Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Susanne Birgitte Leschly
|
|
Hold
|
2025 SP/GF5 (GF SP/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i spansk
Klassen arbejder med Maria F. Gavilán & Louise F. Arfaqui: Ya vamos som grundbog. Vi skal arbejde med de to første kapitler: Así empezamos + A conocer el mundo hispanohablante.
Faglige mål:
Efter grundforløbet vil du have et basalt overblik over disse grammatiske emner og du vil have øvet gloser til at kunne formulere dig helt enkelt mundtligt på spansk om personlige emner
- Bøjning af substantiver (regler for bøjning af substantivet når det ender på vokal og når det ender på konsonant)
- bøjning af adjektiver (samme regler som substantiver) og vide hvad kongruens er.
- Bøjning af verber: -ar-verber + SER + ESTAR + TENER + HAY
- Indlæring af helt basale gloser og strategier til hvordan man kan huske dem, fokus på de mest hyppige ord i spansk og transparente gloser.
- tallene fra 1-2000
- De helt basale udtaleregler med fokus på "g" og "c".
- I skal lære: genitiv (ejefald), om vejret, årstiderne og månederne
- I grupper vil du skulle udarbejde en lille skriftlig opgave og I skal hjemme forberede jer til en afsluttende oplæsning på spansk og lille samtale med mig.
- Lave elektroniske øvelser på ya vamos' hjemmeside og minlæring.dk.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hola!
-
Husk blyant, kompendie og Ya vamos!
-
Maria Francisca Cavilán og Louise Friis Arfaoui: Ya Vamos, Columbus; sider: 10, 12, 14, 18, 20, 22-23, 30-32, 34-36, 42
-
Øv udtale og betydning af alfabetordene på s.10. Øv de gode sætninger (frases útiles) på s. 12 samt læs dialogen s. 14 højt for dig selv og forstå den.
-
Side 17-18 i Ya vamos: Lær de 8 verbers betydning udenad.
-
NB! Medbring Ya vamos bogen + tilbudsmappen, du tager noter i.
-
Læs dialogen s. 20 højt for dig selv. Oversæt teksten vha. gloserne til venstre.
-
Lyt først til oplæsningen af teksten s. 23. Læs teksten højt selv. Vær især opmærksom på udtale af ñ, ch, x og j. Så oversætter du teksten til dansk vha. gloserne i bogen. Øv bøjning af de to uregelmæssige verber SER - at være og TENER - at have s. 2
-
Un diálog entre dos españoles, pág. 25.mp4
-
Lektien er flg: Se og lyt til denne video mindst 2 gange. Prøv at finde svar på disse 5 spørgsmål:
-
HUSK AT MRDBRINGE EN FRILÆSNINGSBOG TIL NAG LÆSER!
-
Øv verberne s.22 og udfyld det vedhæftede forberedelsesark. Medbring bog, kompendie og skriveredskab til modulet.
-
Forberedelsesark GF SP 5 ¿Dónde está.gdoc
-
I skal arbejde i grupper på tværs af jeres grundforløbsklasser. Jeg laver grupperne, de rbestår á 4 personer.
-
Øv verbet estar (s.30 i Ya vamos) = at befinde sig, at ligge, at være, så du kan det udenad. Vær opmærksom på at lægge tryk de rigtige steder.
-
Husk at medbringe egen skønlitterær bog til NAG læser, ellers får du fravær for den del af modulet.
-
Jeg er desværre stadig syg. Vi må indhente det forsømte efter ferien.
-
a) Læs om kongruens s. 34.
-
Fagligt evaluerende samtale med la profesora.
-
a) Læs teksten ¿Cómo es el tiempo de España y América Latina? højt for dig selv. Tjek, at du har forstået den ved mundtligt at besvare spørgsmålene, der er oplistet under 1 længere nede på siden.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73234443937",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73234443937",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73234443937"
}