Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Andreas List Bach
|
Hold
|
2023 DA/k (1k DA, 2k DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UnderDanmark + værk
Forløbet introducerer til et udvalg af tekster og genrer - alle centreret om at være socialt udsat eller på kanten af samfundet. Eleverne trænes i at arbejde med forskellige redskaber og begreber til forskellige teksttyper.
I novelleanalyserne har der ikke været fokus intensiv læsning og fordybelse, men snarere en præsenterende tilgang til fagets begreber. Yahya Hassans første digtsamling er læst som værk, og analyserne har ofte taget udgangspunkt i en biografisk læsning.
Primærtekster
- Aidt: ”Torben og Maria”, 2006
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Sonnergaard: "William"
- 1. værk: "Yahya Hassan", 2013. Vi har arbejdet med følgende digte: "Barndom", "Plastikblomst", "Den arabiske prins", "Politijagt 1", "Gemmeleg", "Tvangsfjernet" & et uddrag af "Langdigt".
- Ejersbo: 1. del af "Nordkraft", 2002
- Sivas: DAUDA - brugt i en komparativ analyse af henholdsvis Hassans og Sivas' brug af multietnolekt.
TEORI:
• ”I gang med tekster”, fra Begreb om dansk…, s. 9-13
”Fortæller og synsvinkel i episke tekster”, punkt 9.1, 9.2, 9.3 og 9.4, fra Den gode tekstanalyse, Sørensen, Lindhardt & Ringhof 2014
• Tid, miljø og personer, fra Håndbog i dansk…, s. 42-45
• ”Fremstillingsformer”, fra Håndbog i dansk…, s. 61-65
• ”Komposition”, fra Håndbog i dansk…, s. 46-50
• ”De fire eksistenskategorier”, fra analysemodel til digtanalyse
• Yahya Hassans brug af multietnolekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning af Nordkraft
I denne værklæsning har eleverne arbejdet med:
- Brug af de litterære redskaber
- Remediering med udgangspunkt i Ole Christian Madsens filmatisering. Fokus har været på de fem fortællemæssige forskelle på litteratur og film (det indre, det abstrakte, tid, sammenfatninger og de nødvendige oplysninger).
- Dramaturgi - fremdriftselementer
- Basale filmiske virkemidler: beskæring, perspektiv, lyd, belysning, billedets linjer og klipning.
Teori:
Udover de litterære virkemidler, som også blev brugt i forløbet "UnderDanmark", er der blevet benyttet teori omkring remediering fra Krydsfelt s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Journalistik
I journalistikforløbet har vi arbejdet med:
- Hvilke behov medier skal dække
- Nyhedskriterier
- Layout og prioritering af historier
- Vinkling af artikler og nyheder
- Nyhedsgenrer
- New journalism
- Gonzo
- TV-journalistik
- Traditionel journalistik vs reality-journalistik
-
Tekster:
Claes Kastholm: 'Blodig nat på stenbroen' (1993)
Morten Sabroe: 'Et svin i Berlin' (1990)
Claus Beck Nielsen: 'Du eksisterer ikke'
'Fear and loating in Las Vegas' af Terry Gilliam (1998) 2. Værklæsning
TV2-Nyhderne 19.december 2023 kl 19
TV-Avisen 19. december 2023 kl 21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantikken
Efter en kort gennemgang af oplysningstiden og Holberg startede vi på vores dansk-historie-forløb omkring Danmark i 1800-tallet. Fokus i dansk har været følgende:
- Forskellige stilretninger inden for romantikken: Universalromantikken, biedermeier og nationalromantikken
- Digtanalyse
- Rim og billedsprog i digte
- sproglig karakteristik
Kernestof:
- Ludvig Holberg: Epistel 390
- 'Morgen-vandring' af Oehlenschläger
- 'Nissen hos Spækhøkeren' af H.C. Andersen
- 'Danmark, mit fædreland' af H.C. Andersen
- 'Moderen med barnet' af H.C. Andersen
- 'Fædrelandssangen' af Oehlenschläger
- 'Dansk Folkepartis valgvideo' fra 2005
- 'Folkeligheden' af Grundtvig
- 'Lønningsdag' af Nexø
- 'Hiemvee' af Blicher
LÆREPLANEN:
I forhold til læreplanen for Dansk A på HF opfyldes følgende krav:
Det litterære stofområde:
– tekster fra oplysningstid og romantik og tekster fra 1870 til i dag
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Adam Oehlenschläger, H.C. Andersen, N.F.S. Grundtvig, Steen Steensen Blicher og Martin Andersen Nexø.
De faglige mål - dvs. eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kortfilm + værk
I forløbet har vi fokus på kortfilmen som genre. Herunder introduceres til Raskins parametermodel, som kan bruges til at vurdere kvaliteten af kortfilm. Vi har i fællesskab arbejdet med følgende kortfilm:
- "Lovefield" af Mathieu Ratthe, Danmark, 2008 (5:30 min.)
- "Valgaften'' af Anders Thomas Jensen. Danmark, 1998, (12 min.)
- Shot -to-shot analyse af ''Sin City''
- Skin af Cédric Prévost. Frankrig 2013 (13 min.)
- Mike af Petros Silvestros. Storbritannien 2014 (7 min.)
De bearbejdede filmiske virkemidler:
- Billedbeskæring og perspektiv
- Billedkomposition
- Kamerabevægelser
- Farver og lyssætning
- Klipning
- Filmisk tid og rum
- Lyd og musik
Og vi har undersøgt effekten af de filmiske virkemidler i forhold til filmens indhold:
- Personkarakteristik
- Miljøkarakteristik
- Symboler
- Temaer
- Præmis (filmens budskab)
I forbindelse med forløbet har vi afviklet 3. værk, som er en selvvalgt kortfilm.
Eleverne har været fordelt på følgende kortfilm, som de har analyseret de filmiske virkemidler og indholdet i:
Gr. 1: Simon, Kian, Mads & Eskild: "Dennis'' (2007) af Mads Matthiesen. 18 min.
Gr. 2: Bushra, Hamdi & Benedikte: "Poolen" Thomas Hefferon, 2010, 12 min.
Gr. 3: Nancy, Rim & Kasper: "En tier", David O'Neill, 2008, 12 min
Gr. 4: Cecilie, Sarah & Crystal
Kortfilm (3.værk): ''Skin", Cédric Prévost, 2013, 13 min
Gr. 5: Caroline, Lærke, Jasmin & Victoria
Kortfilm (3.værk): "Grisen'' (2008) af Dorte Warnøe Høgh. 23 min.
Gr. 6: Thomas, Isam, Tonny og Casper: "Ude på landet", (2012). Andreas Steen Sørensen, 16 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Retorik og argumentation
Retorik og argumentationsforløbets formål er at give eleverne kendskab til begreber og analyseredskaber til arbejdet med argumenterende tekster.
Vi har gennemgået og arbejdet analytisk og praktisk med følgende:
- Det retoriske pentagram
- Argumentation (Toulmins udvidede model)
- Forskellige argumentationstyper
- Appelformer
- Retoriske virkemidler
- Talegenrer
- Diskursanalyse - herunder analyse af diskurser i valgvideoer
Materiale:
- Mette Frederiksens demonstrationstale efter Ruslands invasion af Ukraine 2022
- Tessas nytårstale 2021
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
- Anders Haahr Rasmussens tale ved Mændenes Internationale Kampdag 2019
Valgvideoer:
- Dansk Folkeparti, 2007: https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
- Enhedslisten, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=QB2VCBvltEE
Desuden har forløbet indeholdt en introduktion til den debatterende artikel. Vi har i særdeleshed fokuseret på opbygning, skriftlighed og grundlæggende grammatik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
I krig - tematisk forløb
Forløbet introducerer til et udvalg af tekster og genrer - alle med et tema om at være i krig. Det at være i krig er blevet tolket bredt, så teksterne spænder fra at være i krig med familien/i ægteskabet til i krig med samfundsnormen. Forløbet er desuden blevet brugt til at genopfriske og træne begrebsbrug og forskellige analysestrategier til forskellige teksttyper.
Læste tekster:
- Ebbe Skammelsøn
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Naja Marie Aidt: "For at være ærlig"
- Mette Moestrup: "Min kittel er for kort"
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
AFSLUTNING PÅ 1HF
Der er samlet set læst cirka 650 sider i 1HF.
Der er læst følgende kanonforfattere:
Holberg, Grundtvig, Oehlenschläger, Blicher, HC Andersen, Martin Andersen-Nexø
Der er læst 3 værker:
Digtsamling: Yahya Hassan, 2013
Roman: Jakob Ejersbo: Nordkraft
Kortfilm:
Gr. 1: Simon, Kian, Mads & Eskild: "Dennis'' (2007) af Mads Matthiesen. 18 min.
Gr. 2: Bushra, Hamdi & Benedikte: "Poolen" Thomas Hefferon, 2010, 12 min.
Gr. 3: Nancy, Rim & Kasper: "En tier", David O'Neill, 2008, 12 min
Gr. 4: Cecilie, Sarah & Crystal
Kortfilm (3.værk): ''Skin", Cédric Prévost, 2013, 13 min
Gr. 5: Caroline, Lærke, Jasmin & Victoria
Kortfilm (3.værk): "Grisen'' (2008) af Dorte Warnøe Høgh. 23 min.
Gr. 6: Thomas, Isam, Tonny og Casper: "Ude på landet", (2012). Andreas Steen Sørensen, 16 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Retorik og argumentation
Forløbets formål har været at repetere elevernes arbejde med argumenterende tekster.
Vi har gennemgået og arbejdet analytisk og praktisk med følgende:
- Det retoriske pentagram
- Argumentation (Toulmins udvidede model)
- Forskellige argumentationstyper
- Appelformer
- Retoriske virkemidler
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonistisk diskurs og flydende betegnere)
Fokusområdet i tekstvalget har været opfattelsen af køn og de generelle kønsnormer såvel som kønsroller, der til stadighed gennemsyrer vores samfund. Spørgsmålene er altså gået på: Hvad er en rigtig mand? Hvad er en rigtig kvinde?
Baggrundsmateriale:
- Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen &. Claus Nielsen:
Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier - kapitel 8 om argumentation)
- Odgaard, Ravn og Vinther: Forløb i sprog. Kapitel 2 (retoriske virkemidler) og kapitel 6 (diskursanalyse).
- Søren Vrist om retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=285s
Tekster:
- Tessas nytårstale 2021
- Anders Haahr Rasmussens tale ved Mændenes Internationale Kampdag 2019
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
Materiale til diskursanalyse:
- Dansk Folkeparti – valgvideo 2007
- Enhedslisten - valgvideo 2011
- Danmark står overfor et valg (socialdemokratiet)
- Stem konservativt! For dig og for Danmark
- Enhedslistens valgkamp 2022
- Vi er til for dig (Liberal Alliance)
- Vi skal sætte danskerne først (Dansk Folkeparti)
- Velkommen til Moderaterne
- Kampagne af Sundhedsstyrelsen fra 2013: Et godt liv uden røg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Journalistik
Forløbet har behandlet forskellige tendenser i journalistiske fortællinger. Fokus har i særdeleshed været på den nutidige journalistik, og hvordan vi kan forklare den udvikling, som journalistikken har gennemlevet de seneste år. Som kontrast til den reality-inspirerede og konflikt- og sensationsprægede journalistik har eleverne arbejdet med den konstruktive journalistik og dennes bud på fremtidens nyhedsbillede.
Fokuspunkter:
- om avisens stofområder og målgrupper
- om opinions- og informationsgenren
- argumentation
- om nyhedsgenren: layout, nyhedskriterier, nyhedstrekant og sproglige virkemidler
- om genren konstruktiv journalistik - fra AVISK til FINT
- diskussion om fordele/ulemper ved genren konstruktiv journalistik i forhold til den traditionelle nyhedsformidling
- Fortællende journalistik - kobling til impressionismen og minimalismens brug af tomme pladser
- Fake news
Baggrundsmateriale:
- Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, kapitel 11 (s.270-284)
- Henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden - en nyhedsformidling
- Berit Riis Langdahl m.fl.: Krydsfelt. Grundbog i dansk.
- https://rykverden.dk/ - om konstruktiv journalistik
- Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed
- Søren Vrist om Fake News: https://www.youtube.com/watch?v=hapGWXQa5RM&t=69s - om
Tekster:
- Artikler fra forskellige aviser - EB, Jyllands-Posten, Information, Politiken og Kristeligt-dagblad - udgangspunkt i vægtning af nyhedskriterier og vinkling
- Artikler fra Den Korte Avis - udgangspunkt i Claire Wardle: 6 typer af fake news
-Artikler fra Verdens bedste nyheder til at eksemplificere den konstruktive journalistik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud + værk
Dette forløb har fokuseret på gennembruddets forfattere og Georg Brandes' opfordring til at sætte problemer under debat. Vigtigste nøgleord har været køn, kirke og klasse. Derudover har fokus været på følgende:
- Pontoppidans kritiske realisme, ironiske tilgang og inspiration fra naturalismen - herunder har vi arbejdet med Bille August' filmatisering af 'Lykke-Per'
- Herman Bangs impressionisme. Med en kobling til den fortællende journalistik og minimalismen
- Sædelighedsfejden. Udgangspunkt i Constance Ring og en nutidig kobling til synet på køn og seksualitet i dag.
Tekster (alle er uploadet i digitale kopier til eleverne):
Georg Brandes, af indledning til "Hovedstrømninger i det 19de Århundredes litteratur"
Holger Drachmann: ''Engelske Socialister''
Henrik Pontoppidan: ''Ane-Mette''
Henrik Pontoppidan: ''En stor dag''
Herman Bang: ''Den sidste balkjole''
Amalie Skram: ''Constance Ring'' (uddrag)
Baggrundsmateriale:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", s. 116-134
Film:
Lykke-Per, Bille August
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mellem dokumentar og reality + værk
Første del af forløbet har fokuseret på den normkritik, som har været dominerende i dansk litteratur og dokumentarfilm de seneste 10 år. Vores normkritiske fokus har taget udgangspunkt i temaet: den handicappede krop. Grundlaget har været en sammenligning mellem Jacob Nossells og Caspar Erics præsentation og håndtering af den handicappede krop.
Forløbet har desuden indeholdt et bredere fokus på klassisk dokumentaranalyse, hvor fokus specielt har været på grænserne mellem dokumentar og reality, som bliver mere og mere utydelige. Vi har desuden diskuteret, hvorvidt producenterne har et etisk ansvar for den medvirkende og deres optræden i diverse shows. I arbejdet med reality har vi benyttet Goffmans teori om face og stage-inddeling. Desuden er Meyrowitz' middle stage blevet inddraget.
Materiale:
Den handicappede krop:
- Christian Sønderby Jepsen: ''Naturens uorden'' - dokumentarværk - fokus på autenticitetsmarkører, dokumentartyper, fremdriftskomponenter, filmiske virkemidler og dokumentarernes etiske ansvar.
- Caspar Eric: ''Nike'' (uddrag) fra Helle Juhl Lassens: Fuck normen - en litterær tematik, s. 89-92
Baggrundsmateriale:
- Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk s. 242-247
- https://www.information.dk/kultur/2011/11/gode-dokumentarfilm-manipuleret
- Helle Juhl Lassen: Fuck normen - en litterær tematik, s. 85-88
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - p226 i i-bogen.
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Andre dokumentarer i forløbet, hvor fokus har været på grænserne mellem fiktion og fakta samt det etiske ansvar.
- Armadillo
- Simona overlever
Reality:
- Luksusfælden
- Til middag hos
- Paradise hotel
- X factor
- Bagedysten
Efter arbejdet med reality-tv fokuserede vi på den journalistiske reality med udgangspunkt i følgende indslag:
- Reportage af Rasmus Tantholdt i Hongkong - tv2-nyhederne, 2019
- Indslag om beskyttelsespenge - TV-avisen, 2022
- Indslag om fyrværkeri på Nørrebro, tv2 nyhederne 2020
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernisme og realisme
I forløbet møder eleverne realistiske og modernistiske tekster fra forskellige perioder i det 20. århundredes litteratur samt repeterer analysebegreber.
Teori om modernisme og realisme
- "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Kjær-Hansen m.fl. Systime 2012, s. 112-116, 5 sider
1) Det folkelige gennembrud:
Nexø: ''Lønningsdag''
Jeppe Aakjær: ''Jens Vejmand''
2) Tidlig modernisme og ekspressionisme
- Johs. V. Jensen: "Interferens", 1906
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål", 1920, 1 side
- Rudolf Broby-Johansen: ''BORDELPIGE DRÆBER UFØDT''
- Baggr.litt. om perioder:
- Mellemkrigstid og ekspressionisme: fra "Brug litteraturhistorien", Sørensen m.fl., Systime 2014, s. 146-150, 4 sider
3) Efterkrigstid og eksistentialisme (Søren Kierkegaards stadietænkning)
- Martin A. Hansen: ''Paradisæblerne''
- Karen Blixen: ''Ringen''
Baggr.litt.
- Efterkrigstiden, fra "Brug litteraturhistorien", Sørensen m.fl., Systime 2014, s. 162-165
- Kierkegaards stadietænkning
4) 60'ernes modernisme og realisme
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt''
- Peter Seeberg: "Patienten"
Baggr.litt:
- 1960'erne ("Forbrug og fremmedgørelse") fra "Brug litteraturhistorien", Sørensen m.fl., Systime 2014, s.180-183
- Alber Camus' eksistentialistiske tanker
5) 90'ernes minimalistiske hverdagsrealisme - tematisk fokus på mellemmenneskelige relationer.
- Helle Helle: "En stol for lidt''
- Helle Helle: "To kilometer"
- Helle Helle: "Film"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Kulturmøder + værk
Forløbet har været centreret omkring Yahya Hassans to digtsamlinger med hovedvægt på Yahya Hassan 2 fra 2019, der er læst som værk. Tematisk har forløbet fokuseret på jegets splittelse, kulturmødet og oplevelsen fremmedgørelse, ligesom Hassans brug af autofiktion og multietnolekt er blevet behandlet. Desuden er generel digtanalyse blevet repeteret.
Tekster:
- Yahya Hassan: ’’LANGDIGT’’ (uddrag) - 2013
- Sivas: D.A.U.D.A.
- Yahya Hassan: ‘’DIGTOPLÆSNING I GHETTOEN’’ og ’’FORLAGSMØDE’’ - fra kapitlet ’’Præmieperker’’ i Yahya Hassan 2 fra 2019
- Yahya Hassan: ‘’PØBEL’’, ’’VANTRO’’ og ’’UÅR’’ - fra kapitlet ’’Jagtsæson’’ i Yahya Hassan 2 fra 2019
- Yahya Hassan: ‘’FÆNGSELSRUTINE’’ og ’’TØJ’’ - fra kapitlet ’’Fængsler og fanger’’ i Yahya Hassan 2 fra 2019
- Yahya Hassan: ‘’FORRÆDER’’, ’’GAL’’ og ’’HÆRDET’’ - fra kapitlet ’’Psykoseperker’’ i Yahya Hassan 2 fra 2019
- Mads Myginds mindedigt: "Hvor er det trist", 2021
Interviews med Yahya Hassan:
- https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE
- https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003128821",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003128821",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003128821"
}