Holdet 2023 DA/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tomas Bjørn Pedersen, Uni Vous Ortmann
Hold 2023 DA/o (1o DA, 2o DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. HF Introdansk/Litterær analyse
Titel 2 1. HF Første sproglige forløb
Titel 3 1HF: Slægt og ære
Titel 4 1HF 1800tallet: Romantikken/Det moderne gennembrud
Titel 5 1. HF Kampagnefilm
Titel 6 1. HF Den lyriske angst + værk 2 (lyrik)
Titel 7 1. HF Rap og selvfremstilling + værk 3: Rapalbum
Titel 8 1. HF: Nyt eller fake
Titel 9 Dansk på 2. år i 2o og første undervisningsforløb
Titel 10 2. HF – Det moderne gennembrud (værk 4)
Titel 11 2 HF – Realisme i film og litteratur, værk 5
Titel 12 2. HF – Den offentlige debat
Titel 13 2. HF – Journalistisk reality (værk 6)
Titel 14 2. HF – Modernisme-realisme
Titel 15 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. HF Introdansk/Litterær analyse

Forløbet introducerer til læsning på HFniveau med omdrejningspunktet Identitet og selvdannelse. Eleverne introduceres til anvendelse af fagbegreber til fortolkning af noveller. I forløbet har klassen arbejdet med genreforskelle på noveller, romaner og film. Følgende begreber har været anvendt: personkarakteristik, komposition, fortællerroller, intertekstualitet.

Derudover er klassen introduceret til analyserende artikel, idet vi har arbejdet med indledning/fortolkningshypotese, litterær argumentation, brug af citater og fagbegreber. Eleverne har lavet en aflevering hvor de selv har valgt om de ville skrive om Wung Sung eller Juul.

Senere har de analyseret novellen "Lille knude" af af Gunnhild Øyehaug fra samlingen ”Knuder” (2018) fokus på eksamensopgaven "Forældre og børn". Arbejdet blev afleveret skriftligt. I dette arbejde har der været fokus på processen i skriftlig eksamen fra fortolkningshypotese til skriftligt produkt.

Klassen har arbejdet med følgende:
Kampagnefilmen "Man kan da aldrig få for meget pølse": https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI&t=2s

Novellerne:
De tre veninder af Jesper Wung Sung fra Og havet klapper! Gyldendal 2000
Alle kan ro af Pia Juul fra

Romanen: Min familie af Sebastian Bune, Lindhardt og Ringhof 2017

Introduktion til danskfaget hentet fra "Begreb om dansk" af Birgitte Darger og Kasper Kreuzik, Dansklærerforeningen
Fagbegreber hentet fra Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen, Dansklærerforeningen/Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første danskaflevering 24-09-2023
POP 25-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. HF Første sproglige forløb

I forløbet introduceres eleverne til sproglig analyse i fiktions- og faktabaserede tekster.
Der er arbejdet med begreberne: Frontstage, backstage, facework, optoning/nedtoning, høflighedsprincippet, sproghandlinger - direkte og indirekte - og transaktionsanalyse, såvel som appelformer, Ciceros pentagram, og kommunikation gennem forskellige medier.

Følgende materialer er anvendt:

Perspektiver i dansk af Mimi Sørensen og Mads Rangvid
Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen

Eleverne har lavet mindre opgaver om sproghandlinger og transaktionsanalyse i forløbet. De har analyseret novellen "Et mørke imellem os" af Jens Blendstrup - og lavet eksamensopgaven "Det sagt og det usagte" som skriveprøve med fokus på begrebet undertekst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forældre og børn 12-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1HF: Slægt og ære

Dette forløb dækker den del af læreplanen, der angår folkevise/middelalder og Holberg/opysningstid.

Eleverne introduceres til historisk læsning gennem analyse af Ebbe Skammelsøn og 3. akt af Erasmus Montanus i perspektiv af de respektive perioder.
Der er brugt begreberne "De fire æ'er": Slægt, ære, hævn og skæbne.
Begreber til analyse af folkevise: Flade karakterer, strofer/vers, mundtlig overlevering.

De er nu ført op til oplysningstidens ændrede forståelse af især naturens rolle som skæbnebestemt gennem læsning af 3. akt af Erasmus Montanus med særlig fokus på konflikten med Jeronimus om jordens runding og solformørkelse.

Materialet er hentet fra:

Brug litteraturhistorien af Mimi Olsen og Mads Rangvid, Systime
Afsnittet Slægt, ære og hævn.

Dansk på ny af Mimi Olsen og Mads Rangvis, Systime
afsnittet Uddrag af Erasmus Montanus

Introduktion til oplysningstid er hentet fra
Textanalyse af Anne Bøndergaard, Systime


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1HF 1800tallet: Romantikken/Det moderne gennembrud

I forløbet har eleverne lært om romantikken med særlig fokus på nationalromantikken og Biedermeier. I dette andet historiske forløb har vi samtidig arbejdet med hvordan konkrete, historiske begivenheder påvirker litteraturen og nødvendigheden af at skabe en identitet og selvforståelse samt hvordan det kommer til udtryk i billedsproget. Forløbet er læst parallelt med historiefaget.

Eleverne har læst og analyseret følgende kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst
H.C. Andersen: Nissen og spækhøkeren

og Peter Faber: Dengang jeg drog afsted

Der er læst uddrag af Litteraturens genveje kap. 3
Vi har set 1800-tallet på vrangen, afsnit 2

Dernæst har vi arbejdet med fokusskiftet til det moderne gennembrud og realisme:
Eleverne har læst om perioden i uddrag af "Modernitetens gennembrud", Jensen og Aaberg, Dansklf. 2023

Vi har analyseret:

Erik Henningsen: En arbejder
Holger Drachmann: Engelske socialister
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag, en idyl

Derudover har eleverne arbejdet med resume til historieopgaven: Sprog og struktur.
Klassen har besøgt Den gamle by, hvor de har fået en omvisning med fokus på perioden og lavet workshop med sammenligning mellem dengang og nu.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1. HF Kampagnefilm

I dette forløb er eleverne introduceret til filmanalytiske begreber og brugen i en overbevisende tekst.
De er introduceret til forskellige genretræk, modeller for analyse af afsender/modtageforhold, anvendelsen af fremdrift, case, location, humor og ikke-sproglige virkemidler, herunder filmiske virkemidler som synkron/asynkron lyd, klipning, vinkling etc..

Klassen har analyseret følgende film:  https://www.spies.dk/do-it

Klassen har i grupper lavet fremlæggelser af følgende film:

1. Volvo reklame
Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden - YouTube

2. Pepsi reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=W7jkygJ_QNo

3. Kampagnefilm:
84 Lumber Super Bowl Commercial - The Entire Journey - YouTube

4. Plastik i havet:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=1ZvoiEtO3Go

5. Act Now:
https://www.youtube.com/watch?v=e9fwUJlfpFY

6. Brug hjelm
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&t=11s

https://www.youtube.com/watch?v=e9fwUJlfpFY

Derudover har de lavet en vurdering af et stileeksempel på opgaven
1a - TV2 m.fl.: ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1
Voteman - (Engilsh) Folketingets omstridte valgfilm


Følgende materiale er anvendt:

Textur af Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard:
Den retoriske diamant
Kampagnevideoens genretræk, herunder forskelle på kommercielle og ikke-kommercielle kampagnefilm

Håndbog til dansk af Schultz: Lasswells kommunikationsmodel, model for analyse af kampagnefilm.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1. HF Den lyriske angst + værk 2 (lyrik)

I dette forløb har eleverne læst digte, der berører emnet angst. Forløbet retter sig på en gang mod læreplanens krav om sprog og litteratur. Forløbet bygger videre på det historiske forløb om romantikken, idet det overordnede kendskab til denne periode er inddraget, her med en kort introduktion til romantismen.
Eleverne har anvendt følgende begreber: Rim, parrim, krydsrim, klammerim, strofer/vers

Følgende digte er læst og analyseret:
HC Andersen: Jeg har en angst som aldrig før
Tom Kristensen: Angst (Asiatisk i vælde er angsten)
Tove Ditlevsen: Angst (Pigesind)

Komparativ læsning:
Emil Aarestrup: Angst (Digte 1838)
Simon Grotrian: Angst (Næste himmel 1989)

Herudover har eleverne læst og analyseret et lyrisk værk:
Litt lyst til å pule, litt lyst til å dø af Ingvild Lothe (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 1. HF Rap og selvfremstilling + værk 3: Rapalbum

I dette forløb har klassen arbejdet videre med deres kendskab til sprog og lyrik tilføjet sociolingvistik. Det har de gjort ud fra en forståelse af genrekendskab til rap: hvor kommer den fra? Hvem har taget den til sig i Danmark? Hvilke sproglige effekter kendetegner genren på det grundlag.
Eleverne har arbejdet med følgende begreber: Flow, Låneord, Direkte lån, Betydningslån, Oversættelseslån
Sprog i dansk hiphop: Rigsdansk, Dialekt, Multietnolekt, Ungdomssprog (kronolekt), Hiphopsprog

De har overført forståelsen af sprog til hiphopgenrer med følgende begreber:
Drengerøvskultur, kritisk blik på samfundet, politisk hiphop, selviscenesættelse og hiphop som grotesk realisme.
De har også set på rapperens udsigelsesposition: Hard corehiphop, player og jam.

Det anvendte materiale er: Det' sprog til et beat af Jan Aasbjerg Petersen (2010)

Et bredt udvalg af selvvalgte sange.
Klassen har i fællesskab læst Sulka: La nu vær: https://www.youtube.com/watch?v=L_RtOUI_8BY
https://lyricsbyletras.com/sulka-la-nu-vaer-h-v-h/

Derudover har eleverne analyseret selvvalgte værker:

Essa, Daniel og Nanna: Benny Janz: 1010

Elias, Emil og Ilyaas: Kesi: Mere end musik

Özlem, Idal og Leana: Arti Geardit: Længe leve

Yusra, Janusha, Wiktoria: Ukendt kunstner: Forbandede ungdom

Anastasia, Annika: Nikoline: Svesken på disken

Natascha, Johanne: Natasja: I Danmark er jeg født

Aksel, Mohammed: BOC: Mere end musik

Marie, Eveleen: Ude af kontrol: Under al kritik

Julie, Julia: Jokeren: Alphahan

Sara, Liv-Lykke, Malou og Cecilie: Tessa: Tessas hævn



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 1. HF: Nyt eller fake

I dette forløb har eleverne arbejdet med nyheder, herunder et besøg på DR. I forløbet har der været fokus på nyhedskriterier og AIDA-modellen og på forskelle mellem fake news, satire, propaganda og skarpvinkling. De har analyseret forholdet mellem vinkling gennem analyse af en kampagneplakat, tre eksempler på nyheder/satiregenrer, alun.dk/coronavirus og dokumentarfilmen "Løgnefabrikken". Derudover har de lavet nyhedsklip og plakater med nyheder og gjort rede for vinkling gennem filmiske og visuelle virkemidler, ciceros pentagram og nyhedstrekanten.


Kampagnefilm mod fake news:
https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-og-tv-2-vaerter-i-opraab-vi-vil-ikke-laegge-ansigter-til-mere-fake-news#!/

Clickbait og cyberpropaganda:
https://www.dr.dk/skole/er-det-fake-news-nyhedssatire-clickbait-og-cyberpropaganda

Konspirationsteori:
https://www.alun.dk/helse/coronavirus-goer-5g-covid-19-krisen-vaerre-i-visse-byer.html

Dokumentarfilm og vinkling:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland

På første år er ca. 650 sider læst.

Følgende kanonforfattere: Folkevise, Holberg, Oehlenschlager, Grundtvig, HC Andersen og Martin Andersen-Nexø

Tre værker er læst: Roman: Min familie af Sebastian Bune, lyrik: Litt Lyst til å pule, litt lyst til å dø af Ingvild Lothe, Selvvalgt Rap-album (Titler og kunstnere angivet i forløbet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dansk på 2. år i 2o og første undervisningsforløb

På første år har eleverne i den nuværende 2o været fordelt på på fire forskellige klasser (se studieplaner i Googledrev-mappe).

På andet år har 2o løbende anvendt følgende grundbøger i danskfaget:

– Kjær-Hansen, Kennebog & Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
– Pedersen: Grundbog til medier i dansk. iBog, Systime.
– P.H. Lützen: Analyse og relevans – en grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dansklærerforeningen.
– P.H. Lützen: Det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen.
– A. Græsborg & M. Jørgensen: ”Diskursanalyse, iBog, Systime (2014)
– Thor Gustafsson: "Klimalitteratur", Systime
– Birger Langkjær: Realismen i dansk film, 2005, Samfundslitteratur

Eleverne har online adgang til:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
– Microsofts OneNote: AA22q-DA-2HF Notebook: https://itsakad.sharepoint.com/sites/AA22q-DA-2HF/_layouts/15/guestaccess.aspx?share=EgFuaiBDcZJAg7TDzwquhy0Bpm2CSU0fK_22E_YOa_DpLg&e=Iomeho

Samlet pensum for de to år ca. 1.300 sider.

Første undervisningsforløb efter sommerferien tager fat i grundlæggende tekstlige og mediemæssige analysefærdigheder med udgangspunkt i klimalitteraturen, herunder skriftlighed som introduktion til 2. år på hf

– Eske K. Mathiesen: "Endnu en gang er det slående" (2010)
– af Silja E.K. Hendersen: "1,7 Tipping Point" (2021)
– Gudrun Steen-Andersen: "Heads up" (2017)
– Nick og Jay: "Dråber af lys" (2019)
– Grimm: "Snehvide"
– H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne

Supplerende materiale:

Thor Gustafsson: "Klimalitteratur", Systime (2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2. HF – Det moderne gennembrud (værk 4)

Periodeforløb om det moderne gennembrud i en nordisk litterær sammenhæng.

Det her undervisningsforløb stiller skarpt på Danmark i slutningen af 1800-tallet, hvor mange mennesker lever under fattige forhold. På landet er der mange fattige husmænd og landarbejdere. I byen opstår en ny fattig socialklasse i kølvandet på industrialiseringen.

På samme tid er kvinderne så småt begyndt at uddanne sig og stille krav om ligestilling mellem kønnene, og litteraturen lægger sig op af de nye og moderne tanker i tiden ved samtidig at være kritisk overfor den patriarkalske, religiøse samfundsorden.

Undervisningsforløbet forløber med udarbejdelse af mindre skriftlige og mundtlige opgave i små grupper og individuelt henimod at få overblik over stilgenren analyserende artikel.

Analysemateriale:

– Henrik Pontoppidan: "Idyl" (1883 + 1899), Værk 4
– Herman Bang: "To Vantros hjerter" (1889)
– Henrik Ibsen: Et dukkehjem

Supplerende materiale:

– Kjær-Hansen, Kennebog & Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 2 HF – Realisme i film og litteratur, værk 5

Undervisningsforløbet stiller skarpt på at kunne gå fra en analyse-fortolkning til perspektivering og tematik i danskfaget. Udgangspunktet er at arbejde med realisme som overordnet perspektiveringsmæssigt omdrejningspunkt

Forløbet gennemgår udvalgte tekster med særlig fokus på en afdækning af tematiske forhold – herunder modsætningsforholdet imellem motivpar og generelt at kunne understøtte danskfaglig argumentation på baggrund af analysebegreber og tekstnedslag.

Analysemateriale:

– Per Fly: "Bænken" (2000), værk 5 (fagpakke)
– Uddrag fra Ole Christian Madsen: "Nordkraft" (2005)
– Martin A. Nexø: "Lønningsdag" (1900)
– af Jeppe Aakjær: "Rugens sange" (1906)
– af John Skjoldborg: "Vredens børn" (1906)

Supplerende materiale:

– P.H. Lützen: Analyse og relevans – en grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dansklærerforeningen
– Pedersen: "Grundbog til medier i dansk", iBog, Systime
– Kjær-Hansen & Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 2. HF – Den offentlige debat

Den offentlige debat i Danmark i tekst og tale.

Diskursanalyse af kampagner og debatindlæg med henblik på at afdække antagoni og hegemoni i politiske og samfundsmæssige diskussioner. Undervisningsforløbet bygger videre på retorik-forløbet fra 1. år.

I undervisningforløbet udarbejdes skriftlige og mundtlige opgaver individuelt og i små grupper. Opgaverne peger dels i retning af de sproglige eksamensspørgsmål i danskfaget, dels imod stilgenren debatterende artikel.

Materialer:


– Marlboro-reklame fra 1960´erne
– Sundhedsstyrelsens kampagne: ”Et godt liv uden røg”
– Ketty Dahl: "Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab" & Ninna Thomsen: "Er retten til abort under pres i Danmark?" debatindlæg i Kristeligt Dagblad
– Sørine Godtfredsen: "Kønsdebatten fratager mennesket værdighed"
– Forordet til et undervisningsforløb for skolelever udviklet af museet KØN Gender Museum Denmark
– Sarah Gleerup: "Kære Mulle, jeg vil ikke kaldes spasser"
– Lone Nikolajsen: "Danmarks lækreste spasser’ formår både at
provokere og at tage de provokerede alvorligt"
– Kim Fupz Aakeson: "Man parterer da kvinder" & Tobias Petersen: "Kulturen sætter kvinder over mænd" i filmtidsskriftet Ekko
– Tobias Petersen: "Kulturen sætter kvinder over mænd" i filmtidsskriftet Ekko


Faglige mål:

–At kunne foretage tekstnedslag fra opgaveteksterne og anvende grundlæggende begreber fra diskursanalysen

– At kunne afkorte tekstnedslag til udelukkende at indeholde det væsentlige

– At kunne anvende tekstnedslag fra opgaveteksterne med egen redegørelse

– At kunne føre en kvalificeret diskussion og vurdering på baggrund af analysen af opgaveteksterne

Supplerende tekster:

af P. Heller Lützen: "Det sproglige i dansk", Dansklærfor. (2005)
af A. Græsborg & M. Jørgensen: ”Diskursanalyse, iBog, Systime (2014)
af Christian Kock: De svarer ikke – fordummende uskikke i den politiske debat, Gyldendal (2013)
af T. Pedersen: "Grundbog til medier i dansk", Systime (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 2. HF – Journalistisk reality (værk 6)

Undervisningsforløbet gennemgår fænomenet journalistisk reality i ord og billeder.

Journalistisk reality er opstået på baggrund af en historisk udviklingen i tv-journalistikken, hvor historierne i højere og højere grad bearbejdes som dramaturgiske størrelser. Udviklingen i nyhedskriterierne fra monopolbruddet i slutningen af 1980´erne og frem til i dag kan beskrives som en bevægelse fra væsentlighed og henimod større og større grad af identifikation og konflikt. Hertil kommer desuden indflydelsen fra de sociale medier hen imod fremkomsten af journalistisk reality som en mellemform imellem fakta og fiktion.

Undervisningsforløbet gennemgår brugen af sproghandlinger i dokumentarprogrammer, herunder regulerende, informerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende, satellit, ekko, med- og modløb og vinkling i de tre interviewformer: erfaring, part og ekspert.

Undervisningsforløbet har endvidere fokus på mundtlig fremstilling frem imod eksamen. Eleverne skal udarbejde et mundtligt oplæg, som indtales og afleveres som podcast. Gennemgående spørgsmål: hvad er god mundtlig formidling, hvordan opbygges mundtlig formidling?

Afslutningsvist udarbejder klassen en række medieproduktioner, som indeholder en række realityelementer.
Undervisningsforløbet lægger sig op af emner, som også berører eleverne i samf-psyk-fagpakken og sunhedspakken.

Analysematerialer:

– DR: Kontant om VVS-firmaet Salkin (2020), dokumentarværk
– DR: "Luksusfælden", sæson 26, afsnit 8
– Gordon Ramseys "Kitchen Nightmares", sæson 8, 16. episode
– Keeping Up With The Kardashians, Kim and Kourtney fights, sæson 18
– TV3: "Paradis Hotel", sæson 18, sidste afsnit

Supplerende materiale

T.B. Pedersen: Grundbog til medier i dansk, iBog, Systime 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 2. HF – Modernisme-realisme

Undervisningsforløb om modernisme og realisme primært med fokus på tekster af kanonforfattere fra 1900-tallet: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Arbejdet udfolder analyser af fortællinger, hvor realisme og modernisme mødes. Undervisningsforløbet indeholder også en gennemgang af tematik som analytisk begreb. Desuden også en perspektivering til eksistentialismen som litteraturhistorisk fænomen.


Analysemateriale:

– Karen Blixen: Ringen
– af Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal  (1920)
– Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1956)
– af Peter Seeberg: af Spionen (1954)
– af Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960) og Under vejr med mig selv (1956)
– af Joh. V. Jensen: Interferens (1906) og Fusijama. I: Myter og Jagter (1907)
– af Alberg Camus: "Sisyfosmyten" (1942)
– Tomas Tranströmer: Madrigal i För levande och döda” (1989)
– Ida Jessen: Ude på vandet (1997)

Undervisningsforløbet kombineres med træning i den analyserende artikel med følgende problemformulering:

Skriv en analyserende artikel om menneskets følelse af hjemløshed i den moderne verden.

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

• At analysere og fortolke Ida Jessens "Ude på vandet" med særlig henblik på en afdækning af personkarakteristik, fortælleren og billedsprog

• At afdække tematikken og perspektivere til "Sisyfos" af Albert Camus og relevant læst stof fra undervisningen

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Supplerende materiale:

– Emil Nolde: Møde på stranden, 1929
– Mikael Wulff og Anders Morgenthaler, stribe i Politiken fra 2007
– Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
– Remedieringsøvelser med generativ AI om Sisyfos-myten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opsamling

Undervisningsforløb opsummerer danskfagets værktøjskasse med de mange analysemæssige, sproglige, mediemæssig og formelle begreber, herunder også supplerende tekster. Eleverne får klargjort sine færdigheder i mundtlig og skriftlig dansk.

Gennemgående spørgsmål til refleksion frem mod eksamen:

– hvad er en note?
– hvordan laves en note?
– hvor opbevares en note?
– hvordan genfindes en note?
– hvordan anvendes en note?

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer