Holdet GF TyF/3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jenny Hansen Gibson
Hold 2025 TyF/3 GF (GF TyF/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beziehungen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beziehungen

Grundforløb: Beziehungen

Målet med grundforløbet ”Beziehungen” er at komme godt fra start med tyskundervisningen i gymnasiet.

I forløbet beskæftiger vi os særligt med, hvorfor og hvordan vi lærer tysk (og sprog generelt) og med tekst materiale til emnet Beziehungen – relationer og (Liebe ist leise, Sonntag) til fremtidsdrømme (Ich habe einen Traum).

Vi kickstarter dit tyskforløb med en række øvelser og strategier, som er vigtige for sprogtilegnelse fx samtaleøvelser, udtaleøvelser, øvelser med spørgeord og forskellige strategier til sprogtilegnelse.

Du bliver også introduceret til arbejdet med tekster, både fiktive og ikke-fiktive, ud fra følgende tekster med fokus på relationer og fremtidsdrømme:

Liebe ist leise fra Wie geht’s , Mette Herrmann
Lieblingsmensch, Namika
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Sonntag


Grammatisk har vi fokus på hjælpeverberne (sein/haben/werden), de regelmæssige verber i præsens (nu-), perfektum (førnu-) og præteritum (datid). Du skal være i stand til at anvende den bestemte og den ubestemte artikel (der og ein), og du skal forstå forskellen mellem subjekt, direkte objekt, subjektsprædikat, indirekte objekt. Desuden skal du kunne bruge ledsætningsindlederne dass og weil, som medfører, at verballeddet placeres til sidst i ledsætninger: "Ich verstehe, dass er morgen gehen wird".
Vi bruger b.la. www.minlaering.dk  i forbindelse med grammatiktilegnelsen.


Kilde: Øvelser og tekster i kompendiet er fra Los geht’s af Mette Hermann (Gyldendal, 2018),  Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding (Gyldendal, 2016), og Genau af Anne Lønberg Eskesen (Gyldendal, 2018).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer