Titel
7
|
Forløb 7: Dansk økonomi i en krisetid
Forløb: Økonomi i en krisetid
Forløbet belyser Danmarks økonomi i en krisetid og i et internationalt perspektiv.
I forløbet er der arbejdet indenfor følgende kernestofområder:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
̶ komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
I forløbet er der arbejdet med følgende problemstillinger, kernebegreber og teorier:
Hvad er økonomi?
(Mikro, makroøkonomi, knappe ressourcer, Cost-benefit, homo-economicus)
Hvordan kan man indrette en økonomi?
(markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi)
Hvordan fungerer markedet?
(Prisdannelse, markedsligevægt, udbud og efterspørgsel)
Hvilke økonomiske mål kan man forfølge i økonomien?
(Lav arbejdsløshed, høj økonomisk vækst, lav inflation, god betalingsbalance, balance på statens budget, bæredygtig udvikling, rimelig omfordeling)
*Hvilke økonomiske midler/politikker kan bruges til at styre økonomien?
(Finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, indkomstpolitik, strukturpolitik)
* Hvilke økonomiske sammenhænge findes i økonomien?
(det økonomiske kredsløb,indløg og afløb, Phillips-kurven, Laffer-kurven, Multiplikatoreffekten, konjunktursvingninger)
* Hvilke økonomiske teorier/økonomiske skoler kan forklare økonomiens adfærd/konjunktursvingninger?
1. Merkantilismen: Kongens stærke hånd
2. Adam Smith: Den usynlige hånd
3. Karl Marx: Den retfærdige hånd
4. J.M. Keynes: Den synlige hånd
5. Monetarismen: Den forsigtige hånd
Hvilke begrænsninger er Danmarks økonomiske handlefrihed?
(Globaliseringen, EU og ØMU'en, konvergenskriterierne)
Hvordan klarer Danmark sig i den internationale konkurrence?
(Konkurrenceevne: pris- , strukturel- og institutionel konkurrenceevne, Porters diamant)
Hvordan fungerer den internationale økonomi?
(Undersøgt og fremlagt ved elevoplæg - se emner og grupper nedenfor)
Hvorfor handler lande med hinanden?
- Fokus på international handel og teorier om handel/fordele og ulemper.
(Mathias Hans)
Hvorfor handler lande ikke med hinanden?
- Fokus på protektionisme og fordele og ulemper ved handelshindringer i verden.
(Mikkel, Shalina)
Hvorfor økonomisk integration (i EU)?
- Fokus på den økonomisk integrationsproces i EU og dens fordele og ulemper.
(Marlene, Jos, Malle)
Globaliseringens vindere?
- Fokus på den økonomiske globalisering og globaliseringens vindere
(Nafi, Sanja, Rahael)
Globaliseringens tabere?
- Fokus på den økonomiske globalisering og globaliseringens tabere.
(Magnus, Katrin, Runi)
I forløbet har eleverne arbejdet med IT programmet: Vismandsspillet.
Forløbet afsluttes med et synopsisprojekt om Danmarks økonomi i en krisetid.
|