Holdet 2023 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Jørgensen Djernæs, Uni Vous Ortmann
Hold 2023 DA/r (1r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1HF: Introdansk/Litterær analyse
Titel 2 1HF: VÆRK 1: ROMAN
Titel 3 1HF: Første sproglige forløb
Titel 4 1HF: Slægt og ære
Titel 5 1HF: Dansk-historieforløb: 1800-tallet
Titel 6 1HF: Mads Mygind workshop
Titel 7 1HF: Kortfilm
Titel 8 1HF: Rå realisme
Titel 9 1HF: VÆRK 2: Digtsamling
Titel 10 1HF: Reportagen
Titel 11 1HF: VÆRK 3: Ser du månen, Daniel
Titel 12 1HF: AFSLUTNING AF FØRSTE ÅR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1HF: Introdansk/Litterær analyse

Forløbet introducerer til læsning på HFniveau med omdrejningspunktet Identitet og selvdannelse. Eleverne introduceres til anvendelse af fagbegreber til fortolkning af noveller. I forløbet har klassen arbejdet med genreforskelle på noveller, romaner og film. Følgende begreber har været anvendt: personkarakteristik, komposition, fortællerroller, intertekstualitet.

Derudover er klassen introduceret til analyserende artikel, idet vi har arbejdet med indledning/fortolkningshypotese, litterær argumentation, brug af citater og fagbegreber. Eleverne har lavet en aflevering hvor de selv har valgt om de ville skrive om Wung Sung eller Juul.

Senere har de analyseret novellen "Lille knude" af af Gunnhild Øyehaug fra samlingen ”Knuder” (2018) fokus på eksamensopgaven "Forældre og børn". Arbejdet blev afleveret skriftligt. I dette arbejde har der været fokus på processen i skriftlig eksamen fra fortolkningshypotese til skriftligt produkt.

Klassen har arbejdet med følgende:
Kampagnefilmen "Man kan da aldrig få for meget pølse": https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI&t=2s

Novellerne:
De tre veninder af Jesper Wung Sung fra Og havet klapper! Gyldendal 2000
Alle kan ro af Pia Juul fra

Romanen: Min familie af Sebastian Bune, Lindhardt og Ringhof 2017

Introduktion til danskfaget hentet fra "Begreb om dansk" af Birgitte Darger og Kasper Kreuzik, Dansklærerforeningen
Fagbegreber hentet fra Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen, Dansklærerforeningen/Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første danskaflevering 17-09-2023
POP 25-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1HF: VÆRK 1: ROMAN

Sebastian Bune: Min familie, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1HF: Første sproglige forløb

I forløbet introduceres eleverne til sproglig analyse i fiktions- og faktabaserede tekster.
Der er arbejdet med begreberne: Frontstage, backstage, facework, optoning/nedtoning, høflighedsprincippet, sproghandlinger - direkte og indirekte - og transaktionsanalyse, såvel som appelformer, Ciceros pentagram, og kommunikation gennem forskellige medier.

Følgende materialer er anvendt:

Perspektiver i dansk af Mimi Sørensen og Mads Rangvid
Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen

Eleverne har lavet mindre opgaver om sproghandlinger og transaktionsanalyse i forløbet. De har analyseret novellen "Et mørke imellem os" af Jens Blendstrup - og lavet eksamensopgaven "Det sagt og det usagte" som skriveprøve med fokus på begrebet undertekst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave - lav den, så går vi tidligere. 23-10-2023
Forældre og børn 12-11-2023
SKRIVEPRØVE 1 22-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1HF: Slægt og ære

Dette forløb dækker den del af læreplanen, der angår folkevise/middelalder og Holberg/opysningstid.

Eleverne introduceres til historisk læsning gennem analyse af Ebbe Skammelsøn og 3. akt af Erasmus Montanus i perspektiv af de respektive perioder.
Der er brugt begreberne "De fire æ'er": Slægt, ære, hævn og skæbne.
Begreber til analyse af folkevise: Flade karakterer, strofer/vers, mundtlig overlevering.

De er nu ført op til oplysningstidens ændrede forståelse af især naturens rolle som skæbnebestemt gennem læsning af 3. akt af Erasmus Montanus med særlig fokus på konflikten med Jeronimus om jordens runding og solformørkelse.

Materialet er hentet fra:

Brug litteraturhistorien af Mimi Olsen og Mads Rangvid, Systime
Afsnittet Slægt, ære og hævn.

Dansk på ny af Mimi Olsen og Mads Rangvis, Systime
afsnittet Uddrag af Erasmus Montanus

Introduktion til oplysningstid er hentet fra
Textanalyse af Anne Bøndergaard, Systime


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1HF: Dansk-historieforløb: 1800-tallet

Det obligatoriske forløb mellem dansk og historie med fokus på 1800-tallet, i dansk - Romantikken og Det folkelige gennembrud. Der har været fokus på nationalromantikken, men også levevilkårene uden for den københavnske elite - gennem et besøg i den gamle by (samt workshop omkring demokrati) - som kunne pege frem mod det kulturhistoriske omslag, vi kan se i litteraturen og kunsten i slutningen af 1800-tallet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1HF: Mads Mygind workshop

Fællestimer og workshop med Århus-digteren Mads Mygind
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 1HF: Kortfilm

Igennem forløbet introduceres eleverne for- og arbejder med  Dramaturgiske virkemidler: Tre-aktersmodellen med 1. vendepunkt, midtpunkt og 2. vendepunkt/det dramaturgiske højdepunkt samt øvrige fremdriftselementer som identifikation/konflikt, setups/payoff, suspense/surprise og tidsfrist. Det har været centralt i forløbet at koble de dramaturgiske virkemidler til de filmiske virkemidler: Billedbeskæring, vinkler, kamerabevægelse, klipning, lys, lys og farver, med den pointe for øje; at dramaturgi og filmiske virkemidler er to sider af samme mønt!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 1HF: VÆRK 2: Digtsamling

I forlængelse af forløbet om rå realisme, læser klassen digtsamlingen: "Lite lyst til å pule og lite lyst til å dø" (norsk) af Ingvild Lothe 2015. Eleverne har arbejdet med overordnede (rå realistiske) træk i digtsamlingen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1HF: VÆRK 3: Ser du månen, Daniel

Vi læser/lytter udvalgte kapitler af den journalistiske fortælling: Ser du månen, Daniel, skrevet af Puk Damsgaard, 2015. Vi ser hele filmen i bidder. Vi arbejder videre med den teori, som vi har arbejdet med under forløbet: Reportagen: Fortællerforhold, fremstillingsformer og sprog/stil i den journalistiske fortælling, der stiller sig mellem forpligtelsen på virkeligheden (nyhedskriterier, vinkling og troværdig virkelighedsgengivelse) og litterære lån med henblik på at skabe identifikation og spænding (scener, sanselighed, dramaturgiske virkemidler).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 1HF: AFSLUTNING AF FØRSTE ÅR

På første år er der læst i alt ca. 650 sider.

Kanonforfattere:

Holberg, Oehlenschläger, Blicher, HC Andersen, Grundtvig og Martin Andersen-Nexø

Værker:

Sebastian Bune: Min familie (roman), 2017
Ingvild Lothe: "Lite lyst til å pule og lite lyst til å dø" (norsk, digtsamling), 2015
Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel (journalistisk fortælling/filmatisering), 2015
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer