|
Titel
1
|
GF DRAMA / Intro
Introduktion til faget dramatik og skuespillerens virkemidler/teknikker, samt fortællingens elementer og dramaturgiske opbygning, improvisation, status, replikarbejde, iscenesættelse, virkemiddelanalyse m.v.
I forløbet lærer eleverne at SKABE og FORSTÅ grundlæggende sceniske udtryk og spil - samt at anvende centrale begreber og teknikker i idéudvikling og skabelse. Dette foregår via enkeltøvelser såvel som i korte selvstændige improviserede skuespil, samt i egne iscenesættelser af eventyr (hvor grupperne vælger ml. realistisk eller teatral, har særligt fokus på 3-4 selvvalgte virkemidler og én dramaturgisk model; enten berettermodel, cirkulær eller montage).
Igennem hele grundforløbet er der også fokus på at eleverne lærer at reflektere over den skabende proces og produktet. Forløbet afsluttes med repetition i (parat)-viden om primært virkemidler og dramaturgi.
MATERIALE:
Teatrale udtryk:
- Videoklip: “Hatten rundt” 6:12, de første 7:40 min.
- Videoklip: “Så hatten passer” 1:12, de første 4:40 min.
- Videoklip fra “Biblen” med Jonathan Spang - “Biblen - Moses 2”, ca. 5 min.
Teoristof:
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 11-18, 25-30, 60, 99-103, [i alt: ca. 16 ns]
- Marianne M. Andersen: “Teatersport og improvisation”, Gyldendal (1994), s. 9-10, 22-23, 27-28, 33, 36, 48, 50-51, 58-60, 65 [i alt: ca. 10,5 ns]
|