Holdet GF bk/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Helle Holm Paulsen
Hold 2025 bk/GF1 (GF bk/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stilistiske virkemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stilistiske virkemidler

Hvad er kunst og hvorfor skal vi beskæftige os med det?
I billedkunst arbejder vi både med kunst og med andre visuelle fænomener. Verden i dag er meget visuelt funderet – tænk bare på hvor mange visuelle indtryk du møder på én dag (fx på nettet, i bybilledet og på din telefon). Derfor er det vigtigt for os at kunne afkode kunst og visuelle fænomener.

For at kunne afkode kunst og visuelle fænomener har vi brug for viden om deres ”stilistiske virkemidler”, hvilket vil sige teknikker og metoder en kunstner benytter sig af for at udtrykke sig. ”Formalanalysen” beskæftiger sig med de stilistiske virkemidler og det er netop disse, der er fokus på i grundforløbet.

Formalanalysen er en af de to analysemetoder, du vil lære om i billedkunst.
I GF arbejder vi med tre stilistiske virkemidler, nemlig komposition, farve og rum, som giver dig grundlæggende viden for at kunne lave en formalanalyse af værker.

Din ’grundbog’ i GF er et udleveret kompendium, som fungerer som det teoretiske og analytiske fundament for hele året. Stoffet i kompendiet er basisviden, som danner grundlaget for billedkunst i studieretningsforløbet. I starten af studieretningsforløbet får du en kort test, hvor du afprøver din viden fra GF.

Du vil blive præsenteret for en PPT, der indeholder 2D, 3D og 4D genrer/udtryksformer, hvor værkerne har en spredning over tid, fra antikken til samtidskunsten. Denne PPT kan med stor fordel også benyttes i studieretningen.
Link til OneDrive hvor PPTen ligger:
https://gnagymdk-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/trin3973_g_nagym_dk/ErRY6H0q3bhKj6GUhDD1eAUB2VSI7SOzUrDXbDlAGaL_lQ?e=cS2Acm


Dit arbejde i faget samles i din egen fysiske ”portfolio” (A3 spiralmappe), som du kommer til at aflevere flere gange i løbet af skoleåret (første gang i studieretningen).


LÆRINGSMÅL:
Ved slutningen af grundforløbet er det vigtigt at du:
-kan forklare hvad analyse er
-kan forklare hvad de tre stilistiske virkemidler komposition, rum og farve er
-kan benytte de tre stilistiske virkemidler – både som argumentation i dine analyser, og som viden der benyttes til de praktiske øvelser
-kan benytte den fagterminologi, som hører til de tre stilistiske virkemidler farve, komposition og rum
-ved hvordan portfolio benyttes i billedkunst
-kan analysere et værk eller andet visuelt fænomen formalanalytisk
-har en begyndende forståelse for, hvad der er karakteristisk for middelalder, renæssance, barok og moderne kunst (der er fokus på periodernes stilistiske kendetegn mere end baggrunden for disse)


PORTFOLIO:
minimumskrav til hvad du skal have i din fysiske portfolio:
-indholdsfortegnelse (din portfolios første side). Du udfylder indholdsfortegnelsen kontinuerligt i løbet af året

-”første indtryk af NAG”. Visualisér dit første indtryk af NAG. Du vælger selv om du arbejder figurativt, abstrakt eller non-figurativt, og hvilke materialer, du vil benytte. Udenom det fysiske værk skal du have plads til at skrive din refleksion ned.

Til komposition:
-Skitse af slide 13: Peter Paul Rubens: "Salomons Dom" (1617), 234x303 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 40: Michael Kvium: ”Beach of Plenty” (2017), 300x750 cm, olie på lærred, Noter til analyse af værket.
-Eget værk til komposition. ”En Scene af fra mit liv”. Du skal arbejde bevidst med komposition i dit værk for at skabe balance, spænding eller fokus i maleriet. Motiv: en scene fra dit liv, dvs. en hverdagssituation eller et særligt minde. Brug evt. foto som hjælp.
3 små grovskitser, hvor du prøver forskellige kompositioner af. Husk at dokumentere din proces, så du gemmer yderligere skitser og farveprøver, som du laver i løbet af processen.
Færdigt maleri (i akvarel eller akryl)
Når dit værk er færdigt, skriver du noter til dine valg og fravalg ift komposition, og hvad disse har betydet.

Til farve:
-Skitse af slide 23: V. Hammershøi: ”Stue i Strandgade med solskin på gulvet” (1901), 46,5 x 52 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 24: Henri Matisse: Portræt af Madame Matisse (1905), 40 x 32 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-valørskala (gråtoneskala med seks trin lavet med blyant)
-at brække med komplementærfarver. Vælg et komplementærpar (rød-grøn/blå-orange eller gul-violet), og bland farverne gradvist, så jordfarverne opstår i midten af seks-trins skalaen)
-Eget værk til farve: tre linoleumstryk med samme trykplade. Motivet er fra dyreverdenen, og de tre tryk skal tilsammen vise forskellige kontrasttyper. Der arbejdes både med trykfarven og med farven af papir, som der trykkes på.
Når dit værk er færdigt, skriver du noter til dine valg og fravalg ift. farve, og hvad disse har betydet.

Til rum:
-Skitse af slide 6: Massacio: ”Treenigheden” (ca. 1425), fresko. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 21: E. Munch: ”Skriget” (1893), 91x73,5 cm, olie, pastel og tempera. Noter til analyse af værket.
- ortogonaler indtegnet på ”Den Sidste Nadver” (udleveret print)

-Eget værk til rum. Figur og baggrund.
Det endelige værk: sort/hvid figur i forgrunden (øvelse i lys/skygge skravering). Dette element skal være i forgrunden på dit værk, og skal gengives realistisk med brug af lys/skygge (brug evt grid og/eller at tegne med forlægget vendt på hovedet). Baggrunden af dit værk finder du selv på, eller søger inspiration i dine fotos eller på nettet. Benspænd: linearperspektiv skal indgå i baggrunden.
-Minimum 5-6 skitser, som viser processen (fx et par skitser, som viser forskellige idéer til baggrunden og nogle skitser, hvor du prøver forskellige detaljer eller farver af, samt nogle fotos, hvor du har placeret dit s/h element forskellige steder på din baggrund)
Når dit værk er færdigt, skriver du noter til dine valg og fravalg ift. rum, og hvad disse har betydet.

TEORI/LÆSESTOF:
Hele ”Billedkunstkompendium”

Sideantal for GF-forløbet: c. 30

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer