|
Titel
1
|
GF-Intro til mediefag i gymnasiet
Du indøver filmsprogets terminologi og udtryk ved at se visuelle eksempler fra en række filmklip, benævnt citater. På den måde bliver du i stand til at identificere centrale filmiske virkemidler og deres funktion. Undervisningen er overvejende lærerstyret og består af par-/gruppearbejde med analyse af filmcitater. Løbende praktisk afprøvning af teoretisk viden igennem små kameraøvelser indgår undervejs - ofte kun med 1-2 moduler mellem den praktiske afprøvning af teoribegreberne.
Æstetik:
- Analyse af eleveksamensfilm inden for fiktion
- Shot-to-shot-analyse (næranalyse) af citater, dvs. filmklip. Du bliver i stand til at forstå betydningen af forskellig billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, billedbetydning, lys/farver, kamerabevægelser og lyd.
Diverse praktiske øvelser: stillbilleder (indfangning af stemning ved brug af beskæring og perspektiv), mobil film (præsentationsopgave med fokus på FEMO-princippet samt continuity- og montageklipning.
Dramaturgi:
Grundlæggende dramaturgiske principper gennemgåes (fremdrift dvs. set up/pay off, konflikt, varsler, suspense). Der er arbejdet med udvalgte elementer fra berettermodellen og aktantmodellen.
Citater, vi bruger, med specifikke nedslag i filmteorien:
- 3 eleveksamensfilm mediefag fra NAG, c-niveau, 2020-2025 bl.a. "Ormen" og "Jokeren" (montageklip, perspektiv, beskæring, dramaturgiske strukturer)
- "Breaking Bad" (sæsonstart sæson 3, anslag) og "Billion" (sæsonstart, pilotafsnit) mht. anslag, perspektiv, continuityklip, blikretningsskud, metonymer,
- SFX secrets - the graphic matchcut. YT. Talrige eksempler, bl.a. fra Lola Rennt
- Kubrick: The Shining (bevægeligt kamera, steadicam)
- Magasinet CUT, videoessay 10 min. om FEMO-begrebet, D. Granild.
- Hitchcock: Girl in a Bikini ('Hitchcock Pure Cinema'-begrebet og POV til etablering af personkarakteristik og continuity - kan afvige noget fra andre mediefagslæreres grunbdforløb)
- Tom Tykwer: Das Parfum (montageklip) og Lola Rennt (montage, jumpcut)
Læsestof:
Olsen & Schou: Grundbog i Levende Billeder, Systime, 2010, side 12-52 læses i pdf-format
Egne øvefilm: Optages med mobiltelefon, 20-50 indstillinger. Du kommer til at lave 3-5 mini-øveproduktioner. Én produktion kan optages med mediefags HD- og 4K-videokameraer. Der øves i de sidste 2 øveproduktioner med RØDE-studiomics på rack.
Distribueres og evalueres grundigt i peer-struktur med webværktøjet www.padlet.com.
Læringsmål:
- at kunne identificere væsentlige filmiske virkemidler og reflektere over deres funktion
- at kunne lave shot-to-shot analyse af kort filmcitat og anvende observationerne i en tematisk analyse
- at kende til grundlæggende dramaturgiske principper
- at kunne kvalificere valg af distributions kanal til en bestemt målgruppe
- at kunne anvende det teoretiske stof i praktiske produktionsøvelser
|