Holdet GF me/3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Charlotte Fjordvald Bertelsen
Hold 2025 me/3 GF (GF me/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF MEDIEFAG / Intro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF MEDIEFAG / Intro

Der er fokus på at indøve filmsprogets terminologi i forbindelse med at kunne identificere centrale filmiske virkemidler og deres funktion. Undervisningen er overvejende lærerstyret samt gruppearbejde med analyse af filmcitater. Løbende praktisk afprøvning af teoretisk viden igennem små kameraøvelser.

Æstetik:
- Analyse af eleveksamensfilm indenfor både fiktion og fakta.
- Shot-to-shot analyse af klip fra "Requiem for a Dream" (2000). Introduktion af filmæstetikkens grundbegreber (billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, lys/farver, kamerabevægelser og lyd).

Klip fra film og tv anvendt som illustration og til analyse, fra bl.a.:
- 'Italiensk for begyndere' (film er forførelse!)
- 'Fakiren fra Bilbao' (film er fortælling!)
- Tv-nyhedsindslag (fakta - oplysning - virkelighedsbundet)
- Tidligere elevfilm (egenproduktion)
- 'Festen' (supertotal - overblik)
- 'Saving Private Ryan' (nærbilleder - følelser)
- 'Beast' (vinkler og komposition skaber spænding)
- Old Boys' (tælle indstillinger, scener og sekvenser + perspektiv og beskæring)

- 'Kill Bill 1' (Vernita Green) (krydsklip og dybdekomposition)
- 'Psycho' (montageklip)
- 'Titanic' (kontinuitetsklip)
- Hitchcock loves bikinis / YouTube klip (shot-reverse-shot)
- 'Pearl Harbor' (parallel klip)
- Olsen Banden (elliptisk klip)
- 'Stegte grønne tomater' (krydsklip)

Dramaturgi:
Grundlæggende dramaturgiske principper gennemgåes (fremdrift, set up/pay off, konflikt, varsler, suspense og surprise) Der er arbejdet med berettermodellen og aktantmodellen.

- 'The Black Hole' / YouTube, kortfilm (berettermodel)
- 'Bare Holger' (kortfilm, 2005 - sat ind i berettermodellen) eller "Ernst og lyset" (kortfilm, 1996)
Evt. vises klip fra:
- 'Friends' (tv-serie, 8. sæson, 5. afsnit - sat ind i plot-point-modellen)
- 'Natasja' (dokumentar, 2008, instruktør: Andreas Johnsen, klip sat ind i bølgemodellen)
- 'Boy meets girl' (kortfilm, 2007, optakt til genre)

Diverse praktiske øvelser: stillbilleder (indfangning af stemning ved brug af beskæring og perspektiv), og to produktionsøvelser i  hhv. FEMO princippet og Continuity - Montage.

- 'Breaking Bad' (tv-serie, USA, AMC 2010, sæson 3, afsnit 7 / uddrag, 6 min., shot-to-shot analyse).

Læringsmål:
- at kunne identificere væsentlige filmiske virkemidler og reflektere over deres funktion
- at kunne lave shot-to-shot analyse af kort filmcitat og anvende observationerne i en tematisk næranalyse
- at kende til grundlæggende dramaturgiske principper
- at kunne anvende det teoretiske stof i praktiske produktionsøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner. Redegør for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold.
  • Almene (tværfaglige) - Modtage viden ved at læse og lytte. Arbejde med notatteknikker tilpasset forskellige situationer. Forberedelse på systematisk måde.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde