstaten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velfærdsstaten
Særlige fokusområder :
* Forløb om velfærdsstaten med indledende fokus på ulighed; dens årsager og dens konsekvenser og omfang.
* Bourdieu´s teorier om kapitaler, felt og habitus inddrages her.
* Derefter gennemgang af de politiske grundideologier og deres holdninger til ulighed. * Overordnet gennemgang af Universelle, Residuale og den Korporative velfærdsmodel, og deres ansvarsfordeling, med særligt fokus på den danske, universelle velfærdsmodels opgaver og udfordringer.
* Forløbet afsluttes med et mini-projekt, hvor eleverne kommer med løsningsforslag til nogle af disse udfordringer. Produktet ved dette miniprojekt kan vælges af underviseren, og kan være fremlæggelser, podcast, video-klip eller lign.
Indhold
Kernestof:
TEMA 1: ULIGHED OG VELFÆRD | VORES SAMFUND
"Vores Samfund" af Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen, forlaget Columbus 2024; sider: 135, 158-160, 162-168, 211-228, 231
Det er introen "Hvorfor er der ulighed i en velfærdsstat" samt afsnit 1.1, 1.1.1. og 1.1.2 der er lektien. Siderne i e-bøgerne er angivet lidt mærkeligt (har aldrig rigtigt forstået hvorfor, men sidetallet kan ses øverst i browseren - se vedhæftede b
Besvar parvis følgende spørgsmål om dokumentaren:a. Hvordan oplever og beskriver børnene i dokumentaren deres families situation i forhold til økonomi?b. Er der tale om absolut eller relativ fattigdom i børnenes situation?c. I hvilke situationer kan
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund? | VORES SAMFUND
Afsnit 1.2, 1.2.1 og 1.2.2 ! Mvh
Tekst A.docx Tekst B.docx 1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
1.5: Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark? | VORES SAMFUND
Afsnit 1.5, 1.5.1, 1.5.2 og 1.5.3 ! Mvh
Ingen lektier for, da vi først skal efterbehandle udsendelsen "Mandefald" fra sidste gang. Lektien er at medbringe sine noter fra sidst. Når vi har efterbearbejdet Mandefald, så går vi videre med den nye lektie om opfattelser af ulighed (linket og de
1.4: Hvorfor er der ulighed? | VORES SAMFUND
Klassen forfølger dig | Lyt som podcast | DR LYD
I skal i grupperne lave en præsentation, der handler om Glen Bechs barndom og den ulighed og de forskelle, han har oplevet i livet. Grupperne skal lave en PowerPoint eller lignende at tale ud fra. I præsentationen skal grupperne komme ind på:o Hvorda
Makkerpar og grupper, GF9 II.docx
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
Afsnit 1.6, 1.6.1, 1.6.2, 1.6.3 og 1.6.4 Mvh !
Liberalismen
FASE 2.
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
De tre velfærdsmodeller
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
•I arbejder individuelt i denne øvelse om teksterne fra Danske Regioner ”Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle." og Røde Kors "En hverdag med afsavn". Jeres svar skal lægges op under elevfeedback på modulet inden modulet er slut. M
Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle.pdf
Røde Kors undersøgelse - en hverdag med afsavn.pdf
1.10: Hvilke løsninger er der på velfærdsstatens udfordringer – og vil de mindske eller øge uligheden? | VORES SAMFUND
Afsnit 1.10. 1.10.1 1.10.2 og 1.11 ! Mvh
Krav til jeres forslag.pptx
Løvens Velfærdshule - Grupper og Udfordringer.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478026349", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478026349", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478026349" }