Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Barbara Schønsted-Madsen, Freyja Trap Vosborg
|
|
Hold
|
2025 ap/GF4 (GF4 ap la, GF4 ap sp)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF almen sprogforståelse (ap sp)
I almendelen af almen sprogforståelse lærer du nogle grundlæggende færdigheder, som er vigtige i alle sprogfag i gymnasiet. Almen sprogforståelse er derfor et utroligt vigtigt fag – ikke bare fordi du skal til eksamen i faget i slutningen af GF, men i høj grad fordi du skal bruge den viden og de færdigheder, som du får i faget, når du arbejder med sprog i andre fag i resten af dit gymnasieforløb.
Centralt for faget er morfologi, hvor du skal kende følgende ordklasser:
• substantiver, verber, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, numeralier og interjektioner.
Du skal derudover lære om sammensatte ord, og om hvordan ord kan deles i ’morfemer’.
En anden central del af almen sprogforståelse er syntaks, hvor du skal arbejde med sætningsanalyse. Her skal du kende følgende led:
• subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, adverbialled, konjunktional, og du skal lære om forskellen mellem helsætning og ledsætning.
Almen sprogforståelse er dog ikke kun at se på ordklasser og sætningsled. Almen sprogforståelse giver dig også en forståelse for sproghandlinger, semantik, sociolingvistik og læringsstile. Det vil sige, at vi arbejder med sprogets nuancer, og for hvilken betydning det har, hvordan vi bruger sproget. På den måde gør almen sprogforståelse dig bedre til at analysere tekster i fx danskfaget.
Måske har du en masse med fra folkeskolen, og så vil AP være en opsummering for dig, men hvis du ikke har arbejdet så meget med sprog og grammatik, så er AP helt nødvendig, da faget vil give dig de grundlæggende færdigheder, som du har brug for fremadrettet i sprogundervisningen.
Uanset hvad så ønsker vi dig rigtig god fornøjelse med almen sprogforståelse, og glæder os til at se på sprog sammen 😊
PENSUM AP SP:
Læringsstrategier: SV 103-110
Genregenkendelse: SV 102
Sociolingvistik: SV 90-97
De nordiske sprog: SV 10 + SV 15-17
Sproghandlinger: SPS 170-173 (udleverede ark)
Substantiver: SV 20-24
- Substantiver
- substantivers køn
- bøjning i tal
- bestemthed
- kasus
Verber: SV 25-32 + 56-57
- Verber + verbalformer skema SV 25
- Infinitiv SV 26
- Bøjning i person og tal på forsk. sprog SV 27
- Tempus SV 28-29
- Participier SV 30
Adjektiver + adverbier: SV 34-38
Præpositioner SV 40-41
Pronominer SV 42-44
- Personlige pron. SV 42
- Possessive og relative pron. SV 43
Konjunktioner: SV 44
Numeralier og interjektioner: SV 45
Sammensatte ord og morfemer: SV 46-48
Syntaks: SV 50-64 + 66-71
- Subjekt og verballed SV 50-52 herunder kongruens og implicit subjekt
- Direkte objekt SV 54
- Subjektsprædikat SV 58
- Indirekte objekt SV 61
- Adverbialled SV 63
Konjunktional SV 64 (samt udleveret materiale)
- Parataktiske og hypotaktiske
Helsætninger og ledsætninger: SV 67-71
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
GF4 Latin - fællesnoter
-
Moodle GF4 : GF 4 AP latin
-
Rasmus Gottschalck: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 10, 14-15, 113-117, 119-123, 127-128, 132-133, 135, 138
-
Læs det på dansk (p.113-115) + lær verbet 'sum' udenad (p.119 nederst til højre).
-
AP la intro 2025 .docx
-
AP 2025 Intro.pptx
-
Lektie i Sprogenes verden: s. 19-33
-
Login til Moodle:
-
Afsnit
-
Lektie: Se denne video om ordklasser
-
Dansk Sprognævn
-
GF4
-
Læs det på dansk p.116-117 + medbring bogen. Skriv i elevfeedback, hvilke ordklasser følgende ord er:
-
Få styr på dit login til moodle.
-
Lektier:
-
Minigrammatik.pdf
-
SyntaktiskAnalyse.doc
-
Lav øvelse i moodle : p.120 øv1 +
-
GF4 Latin
-
Medbring AP-bogen + læs § 4 om præpositioner (p.122) + lav (så godt som du kan) øvelse 3 (p.122) i elevfeedback - husk at gemme.
-
Nye makkerskaber
-
Lektier: om Syntaks
-
Lav de moodleøvelser fra i går, som du ikke nåede at lave (om adjektiver, adverbier og præpositioner).
-
Husk at tage AP-bogen med til timen + Fuldt opladt pc.
-
Husk bog + Fuldt opladt pc + Login til Moodle.
-
Læs § 11 om indirekte objekt (p. 138) - husk bogen
-
Lav øvelser i moodle + husk Ap- bogen + opladt pc :
-
Vi mødes i 0.02 (lokale på musikgangen)🌞
-
PLAN FOR DAGENS MODUL:
-
Virtuelt modul.
-
Dette er et studiemodul, hvor I arbejder med stoffet selv.
-
Lektier til i dag:
-
Nye makkerskaber som gælder resten af GF-perioden.
-
Lektier: Morfemer
-
Oversigt: gruppearbejde og emner
-
Modulet er flyttet til mandag morgen, da jeg er på kursus.
-
Medbring AP-bog + læs om sproghistorie (p.10+14-15) + træn: Latinske verber
-
Læs dok: AP sluttest elevvejl. E25 v01.docx
-
Træn :
-
Pensumoversigt AP:Pensumoversigt AP, 2025.docx
-
Morfologi og syntaks oversigt: Morfologi og Syntaks oversigt.doc
-
Opsamlingsopgaver: AP 2025 opsamlingsopgaver.docx
-
Lektier: Øvelseshæfte (der ligger eksemplarer i mit dueslag til dem, der var fraværende).
-
Huskeliste inden prøven:
-
Pensumoversigt AP, 2025.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478095265",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478095265",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478095265"
}