Titel
20
|
DIG & MIG
FORLØBETS IDÉ OG ORGANISERING
Dette forløb er centeret omkring den romantiske kærlighed. Det er den form for kærlighed, vi møder mellem to mennesker, og som i vores kultur traditionelt fører til ægteskab og/eller til, at man flytter sammen og måske får børn. Det er imidlertid vigtigt at huske på, at det vi kalder kærlighed, ikke er det samme i alle kulturer. Elementerne i den skifter fra kultur til kultur og fra epoke til epoke. Den kærlighed, vi kender – den romantiske kærlighed – er en europæisk variant, der i Danmark udbredes i løbet af 1700-tallet, har fokus på individet og inddrager seksualiteten i et personligt, intimt, frit og monogamt forhold mellem to parter. I kulturer med fx polygame traditioner eller i kulturer, hvor der er tale om arrangerede ægteskaber, har kærligheden andre vilkår, andre forløb, og elementerne i den er derfor også anderledes og indgår i andre blandingsforhold end i den romantiske kærlighed. Eleverne introduceres til Sternbergs kærlighedsteori, der baserer sig på 3 grundkomponenter: intimitet, forpligtelse og lidenskab, som et redskab til at diskutere kærligheden i tekstuniverser.
Eleverne præsenteres for Karen Blixens ”Ringen”, hvor et par fra forskellige sociale klasser endelig får hinanden, men klasseforskellen får alligevel en betydning for kærligheden. Kærlighed, der møder modstand på tværs af religion og kultur, vil desuden blive undersøgt i flere artikler.
Et særlig vigtigt element i den moderne romantiske kærlighed er forelskelsen: det fænomen at man mere eller mindre pludseligt "falder" for et andet menneske. Men hvad nu hvis det er svært at forelske sig? Eller ikke have modet til at kaste sig ud i en emotionel storm? Her arbejder eleverne med Helle Helles tekstunivers. At kærligheden også kan sættes på prøve, når man lever i en familie, forholder eleverne sig til i Naja Marie Aidts novelle: ”Bulbjerg”.
FORLØBETS DANSKFAGLIGE GREB
I arbejdet med Blixens univers arbejder elever traditionelt med komposition, personkarakteristik, symbolik, med inddragelse af Freuds personlighedsmodel samt holdning/hensigt. I arbejdet med reportagen arbejdes med komposition, journalistens rolle og fremstillingsformer (beretning, beskrivelse, interview, kommentarer, vurderinger), nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt), sprog og stil – herunder syntaktisk analyse samt holdning/hensigt. I arbejdet med fotoreportagen arbejder de med motivbeskrivelse, komposition, rum, farver og lys samt holdning/hensigt. De arbejder desuden med det retoriske pentagram, argumentation, appelformer og stilistik i artiklen: ”Kærlighed på tværs af religion er et uundgåeligt faktum”. I arbejdet med Helle Helles tekstunivers er der fokus på syntaktisk analyse samt analyse af stilens nulpunkt. Der arbejdes desuden med fremstillingsformer, fortællertyper, personkarakteristik samt holdning/hensigt. I Aidts novelle arbejdes der igen traditionelt med åbning og slutning, komposition, fortæller, person- og miljøkarakteristik samt holdning/hensigt.
FORLØBETS FAGSTOF
Materiale om Sternbergs kærlighedsteori, hentet fra: ”Kærlighed og parforhold – under forskerens lup”, 2011, af Thomas Nielsen, Plurafutura publishing, side 65-66
Materiale om treakters-model, hentet fra: ”Grundbog til medier i dansk”, 2018, af Tomas Bjørn, Systime
Materiale om personkarakteristik, selvudarbejdet
Materiale om miljøkarakteristik, hentet fra: ”Begreb om dansk”, 2009, af Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen og Claus Nielsen
Materiale holdning/hensigt, hentet fra: ”Textanalyse”, 2007, af Anne Bøndergaard, Systime
Materiale om Freuds personlighedsmodel, selvudarbejdet
Materiale om forfatterinformation om Karen Blixen, hentet fra: "Danske forfattere", 2015, af Anne Bøndergaard, Systime
Materiale om forfatterinformation om Helle Helle, hentet fra: "Danske forfattere", 2015, af Anne Bøndergaard, Systime
Materiale om baggrundsreportagen – herunder portrætreportagen samt fotoreportagen, hentet fra: "Reportagen i ord og billede", red. af Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard & Sanne Zillo Rokamp, Dansklærerforeningen
Materiale om nyhedskriterier, hentet fra: "Reportagen i ord og billede", red. af Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard & Sanne Zillo Rokamp, Dansklærerforeningen
Materiale om billedanalyse, hentet fra: ”Dansk i tiden”, 2021, af Cecilie Ruby Tolstrup, Jan Aasbjerg Petersen & Mimi Olsen, Systime
Materiale om argumenterende tekster, hentet fra: ”Dansk i tiden”, 2021, af Cecilie Ruby Tolstrup, Jan Aasbjerg Petersen & Mimi Olsen, Systime
Materiale om neksus, hovedsætning/ledsætning, forfelt/bagfelt samt enkel og kompliceret syntaks, hentet fra: ”Stilistisk analyse”, 2010, af Jan Sørensen, Systime
Materiale om argumentation og appelformer, hentet fra: Dansk på ny”, af Hauge- Nielsen, Lindequist & Korch-Frandsen, 2014
Materiale om stilistik, hentet fra: ”Stilistisk analyse”, 2010, af Jan Sørensen, Systime
Materiale om det retoriske pentagram, hentet fra: ”Grundbog i retorik – at vise og overbevise”, af Marianne Johnsen, Bodil-Marie Gade, Hans Elgaard Mogensen, Systime
Materiale om stilens nulpunkt, hentet fra: ”Stilistisk analyse”, 2010, af Jan Sørensen, Systime
Materiale om fremstillingsformer, hentet fra: ”Analyse og relevans”, 2003, af Peter Heller Lützen
Materiale om fortællertyper, hentet fra: ”iDansk”, 2014, af Conni Paldam, Pia Jakobsen m.fl.
Materiale om realisme og modernisme, hentet fra: ”Realismer - Modernismer”, 2010, af Steffen Auring & Erik Svendsen, Systime
FORLØBETS ANALYSEGENSTANDE
Novelle: ”Ringen”, 1958, af Karen Blixen
Portrætreportagen: ”Mirjam elsker en muslim”, 2018, dr.dk
Artikel: ”Kærlighed på tværs af religion er et uundgåeligt faktum”, 2018, Kristeligt Dagblad
Novelle: ”Fasaner”, 1996, af Helle Helle
Novelle: ”Bulbjerg”, 2006, af Naja Marie Aidt
|