Holdet GF14 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Malene Berner-Nielsen
Hold 2025 ap/GF14 (GF14 ap la, GF14 ap sp)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF almen sprogforståelse (ap sp + ap la)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF almen sprogforståelse (ap sp + ap la)

I almendelen af almen sprogforståelse lærer du nogle grundlæggende færdigheder, som er vigtige i alle sprogfag i gymnasiet. Almen sprogforståelse er derfor et utroligt vigtigt fag – ikke bare fordi du skal til eksamen i faget i slutningen af GF, men i høj grad fordi du skal bruge den viden og de færdigheder, som du får i faget, når du arbejder med sprog i andre fag i resten af dit gymnasieforløb.

Centralt for faget er morfologi, hvor du skal kende følgende ordklasser:
• substantiver, verber, adjektiver, adverbier, præpositioner, pronominer, konjunktioner, numeralier og interjektioner.
Du skal derudover lære om sammensatte ord, og om hvordan ord kan deles i ’morfemer’.
En anden central del af almen sprogforståelse er syntaks, hvor du skal arbejde med sætningsanalyse. Her skal du kende følgende led:
• subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, adverbialled, konjunktional, og du skal lære om forskellen mellem helsætning og ledsætning.
Almen sprogforståelse er dog ikke kun at se på ordklasser og sætningsled. Almen sprogforståelse giver dig også en forståelse for sproghandlinger, semantik, sociolingvistik og læringsstile. Det vil sige, at vi arbejder med sprogets nuancer, og for hvilken betydning det har, hvordan vi bruger sproget. På den måde gør almen sprogforståelse dig bedre til at analysere tekster i fx danskfaget.

Måske har du en masse med fra folkeskolen, og så vil AP være en opsummering for dig, men hvis du ikke har arbejdet så meget med sprog og grammatik, så er AP helt nødvendig, da faget vil give dig de grundlæggende færdigheder, som du har brug for fremadrettet i sprogundervisningen.

Uanset hvad så ønsker vi dig rigtig god fornøjelse med almen sprogforståelse, og glæder os til at se på sprog sammen 😊



PENSUM AP SP:

Læringsstrategier: SV 103-110

Genregenkendelse: SV 102

Sociolingvistik: SV 90-97

De nordiske sprog: SV 10 + SV 15-17

Sproghandlinger: SPS 170-173 (ligger som pdf i moodle under modul 13


Substantiver: SV 20-24
- Substantiver
- substantivers køn
- bøjning i tal
- bestemthed
- kasus


Verber: SV 25-32 + 56-57
- Verber + verbalformer skema SV 25
- Infinitiv SV 26
- Bøjning i person og tal på forsk. sprog SV 27
- Tempus SV 28-29
- Participier SV 30
- Diatese SV 31-32
- Transitive & intransitive (56) (ikke obligatorisk)
- Fra aktiv til passiv (øv. til diatese) (57) (ikke obligatorisk)


Adjektiver + adverbier: SV 34-38


Præpositioner SV 40-41

Pronominer SV 42-44
- Personlige pron. SV 42
- Possessive og relative pron. SV 43


Konjunktioner: SV 44
Numeralier og interjektioner: SV 45
Sammensatte ord og morfemer: SV 46-48


Syntaks: SV 50-64 + 66-71
- Subjekt og verballed SV 50-52  herunder kongruens og implicit subjekt
- Direkte objekt SV 54
- Subjektsprædikat SV 58
- Indirekte objekt SV 61
- Adverbialled SV 63


Konjunktional SV 64
- Parataktiske og hypotaktiske


Helsætninger og ledsætninger: SV 67-71




PENSUM AP LA

Ordklasser:
- substantiver (bøjes i køn, tal og kasus)
- pronominer (bøjes i kasus)
- Verber (bøjes i person og tal)
- Adverbier (bøjes ikke)
- Præpositioner (bøjes ikke + styrer en bestemt kasus)
- Adjektiver (bøjes i køn, tak og kasus, lægger sig til substantiver)
- Konjunktioner (parataktiske og hypotaktiske, bøjes ikke)


Verbernes bøjning
- bøjning i person og tal (øv dig på de latinske verbers personendelser)
- vb1 (a-stammer)
- vb2 (e-stammer)
- vb 3 (konsonant-stammer)
- vb4 (i-stammer)


Substantivernes bøjning
- bøjes i køn, tal og kasus
- f1, m2, n2, m/f3, n3, m/f4, m/f5


Syntaktisk analyse på latin
- subjekt (bøjes i nominativ)
- verballed (bøjes i person og tal)
- direkte objekt (bøjes i akkusativ)
- indirekte objekt (bøjesi dativ)
- adverbialled (bøjesi akkusativ/ablativ)
- konjunktionale: pil til siden (par. konj.) eller pil ned (hyp. konj.)


Romertal
- I, V, X, L, C, D, M


Interlatin og transparente ord


Sproghistorie
- sprogfamilier og sprogæt (indoeuropæisk)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer