Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jan Winther Jørgensen, Sanne Bek
|
|
Hold
|
2025 nv/GF12 (GF12 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturvidenskabelig grundforløb Natugeografi-Fysik
Det fælles tema for NV-forløbet er: "Hvordan kan vi sikre fremtidens fødevarer?"
Vi starter med at undersøge fødevareproblematikker. Med udgangspunkt i teorien opstiller vi hypoteser, og disse tester vi efterfølgende gennem forsøg og eksperimentelt arbejde.
I dette NV-forløb med naturgeografi og fysik tager vi udgangspunkt i vejrforhold og klimaændringer, med særligt fokus på de ændrede vejr- og klimakonsekvenser, herunder betydningen for fødevareproduktionen.
Følgende teori bliver introduceret:
• Energi- og strålingsbalancen
• IPCC klimascenarier
• Vejrforhold herunder det globale lufttryk og vindsystem
Forsøg:
• Analyse af vejrforhold ved brug af det interaktive vejratlas: Windy.
• Undersøgelse af klimaændringer ved brug af det interaktive klimaatlas: IPCC.
• Måling af vindforhold og lufttryk – opstil hypotese – udarbejd graf.
• Måling af albedoforhold og overfladetemperatur – opstil hypotese – udarbejd graf.
Fra læreplanen arbejder vi med følgende kompetencer:
• formulere og teste enkle hypoteser
• gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet
• opsamle, systematisere og behandle data med brug
• anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i
• formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber
• demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal: Blade fra jordbærplanter
|
31-08-2025
|
|
Journal: Mikroskopi af planteceller
|
05-09-2025
|
|
Journal: Vand med CO2
|
11-09-2025
|
|
NV portfolio 1 - JW
|
19-09-2025
|
|
Nedbrydning af organisk og uorganis
|
25-09-2025
|
|
Energiindhold og energifordeling
|
01-10-2025
|
|
Rapport: Fotosyntese og respiration
|
02-10-2025
|
|
NV portfolio 2 - JW
|
09-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bæredygtig fødevareproduktion og fødeindtagelse
Fælles - fysik/ng og biologi/kemi
I skal have en grundlæggende forståelse af den naturvidenskabelige tankegang og arbejdsmetode.
Forløbet i biologi/kemi omhandler processerne fotosyntese, respiration, trofiske niveauer, brutto - og netto produktion og energitabet gennem de trofiske niveauer - fokus på hvordan vi rent energimæssigt "bør" spise - hvad man kan forstå ved et bæredygtigt fødevaresystem. Vi kommer ind på, hvilke stoffer vi kan få energi fra, når vi spiser, og hvordan denne energi dannes. I skal desuden kunne beregne energiindholdet og energifordelingen i et måltid (samt klimabelastningen). Endelig kommer vi kort ind på, hvad energibehovet kan afhænge af.
I skal kende navnene på de mest almindelige - i biologisammenhænge - grundstoffer, vide om et stof er organisk eller uorganisk, have forståelse for opbygningen af det periodiske system og kunne tage stilling til, om en reaktionsligning er afstemt eller ikke-afstemt.
Forsøgene er vigtige: Mini forsøg med blade fra jordbærplanter
Mikroskopi af planteceller (vandpest og løg)
Vand med CO2
+/- nedbrydning af organisk og ikke organisk materiale
Fotosyntese og respiration
Workshop - vegetarisk mad (energiindhold og energifordeling)
Puls i hvile og efter løb
Andet: Oplæg af Jonatan Leer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal: Blade fra jordbærplanter
|
31-08-2025
|
|
Journal: Mikroskopi af planteceller
|
05-09-2025
|
|
Journal: Vand med CO2
|
11-09-2025
|
|
NV portfolio 1 - JW
|
19-09-2025
|
|
Nedbrydning af organisk og uorganis
|
25-09-2025
|
|
Energiindhold og energifordeling
|
01-10-2025
|
|
Rapport: Fotosyntese og respiration
|
02-10-2025
|
|
NV portfolio 2 - JW
|
09-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478181225",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478181225",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478181225"
}