Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Drengsgaard
|
|
Hold
|
2025 de/3 GF (GF de/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF i Design og Arkitektur
Studieplanstekst/GF deAr
I grundforløbet stifter du bekendtskab med fagets tre genstandsfelter arkitektur, produktdesign og kommunikationsdesign.
Du vil få et begyndende kendskab til alle tre genstandsfelter og tilhørende fagbegreber, som du bruger også fremadrettet og derfor skal lære.
I de tre genstandsfelter læser du teori i grundbogen, laver øvelser i modulerne og arbejder med forskellige opgaver i designprocessen.
Alt dette fastholdes i den fysiske portfolio (mappe på skolen) eller den elektroniske portfolio (en elektronisk mappe med dine noter).
Du kommer primært til at arbejde i grupper, men også individuelt.
Læringsmål
I slutningen af grundforløbet har du fået indsigt i og kan redegøre for:
Form – funktion – kommunikation
Metoder: C4 modellen, iterativ proces
Grundplan – tværsnit – facade
skala
Designparametre til produktdesign
Målgrupper
Laswell/ Aida
Skrifttyper - og familier
Begyndende indsigt i farvebrug og layout
Portfolio (fysisk og elektronisk)
Observation
Skitser
Datavæg
Moodboard
Persona
Brugerinterview
Desk research
Produkter:
taske
pavillon
visitkort
Materiale:
Video om designprocessen: https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM (eksemplificeret ved IDEO)
Metode
Side 9-14 om metoder fra Design og arkitekturbogen, Katrine Busk, Janne Yde, Columbus 2022
Arkitektur:
side 46-51 form, facade, grundplan + side 140 tegne grundplan, tværsnit, facade, fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
DAC folder om pavilloner
Produktdesign:
Side 28
Side 150-152 fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
Freitag power point, lærerfremstillet
Kommunikationsdesign:
Side 10-13 om god kommunikation og typografi + side 74-76 om minerva fra Design og arkitektur, Jesper Beck, L&R 2017
Videoer:
Layout and composition https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
Colour: https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til Design og arkitektur i GF - Jeg glæder mig til at møde jer :-)NB Lokale 0.02 ligger på musikgangen
-
Arkitektur - indgang, overgang og pavillon.pptx
-
Læs siderne i den vedhæftede fil.Når du har læst teksterne skal du kunne forklare:-Hvad de tre genstandsfelter er-Hvad designparametrene form, funktion og kommunikation er-Nogle af de forskellige modeller for designprocessen med fokus på C6-modellenM
-
Genstandsfelter, designparametre og modeller for designprocessen.pdf
-
Designmetoder kompendium.pdf
-
Tegn en grundplan, facade og evt. tværsnit af dit eget hjem (se s. 140).Ift grundplanen kan det være en god idé at se om du kan finde de officielle grundplaner (måske har dine forældre disse i print, eller de kan findes i en salgsopstilling)Facaden k
-
Brief og screenshot inkl solens gang.docx Designmetoder kompendium.pdf
-
Du skal have lavet et brugerinterview om en pavillon til NAG med mindst tre personer (mindst to elever, men en person må gerne være en anden end en elev).Hav briefet (se sidste modul) in menteHusk at skrive noter
-
Pavillon - idéudvikling og præsentationsskitse.pptx
-
Brief og screenshot inkl solens gang.docx
-
Færdiggør jeres præsentationsskitser: facade og grundplan(dvs I skal alle have en skitser med målestoksforhold på)Skriv noter til form, funktion og kommunikation til jeres pavillon.Hvad er jeres hovedgreb?NB I skal være helt klar til at lave jeres mo
-
PERSONA SKABELON.docx Interview, persona og datavæg.pdf
-
Læs side 28 + 150-152 om produktdesign og analyse af produktdesign.Når du har læst teksten bør du kunne:-forklare hvad der er karakteristisk for produktdesign-nævne minimum tre ting man kan kigge på, når man analyserer produktdesignNB Hvis du ikke al
-
Freitag ppt.pptx Taske - skitseproces.pptx
-
Brug 10 minutter på at lave 3 hurtige skitser til den tasketype du vil lave. Skriv noter på dine skitser. Medbring din skitserne til moduletBrug 5 minutter på at lave research på hvilket materiale tasken skal laves i (medbring noter, og hvis muligt o
-
AI visualisering - den iterative proces.pptx
-
Færdiggør din præsentationsskitse (hvis ikke den blev færdig i modulet)NB Præsentationsskitse vil sige: præcis tegning inkl noter til farve, materialer, form, funktion, kommunikation (se slide 6 i den vedhæftede PPT)
-
Taske - skitseproces.pptx
-
Afsnit
-
Farve.pptx
-
Læs s 10-13 i grundbogen. Når du har læst siderne bør du kunne svare på følgende-Hvad er kommunikationsdesign?-Hvad er AIDA-modellen?-Hvad er Laswells kommunikationsmodel?-Hvad er god kommunikation?-Hvad er typografi?-Hvad er skrifttyper, skriftfamil
-
Beginning Graphic Design: Layout & Composition
-
Skitser og research visitkort.docx
-
Læs side 74-76 om målgruppe og minervamodellenNår du har læst teksten bør du kunne:-forklare hvad en ’målgruppe’ er og hvorfor det er vigtigt i design.-forklare hvad minervamodellen er og hvordan den er opbygget (se s. 75)-reflektere over fordele og
-
Hvis ikke du blev færdig med dine skitser sidst, så sørg for at færdiggøre dem til i dag.Se den vedhæftede filSkitser og research visitkort.docx
-
Vi afslutter GF i dag.Se derfor studieplan og dine noter igennem. Fokusér på hvilke nye begreber og teorier du har lært.Fx bør du kunne forklare:Hvad designprocessen og C4modellen er, og give eksempler på forskellige metoder, som du har brugtHvad de
-
Studieplanstekst, GF deAr.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478386511",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478386511",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478386511"
}