|
Titel
1
|
Introduktion til stilistiske virkemidler
Hvad er kunst og hvorfor skal vi beskæftige os med det?
I billedkunst arbejder vi både med kunst og med andre visuelle fænomener. Verden i dag er meget visuelt funderet – tænk bare på hvor mange visuelle indtryk du møder på én dag (fx på nettet, i bybilledet og på din telefon). Derfor er det vigtigt for os at kunne afkode kunst og visuelle fænomener.
For at kunne afkode kunst og visuelle fænomener har vi brug for viden om deres ”stilistiske virkemidler”, hvilket vil sige teknikker og metoder en kunstner benytter sig af for at udtrykke sig. ”Formalanalysen” beskæftiger sig med de stilistiske virkemidler og det er netop disse, der er fokus på i grundforløbet.
Formalanalysen er en af de to analysemetoder, du vil lære i billedkunst.
I GF arbejder vi med tre stilistiske virkemidler (komposition, farve og rum), som giver dig grundlæggende viden for at kunne lave en formalanalyse af værker.
Du får også udleveret et billedkunstkompendium. Kompendiet fungerer som det teoretiske og analytiske fundament for hele året. Stoffet i kompendiet er basisviden, som danner grundlaget for billedkunst i studieretningsforløbet. I starten af studieretningsforløbet får du en kort test, hvor du afprøver din viden fra GF.
Du vil blive præsenteret for en PPT, der indeholder 2D, 3D og 4D genrer/udtryksformer, hvor værkerne har en spredning over tid, fra antikken til samtidskunsten. Denne PPT kan med stor fordel også benyttes i studieretningen.
Dit arbejde i faget samles i en fysisk ”portfolio” (A3 spiralmappe), som du kommer til at aflevere flere gange i løbet af skoleåret (første gang i studieretningen)
LÆRINGSMÅLl:
Ved slutningen af grundforløbet er det vigtigt at du:
-kan forklare hvad analyse er
-kan forklare hvad de tre stilistiske virkemidler komposition, rum og farve er
--kan benytte de tre stilistiske virkemidler – både som argumentation i dine analyser, og som viden der benyttes til de praktiske øvelser
-kan benytte den fagterminologi, som hører til de tre stilistiske virkemidler farve, komposition og rum
-ved hvordan portfolio benyttes i billedkunst
-kan analysere et værk eller andet visuelt fænomen formalanalytisk
-har en begyndende forståelse for hvad der er karakteristisk for de stilistiske kendetegn for middelalder, renæssance, barok og moderne kunst (der er fokus på periodernes stilistiske kendetegn)
PORTFOLIO:
minimumskrak til hvad du skal have i din fysiske portfolio:
-indholdsfortegnelse (første side (for og bag) – udfyldes i løbet af året)
-”første indtryk af NAG”. Visualisér dit første indtryk af NAG. Du vælger selv om du arbejder figurativt, abstrakt eller non-figurativt, og hvilke materialer, du vil benytte. Udenom det fysiske værk skal du have plads til at skrive din refleksion ned
Til komposition:
-Skitse af slide 13: Peter Paul Rubens: "Salomons Dom" (1617), 234x303 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 40: Michael Kvium: ”Beach of Plenty” (2017), 300x750 cm, olie på lærred, Noter til analyse af værket.
-Eget værk til komposition
Til farve:
-Skitse af slide 23: V. Hammershøi: ”Stue i Strandgade med solskin på gulvet” (1901), 46,5 x 52 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 24: Henri Matisse: Portræt af Madame Matisse (1905), 40 x 32 cm, olie på lærred. Noter til analyse af værket.
-Eget værk til farve
Til rum:
-Skitse af slide 6: Massacio: ”Treenigheden” (ca. 1425), fresko. Noter til analyse af værket.
-Skitse af slide 21: E. Munch: ”Skriget” (1893), 91x73,5 cm, olie, pastel og tempera. Noter til analyse af værket.
-Eget værk til rum. Portræt af din rollemodel eller dig selv.
Det endelige værk. Vælg et foto af dig selv eller en rollemodel. Vælg en del af fotoet, som du vil have med i dit værk. Dette element skal være i forgrunden på dit værk, og skal gengives realistisk gengivelsebrug af lys/skygge (brug evt grid og/eller at tegne med forlægget vendt på hovedet). Baggrunden af dit værk finder du selv på, eller sørger inspiration i dine fotos eller på nettet, men baggrunden skal være karakteriseret ved brug af linearperspektiv.
I din portfolio skal du også have opstartsøvelser til værket: blindtegning, konturtegning (begge i gengivelsesstrategien ’modificere’), og minumum 5-6 skitser, som viser processen (fx et par skitser til den overordnede komposition, et par skitser, som viser forskellige idéer til baggrunden og nogle skitser, hvor du prøver forskellige detaljer eller farver af)
TEORI/LÆSESTOF:
Hele ”Billedkunstkompendium”
Sideantal for GF-forløbet: c. 30
|