Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
William Andreas Wivel
|
|
Hold
|
2025 me/5 GF (GF me/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i mediefag i gymnasiet
Du indøver filmsprogets terminologi og udtryk ved at se visuelle eksempler fra en række filmklip, benævnt citater. På den måde bliver du i stand til at identificere centrale filmiske virkemidler og deres funktion. Undervisningen er overvejende lærerstyret og består af par-/gruppearbejde med analyse af filmcitater. Løbende praktisk afprøvning af teoretisk viden igennem små kameraøvelser indgår undervejs.
Æstetik:
- Shot-to-shot-analyse (næranalyse) af citater, dvs. filmklip. Du bliver i stand til at forstå betydningen af forskellig billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, billedbetydning, lys/farver, klip, kamerabevægelser og lyd.
Dramaturgi:
Grundlæggende dramaturgiske principper gennemgåes (fremdrift dvs. set up/pay off, konflikt, varsler, suspense). Der er arbejdet med udvalgte elementer fra berettermodellen og aktantmodellen.
Læsestof:
- Olsen & Schou: Grundbog i Levende Billeder, Systime, 2010, side 12-52 læses i pdf-format
- Filmcentralen.dk - filmleksikon
Film:
- La Haine (1995) - Mathieu Kassovitz
- Del af Labyrinten (2025) - Søren Peter Langkjær Bojsen
- Sent på Jorden (2011) - John Skoog
Diverse praktiske øvelser: små film med fokus på diverse filmiske principper.
Optages med mobiltelefon. Du kommer til at lave 3-5 øveproduktioner.
Læringsmål:
- at kunne identificere væsentlige filmiske virkemidler og reflektere over deres funktion
- at kunne lave shot-to-shot analyse af kort filmcitat og anvende observationerne i en tematisk analyse
- at kende til grundlæggende dramaturgiske principper
- at kunne kvalificere valg af distributions kanal til en bestemt målgruppe
- at kunne anvende det teoretiske stof i praktiske produktionsøvelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478569340",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478569340",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478569340"
}