Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF13 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Kasper Damgaard Johansen, Lea Breinholt
Hold
2025 sa/GF13 (
GF13 sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velfærdsstat og ulighed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velfærdsstat og ulighed
Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på
et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Kernestof:
Opstart samfundsfag
Log ind | IBOG.DK
Vores Samfund - 1.1: Hvad er ulighed?
Vores Samfund - 1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed
Vores Samfund - 1.1.2: Ulighed og fattigdom er ikke det samme
Ulighed.docx
Som service har jeg lagt lektien ind som et dokument også. I skal sørger for at have styr på, at kunne logge ind på vores bogpakke
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professorer
Pararbejde.docx
Kvantitativt og kvalitativt materiale om ulighed i Danmark (1).pdf
Ulighed og velfærd: Nina Smith (Vores samfund - Kapitel 1) - Vores samfund: Samfundsstemmer
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund?
1.2.1: Økonomisk ulighed
1.2.2: Stigende ulighed | VORES SAMFUND (forlagetcolumbus.dk)
I skal nu arbejde parvis. Alle får udleveret et dokument med både kvalitativt og kvantitativt materiale om ulighed. Det statistiske materiale kan være svært, så giv jer god tid og gå i detaljer.
Ulighed og velfærd 3: Uligheden i de sociale klasser
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
1.3.1: Ressourcebeholderne | VORES SAMFUND
1.3.2: Social mobilitet og social arv | VORES SAMFUND
Tema 2: Den sociale arv i Danmark
1.4.1: Funktionalismen – ulighed er en helt naturlig ting i vores samfund | VORES SAMFUND
Ulighed_og_velfærd._Lektion_3._Tekster_til_analyse_om_køn.pdf
Vi samler op på spørgsmålene om funktionalismen og Bourdieu.
Ulighed og velfærd 5: Køn og ligestilling
1.5: Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark? | VORES SAMFUND
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.2: Ulighed i levevilkår mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.3: Ligestillingsdebatten | VORES SAMFUND
Ulighed og velfærd 5.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst
Vi samler op på mandefald
Afsnit
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
1.6.2: Konservatismen | VORES SAMFUND
1.6.3: Socialismen | VORES SAMFUND
1.6.4: Ideologier i forandring | VORES SAMFUND
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
1.8: Hvilke opgaver løser den offentlige sektor i Danmark? | VORES SAMFUND
Modulet er virtuelt, da jeg er på studietur. Opgavebeskrivelsen finder I under opgaver
Jeres ideologioplæg skal fremlægges og I skal være klar til fremlæggelser
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
Velfærdsmodeller I.docx
kronik-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle-udgivet-10-januar.pdf
Ulighed og velfærd 9: Velfærdsstatens udfordringer
Hvordan er den danske velfærdsstat udfordret ifølge afsenderne?På hvilken måde er ulighed et problem for dansk velfærd ifølge kronikken?Bourdieu-inspireret1. Er kronikken et udtryk for en funktionalistisk opfattelse af ulighed, eller er der mere tale
Løsninger på velfærdsstatens udfordringer.
Ulighed og velfærd 11.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478033680", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478033680", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478033680" }