Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
|
Lærer(e)
|
Merete Bagger Madsen
|
|
Hold
|
2025 FRB GF (GF FRB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til fransk i gymnasiet
I grundforløbet vil I blive præsenteret for:
1) franskfagets identitet: "Fransk er et videns- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag, der har fokus på tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence" og
2) fagets arbejdsområde, nemlig "sprog, kultur, historie og samfundsforhold i Frankrig og andre fransksprogede områder".
Vi taler om de faglige mål og om ”highlights” i løbet af de tre år med fransk i gymnasiet, herunder fx sprogrejsen i 3g.
Vi taler om gode måder at lære sprog på, fx om transparente ord, om at fejl er vejen til læring og om at være "risk takers" i stedet for "risk avoiders", og vi arbejder på helt fra begyndelsen at skabe et trygt og rart læringsrum.
I grundforløbet lærer I enkle sætninger, så I kan indgå i små dialoger. Vi arbejder med fransk udtale og med basal grammatik og små tekster, først og fremmest fra vores begyndersystem "Ici on parle français" fra franskportal.dk suppleret med andre tekster, billeder, videoer og lydklip.
I introduceres ligeledes for nogle af de hjælpemidler, ud over franskportal.dk, som vi skal bruge i undervisningen i alle tre år, herunder Ordbogen.com, verbebøjningsprogram, AI og digitale platforme som "Min læring", "Quizlet", "Duolingo" m.fl.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bonjour! Jeg glæder mig til at se jer igen. Før modulet må I gerne repetere: Comment tu t'appelles? Je m'appelle... . I dag skal vi arbejde med en lille dialog på fransk og tale om, hvad franskfaget i gymnasiet er. Medbring noget at skrive med. À bie
-
Grupper uge 34 til 36.docx
-
Se présenter en francais.docx
-
Pixigrammatik - Numeralier
-
Quiz - C'est qui, c'est où, c'est quoi?
-
Grupper uge 34 til 36 version 2.docx
-
2. Une présentation
-
Pixigrammatik - Verber præsens uregelmæssige
-
Je me présente GF FRB 2025.docx
-
Pixigrammatik - Verber præsens regelmæssige
-
I har afleveret jeres Je me présente-powerpoint senest i går aftes kl. 21. Vi skal bruge præsentationerne i grupper i dagens modul.
-
Husk at medbringe franskmappen og noget at skrive med
-
C'est combien
-
Øvelser til "3. C'est combien?"
-
Tjek inden modulet, om du kan få optagefunktionen i powerpoint til at virke, så du kan få afleveret din Je me présente med indtaling senest i aften. Hvis du har tekniske problemer, kan du nå at stille spørgsmål, men der afsættes ikke tid i modulet ti
-
Opgaver til À la cantine
-
Der er "NAG læser" i den første halvdel af modulet, så du skal medbringe en bog (på dansk :-)), og gerne en skønlitterær bog. Genlæs Niels' besked nedenfor, så du er helt med på, hvad der skal ske.
-
À la cantine
-
Husk at sætte arbejdsarket med "bager-dialogen" fra sidste modul ind i din franskmappe, og medbring mappen til modulet.
-
GRUPPEARBEJDE I MODULET:
-
Pixigrammatik - Fonetik - udtale af vokaler
-
I skal medbringe høretelefoner, der passer til jeres computer. Ellers ingen lektier til i dag :-).
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Je me présente 1
|
22-09-2025
|
|
Bager-dialog
|
02-10-2025
|
|
Je me présente 2
|
02-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478624489",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478624489",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478624489"
}