Holdet 2023 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Jørgensen Djernæs
Hold 2023 DA/x (1x DA, 2x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Guds bedste børn
Titel 2 AP (Almen Sprogforståelse)
Titel 3 Kortfilm
Titel 4 VÆRK 1: Roman (rå realisme)
Titel 5 Novellen - litterær analyse
Titel 6 At tale og overtale
Titel 7 FF2 - DHO undervisningsforløb
Titel 8 VÆRK 2: Chicago (musical, Århus Teater)
Titel 9 Reportagen/den journalistiske fortælling
Titel 10 Skriftlig dansk: Den analyserende artikel
Titel 11 VÆRK 3: Ser du månen, Daniel
Titel 12 Romantik
Titel 13 Tomhed, dæmoni og forførelse
Titel 14 Medialisering og mediekonvergens
Titel 15 Realismens forgreninger
Titel 16 VÆRK 4: Skjold og Isabell, 2018 (dokumentar)
Titel 17 Rester og repetition
Titel 18 Værk 5: Digtsamling af Ingvild Lothe
Titel 19 VÆRK 6: Gift af Tove Ditlevsen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Guds bedste børn

Introduktionsforløb centreret omkring "Rå realisme" som udgangspunkt for at læse "tekster" inden for fagets tre områder: Sprog, litteratur og medier med fokus på områdernes forskellige (og overlappende) tilgange og metoder.

PRIMÆRTEKSTER:

Jan Sonnergaard: "William", fra novellesamlingen Radiator, 1997 (novelle)
Uddrag af Jakob Ejersbo: Nordkraft, første afsnit: Tæve, 2002 (roman)
Uddrag af Ole Christian Madsens filmatisering af Nordkraft, 2005 (ca. første 5 minutter af spillefilm)
Uddrag af Jonas T. Bengtsson: Submarino, Prologen, 2007 (roman)
Uddrag af Thomas Vinterberg: Submarino, Anslaget (første ca. 12 minutter af spillefilm)
Uddrag af Morten Pape: Planen, prologen, 2015 (roman)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 AP (Almen Sprogforståelse)

AP i dansk indeholder titlerne/lektionerne:
1. Sprog og historie, de nordiske sprog
2. Sprog og samfund, sprogsociologi
3. Sprog og betydning (semiotik)
4. Sprog og betydning (helsætningsanalyse)
5 + 6. Helsætningsanalyse
7. Sproglig analyse (sammenfattende)

PRIMÆRTEKSTER:

Uddrag af Ravnkel Frøjegodes Saga
Uddrag af Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres Autoritet, 2022 (digtsamling)
Emil Aarestrup: Angst, 1838 (digt)
Blicher: Hulde engel, du min barndoms ven, 1820 (digt)
Naiha Khiljee: Kære Søster, 2017 (digt)
B. S. Ingemann: Dugdråben, 1842 (digt)
Uddrag af Tom Kristensen: Hærværk (roman), 1930, del 2, kapitel 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kortfilm

Forløb inden for det mediemæssige område med fokus på anvendelse af dramaturgiske og filmiske virkemidler.

Dramaturgi: Treaktersmodel (akter og plotpoints: første vendepunkt, midtpunkt og andet vendepunkt/dramaturgisk højdepunkt), øvrige fremdriftselementer: konflikt, identifikation, vidensunderskud, suspense - surprise, set ups - pay offs, tidsfrist - forhindring.

Filmiske virkemidler: Beskæring, perspektiv, komposition (linjer og personer: toskud, treskud, nakkeskud, reaktionsskud), kameraføring, klipning, lys og farver.

PRIMÆRTEKSTER:

"En tier" (originaltitel: Tenner), instrueret af David O'Neill, 2008 (12 min)
"Mike", instrueret af Petros Silvestros, 2014 (7 min)
"Skin", instrueret af Cédric Prévost, 2013 (13 min.)
”Seven Minutes in the Warsaw Ghetto” af Johan Oettinger,  2012 (8 min.)
”Pistol”, instrueret af Andreas Thaulow, 2016, (5 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 VÆRK 1: Roman (rå realisme)

I forbindelse med forløbet: Guds bedste børn, læser eleverne en selvvalgt roman inden for den rå realisme:

Jakob Ejersbo: Nordkraft, roman, 2002: Hannah, Spence, Amalie
Lars Husum: Jeg er en hær, roman, 2010: Adnan, Gorm, Jonas, Victor
Sebastian Bune: Min familie, roman, 2017: Rianna, Rasmus Lykke
Jonas T. Bengtsson: Fra blokken, roman, 2020: Anne, Elias, Freya, Johanne,
Rasmus Holm, Safa, Wail
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Novellen - litterær analyse

Forløb med novellen og den litterære analyse som omdrejningspunkt. I december måned med et mindre juletema (og et stilmæssigt/periodeperspektiv) og efter nytår i nyere litteratur:

Komposition (strukturmodeller)
Fortællerforhold
Personer
Rum, miljø og tid

PRIMÆRTEKSTER:

H.C. Andersen: Klokken, 1849 (novelle)
Amalie Skram: Karens jul, 1985 (novelle)
Heidi Krølle Andersen: Julefred, 2021 (novelle)
Sørine Stenholdt: Nyheder, 2015 (novelle)
Sørine Stenholdt: Mor er blot et ord, 2015 (novelle)
Jan Sonnergaard: Sex, 1997 (novelle)
Jakob Ejersbo: Sushi Sunshine, 2000 (novelle)
Tine Høeg: Jeg vælger Valencia,2015 (novelle)
Charlotte Weitze: Villy, 1999 (novelle)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 At tale og overtale

Forløb med afsæt i det sproglige område og med fokus på argumentation - argumentets opbygning (Toulmin: påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkører, rygdækning og gendrivelse), appelformer og argumentatoriske greb som: personangreb (ad hominem, tilskrivning af skjulte motiver), stråmandsargumentation, brugen af forsimplede kontraster, framing/ordvalgsargumentation, postulater og papegøjesnak. Der er også arbejdet bredt med sproglige/retoriske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF2 - DHO undervisningsforløb

Flerfagligt forløb i dansk og historie med omdrejningspunkt i litterære/kunstneriske, historiske/politiske/økonomiske tendenser i mellemkrigstiden. Vi har i sagens natur haft særligt fokus på fagenes samspil og metodebevidsthed.

I dansk har der særligt været fokus på ekspressionismen som litterær strømning samt de ideologiske debatter, der knytter sig til den moderne kunst generelt: I særdeleshed i forhold til yderpositionerne mellem det konservative, nationalistiske, traditionelle kunst- og menneskesyn og det kulturradikale, individualistiske, modernistiske kunst- og menneskesyn.

I historie har der været et særligt fokus på perioden 1918-1940. Her har relevante nedslag været:

- Påskekrise og genforening
- Industrialisering, storbyer og arbejderklasse
- Wall Street krakket og konsekvenser for Europa
- De fire store partier og deres vælgerbaser.
- Ekstreme ideologier: kommunisme og nazisme
- Kanslergadeforliget herunder Steinckes socialreform

PRIMÆRTEKSTER

Uddrag af Stefan Zweig: Verden af i går, 1943 (roman)
Johannes V. Jensen: Fusijama, 1907 (digt)
Surrealisme: Uddrag af Kafka: Forvandlingen, 1915 (roman)
Futurisme: Bønnelycke: Automobilet, 1918 (digt)
Ekspressionisme: Broby-Johansen: Odalisk skønhed, 1920 (digt) og Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920 (digt)
Kulturradikalisme:
Henningsen: Jazz, hav og elskov, 1934 (essay)

HERUNDER SAGPROSA/JOURNALISTIK:

Henry Hellssen: Krigens sidste billeder, Berlingske Tidende, 22.11.1918 (reportage)
Uddrag Konservativ Ungdoms kampblad, 1935 (artikler)
Uddrag fra National-Socialisten (tidsskrift), 1938: "Dilleristisk kunst! "Den sande kunst" udstillet i Berlin!” (artikel)
Uddrag af Lise Lindbæk: Brændende jord, 1959 (selvbiografisk beretning)

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 VÆRK 2: Chicago (musical, Århus Teater)

I forbindelse med FF2: Flerfagligt forløb mellem dansk og historie, ser vi forestillingen Chicago på Århus Teater.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reportagen/den journalistiske fortælling

Forløb omkring den journalistiske genre, reportagen, og dermed det mediemæssig område, men med fokus på grænselandet mellem saglitterære fortællerpositioner og fremstillingsformer - og lån fra den skønlitterære/dramatiserede fortælling. Der har også været fokus på skellet mellem det påfaldende (dramatiserede) sprog og det upåfaldende (sagorienterede) sprog.

PRIMÆRTEKSTER:

Henrik Cavling: Eksplosionen, 1882 (reportage)
Uddrag af TVA, 4 maj, 2024
Vinderes af året tv-reportage, En sprække af lys, 2023 (Mads Toke Køngerskov og Puk Damsgaard)
Henry Hellssen: Krigens sidste billeder, Berlingske Tidende, 22.11.1918
Jakob Ludvigsen (UDDRAG): Da vi snuppede Christiania, Information september 1972
Nyhedsindslag på DR, d. 7. november 1989 (murens fald)
Morten Sabroe: Et svin i Berlin, Information 02.02.1990
WEB Feature, DR i forbindelse med brænden på børsen, 2023
Uddrag af tv-dokumentaren, Gidsel, DR, 2022 (tilrettelægger, Puk Damsgaard og Søren Klovborg, ca. 10 min., af S1, E1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 VÆRK 3: Ser du månen, Daniel

I forlængelse af arbejdet med "reportagen", læser vi Puk Damsgårds journalistiske fortælling - Ser du månen, Daniel, 2015. Vi arbejder videre i forhold til balancen mellem den saglige/troværdige formidling sammen med den underholdende/identifikationsfokuserede formidling, også gennem perspektiver til dokumentarklip og uddrag af filmatiseringen.

Igen er der arbejdet med fortællerpositioner, fremstillingsformer (herunder sprog) - tillagt "her-og-nu-scener" (herunder sanseligt sprog), arketyper og den tredje fremstillingsmåde (teori:  Søren Boy Skjold: Den journalistiske fortælling, dansklærerforeningens forlag, 2015 (kapitel 1: Virkemidler i den journalistiske fortælling)).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantik

Forløbet er primært et litterært forløb, inden for den litteraturhistoriske periode, der kaldes: HØJROMANTIKKEN, 1800-1830; herunder UNIVERSALROMANTIKKEN, hvor litteraturen og kunsten giver udtryk for et helt nyt romantisk TANKEGODS ..

- som i løbet af få år glider over i NATIONALROMANTIKKEN - et projekt, som både er POLITISK og KULTURELT, kraftigt formidlet af datidens kunst og litteratur.

Metodiske arbejdes der med analyse og fortolkning af lyrik, epik (jf. skønlitterær analyse) og sekundært ræsonnerende tekster (argumentation), analyse af maleriet med fokus på FORM, romantisk INDHOLD/TANKEGODS og historiske perspektiver (tilbage og frem til i dag).

PRIMÆRTEKSTER:

L. Holdberg: Censur, 1749 (epistel)
Uddrag: En kongelig affære, Arcel 2012 (film)
Heiberg: Frihed, lighed og venskab, 1794 (digt)
Ewald: Kong Christian, 1779 (kongesangen)
Oehlenschläger: Guldhornene, 1803 (digt)
Oehlenschläger: Simon Peder, 1805 (digt)
Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1945 (novelle)
H.C. Andersen: Klokken, 1849 (novelle)
Oehlensschläger: Der er et yndigt land, 1819 (nationalsangen)
H.C. Andersen: I DK er jeg født, 1850 (digt)
Grundtvig: Oplysning, 1839 (digt)

PERSPEKTIVER:
Uddrag af Avatar, Cameron, 2009 (film)
Uddrag af Shrek, DreamWorks, 2001 (animation)
Uddrag af Askepot, Disney, 1950 (animation)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tomhed, dæmoni og forførelse

Litterært og TEMATISK forløb med afsæt i højromantikkens/universalromantikkens nyplatoniske og desillusionerede retning - vær fra universalromantikkens og organismetankens idealisme. Vi læser tekster der på forskellige vis bærer et opgør med romantikkens idealistiske tænkning og i stedet fokuserer på den forgængelige verdens tomhed, menneskets dæmoniske og forførende kræfter.

PRIMÆRTEKSTER:

Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804 (digt)
Emil Aarestrup: I en landsbykirke, 1838 (digt)
Christian Winther: Skriftestolen, 1843 (novelle)
Uddrag Kierkegaard: Enten-Eller, 1843 (roman)

PERSPEKTIVER:
Platons hulelignelse, 380 fvt. (lignelse)
Uddrag af Dorian Grey, Parker, 2009 (film)
H. Bang: Pernille, 1890 (novelle)
Uddrag af The Matrix, Wachowski, 1999 (film)
Exit, S1, E1, 2019 (Netflix-serie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Medialisering og mediekonvergens

I dette forløb arbejder vi primært med TV-GENRER indenfor et bredt perspektiv af mediekonvergens (sammensmeltningen af forskellige medieformer og teknologier), remediering (fra et medie til et andet) og medialisering (mediernes informerer ikke blot, men former politiske og sociale strukturer/processer).

I forløbet lærer i at skelne mellem + se sammenhængen mellem/sammenblandingen mellem:

Fiktion og fakta (fiktionskoder og faktakoder - autencitetsmarkører)
Fiktionsfilmens hovedgenrer (genrefilm, realisme og modernisme) + undergenrer baseret på de 5 genredefinerende scener (drama, jagt, efterforskning, konkurrence, mord)
Genrefilmens indflydelse på tv-dokumentar, reality og sociale medier
Reality's indflydelse på journalistikken - journalistisk reality

Vi kommer til at repetere dramaturgiske og filmiske virkemidler, journalistiske former og i mindre grad argumentation (alt teori knyttet til forløbet ligger i mappen: "Mediefortællingen")

Grundbog: Tomas Bjørn Pedersen: Medier i dansk, Systime 2025, kapitel 3, 4 og 5 (Mediehistorie, Nyheder og dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Realismens forgreninger

Forløbet er primært et litterært forløb, med udgangspunkt i den litterære periode:
DET MODERNE GENNEMBRUD, 1870-1890 - med perspektiver til nyere litteratur/fortællinger, hvor REALISME er omdrejningspunktet.

I det moderne gennembrud udvikles realismen i form af:
NATURALISME, KRITISK REALISME og IMPRESSIONISME
Vi vil arbejde i de tre stilretninger, der hver kan samles om et tematisk hovedfokus, vi kan kalde:

DRIFTERNE STYRER OS ...
MILJØET FORMER OS ...
ADFÆRDEN AFSLØRER, HVEM VI ER ...

PRIMÆRTEKSTER:

Uddrag af J. P. Jacobsen: Mogens, 1872 (novelle)
Uddrag af J. P. Jacobsen Marie Grubbe, 1876 (roman)
Uddrag af J. P. Jacobsen: Niels Lyhne, 1880 (roman)
Cavling: Eksplosionen, Dagsavisen 20.05.1882 (artikel)
Amailie Skram: Karens jul, 1985 (novelle)
H. Pontoppidan: Nådsens brød, 1887 (novelle)
H. Bang: Den sidste balkjole, 1887 (novelle)

SAGPROSA:
Herman Bang: En lille replik, 1890 (brev)

PERSPEKTIVER:
Uddrag af Submarino, Vinterberg, 2010 (film)
Uddrag af Den store kamp, Nexø, 1909 (roman)
Uddag af Pelle Erobreren, B. August 1987 (film)
Naja M. Aidt: Torben og Maria, 2006 (novelle)
Helle Helle: Hedebølge, 2000 (novelle)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 VÆRK 4: Skjold og Isabell, 2018 (dokumentar)

Alle arbejder med værket: Skjold og Isabell i to lektioner (asynkron, virtuel undervisning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Rester og repetition

Forløb hvor vi runder tekster/områder, vi ikke har behandlet fyldestgørende og repeterer metoder inden for det litterære, sproglige og mediemæssige område.

PRIMÆRTEKSTER:

Villy Sørensen: Skrigeren, 1964 (novelle)
Uddrag af Victoria Benedictsson: Penge, 1885 (roman)
Peter Seeberg: Patienten, 1962 (novelle)
Uddrag af TV-dokumentar: Med livet i hænderne, DR 2024 (4 minutter af S3, E1)
Uddrag af Peter Øvrig: BZ, Du har ikke en chance – grib den, Narko Tom og Dræber Preben, s. 80-84, 2016 (journalistisk fortælling)
Klaus Rifbjerg: Firkanter, 1957 (digt)
Johannes V. Jensen: Fusijama, 1907 (digt)
Oehlenschläger: Hvor blev i røde roser dog, 1832 (digt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Værk 5: Digtsamling af Ingvild Lothe

Vi læser digtsamlingen i forlængelse af arbejdet med realisme/rå realisme og eleverne arbejder med kreative opgave i relation til det lyriske versus det episke.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer