Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Karl Svend Claussen Jørgensen, Mette Beier Husted
Hold
2025 nv/GF6 (
GF6 nv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
NV - Bæredygtigt madforbrug
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
NV - Bæredygtigt madforbrug
I skal have en grundlæggende forståelse for den naturvidenskabelige tankegang og arbejdsmetode.
Vi arbejder med udgangspunkt i et tema om bæredygtigt madforbrug, og vi skal undervejs lave en række små undersøgelser og forsøg. Vi arbejder med diverse modeller (grafer, figurer og f.eks. matematiske som lineær regression). Vi skal også læse tekster, se korte videoklip, tegne og formidle viden til hinanden.
Vi arbejder med basal naturfaglig viden om hvad mad er, hvad det består af, hvad kroppen bruger maden til, hvordan madproduktion påvirker miljøet, og så skal vi se på hvordan fremtidens mad kunne se ud.
Forsøg lavet med MBH:
Æble/kanel - smageforsøg
Forbrændingsforsøg (lys og syltetøjsglas)
Melbillelarve vækst forsøg
Fotosyntese og respiration i vandpest
Karsevækst forsøg
Indhold
Kernestof:
Videnskabsteori: Hvornår er noget videnskab?
Videnskabsteori: Videnskabelige Metoder - Sådan arbejder en forsker
Naturvidenskabeligt grundforløb - Intro.pptx
Velkommen til NAG og velkommen til Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV). Idag hilser vi på hinanden og taler om hvad videnskab egentlig er og hvad det særlige ved naturvidenskab er.
Brug 10 min. hjemmefra, inden modulet idag, på at tænke over hvad du ved om naturvidenskaben? Hvad studerer naturvidenskaben og hvordan skabes viden indenfor naturvidenskaben? Er der noget fagene biologi, kemi, geografi og fysik har til fælles? Og hv
Husk NV-mappen
NaturvidenskabensABC_pixi.pdf
10 naturvidenskabelige erkendelser.pdf
Grupper:
Ville du spise insekter for klimaets skyld? | KLIMAX
Journal - hvordan smager vi på mad.docx
Hvordan-smager-vi-paa-mad.docx
Den store klimadatabase
Hypoteser, deduktiv og induktiv
Kvalitativ og kvantitativ
Læs artiklen og se videoen igen (var lektie til sidste modul), inden modulet idag. Skriv noter til artiklen og videoen - hvad fortælles der om insekter som fødevarer?
Syv grunde til at sætte tænderne i insekter
Læs de første tre sider
Grupper
Respirationsprocessen i cellen
Grupper til forbrændingsforsøg:
Forbrændingsreaktioner-forsøg.docx
Figurer-Energi-i-kosten.pptx
Journal - forbrændingsprocesser.docx
Lineær regression med Excel
Video om lineær regression
Kompendium-Baeredygtigt-Madforbrug.pdf
NV2025-Jordens atmosfære.docx
Læse fokus:
GF6-Tryk og Atmosfæren.docx
Gruppe
What is an atom | Matter | Physics | FuseSchool
Atomer: Det periodiske system. "Skemaet over hele universet." Om Mendelejevs store opfindelse.
Fælles data - Journal - forbrændingsprocesser 2025.docx
Lineær regression i Excel
Basis kemi - opgaver.docx
Basis kemi.pdf
GF11-Klimamodeller i NetLogo.docx
pH
GRUPPER TIL FOTOSYNTESE OG RESPIRATIONSFORSØG:
Forskellige celler
Arbejdsark til NV - basis kemi, fotosyntese og celletyper.docx
Grupper til dagens arbejde:
Forsøg med fotosyntese og respiration.docx
Figurer - fotosyntese og respiration.docx
Vi arbejder videre med basis kemi opgaverne idag, og skal også lave forsøg med fotosyntesen og respirationsprocessen i vandplanter idag.
Læseguide:
GF6-ØvelseMedAlbedo.docx
GF6-Albedo.xlsx
Can we create the "perfect" farm? - Brent Loken
FOREDRAGET FOREGÅR I AGORAEN. DE SIDSTE 15 MIN AF MODULET GÅR MED OPSAMLING I KLASSEN (LOKALE 1.11)
Efter klimarapporten: Forskningen viser vej til bæredygtig mad og grønnere landbrug
Danskere spiser cirka 52 kilo kød om året: Hvorfor elsker vi kød så meget?
Finalt program til Klimahandledagen 2025.pdf Relevante problemstillinger til Klimahandledagen den 19.9.25.pdf Tilmeldte hold til Klimahandledagen den 19.9.25 - ny.pdf
Elins opskrift.docx
Grupper til melbillelarve forsøg:
vaekst-hos-melorm - inkl. teori og journal GF.docx
C-kredsløb og trofiske niveauer.pdf
Vi aflæser resultaterne fra vores fotosyntese og respirationsforsøg i starten af modulet.
NAG NV Metodekompendium 2025v1.docx
Madproduktion-Karsefroe-og-vaekstbetingelser - NV 2025.docx
DETTE SKAL DU GØRE I ARBEJD SELV MODULET.docx
Biodiversitetskrisen_Haefte3_2024.pdf
NV2025-Kompendium-KJ.docx
DataSol-indstråling - GF6.xlsx
Skema til overvejelser om naturvidenskabelig metode i forbindelse med forsøg.docx
Eksempel på NV eksamens plancher.docx
NVEksamenVejledning_GF6.docx
Idag samler vi op og danner os et overblik over særligt de forsøg I har lavet med mig i NV modulerne. Find "studieplan-knappen" her i lectio - tryk på denne og tryk så på undervisningsbeskrivelsen for NV (bæredygtigt madforbrug). Læs den korte beskri
Dokumenter
Klar til planchen i 5 skridt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
GF6-FyNg-Journal-Densitet
20-08-2025
Videnskab og metoder - noter
20-08-2025
GF6-FyNg: Journal Densitet af sand
29-08-2025
GF6-FyNg: Journal højde & tryk
05-09-2025
Forbrændingsreaktioner
10-09-2025
Basis kemi opgaver
12-09-2025
GF6-FyNg: Klimamodeller i Netlogo
12-09-2025
GF6-FyNg: Overvejelser
26-09-2025
Melbillelarve forsøg journal
26-09-2025
GF6-FyNg: Journal Albedo
26-09-2025
Fotosyntese og respiration i vandpest
30-09-2025
NV - ARBEJD SELV MODUL
01-10-2025
Karse vækst forsøg
07-10-2025
GF6-FyNg: Journal Stråling
10-10-2025
GF6-NV-Planche
24-10-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478151245", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478151245", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478151245" }