Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mie Lykke Nielsen
|
|
Hold
|
2025 DA/GF14 (GF14 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Vi indleder danskundervisningen i gymnasiet med et forløb om kommunikation, argumentation og retorik.
Vi arbejder blandt andet med:
- Ciceros pentagram
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Appelformer
- Retoriske stilfigurer.
Formålet er at lære at analysere andres udtalelser i eksempler på kommunikation, taler, debatindlæg osv. Derudover skal du selv formulere argumenter i et debatindlæg og til sidst skrive en tale eller holde et fagligt oplæg, hvor du bruger din viden fra undervisningen.
Grundforløbet er en del af danskundervisningen i gymnasiet. Din kommende dansklærer i studieretningsforløbet planlægger derfor undervisningen ud fra, at du har lært begreberne fra grundforløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: side 3-7 i kompendiet Retorik. Hav godt styr på de forskellige argumenttyper til timen. GF Dansk_2025.pdf
-
Se videre i DR-Debatten om den kommende uddannelsesreform (indtil 20 min.) og udfyld skemaet Argumentation i DR Debatten_Udd.reform [GF-dk].docx med de forskellige personers holdninger og argumenttyper. Læg desuden mærke til debattørernes brug af bi
-
Læs om appelformerne side 7-11 i kompendiet.
-
Marys tale til Frederik_50 år.pdf
-
Spørgsmål til Marys tale_GF-dansk.docx
-
Læs om de fem forarbejdningsfaser til at holde en tale samt om de tre talegenrer i kompendiet GF Dansk_2025.pdf (side 11-13 + side 24). Vel mødt - Mie
-
Vi skal arbejde videre med stilfigurer og billedsprog i dag, så du skal sørge for at have læst side 26-28 i kompendiet til dagens lektioner. Tænk desuden over, hvilken talegenre (evt. fagligt oplæg) du gerne selv vil udarbejde, evt. i samarbejde med
-
eksempel på tekst med antiteser (1).docx
-
Læs Connie Hedegaards tale med særlig opmærksomhed på retoriske stilfigurer Hedegaards_tale til klimamarch 2019.docx . Læs desuden om Toulmins argumentationsmodel i kompendiet til GF-dansk side 13-16 (se GF Dansk_2025.pdf ).
-
Øvelse i argumentation.pdf
-
Øvelse_Unges tøjvalg.pdf
-
Læs om Toulmins udvidede model i kompendiet side 16-18 GF Dansk_2025.pdf . Arbejd desuden videre med din tale eller faglige oplæg, så du kan aflevere en disposition kl. 12.00.
-
Skriv videre på din/jeres tale, så den er så færdig som muligt. Benyt den "dispositio" du/I udarbejdede sidste gang i dansk. Genopfrisk endvidere de retoriske stilfigurer fra GF Dansk_2025.pdf side 26-28, så du/I kan bruge nogle af dem i talen (elle
-
Debatindlæg_opgave_GF14-DK.pdf
-
I dag skal manuskriptet til den færdige tale afleveres kl. 11.30 (Se under opgaver). Dernæst får I lov til at afholde jeres taler for halvdelen af klassen i timen. Det er derfor vigtigt, at I medbringer talen (gerne i print), og at I har øvet fremfør
-
Kære GF14-Dansk,
-
Kære alle,
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Leg med appelformer
|
01-09-2025
|
|
Leg med appelformer
|
04-09-2025
|
|
Dispositio til tale
|
22-09-2025
|
|
"Dispositio" til tale
|
24-09-2025
|
|
Disposition til tale-opgave
|
26-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
29-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
03-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
06-10-2025
|
|
Manuskript til tale
|
06-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
08-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73238782584",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73238782584",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73238782584"
}