Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
|
Lærer(e)
|
Marie Nedergaard-Larsen
|
|
Hold
|
2025 FrF/GF1 (GF FrF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet
Forløbet: Se présenter + Être français et francophone
Forløbsbeskrivelse:
Fransk introduktionsforløb i grundforløbet med fokus på præsentation, mundtlighed og elementær grammatik og fortsættelse af grundforløbet:
Materialer:
- Grundforløbskompendium 2025
Der er i grundforløbet fokus på Frankrig, franskmænd og frankofone tekster samt elementær grammatik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bonjour à tous, je me réjouis de vous rencontrer!
-
Amène une photo de tes vacances - sur l'ordinateur (pas au téléphone - IKKE på telefonen)
-
Lis la première interview de l'abrégé (kompendiet) encore une fois (l'interview avec Moussa Lô, page 2). Choisis un des deux exercises (altså kun én af de nedenstående opgaver) :
-
Trouve 5 mots que tu ne connais pas dans la deuxième interview de l'abrégé - l'interview avec Meriam.
-
Pratique la conjugaison des verbes : être, avoir et aller.
-
Pratique la conjugaison des verbes : être, avoir, aller et les trois verbes réguliers parler, finir et vendre.
-
Lis la troisième interview de l'abrégé (kompendiet), Abdoulah du Maroc, et cherche de comprendre la plupart du contenu.
-
Samlet kompendium grundforløb 2025.docx
-
Travail écrit 1 - opgaveformulering.docx
-
Nous allons commencer à travailler avec Stromae. Lis à la maison le texte de la chanson Papaoutai, page 11-12 dans l'abrégé. Du behøver ikke forstå teksten, læs den blot igennem, øv dig gerne på at læse den højt, og find følgende:
-
Ingen lektier. Men øv dig gerne på at præsentere dig selv (travail écrit 1). Du vil få tid i modulet til at øve dig på dette sammen med en holdkammerat.
-
HUSK at medbringe en bog til NAG Læser. Biblioteket er lukket af den dag, så lån en bog onsdag, eller tag en med hjemmefra.
-
Læs sangteksten til Stromaes Papaoutai, og slå de ord op, du har brug for for at forstå indholdet i hovedtræk (du behøver altså ikke at slå hvert eneste ord op).
-
Learningapps - Faire, mettre, prendre et suivre
-
Exercices - Papaoutai
-
Macron - exercices.docx
-
Øv dig på de næste tre verber i rækken - mettre, suivre og prendre. Øv dig også gerne på de andre verber, hvis du ikke kan dem. Du er velkommen til at få AI til at hjælpe dig med at øve dem :)
-
À quoi ça sert de lire - le manuscrit.docx
-
Hvis du ikke blev færdig med øvelserne med ord til Macron-teksten i sidste uges modul, skal du færdiggøre øvelse 1 og 2 hjemme - Macron - exercices.docx
-
Øvelser fra kompendiet.docx
-
Du skal være klar til at præsentere dig selv for en mindre gruppe fra holdet (ca. 1/3), så øv dig i at fremføre din powerpoint (travail écrit 2) mundtligt. Du laver præsentationen fra din plads, ikke fra tavlen :)
-
Devoir - Pouvoir - Vouloir - Savoir (Learningapps)
-
AI-prompt - hjælp til at træne verber.pptx
-
De sidste skal præsentere sig selv, så vi laver en gruppe eller to med jer. Overvej at øve dig en enkelt gang igen, så du har din præsentation i frisk erindring.
-
Øv jer på de næste fire verber i verbeskemaet. Denne gang er det modalverberne devoir, pouvoir, vouloir og savoir.
-
Kongruensopgave.pptx
-
Verbeskema GF 2025.docx
-
Så er vi kommet til grundforløbets sidste modul i fransk. Tag et billede af tre ting på dit værelse - en genstand, der på fransk er hankøn, en genstand i hunkøn og noget, der skal i flertal (enten et ord, der er "født" i flertal som f.eks. sko eller
-
Lire - Dire - Rire - Écrire (Learningapps)
-
Être, avoir, aller og faire (Learningapps)
-
Faire - Mettre - Prendre - Suivre (Learningapps)
-
Espérer - Exagérer - Préférer - Protéger (Learningapps)
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Travail écrit 1 - Je me présente
|
14-09-2025
|
|
Travail écrit 2 - Je me présente à l'oral
|
05-10-2025
|
|
Øvelser fra kompendiet
|
07-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478592917",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478592917",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478592917"
}