Holdet GF1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Jean Christensen, Mie Lykke Nielsen
Hold 2025 ap/GF1 (GF1 ap la, GF1 ap sp)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF-AP-Sprog
Titel 2 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF-AP-Sprog

I almendelen af almen sprogforståelse lærer du nogle grundlæggende færdigheder, som er vigtige i alle sprogfag i gymnasiet. Almen sprogforståelse er derfor et utroligt vigtigt fag – ikke bare fordi du skal til eksamen i faget i slutningen af GF, men i høj grad fordi du skal bruge den viden og de færdigheder, som du får i faget, når du arbejder med sprog i andre fag i resten af dit gymnasieforløb.

Centralt for faget er morfologi, hvor du skal kende følgende ordklasser:
• substantiver, verber, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, numeralier og interjektioner.
Du skal derudover lære om sammensatte ord, og om hvordan ord kan deles i ’morfemer’.
En anden central del af almen sprogforståelse er syntaks, hvor du skal arbejde med sætningsanalyse. Her skal du kende følgende led:
• subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, adverbialled, konjunktional, og du skal lære om forskellen mellem helsætning og ledsætning.
Almen sprogforståelse er dog ikke kun at se på ordklasser og sætningsled. Almen sprogforståelse giver dig også en forståelse for sproghandlinger, semantik, sociolingvistik og læringsstile. Det vil sige, at vi arbejder med sprogets nuancer, og for hvilken betydning det har, hvordan vi bruger sproget. På den måde gør almen sprogforståelse dig bedre til at analysere tekster i fx danskfaget.

Måske har du en masse med fra folkeskolen, og så vil AP være en opsummering for dig, men hvis du ikke har arbejdet så meget med sprog og grammatik, så er AP helt nødvendig, da faget vil give dig de grundlæggende færdigheder, som du har brug for fremadrettet i sprogundervisningen.

Uanset hvad så ønsker vi dig rigtig god fornøjelse med almen sprogforståelse, og glæder os til at se på sprog sammen 😊

Latinpensum (sidst red. 21.10.25)

Grammatik:
Verbernes konjugation, NAG Minigrammatik, p. 1, skema 1 + 2/Sprogenes verden, p. 170.

Substantiver og adjektivers deklination, NAG Minigrammatik, p. 2-3, skema 3 + 4.

Romertal: NAG Minigrammatik, p. 5, skema 6.

Sproghistorie: Sprogenes verden, pp. 8, 10-12.

Øvemateriale til sprogfamilier: https://quizlet.com/dk/217543636/sprogfamilier-i-sv-p-10-kort-p-8-flash-cards/?funnelUUID=85ee6292-6420-4681-8318-990c580bfcc5


Ved forløbets slutning skal I

- kunne analysere latinske sætninger (konstruerede) syntaktisk. Dvs. kunne finde verballed, subjekt (= neksus), subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, samt parataktiske og hypotaktiske konjunktioner. Disse sætninger skal I kunne oversætte til dansk.

- kende de forskellige ordklasser og deres latinske betegnelser.

- kunne sum udenad.

- kende de regelmæssige verbers personendelser og være i stand at bestemme person og tal på en verbalform.

- kende kasus nominativ, akkusativ, genitiv, dativ og ablativ og vide, hvilke sætningsled, disse kasus bruges til.

- kende romertal.

- vide, hvad forskellen er på sprogfamilier og sprogætter, samt vide hvilke sprogfamilier, der tilhører den indoeuropæiske sprogæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer