Holdet GF dr/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Charlotte Fjordvald Bertelsen
Hold 2025 dr1/GF (GF dr/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF DRAMA / Intro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF DRAMA / Intro

Introduktion til faget dramatik og skuespillerens virkemidler/teknikker, samt fortællingens elementer og dramaturgiske opbygning, improvisation, status, replikarbejde, iscenesættelse, virkemiddelanalyse m.v.

I forløbet lærer eleverne at SKABE og FORSTÅ grundlæggende sceniske udtryk og spil - samt at anvende centrale begreber og teknikker i idéudvikling og skabelse. Dette foregår via enkeltøvelser såvel som i korte selvstændige improviserede skuespil, samt i egne iscenesættelser af eventyr (hvor grupperne vælger ml. realistisk eller teatral, har særligt fokus på 3-4 selvvalgte virkemidler og én dramaturgisk model; enten berettermodel, cirkulær eller montage).

Igennem hele grundforløbet er der også fokus på at eleverne lærer at reflektere over den skabende proces og produktet. Forløbet afsluttes med repetition i (parat)-viden om primært virkemidler og dramaturgi.

MATERIALE:

Teatrale udtryk:
- Videoklip: “Hatten rundt” 6:12, de første 7:40 min.
- Videoklip: “Så hatten passer” 1:12, de første 4:40 min.
- Videoklip fra “Biblen” med Jonathan Spang - “Biblen - Moses 2”, ca. 5 min.

Teoristof:
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 11-18, 25-30, 60, 99-103, [i alt: ca. 16 ns]
- Marianne M. Andersen: “Teatersport og improvisation”, Gyldendal (1994), s. 9-10, 22-23, 27-28, 33, 36, 48, 50-51, 58-60, 65 [i alt: ca. 10,5 ns]

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virkemiddelanalyse i VIRTUELT MODUL 29-09-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde