Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Rune Chidekel
|
|
Hold
|
2025 me/4 GF (GF me/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i mediefag i gymnasiet
Du indøver filmsprogets terminologi og udtryk ved at se visuelle eksempler fra en række filmklip, benævnt citater. På den måde bliver du i stand til at identificere centrale filmiske virkemidler og deres funktion. Undervisningen er overvejende lærerstyret og består af par-/gruppearbejde med analyse af filmcitater. Løbende praktisk afprøvning af teoretisk viden igennem små kameraøvelser indgår undervejs.
Æstetik:
- Shot-to-shot-analyse (næranalyse) af citater, dvs. filmklip. Du bliver i stand til at forstå betydningen af forskellig billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, billedbetydning, lys/farver, kamerabevægelser og lyd.
Diverse praktiske øvelser: stillbilleder (indfangning af stemning ved brug af beskæring og perspektiv), mobil film (med fokus på diverse filmiske principper)
Dramaturgi:
Grundlæggende dramaturgiske principper gennemgåes (fremdrift dvs. set up/pay off, konflikt, varsler, suspense). Der er arbejdet med udvalgte elementer fra berettermodellen og aktantmodellen.
Læsestof:
Olsen & Schou: Grundbog i Levende Billeder, Systime, 2010, side 12-52 læses i pdf-format.
Egne øvefilm: Optages med mobiltelefon. Du kommer til at lave 3-5 mini-øveproduktioner.
Læringsmål:
- at kunne identificere væsentlige filmiske virkemidler og reflektere over deres funktion
- at kunne lave shot-to-shot analyse af kort filmcitat og anvende observationerne i en tematisk analyse
- at kende til grundlæggende dramaturgiske principper
- at kunne kvalificere valg af distributions kanal til en bestemt målgruppe
- at kunne anvende det teoretiske stof i praktiske produktionsøvelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jokeren, mediefag C, Eksamensfilm NAG maj 2023 - dét kan du efter 1 år i faget :)
-
Velkommen til Mediefag!
-
Læs s. 12-19 i "Levende billeder" (se vedhæftet fil), og tag noter til hvad hhv. syntaks, beskæring og perspektiv betyder i filmsammenhæng - skriv dine svar i 'elevfeedback'.Upload et link til jeres youtube-kanal til elevfeedback her på modulet med j
-
Opret en YouTube-kanal fra bunden (6:10 min.)
-
Levende Billeder introforløb 2024.pdf
-
Requiem for a Dream (1/12) Movie CLIP - Boss Skag (2000) HD
-
Filmens grundelementer
-
Vigitigt! Medbring en rekvisit til endnu en lille mini-produktion, I skal lave i modulet. Den får titlen "Opgør". I bestemmer selv rekvisitten, men hvis I ikke kan komme på noget er her nogle forslag: Ideer til rekvisitter kan være gaffatape, legetøj
-
Levende Billeder introforløb 2024.pdf
-
Levende Billeder s 26 – 29. (GF-kompendiet - hvis du ikke har downloadet det fra et af de tidligere moduler, kan du finde det i 'GF me/4'-mappen under 'dokumenter' her på lectio).
-
FEMO: Fire veje til filmiske frames - 16:9 filmtidsskrift
-
Læs s. 29-31 (stop ved 'montageklipning) i Gf-kompendiet (findes i GF me/4 mappen, hvis I ikke har downloadet det endnu).
-
Læs s. 31-36 i Gf-kompendiet (findes i GF me/4 mappen, hvis I ikke har downloadet det endnu).
-
Filmøvelse. Continuity, suspense og montage.docx
-
Afsnit
-
Levende billeder s. 37-44.
-
Ernst og lyset
-
Næranalyse.docx
-
Levende billeder s. 45-51.
-
Afsluttende produktion i GF.pdf
-
Hvis I redigere hjemme eller er ude og optage de sidste indstillinger, skal I skrive til mig på lectio, så jeg ikke giver jer fravær.
-
Aflevering af udstyr!
-
Læg links til jeres produktioner op i elevfeedback!
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478561795",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478561795",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478561795"
}