Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Jenny Hansen Gibson
|
|
Hold
|
2025 de/2 GF (GF de/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til faget design og arkitektur
Studieplanstekst/GF deAr
I grundforløbet stifter du bekendtskab med fagets tre genstandsfelter arkitektur, produktdesign og kommunikationsdesign.
Du vil få et begyndende kendskab til alle tre genstandsfelter og tilhørende fagbegreber, som du bruger også fremadrettet og derfor skal lære.
I de tre genstandsfelter læser du teori i grundbogen, laver øvelser i modulerne og arbejder med forskellige opgaver i designprocessen.
Alt dette fastholdes i den fysiske portfolio (mappe på skolen) eller den elektroniske portfolio (en elektronisk mappe med dine noter).
Du kommer primært til at arbejde i grupper, men også individuelt.
Læringsmål
I slutningen af grundforløbet har du fået indsigt i og kan redegøre for:
Form – funktion – kommunikation
Metoder: C4 modellen, iterativ proces
Grundplan – tværsnit – facade
skala
Designparametre til produktdesign
Målgrupper
Laswell/ Aida
Skrifttyper - og familier
Begyndende indsigt i farvebrug og layout
Portfolio (fysisk og elektronisk)
Observation
Skitser
Datavæg
Moodboard
Persona
Brugerinterview
Desk research
Produkter:
taske
pavillon
visitkort
Materiale:
Video om designprocessen: https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM
Metode
Side 9-14 om metoder fra Design og arkitekturbogen, Katrine Busk, Janne Yde, Columbus 2022
Arkitektur:
side 46-51 form, facade, grundplan + side 140 tegne grundplan, tværsnit, facade, fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
DAC folder om pavilloner
Produktdesign:
Side 28
Side 150-152 fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
Freitag power point, lærerfremstillet
Kommunikationsdesign:
Side 10-13 om god kommunikation og typografi + side 74-76 om minerva fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
Videoer:
Layout and composition https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
Colour: https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til faget design og arkitektur.
-
Design og Arkitektur NY intro TD.pptx
-
2.docx
-
I bedes læse om forskellige metoder, genstandsfelter og form, funktion og kommunikation på side 9-14 i vedhæftede dokument.
-
I bedes tegne grundplan og facade (hvor hoveddøren er placeret) af jeres hjem. Tegn på blankt papir. Tegningen skal ikke være målfast. Se evt. på illustrationen side 140 i grundbogen som hjælp.
-
BRIEF
-
Du bedes interviewe 3 forskellige elever på NAG om etablering af en pavillon. Eleverne må ikke være fra dit eget designhold. I skal skrive svarene ned.
-
I laver i gruppen en målfast arkitektur model af pavillonen .
-
Skala og målestoksforhold.pptx
-
I færdiggør jeres arkitektur model. De af jer, der ikke har datavæg + moodboard til arkitektur processen.
-
Arkitekturmodel - brief og guidelines.docx
-
Datavæg og moodboard.docx
-
Vi hører et foredrag i agoraen:
-
Præsentation af pavilloner: I har alle en analyse med af jeres pavillon med stillingtagen og noter til: form, funktion, kommunikation, placering i forhold til solen og området mellem hovedbygning og Ellipsen.
-
Produktdesign, grupper.docx
-
I bedes læse side 150-152 i grundbogen og lave desk research på (skole)tasker, så I har en masse forskellige eksempler på tasker - skriv noter til fordel - og ulempe, når taskerne skal bruges til skoletaske.
-
Persona.docx
-
1.Ideudviklende skitser
-
I starter med at færdiggøre de udviklende skitser i modulet - arbejder så på præsentationsskitsen af skoletasken for at afslutte med en AI generering - mere om det i modulet.
-
Beginning Graphic Design: Layout & Composition
-
Kommunikationsdesign: ALLE læser følgende sider i grundbogen Design og arkitektur: side 10-13 og tager noter til det læste. Følgende spørgsmål besvares:
-
Nåede du ikke AI visualisering af din taske, så læser du power pointen nedenfor igennem og laver opgaven hjemme.
-
Beginning Graphic Design: Color
-
Halvt, virtuelt modul. Opgaven:
-
Sidste modul i GF
-
Farve-deAr.pptx
-
Afsnit
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478375597",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478375597",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478375597"
}