Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Marit Grimstad Jensen
|
|
Hold
|
2025 SP/2 GF (GF SP/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Spansk i grundforløbet
Klassen arbejder med Maria F. Gavilán & Louise F. Arfaqui: Ya vamos som grundbog. Vi skal arbejde med de to første kapitler: Así empezamos + A conocer el mundo hispanohablante.
Faglige mål:
Efter grundforløbet vil du have et basalt overblik over disse grammatiske emner og du vil have øvet gloser til at kunne formulere dig helt enkelt mundtligt på spansk om personlige emner
- Bøjning af substantiver (regler for bøjning af substantivet når det ender på vokal og når det ender på konsonant)
- bøjning af adjektiver (samme regler som substantiver), vide hvad kongruens er og hvor adjektivet placeres i forhold til substantivet.
- Bøjning af regelmæssige verber: -ar-verber + -er-verber + -ir-verber + de uregelmæssige verber: SER + ESTAR + TENER
- Du skal vide hvad HAY betyder og to regler for hvornår man skal anvende "hay".
- Indlæring af helt basale gloser og strategier til hvordan man kan huske dem, fokus på de mest hyppige ord i spansk og transparente gloser.
- tallene fra 1-100
- De helt basale udtaleregler med fokus på "g" og "c".
- I skal lære: genitiv (ejefald), om vejret, årstiderne og månederne
- I grupper vil du skulle udarbejde en lille skriftlig opgave og I skal hjemme forberede jer til en afsluttende oplæsning på spansk og lille samtale med mig.
- Lave elektroniske øvelser på Ya vamos' hjemmeside og minlæring.dk.
- Lærerproduceres arbejdspapirer der supplerer arbejdet i klassen
Antal sider: ca. 35 sider. (udenarbejdsark)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg glæder mig til at møde jer i dette halve modul.
-
Lyt og lær tallene fra 1-20 fx på dette link:
-
Find det ark du fik udleveret sidste modul: Alfabetets substantiver.
-
Side 18 i Ya vamos: lær de 8 verbers betydning udenad. Alle de 8 ord står i infinitiv = navnemåde (at-form).
-
Lektier = Los deberes
-
Ya vamos, pag. 23, Vamos a leer.m4a
-
Lektie:
-
Un diálog entre dos españoles, pág. 25.mp4
-
Kan du huske tallene: 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90. Kig i din mappe og tjek at du kan udtale disse tal.
-
HUSK AT TAGE JERES SPANSKMAPPE OG BOGEN MED I SKOLE
-
Hvad betyder disse verbalformer på DANSK?
-
Lav det udleverede ark med kombiner-øvelsen:
-
HUSK AT TAGE EN SKØNLITTERÆR BOG MED I SKOLE
-
I skal lave det ark I fik udleveret i modulet i torsdags. Det handler om at placere lande i forhold til verdenshjørnerne:
-
Ya vamos, side 33: Opgave 1(øverst):
-
LEKTIE: SIDE 34 i Ya vamos:
-
SIDE 35 i Ya vamos: I skal øve tallene fra 1-100 så I kan dem udenad. Her er nogle tal I kan øve jer på at sige højt for jer selv:
-
Substantiver og adjektiver:
-
HUSK EN SKØNLITTERÆR BOG SOM I SKAL LÆSE I.I skal være klar MED bogen kl. 9.55 - og ikke fare rundt og lede efter noget tilfældigt ;)
-
LEKTIE: Udtal disse ord højt for dig selv på spansk. Kig i din mappe så du repeterer reglerne for udtale af "g":
-
Side 36: Kig på fotoet nederst på siden og besvar spørgsmålet med 3 sætninger der alle begynder med "hay" = "der er" og alle indeholder et adjektiv der beskriver substantivet:
-
LEKTIE:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478684397",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478684397",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71478684397"
}