Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Charlotte Fjordvald Bertelsen
|
|
Hold
|
2025 me/3 GF (GF me/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF MEDIEFAG / Intro
Der er fokus på at indøve filmsprogets terminologi i forbindelse med at kunne identificere centrale filmiske virkemidler og deres funktion. Undervisningen er overvejende lærerstyret samt gruppearbejde med analyse af filmcitater. Løbende praktisk afprøvning af teoretisk viden igennem små kameraøvelser.
Æstetik:
- Analyse af eleveksamensfilm indenfor både fiktion og fakta.
- Shot-to-shot analyse af klip fra "Requiem for a Dream" (2000). Introduktion af filmæstetikkens grundbegreber (billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, lys/farver, kamerabevægelser og lyd).
Klip fra film og tv anvendt som illustration og til analyse, fra bl.a.:
- 'Italiensk for begyndere' (film er forførelse!)
- 'Fakiren fra Bilbao' (film er fortælling!)
- Tv-nyhedsindslag (fakta - oplysning - virkelighedsbundet)
- Tidligere elevfilm (egenproduktion)
- 'Festen' (supertotal - overblik)
- 'Saving Private Ryan' (nærbilleder - følelser)
- 'Beast' (vinkler og komposition skaber spænding)
- Old Boys' (tælle indstillinger, scener og sekvenser + perspektiv og beskæring)
- 'Kill Bill 1' (Vernita Green) (krydsklip og dybdekomposition)
- 'Psycho' (montageklip)
- 'Titanic' (kontinuitetsklip)
- Hitchcock loves bikinis / YouTube klip (shot-reverse-shot)
- 'Pearl Harbor' (parallel klip)
- Olsen Banden (elliptisk klip)
- 'Stegte grønne tomater' (krydsklip)
Dramaturgi:
Grundlæggende dramaturgiske principper gennemgåes (fremdrift, set up/pay off, konflikt, varsler, suspense og surprise) Der er arbejdet med berettermodellen og aktantmodellen.
- 'The Black Hole' / YouTube, kortfilm (berettermodel)
- 'Bare Holger' (kortfilm, 2005 - sat ind i berettermodellen) eller "Ernst og lyset" (kortfilm, 1996)
Evt. vises klip fra:
- 'Friends' (tv-serie, 8. sæson, 5. afsnit - sat ind i plot-point-modellen)
- 'Natasja' (dokumentar, 2008, instruktør: Andreas Johnsen, klip sat ind i bølgemodellen)
- 'Boy meets girl' (kortfilm, 2007, optakt til genre)
Diverse praktiske øvelser: stillbilleder (indfangning af stemning ved brug af beskæring og perspektiv), og to produktionsøvelser i hhv. FEMO princippet og Continuity - Montage.
- 'Breaking Bad' (tv-serie, USA, AMC 2010, sæson 3, afsnit 7 / uddrag, 6 min., shot-to-shot analyse).
Læringsmål:
- at kunne identificere væsentlige filmiske virkemidler og reflektere over deres funktion
- at kunne lave shot-to-shot analyse af kort filmcitat og anvende observationerne i en tematisk næranalyse
- at kende til grundlæggende dramaturgiske principper
- at kunne anvende det teoretiske stof i praktiske produktionsøvelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opret en YouTube-kanal fra bunden
-
LEKTIER: Tænk over hvorfor du har valgt mediefag, og hvad dine forventninger til faget er - skriv det i 'elevfeedback'.
-
LEKTIER: 1) Up-load jeres film "Mig & NAG" (som I optog sidst) til jeres egen YouTube-kanal, og vær klar til at vise den + til at begrunde jeres valg af location, tone og kamera. 2) Læs s. 12-19 i "Levende billeder" (se vedhæftet fil), og tag noter t
-
Opret en YouTube-kanal fra bunden (6:10 min.)
-
Levende Billeder introforløb_s.11-51_Intro samt dramaturgi og fortælleforhold.pdf
-
LEKTIE: 1) Up-load din/jeres film fra sidst til denne Padlet: GF Me/3 - "Sådan føles det at starte på NAG" (klik inde i padletten for at lave et opslag - husk at skrive jeres navne på). 2) Læs s. 16-26 i "Levende billeder", og vær klar til at svare p
-
FEMO - princippet.docx
-
LEKTIER: Læs s. 26-29 i "Levende billeder" (se vedhæftet fil); tag noter, så I har styr på de forskellige kamerabevægelser.
-
Filmøvelse.docx
-
Læs s.29-36 i levendebilleder. Tag noter, så I har styr på begreber og virkemidler i klipning med særligt henblik på a) kontinuitetsklipning, b) montageklip og c) lyd. Skriv i 'elevfeedback' de forskellige typer ved hhv. k-klip, montage og lyd.
-
LEKTIER:1) Medbring det manus og/eller storyboard I lavede sidst - og husk den rekvisit, I skal bruge i jeres film! 2) Genlæs det vedhæftede dokument med rammerne for og kravene til jeres filmøvelse.
-
"Ernst og lyset"
-
Næranalyse.docx
-
LEKTIER:1) Læs s. 37-44 i "Levende billeder", og skriv i 'elev-feedback' korte forklaringer til hvad flg. er: præmis, plot, suspense og surprise, fremdrift (nævn de forskellige typer), 'set up - pay off' og 'de tre akter'. 2) Medbring det manus og/el
-
"THE BLACK HOLE" [HD] Short Film Pick Featured by NineJunctions
-
Afsluttende produktionsøvelse i GF_arbejdsark_2025.docx
-
LEKTIER: Læs om dramaturgiske modeller m.v. i "Levende billeder" s. 45-51 i det vedhæftede dokument, og skriv i 'elev-feedback' om de 7 faser i berettermodellen (hvad hedder faserne og hvad sker der i dem?)
-
LEKTIER: 1) Genlæs s. 37-39 i 'Levende Billeder' (er vedhæftet) om præmis, plot og karakterer. 2) Medbring præ-produktionsmateriale fra sidst - så I er klar til at færdiggøre jeres præ-produktionsmateriale i modulet.
-
LEKTIER: 1) Medbring jeres manus, så I kan bruge det, når I filmer og redigerer i modulet. 2) HUSK at give CF besked, hvis I filmer og/eller redigerer på et andet tidspunkt, og derfor ikke kommer til modulet (og husk at filmen SKAL være færdig til mo
-
LEKTIER: 1) FØR modulet starter skal I ENTEN up-loade jeres færdige film til jeres YouTube-konto og sende mig linket, ELLER sende jeres film som en fil til min mail cf@g.nagym.dk. 2) Læs det vedhæftede dokument (én side!) om konstruktiv efterkritik.
-
Konstruktiv efterkritik_Fokus s. 80_Levende Billeder s. 253.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner. Redegør for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold.
- Almene (tværfaglige) - Modtage viden ved at læse og lytte. Arbejde med notatteknikker tilpasset forskellige situationer. Forberedelse på systematisk måde.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478559572",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478559572",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478559572"
}