Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF7 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Emil Lambreth Quist Blumenfeld, Marie Habekost Nielsen
Hold
2025 nv/GF7 (
GF7 nv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Er kødproduktion i bæredygtig?
Titel 2
Proteiner (og melorme) i fødevareproduktionen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Er kødproduktion i bæredygtig?
I dette forløb arbejder vi i naturgeografi og fysik med følgende faglige undertemaer og metodemæssige tilgange
Hvad er bæredygtighed overordnet (empiri - tekst),
Vi undersøger hvor stort et areal der benyttes til kødproduktion (empiri statistik)
Vi laver en fremskrivning af befolkningstilvæksten (kvantitativ empiri) og finde ændringen af kødforbrug i Danmark, hvor antagelsen er at at vores matematiske model er gyldig og kødproduktionen forbliver det samme.
Vi diskuterer om modellen er gyldig og beregninger gyldige og hvilke samfundsmæssige forhold der kan påvirke modellens gyldighed. Diskussionen underbygges af empiri (data og tekster lagt op på lectio).
Vi undersøger hvor meget ekstra land Danmark skal have hvis vores ekstra kødproduktion skal være kvæg, gris, kylling, eller melorme.
Der laves en lille portfolie opgave der samler op på om kødproduktion er bæredygtig
Kvæg og andre dyr udleder drivhusgasser, derfor skal vi arbejde med hvad drivhusgasser, drivhuseffekt og strålingsbalancen er og hvad konsekvenserne er ved udledning af drivhusgasser.
I fysik skal vi derfor arbejde med bølgelængder, energi, effekt og intensitet og beregne albedoen for en hvid overflade herunder lav en ny lineær regression med en jounalaflevering
I naturgeograf skal vi lave en feltmåling af strålingsbalancen med en journal aflevering
Igennem hele forløbet taler vi om sammenhængen mellem metode, teori og empiri.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark 1 nv - ng-fy.docx
Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal - Altinget
1 modul NV NG-FY.pptx
Spiser vi for meget kød.pdf
2-4 modul NV NG-FY.pptx
Forberedelse til den store feltmåling.docx
NV komp.docx
Ved to graders opvarmning begynder verdens fødevareproduktion at vakle
To fluer med ét smæk_ Mad der er godt for klimaet og for dig.
Greenhouse Effect
Info om poster og eksamenspræsentation nv eksamen.docx
5-12 modul NG FY i NV.pptx
Din portfolie i NG-fy modul 12-13.pptx
Læs kommentarerne til afleveringen om strålingsbalance og albedoforsøget
2 gode råd til jeres planche
Supplerende stof:
Befolkningstal i Danmark
Lineær regression i Excel
Studieteknik naturgeografi.docx
Scale of the Universe
s.6 opgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Proteiner (og melorme) i fødevareproduktionen
Biologi og kemi
Indhold
Kernestof:
Vi ser den i timen
Lektie inden modul:Se indtil 1:46 i denne video om respiration
Hypoteser, deduktiv og induktiv on Vimeo Lektie inden modul: se denne video (3 min og 16 sek)
Bæredygtigt Madforbrug - (højreklik+ Full Screen). Læs s. 10-12 om kemi
Hvis nogle af jer har jeres eget kompendium med kemi-introduktion, så husk at tage det med! Vi kigger mere på stof, stofformler, tilstandsformer og begynder at se på, hvad kemisk energi er (fx energien i vores mad)
Vi laver dette forsøg. Læs øvelsesvejledningen inden modulet: Magnesium i syre 2022.docx
NAG NV Metodekompendium 2024.docx - læs øverste halvdel af s. 5, og genlæs evt. s. 3-4.
Vi laver dette forsøg: Journal-Melbillelarversfoedeudnyttelse.pdf
NV Kompendium Klima BI_KE 2020_2021.pdf
Lektier: Læs følgende inden modulet: NV Kompendium Klima BI_KE 2020_2021.pdf Læs s. 6-7.Læs også med s. 16-17 i dette kompendium: Bæredygtigt Madforbrug
Vi har et teoretisk modul, hvor vi kigger mere på variable og forbereder det her Præference-forsøg: Journal-Praeferencer.pdf. Anden halvdel af modulet er med jeres tutorer.
Journal-Praeferencer_melbillelarver.pdf
Resultater af melbillelarvers fødevareudnyttelse (vi vejer masser af havren og larver)Vi igangsætter forsøget Påvisning af respiration og fotosyntese
Fotosyntese forsøg NV .pdf
tegning af 6 reagensglas til fotosynteserorsøg på whitebords.png
Journal-Melbillelarversfoedeudnyttelse.pdf
Omlagt skriftlighed betyder at vi mødes, og du laver din aflevering færdig i løbet af denne time. Jeg kommer til give dig feedback på det du skriver, hvilket kommer til at stå I stedet for opgaveretningen. I denne omlagte skriftlighedstime skal du sk
Melbillelarvers fødeudnyttelse - fælles dataark
Økologi_bioC_20191118.pptx - slides om energipyramider, fødeudnyttelse mm
Forsøgsresultater fra fotosynteseforsøg + forb. aflevering om forsøget
Læs hjemmefra: s. 2-5 i dette kompendium: NV Kompendium Klima BI_KE 2020_2021.pdf
I får også lidt tid til at forberede jeres fremlæggelse af præferenceforsøget.
Krav til fremlæggelse af forsøget Melbillelarvers Præferencer.docx
Fotosyntese/respiration i vandpest, øvelsesvejledning: Fotosyntese forsøg NV (1).pdf
I laver nogle arbejdsspørgsmål i timen, og 3 grupper fremlægger præferenceforsøget for Emil, mens resten arbejder med spørgsmål: Arbejdsspørgsmål om fotosyntese og C-kresløbet.docx Her er yderligere opg om vækst og kost: Opgaver om kost og sundhed_NV
oprydning efter fotosynteseforsøg
Resten af grupperne fremlægger præferenceforsøg for melbillelarverne, mens I arbejder på planche til fotosynteseforsøget.
Krav til fotosyntese og respiration.docx - kravene til jeres gruppes planche om forsøget
Stearinlysforsøget -
NV - Stearinlys 2025.docx
Medbring alle jeres plancher om forsøget fotosyntese/respiration. Én gruppe bliver udtrukket til at fremlægge forsøget. Derefter danner vi os et overblik over alle de forsøg, I har udført i biologi/kemi-delen af GF, I kan stille spørgsmål til NV-eksa
Sidste forberedelse af plancher og træning til NV-eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478152019", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478152019", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478152019" }