Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Jørgensen Djernæs, Uni Vous Ortmann
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1HF: Introdansk/Litterær analyse
Forløbet introducerer til læsning på HFniveau med omdrejningspunktet Identitet og selvdannelse. Eleverne introduceres til anvendelse af fagbegreber til fortolkning af noveller. I forløbet har klassen arbejdet med genreforskelle på noveller, romaner og film. Følgende begreber har været anvendt: personkarakteristik, komposition, fortællerroller, intertekstualitet.
Derudover er klassen introduceret til analyserende artikel, idet vi har arbejdet med indledning/fortolkningshypotese, litterær argumentation, brug af citater og fagbegreber. Eleverne har lavet en aflevering hvor de selv har valgt om de ville skrive om Wung Sung eller Juul.
Senere har de analyseret novellen "Lille knude" af af Gunnhild Øyehaug fra samlingen ”Knuder” (2018) fokus på eksamensopgaven "Forældre og børn". Arbejdet blev afleveret skriftligt. I dette arbejde har der været fokus på processen i skriftlig eksamen fra fortolkningshypotese til skriftligt produkt.
Klassen har arbejdet med følgende:
Kampagnefilmen "Man kan da aldrig få for meget pølse": https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI&t=2s
Novellerne:
De tre veninder af Jesper Wung Sung fra Og havet klapper! Gyldendal 2000
Alle kan ro af Pia Juul fra
Romanen: Min familie af Sebastian Bune, Lindhardt og Ringhof 2017
Introduktion til danskfaget hentet fra "Begreb om dansk" af Birgitte Darger og Kasper Kreuzik, Dansklærerforeningen
Fagbegreber hentet fra Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen, Dansklærerforeningen/Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Første danskaflevering
|
17-09-2023
|
POP
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1HF: VÆRK 1: ROMAN
Sebastian Bune: Min familie, 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1HF: Første sproglige forløb
I forløbet introduceres eleverne til sproglig analyse i fiktions- og faktabaserede tekster.
Der er arbejdet med begreberne: Frontstage, backstage, facework, optoning/nedtoning, høflighedsprincippet, sproghandlinger - direkte og indirekte - og transaktionsanalyse, såvel som appelformer, Ciceros pentagram, og kommunikation gennem forskellige medier.
Følgende materialer er anvendt:
Perspektiver i dansk af Mimi Sørensen og Mads Rangvid
Håndbog til dansk af Ole Schultz Jørgensen
Eleverne har lavet mindre opgaver om sproghandlinger og transaktionsanalyse i forløbet. De har analyseret novellen "Et mørke imellem os" af Jens Blendstrup - og lavet eksamensopgaven "Det sagt og det usagte" som skriveprøve med fokus på begrebet undertekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave - lav den, så går vi tidligere.
|
23-10-2023
|
Forældre og børn
|
12-11-2023
|
SKRIVEPRØVE 1
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1HF: Slægt og ære
Dette forløb dækker den del af læreplanen, der angår folkevise/middelalder og Holberg/opysningstid.
Eleverne introduceres til historisk læsning gennem analyse af Ebbe Skammelsøn og 3. akt af Erasmus Montanus i perspektiv af de respektive perioder.
Der er brugt begreberne "De fire æ'er": Slægt, ære, hævn og skæbne.
Begreber til analyse af folkevise: Flade karakterer, strofer/vers, mundtlig overlevering.
De er nu ført op til oplysningstidens ændrede forståelse af især naturens rolle som skæbnebestemt gennem læsning af 3. akt af Erasmus Montanus med særlig fokus på konflikten med Jeronimus om jordens runding og solformørkelse.
Materialet er hentet fra:
Brug litteraturhistorien af Mimi Olsen og Mads Rangvid, Systime
Afsnittet Slægt, ære og hævn.
Dansk på ny af Mimi Olsen og Mads Rangvis, Systime
afsnittet Uddrag af Erasmus Montanus
Introduktion til oplysningstid er hentet fra
Textanalyse af Anne Bøndergaard, Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1HF: Dansk-historieforløb: 1800-tallet
Det obligatoriske forløb mellem dansk og historie med fokus på 1800-tallet, i dansk - Romantikken og Det folkelige gennembrud. Der har været fokus på nationalromantikken, men også levevilkårene uden for den københavnske elite - gennem et besøg i den gamle by (samt workshop omkring demokrati) - som kunne pege frem mod det kulturhistoriske omslag, vi kan se i litteraturen og kunsten i slutningen af 1800-tallet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1HF: Mads Mygind workshop
Fællestimer og workshop med Århus-digteren Mads Mygind
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1HF: Kortfilm
Igennem forløbet introduceres eleverne for- og arbejder med Dramaturgiske virkemidler: Tre-aktersmodellen med 1. vendepunkt, midtpunkt og 2. vendepunkt/det dramaturgiske højdepunkt samt øvrige fremdriftselementer som identifikation/konflikt, setups/payoff, suspense/surprise og tidsfrist. Det har været centralt i forløbet at koble de dramaturgiske virkemidler til de filmiske virkemidler: Billedbeskæring, vinkler, kamerabevægelse, klipning, lys, lys og farver, med den pointe for øje; at dramaturgi og filmiske virkemidler er to sider af samme mønt!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1HF: Rå realisme
Tematisk forløb om genren "Rå realisme" på tværs af områderne litteratur, sprog og medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1HF: VÆRK 2: Digtsamling
I forlængelse af forløbet om rå realisme, læser klassen digtsamlingen: "Lite lyst til å pule og lite lyst til å dø" (norsk) af Ingvild Lothe 2015. Eleverne har arbejdet med overordnede (rå realistiske) træk i digtsamlingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
1HF: Reportagen
Vi arbejder med reportagen som journalistisk genre gennem den teoretiske tilgang, der præsenteres i fagbogen: Reportagen i ord og billeder, redigeret af Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard og Sanne Zillo Rokamp, Dansklærerforeningen, 1. udgave 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Henrik Cavling: Eksplosionen, 1882 (reportage, Dags-avisen)
-
Nyhedsindslag, TVSYD, 3. november 2004 (katastrofen i Seest)
-
Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen: Som om solen kom fot tæt på, Jyllandsposten, 5. november 2004 (reportage)
-
Gitte Holtze: En brandmand i helvede, 7. november 2004, JydskeVestekysten (reportage)
-
Marianne Weierke: Billeder vi aldrig glemmer, 3. november 2014, www.dr.dk (billedreportage)
-
Vi læser: Morten Sabroe: Et svin i Berlin, 2. januar, 1990 (artikel i Information)
-
Vi læser Maja Funch, journalist: "Nu falder det, se nu, nu falder det!". Klokken 8:30 faldt spiret, der skulle beskytte Børsen mod ildebrande, fra Kristeligt-dagblad.dk, 16. april, kl.10:29
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
1HF: VÆRK 3: Ser du månen, Daniel
Vi læser/lytter udvalgte kapitler af den journalistiske fortælling: Ser du månen, Daniel, skrevet af Puk Damsgaard, 2015. Vi ser hele filmen i bidder. Vi arbejder videre med den teori, som vi har arbejdet med under forløbet: Reportagen: Fortællerforhold, fremstillingsformer og sprog/stil i den journalistiske fortælling, der stiller sig mellem forpligtelsen på virkeligheden (nyhedskriterier, vinkling og troværdig virkelighedsgengivelse) og litterære lån med henblik på at skabe identifikation og spænding (scener, sanselighed, dramaturgiske virkemidler).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læses på timen: Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015 (forordet, s. 9-13)
-
Ser du månen, Daniel (vi ser de første 20 minutter på timen))
-
Vi læser på timen kapitel 1, Happy Birthday, Jim, fra Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015: Ser du månen Daniel - Happy birthday Jim.pdf Du kan også lytte kapitlet: Ser du månen Daniel - happy birthday Jim.m4a
-
Filmatiseringen af Ser du månen, Daniel. Vi ser ca. 20 minutter
-
Vi læser på timen kapitel 2: Elitegymnasten fra Hedegaard, fra Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015:Ser du månen Daniel - Elitegymnasten fra Hedegaard.pdf Du kan også lytte: Ser du månen Daniel - Elitegymnasten fra Hedegaard.m4
-
Filmatiseringen af Ser du månen, Daniel. Vi ser 3. del
-
Hvis du ikke var til timen tirsdag, bør du læse/se/lytte det materiale, der blev læst/set/lyttet forinden (alt ligger på Lectio + i holdnotesbogen)
-
Ser du månen, Daniel - vi ser ca. 22 minutter på timen: Ser du månen Daniel - del 3.mp4
-
Vi læser første del af kapitel 3: Syrien, tur - retur (s. 51-63): fra Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015: Ser du månen, Daniel, Syrien tur retur - del 1.pdf - eller LYT: Ser du månen Daniel - Syrien tur retur - del 1.m4a
-
Afsnit
-
Vi læser anden del af kapitel 3: Syrien, tur - retur (s. 63-73), fra Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015
-
Ser du månen, Daniel - vi ser ca. 25 minutter på timen
-
Ser du månen, Daniel - vi ser de sidste 15-17 minutter på timen
-
Vi læser og arbejder med efterskriftet i Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel, Politikens forlag, 2015: Efterskrift" + "Bag om bogen
-
Om årsprøven
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
1HF: AFSLUTNING AF FØRSTE ÅR
På første år er der læst i alt ca. 650 sider.
Kanonforfattere:
Holberg, Oehlenschläger, Blicher, HC Andersen, Grundtvig og Martin Andersen-Nexø
Værker:
Sebastian Bune: Min familie (roman), 2017
Ingvild Lothe: "Lite lyst til å pule og lite lyst til å dø" (norsk, digtsamling), 2015
Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel (journalistisk fortælling/filmatisering), 2015
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003131144",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003131144",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003131144"
}