Holdet 2023 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Boe Sørensen, Tomas Bjørn Pedersen
Hold 2023 DA/n (1n DA, 2n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Migrationslitteratur (værk 1)
Titel 2 Lyrikforløb
Titel 3 Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø (værk2)
Titel 4 Dansk-historie-forløb: Danmark i 1800-tallet
Titel 5 Retorik
Titel 6 Krigens mange ansigter (værk 3)
Titel 7 Kampagnefilm
Titel 8 Ordbøger til årsprøve + læst materiale i 1HF
Titel 9 Dansk på 2. år i 2n og første undervisningsforløb
Titel 10 Det moderne gennembrud (værk 4)
Titel 11 Realisme i film og litteratur (værk 5)
Titel 12 Den offentlige debat
Titel 13 Journalistisk reality (værk 6)
Titel 14 Modernisme-realisme
Titel 15 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Migrationslitteratur (værk 1)

I forløbet arbejder eleverne med tekster, der på forskellig vis tematiserer mennesker der migrerer eller er migreret. Teksterne fokuserer på problematikker før, under og efter migrationen og der arbejdes i forløbet med begreber som "midt imellem-positioner", sted/ikke-sted mv.
Derudover trænes der i forløbet grundlæggende begreber til analyse af epik, lyrik og medieklip.

Kernestof:
Alen Meskovic: Enmandstelt (uddrag)
Benny Andersen: Verdensborger i Danmark
Bawke (kortfilm)
Jakob Ejersbo: Eksil (værk 1)

Baggrundslitteratur
Gustafsson, Hedegaard og Urup: Litteratur med udsyn
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyrikforløb

I forløbet præsenteres eleverne for forskellige digte, der alle tematiserer en form for angst. Eleverne trænes i lyrikanalyse og sproglige virkemidler. Som teoretisk baggrund anvendes Jørn Vosmars fire eksistentialer (jeg, tid, rum, omverden). Som afslutning på forløbet læses en digtsamling, der dog ikke tematiserer angst.

Kernestof:
HC Andersen: Jeg har en angst som aldrig før (digt, 1864)
Tom Kristensen: Angst (digt, 1930)
Tove Ditlevsen: Angst (digt, 1939)
Aarestrup: Angst (digt, 1838)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø (værk2)

Vi læser Olga Ravns samling af Tove Ditlevsens digte med fokus på Tove Ditlevsens eget liv og dermed biografisk læsning. Derudover kredser læsningerne fokus om misforholdet mellem det, der skulle være og det der er og det man burde gøre/være, men ikke gør/er.
Forløbet træner elevernes selvstændige digtanalytiske evner og repeterer begreber til lyrikgenren.

Kernestof:
Tove Ditlevsen: Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø (digte i udvalg af Olga Ravn, 2017)
DR: Store danskere - Tove Ditlevsen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk-historie-forløb: Danmark i 1800-tallet

Dansk-historie-forløb med fokus på romantikken i dansk.Vi gennemgår desuden kort oplysningstiden og kigger med Martin Andersen Nexø-teksten frem mod den litteratur, der dominerer omkring 1900.

Kernestof:
Holberg: Uddrag af Jeppe på bjerget (første akt, scene 1-3 + femte akt, scene 6)
Kant: Hvad er oplysning (uddrag)
H.C. Andersen: Nissen hos spækhøkeren
Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks Trøst
Martin Andersen Nexø: Lønningdag (en idyl)
DBU: Danmarks trup til VM (2022)

Baggrundstekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: afsnit om oplysningstid
Litteraturhistorien på langs og på tværs: afsnit om universalromantik og idealisme
1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (DR, 2007)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik

Introducerende retorik forløb. Introduktion til simpel argumentationsteori, retoriske virkemidler, appelformer mm.

Kernestof:
Tessas nytårstale
Emma Watson: HeForShe-tale
Sofie Lindes MeToo-tale (uddrag)
Christians tale fra filmen "Festen" (uddrag)
Søren Vrist: undervisningsvideo om retoriske virkemidler
Andreas Rytsel: Forbyd mobiltelefoner i skolen, Information d. 8. august 2018
https://www.information.dk/debat/2018/08/gymnasielaerer-forbyd-mobiler-skolen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krigens mange ansigter (værk 3)

Vi arbejder i forløbet med tekster, der på forskellig viser tematiserer krig - både den konkrete krig, men også krig i mere abstrakt forstand. Vi kigger på krig i familier og hævngerninger, vi kigger på romaner der portrætterer soldatens oplevelse af at være i krig og af at vende hjem fra en krig. Vi kigger også på de efterladte familier samt forskellige årsager til at gå i krig.
Vi arbejder med tekster i en bred tidsmæssig og genremæssig ramme fra oldtidens sagaer og op til nutidens podcast.

Kernestof:
Ebbe Skammelsen (folkevise)
Ravnkel Frøjsgodes saga (værk 3)
Carsten Jensen: Den første sten (uddrag)
Morten Nielsen: Det hellige mod + Skæbne (digte)
Gustaf Much-Pedersen: Til mine forældre (digt)
Podcast: De efterladte: Kalashnikovs og klipklappere")

Baggrund:
Ole Schultz-Larsen: Håndbog til dansk (uddrag af afsnit om podcast-genren, herunder typer af podcast)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kampagnefilm

Kort forløb om kampagnefilm. Eleverne introduceres til diverse begreber til at tale om kampagnefilm (disse er taget fra Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard "Textur"). Forløbet afsluttes med et større projektarbejde, hvor eleverne selv planlægger, optager og viser kampagnefilm.
I forløbet anvendes bl.a. begreber som: case/caseperson, lineær/ikke-lineær fortælling, kommerciel/ikke-kommerciel kampagne, AIDA-modellen, location, sprog og slogan.

Kernestof:
I forløbet er følgende videoer set:
Det store mor-eksperiment (Interflora)
Do it for Denmark (Spies)
Gå nu hjem (Sundhedsstyrelsen)
Råb pænt (DBU)
Jegerdansk
ActNow (Ørsted)
Puppy Love (Budweizer)
Der er et yndigt land (Landbrug og fødevarer)
Danmark har fået en førsteplads, som ingen vil have (Kræftens Bekæmpelse)
Voteman (Folketinget)
Familien: The Assassination (Rådet for Sikker Trafik)
Hjelm har alle dage været en god ide (Rådet for Sikker Trafik)
Man kan aldrig få for meget pølse!?! (Kræftens Bekæmpelse)

Baggrundsmateriale:
Barbara Illum og Rubne Kastberg Søndergaard: Textur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ordbøger til årsprøve + læst materiale i 1HF

Der er samlet set læst cirka 650 sider i 1HF.

Der er læst følgende kanonforfattere:
Holberg, Grundtvig, Oehlenschläger, Blicher, HC Andersen, Martin Andersen-Nexø

Der er læst 3 værker:
Digtsamling: Tove Ditlevsen: Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø (udvalg ved Olga Ravn)
Roman: Jakob Ejersbo: Eksil
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga

Til årsprøven må anvendes følgende ordbøger:
ordnet.dk
ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dansk på 2. år i 2n og første undervisningsforløb

På første år har eleverne i den nuværende 2n været fordelt på tre forskellige klasser (se studieplaner i Googledrev-mappe).

På andet år har 2n løbende anvendt følgende grundbøger i danskfaget:

– Kjær-Hansen, Kennebog & Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
– Pedersen: Grundbog til medier i dansk. iBog, Systime.
– P.H. Lützen: Analyse og relevans – en grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dansklærerforeningen.
– P.H. Lützen: Det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen.
– A. Græsborg & M. Jørgensen: ”Diskursanalyse, iBog, Systime (2014)
– Thor Gustafsson: "Klimalitteratur", Systime
– Birger Langkjær: Realismen i dansk film, 2005, Samfundslitteratur

Eleverne har online adgang til:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
– Microsofts OneNote: AA22q-DA-2HF Notebook: https://itsakad.sharepoint.com/sites/AA22q-DA-2HF/_layouts/15/guestaccess.aspx?share=EgFuaiBDcZJAg7TDzwquhy0Bpm2CSU0fK_22E_YOa_DpLg&e=Iomeho

Samlet pensum for de to år ca. 1.300 sider.

Første undervisningsforløb efter sommerferien tager fat i grundlæggende tekstlige og mediemæssige analysefærdigheder med udgangspunkt i klimalitteraturen, herunder skriftlighed som introduktion til 2. år på hf

– Eske K. Mathiesen: "Endnu en gang er det slående" (2010)
– af Silja E.K. Hendersen: "1,7 Tipping Point" (2021)
– Gudrun Steen-Andersen: "Heads up" (2017)
– Nick og Jay: "Dråber af lys" (2019)
– Grimm: "Snehvide"

Supplerende materiale:

Thor Gustafsson: "Klimalitteratur", Systime (2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud (værk 4)

Periodeforløb om det moderne gennembrud i en nordisk litterær sammenhæng.

Det her undervisningsforløb stiller skarpt på Danmark i slutningen af 1800-tallet, hvor mange mennesker lever under fattige forhold. På landet er der mange fattige husmænd og landarbejdere. I byen opstår en ny fattig socialklasse i kølvandet på industrialiseringen.

På samme tid er kvinderne så småt begyndt at uddanne sig og stille krav om ligestilling mellem kønnene, og litteraturen lægger sig op af de nye og moderne tanker i tiden ved samtidig at være kritisk overfor den patriarkalske, religiøse samfundsorden.

Undervisningsforløbet forløber med udarbejdelse af mindre skriftlige og mundtlige opgave i små grupper og individuelt henimod at få overblik over stilgenren analyserende artikel.

Analysemateriale:

– Henrik Pontoppidan: "Idyl" (1883 + 1899), Værk 4
– Herman Bang: "To Vantros hjerter" (1889)
– Henrik Ibsen: Et dukkehjem

Supplerende materiale:

– Kjær-Hansen, Kennebog & Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme i film og litteratur (værk 5)

Undervisningsforløbet stiller skarpt på at kunne gå fra en analyse-fortolkning til perspektivering og tematik i danskfaget. Udgangspunktet er at arbejde med realisme som overordnet perspektiveringsmæssigt omdrejningspunkt

Forløbet gennemgår udvalgte tekster med særlig fokus på en afdækning af tematiske forhold – herunder modsætningsforholdet imellem motivpar og generelt at kunne understøtte danskfaglig argumentation på baggrund af analysebegreber og tekstnedslag.

Analysemateriale:

– Per Fly: "Bænken" (2000), værk (fagpakke)
– Uddrag fra Ole Christian Madsen: "Nordkraft" (2005)
– Martin A. Nexø: "Lønningsdag" (1900)
– af Jeppe Aakjær: "Rugens sange" (1906)
– af John Skjoldborg: "Vredens børn" (1906)

Supplerende materiale:

– P.H. Lützen: Analyse og relevans – en grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dansklærerforeningen
– Pedersen: "Grundbog til medier i dansk", iBog, Systime
– Kjær-Hansen & Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den offentlige debat

Den offentlige debat i Danmark i tekst og tale.

Diskursanalyse af kampagner og debatindlæg med henblik på at afdække antagoni og hegemoni i politiske og samfundsmæssige diskussioner. Undervisningsforløbet bygger videre på retorik-forløbet fra 1. år.

I undervisningforløbet udarbejdes skriftlige og mundtlige opgaver individuelt og i små grupper. Opgaverne peger dels i retning af de sproglige eksamensspørgsmål i danskfaget, dels imod stilgenren debatterende artikel.

Materialer:


– Marlboro-reklame fra 1960´erne
– Sundhedsstyrelsens kampagne: ”Et godt liv uden røg”
– Ketty Dahl: "Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab" & Ninna Thomsen: "Er retten til abort under pres i Danmark?" debatindlæg i Kristeligt Dagblad
– Sørine Godtfredsen: "Kønsdebatten fratager mennesket værdighed"
– Forordet til et undervisningsforløb for skolelever udviklet af museet KØN Gender Museum Denmark
– Sarah Gleerup: "Kære Mulle, jeg vil ikke kaldes spasser"
– Lone Nikolajsen: "Danmarks lækreste spasser’ formår både at
provokere og at tage de provokerede alvorligt"
– Kim Fupz Aakeson: "Man parterer da kvinder" & Tobias Petersen: "Kulturen sætter kvinder over mænd" i filmtidsskriftet Ekko
– Tobias Petersen: "Kulturen sætter kvinder over mænd" i filmtidsskriftet Ekko


Faglige mål:

–At kunne foretage tekstnedslag fra opgaveteksterne og anvende grundlæggende begreber fra diskursanalysen

– At kunne afkorte tekstnedslag til udelukkende at indeholde det væsentlige

– At kunne anvende tekstnedslag fra opgaveteksterne med egen redegørelse

– At kunne føre en kvalificeret diskussion og vurdering på baggrund af analysen af opgaveteksterne

Supplerende tekster:

af P. Heller Lützen: "Det sproglige i dansk", Dansklærfor. (2005)
af A. Græsborg & M. Jørgensen: ”Diskursanalyse, iBog, Systime (2014)
af Christian Kock: De svarer ikke – fordummende uskikke i den politiske debat, Gyldendal (2013)
af T. Pedersen: "Grundbog til medier i dansk", Systime (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Journalistisk reality (værk 6)

Undervisningsforløbet gennemgår fænomenet journalistisk reality i ord og billeder.

Journalistisk reality er opstået på baggrund af en historisk udviklingen i tv-journalistikken, hvor historierne i højere og højere grad bearbejdes som dramaturgiske størrelser. Udviklingen i nyhedskriterierne fra monopolbruddet i slutningen af 1980´erne og frem til i dag kan beskrives som en bevægelse fra væsentlighed og henimod større og større grad af identifikation og konflikt. Hertil kommer desuden indflydelsen fra de sociale medier hen imod fremkomsten af journalistisk reality som en mellemform imellem fakta og fiktion.

Undervisningsforløbet gennemgår brugen af sproghandlinger i dokumentarprogrammer, herunder regulerende, informerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende, satellit, ekko, med- og modløb og vinkling i de tre interviewformer: erfaring, part og ekspert.

Undervisningsforløbet har endvidere fokus på mundtlig fremstilling frem imod eksamen. Eleverne skal udarbejde et mundtligt oplæg, som indtales og afleveres som podcast. Gennemgående spørgsmål: hvad er god mundtlig formidling, hvordan opbygges mundtlig formidling?

Afslutningsvist udarbejder klassen en række medieproduktioner, som indeholder en række realityelementer.
Undervisningsforløbet lægger sig op af emner, som også berører eleverne i samf-psyk-fagpakken og sundhedspakken.

Analysematerialer:

– DR: Kontant om VVS-firmaet Salkin (2020), dokumentarværk
– DR: "Luksusfælden", Rasmus lyver: https://www.youtube.com/watch?v=_wMpN9Mpp2g
– Keeping Up With The Kardashians, Kim and Kourtney fights, sæson 18
– TV3: "Paradis Hotel", sæson 16, skænderi imellem Türker Alici og Sarah Dohn og  sæson 19, skænderi imellem Regitze og Rosa

Supplerende materiale

T.B. Pedersen: Grundbog til medier i dansk, iBog, Systime 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Modernisme-realisme

Undervisningsforløb om modernisme og realisme primært med fokus på tekster af kanonforfattere fra 1900-tallet: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Arbejdet udfolder analyser af fortællinger, hvor realisme og modernisme mødes. Undervisningsforløbet indeholder også en gennemgang af tematik som analytisk begreb. Desuden også en perspektivering til eksistentialismen som litteraturhistorisk fænomen.


Analysemateriale:

– Karen Blixen: Ringen
– af Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal  (1920)
– Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1956)
– af Peter Seeberg: af Spionen (1954)
– af Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960) og Under vejr med mig selv (1956)
– af Joh. V. Jensen: Interferens (1906) og Fusijama. I: Myter og Jagter (1907)
– af Alberg Camus: "Sisyfosmyten" (1942)
– Tomas Tranströmer: Madrigal i För levande och döda” (1989)
– Ida Jessen: Ude på vandet (1997)

Undervisningsforløbet kombineres med træning i den analyserende artikel med følgende problemformulering:

Skriv en analyserende artikel om menneskets følelse af hjemløshed i den moderne verden.

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

• At analysere og fortolke Ida Jessens "Ude på vandet" med særlig henblik på en afdækning af personkarakteristik, fortælleren og billedsprog

• At afdække tematikken og perspektivere til "Sisyfos" af Albert Camus og relevant læst stof fra undervisningen

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Supplerende materiale:

– Emil Nolde: Møde på stranden, 1929
– Mikael Wulff og Anders Morgenthaler, stribe i Politiken fra 2007
– Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
– Remedieringsøvelser med generativ AI om Sisyfos-myten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opsamling

Undervisningsforløb opsummerer danskfagets værktøjskasse med de mange analysemæssige, sproglige, mediemæssig og formelle begreber, herunder også supplerende tekster. Eleverne får klargjort sine færdigheder i mundtlig og skriftlig dansk.

Gennemgående spørgsmål til refleksion frem mod eksamen:

– hvad er en note?
– hvordan laves en note?
– hvor opbevares en note?
– hvordan genfindes en note?
– hvordan anvendes en note?


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer