Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Christina Rahbek
|
Hold
|
2023 DA/ab (1ab DA, 2ab DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Migrationsforløb - Introforløb
Intro til dansk A på stx, hvor danskfagets metoder introduceres og de tre perspektiver, vi arbejder ud fra anvendes på et udsnit af forskellige tekster. AP kører lige inden dette forløb, så vi overfører sproglig analyse ind i dette forløb.
Det litterære perspektiv
- Lyrik, epik og drama
- Analyse og fortolkning: fortolkningshypotesen og læserens indgang til teksten.
- Litterære analyseredskaber: komposition, karakteranalyse, miljø, udsigelse, tomme pladser.
- Novellegenren og romanen.
Det sproglige perspektiv
- Med tråde til AP etableres det begrebsgrundlag for den sproglige analyse, som klassen vil anvende generelt.
- Sætningsanalyse, ordklasser
Det mediemæssige perspektiv - peger frem mod næste forløb om det autobiografiske
- Remediering - fra roman til film: "Gud taler ud"
- Opinionsgenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
AP-Dansk
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Autobiografi - faderopgør og remediering VÆRK 1
Forløbet havde til formål at fokusere på værklæsning af et autobiografisk roman, der er adapteret til film, og dermed også arbejde med remedieringen som fænomen og genre. Således arbejdes der både med det litterære og det mediemæssige perspektiv. Det sproglige perspektiv inddrages i analyse af tekstens stemme og tone, og fortællerens brug af sproglige virkemidler - Ironi og humor berøres sammen med tragedien.
Eleverne arbejdede med at optræne deres analytiske kompetencer og vi læste romamen tematisk og sat i forbindelse med uddrag af andre autobiografiske værker, der specifikt havde den vanskelige far/søn relation i tematisk centrum.
- remediering
- Værklæsning - roman.
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer: herunder en fælles tematisk linje, og fokus på strømning ved en generation af forfattere, der skriver autobiografisk.
- Fakta - og fiktionskoder.
- Dobbeltkontrakten og det autobiografiske
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyseopgave
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fiktionens genrer - storgenrerne
I dette forløb ser vi på de store genrer i litteratur.
Vi anvender Grundbogen " Håndbog i dansk" til at gennemgå de tre storgenrer og til slut læser vi et uddrag af " Et Dukkehjem" som senere skal læses som værk. Forløbet har til formål at lære eleverne forskellene på de litterære genrer samt de forskellige analysemetoder og begreber, der anvendes ved litterær analyse.
Der er fokus på:
- Epik
- Lyrik
- Drama
Litterære metoder
- Analysebegreber til lyrik
- Analysebegreber til epik: novelleanalyse, den klassiske novelle over for den moderne.
- Analysebegreber til Drama: replikker, fremstillingsformer, dramaets komposition og ramme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantikken
Der arbejdes med perioden som en stilperiode i litteratur, musik og tildels billedkunst, der dyrkede geniet, fantasien, det mystiske og naturen. Teksterne læses traditionelt med fokus på splittelse mellem individ og omverden, splittelse mellem fornuft og følelser og den deraf følgende søgen efter harmoni, sammenhæng og helhed.
Vi har særligt fokus på metaforer i sproget og særligt besjælinger som et litterært virkemiddel i romantikkens digtning.
Forløbet er planlagt således, at teksterne også forbindes i en overordnet litteraturhistorisk ramme, der giver rum for at se ligheder og forskelle i teksternes behandling af menneske og tilværelsesanskuelse: nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik.
Vi afslutter forløbet med en komparativ analyse af to digte, som handler om angst. Eleverne indtaler deres analyse af digtene og kontekstualisere dem.
H.C. Andersen "Psalme" (1864) eller T. Ditlevsen "Angst".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentationsanalyse - diskussion og debat
I dette forløb vender vi vores blik på sproglig analyse og primært argumentationsanalyse,- Fokus er på Toulmins argumentationsmodel, sproglige virkemidler samt appelformer for at afdække, hvordan det sproglige niveau er med til at skabe en bestemt diskurs. Vi anvender det retoriske pentagram for at organisere vores analyse af kommunikationssituationen.
Gennem forløbet tilegner og træner eleverne almene sprogvidenskabelige analyseredskaber. I forløbet arbejdes der med det sproglige perspektiv gennem små uddrag fra livedebatter i DRs debatprogram "Debatten".
Vi har derfor analyseret argumentationen ved at uddrage de væsentligste pointer og virkemidler og derefter har dette være udgangspunkt for at eleverne har lavet en debatterende artikel.
- Vi analyserer argumenterende tekster.
- Vi anvender viden tilegnet i almen sprogforståelse.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen og appelformer.
- Ciceros
- Skriftlig formidling af en debat.
Forløbet tages op som 2. del senere, i et forløb om diskursanalyse og retorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
DHO-Forløb - Mellemkrigstiden
Mellemkrigstiden er vores tema i DHO-forløbet.
Vi arbejder med mellemkrigstiden med fokus på ekspressionismen,og læser Tom Kristens samt Broby-johansen. Herunder inddrages sproglige virkemidler og semantiske skemaer.
Som litterær periode arbejder vi med ekspressionismen som en modernistisk strømning.
Derudover har vi ligeledes fokus på de realistiske strømninger i perioden og læser derfor ideologikritisk litteratur med Dansk Kirk og Hans Scherfig.
Til sidst arbejde vi med kulturradikalismen gennem PH's tekster og den kulturradikale liuvsanakuelse som en kritik af ideologi og dogmer der binder tanken.
Kulturradikaliamen ses og arbejdes med som et frigørelsestema og tråde trækkes til Oplysningstidens idealer.
- Kanonforfatter: Tom kristensen.
- At læse digte - modernisme i det 1900 århundrede.
- at læse realistiske tekster - både noveller og poetik.
- at analysere og forstå teksterne i forlængelse af en historisk periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Holberg og Ibsen - Køn og kritik - VÆRK 2
Forløbet binder to litteraturhistoriske perioder sammen: Oplysningstiden samt det Moderne gennembrud. Forløbet har tematisk fokus på den kritiske tænkning fra Oplysningstidens filosoffer og op til Det moderne gennembruds fokus på at sætte problemer til debat. Vi arbejder med Holbergs essay "Ægteskab og Tvang" fra 1745, hvor der anlægges en kritisk vinkel på ligestilling og datidens kønsnormer. Holbergs progressive oplysningstanker forbindes op med Henrik Ibsens drama "Et Dukkehjem".
Eleverne arbejder med hele dramaet - de analyserer i grupper og fremlægger.
Vi har fagligt fokus på:
Kort oprids af Oplysningstidens tænkere og grundlaget for den videnskabelige tænkning:
- Rousseau
- Struense
- John Lock
- Emmanuel kant
- Voltaire
- Holberg som oplysningsmand.
Det moderne gennembrud
- Realisme
- Naturalisme og det naturalistiske teater
Komposition, karakterer og tematikker i Dramaet
- Tre-aktsmodel og fem-aktsmodel.
- Replikker, fremdrift, Holbergs afsløringsteknik
- Undertekst
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kritiske stemmer - og Moderne Gennembrud VÆRK 3+4
Kritiske stemmer fra 1871-2021:
Udgangspunktet starter i det moderne gennembrud fra 1870-1890. Vi fortsætter derfor hvor vi slap med Ibsens "Et Dukkehjem". Vi har fokus på Det moderne gennembruds genre - realisme, så vi læser noveller og uddrag af romaner.
Fokus på
Brandes - Litteratur bør sætte problemer til debat.
Pontoppidan: Samfundskritik
Bang - Impressionisme, kvindens rolle og de stille eksistenser.
Skram: Kvindens liv - naturalisme og Sædelighedsfejden.
Herefter springer vi op til moderne tid og læser to værker, som hver i sær kan karakteriseres som kritiske stemmer med holdninger og karakteristik af problematikker i en moderne kontekst. Korsgaard repræsenterer novellegenren og Khilji repræsenterer en verdensvendt lyrik.
Værklæsningerne afspejler derfor de seneste 5 års litteratur: Nutidige kritiske stemmer fra 2021, der bringer socialkritik, migrations og identitetsproblemtik samt køns og seksualproblematikker i spil.
Novellesamling: Korsgaard, Thomas: Hverdagsrealisme og minimalisme
Digtsamling: Naihi Khilji "Min søster": Mellem kulturer, religion og køn
- Analyserende artikel: Korsgaard: Vintermedister
- Mundtlig aflevering: Analyse af en selvvalgt Korsgaardnovelle - træner
det mundtlige oplæg.
- Oplæg til Debatterende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyhedsformidling og reality
I dette forløb arbejdes der både ud fra det mediemæssige og det sproglige perspektiv. Med fokus på traditionel nyhedsformidling dannes der teoretisk grundlag for at tale om realityelementets indtog i den klassiske nyhedsjournalistik og hermed et stigende fokus på et fortællende element i formidlingen med fokus på at nyhedsjournalisten og indslagene i stigende grad anvender genrefilmens/hollywoodfilmens hovedscener: kamp, jagt, mord, efterforskning og drama. Med fokus på forskellige nyhedsindslag fra nyhederne på DR1 og TV2 analyseres nyhedsformidlingen og kriterierne for udvælgelse af nyhedshistorier. Derudover ser klassen et afsnit af Hos Clement og analysere en debat mellem Clement Kjærsgaard og Mette Frederiksen med fokus på sproghandlingsteori og facework. Vi vurderer og diskuterer debatten ud fra begreberne om den vellykkede samtale: Analysernes fokusområder:
1) Treaktsmodellen - dramaturgiske virkemidler og begreber.
2) Nyhedskriterierne.
3) Omvendte nyhedstrekant.
4) genrefilmens 5 hovedscener: kamp, drama, jagt, mord, efterforskning som centrum i at skabe et fortællende univers og understøtte realitygenrens simplificerede karaktergalleri.
5) Realitytræk - front-stage og back-stage teori.
6) filmiske virkemidler
7) Sproghandlingsteori og facework.
8) Samtaleanalyse.
Læreplanens fokusområder: arbejdet laves primært på ikke-fiktive tekster, men fiktive tekster/film anvendes til træning af anvendelse af de filmiske virkemidler i shot-to-shot analyser.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar og reality - VÆRK 5 MEDIEVÆRK
Med fokus på traditionel dokumentarteori dannes der teoretisk grundlag for at tale om dokumentarens genrer: observerende, dybdeborende og moderne blandingsgenrer. Gennem analyse af klip fra dybdeborende dokumentarerser fra: Operation X, Kontant, Station 2 og Langt fra Borgen. Ser vi på tv'ets dybdeborende dokumentarserier. Vi har fokus på:
1) Genrefilmens 5 hovedscener: kamp, drama, jagt, mord, efterforskning som centrum i at skabe et fortællende univers
og understøtte realitygenrens simplificerede karaktergalleri.
2) Realitytræk - front-stage og back-stage teori.
3) dokumentarens hovedgenre, fortælleformer, fakta og fiktionskoder og filmisme virkemidler.
Derefter analyseres et uddrag af DR3 dokumentaren: "Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling" 2017. og Medieværket: DR3's dokumentarserie på 4 afsnit: "Prinsesser fra blokken", 2016.
Medieværket deles ud i bider, og klassen arbejder i grupper med en gennemgribende mediefaglig analyse af uddrag på 10-12 minutter, og fremlægger efterfølgende deres produkter for klassen. Efterfølgende feedback gives.
Læreplanskrav:
- Medieværk - dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Diskursanalyse og retorik
I dette forløb fokuserede vi direkte på diskursanalysen gennem et sprogligt perspektiv og kiggede på, hvordan sproget anvendes til at udtrykke magt, og vi arbejdede med at forstå, hvordan den diskursive praksis i sproget kan ændre sig, når normerne i samfundet ændres.Og følgende begreber blev anvendt i analysen af alle forløbets tekster:
1) Nodalpunkt,
2) Ækvivalenskæde
3) Hegemonisk diskurs
4) Antagonistisk diskurs
Faircloughs tredimensionelle model blev anvendt til at tale om teksterne i kontekst og deres betydning.:
- tekstens dimension
- diskursiv praksis
- social praksis
- dialektik
- retoriske kneb
- appelformer
- Ciceros pentagram - det retoriske pentagram: Kommunikationssituationen.
Eleverne arbejdede med ikke fiktive tekster som:
- Abortkampagner, der var for og imod
- rygekampagner,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernisme og realisme 1900-1970''erne
Klassen læser et udvalg af både kanoniserede og ikke-kanoniserede forfattere, der repræsenterer henholdsvis realistiske og modernistiske strømninger i det 20. århundrede. Forløbet repeterer definitionerne af realisme og trækker dermed tråde tilbage til forløbet om det moderne gennembrud og DHO-forløbet. Eleverne lærer også at sætte teksterne i relation til realistiske og modernistiske tematikker, ideer og udtryksformer.
Gennem en bearbejdning af tekster med forskellige formmæssige udtryk, både prosatekster og lyriske tekster skal eleverne opnå en forståelse for modernismens og realismens forskellighed på udtrykssiden. Eleverne skal derfor både oparbejde en evne til næranalyse af teksterne samt en evne til at drage paralleller mellem modernistiske og realistiske tekster, og sidst men ikke mindst, er det også et mål, at eleverne skal kunne kontekstualisere teksterne og tænke i litteraturhistoriske perspektiveringer.
Læreplanskrav:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernismen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernitet og virkelighed 1970- 2023 - VÆRK 6
I forløbet har vi arbejdet med nyere tekster, som dækker over tekster fra 1970'ernes op til 2023. Vi har arbejdet med tekster, der falder under forskellige centrale stilarter og strømninger, der strækker sig over modernistisk digtning minimalistiske tekster med kortprosastil, realisme og den nye socialrealisme med Sonnergaard - nyere realistiske og modernistiske strømninger.
Teksterne forbindes til det foregående forløb om modernisme og realisme.
Læreplanskrav
Værklæsning -
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- svensk tekst på original sprog.
De 2 års pensum dækker ca 1200-1400 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Ordbøger
Til både skriftlig og mundlig eksamen må 2ab anvende følgende ordbøger:
Ordnet.dk
Gyldendals Røde Ordbøger inde på Ordbogen.com på Lectios forside.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60998145898",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60998145898",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60998145898"
}