Holdet 2023 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bianca Bøg Larsen, Rasmus Peder Sørensen
Hold 2023 DA/t (1t DA, 2t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Genre, intertekstualitet og metafiktion
Titel 2 Forløb 2: Læsetræning (Værklæsning 1)
Titel 3 Forløb#3 Autofiktion (værklæsning 2)
Titel 4 Forløb#6: Fra Middelalder til Oplysning
Titel 5 Forløb#4: Dansk- historieforløbet - 1900 tallet
Titel 6 Forløb#5: Kampagnefilm og filmiske virkemidler
Titel 7 Forløb#7: "Mente I det" (Værklæsning 3)
Titel 8 Forløb#8: Retorik og Argumentation
Titel 9 OPSAMLENDE OVERSIGT
Titel 10 Det moderne gennembrud + værklæsning
Titel 11 Dokumentar, reality og TV-journalistik
Titel 12 Politisk kommunikation
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Sproghandlingsanalyse
Titel 15 Realisme vs modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Genre, intertekstualitet og metafiktion

Der introduceres til faget, og vi arbejder med genre, det udvidede tekstbegreb, danskfaget, fortællerforhold, postmodernisme og intertekstualitetsbegrebet. Vi arbejder også med sagprosa, ciseros pentagram og argumentation (Toulmin)

H. C. Andersen: "Den grimme ælling"
"Parodi og pastiche" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
"Værd at vide om romantikken" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
"Værd at vide om naturalismen" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
"Værd at vide om postmodernismen" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
"Metafiktion"  i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
"Genrekonventioner og genrekoder" "Værd at vide om romantikken" i "Tekst efter tekst" (Dansklærerforeningen 2006)
Jannik Hastrup: "Hvordan det videre gik den grimme ælling" (tegnefilm, 1982)
Rune T. Kidde "Den grumme ælling" (2005)
Asger Jorn "Den foruroligende ælling" (1959)
Poul Borum "Gåsefabel" (1995)
Villy Sørensen "Ægget" (1986)
Lars Handesten: "De grimme ællinger" (Klumme fra Kristeligt Dagblad - september 2013)
Louis Jensen: "Hundrede historier" (Gyldendal 1992)







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Læsetræning (Værklæsning 1)

Introduktion til passiv vs. aktiv læsning, forskellige læsetræningsteknikker: shared reading, hurtiglæsning, overblikslæsning mm. Vi arbejder med forståelsesstrategier, læser vores værk og tester læsehastighed.

Jens Blendstrup: "Gud taler ud" (2016) VÆRKLÆSNING
Jan Sonnergaard "William" (1997)
10x10 - Jens Blendstrup: https://www.youtube.com/watch?v=cCNxpZCAouw
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Autofiktion (værklæsning 2)

I forlængelse af introforløbet og læsetræningsforløbet arbejder vi videre med autofiktionsbegrebet og taler også om fiktiobiografisme.

Gud taler ud (film af Henrik Ruben Genz, 2017)

"YAHYA HASSAN er autofiktion": https://www.studienet.dk/barndom-yahya-hassan/perspektivering>

Video om Autofiktion: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=247

Om autofiktion: https://textur.systime.dk/?id=266

YAHYA HASSAN er autofiktion: https://www.studienet.dk/barndom-yahya-hassan/perspektivering

Humorteori: https://www.studienet.dk/sproglige-virkemidler/stil-og-tone/humor

Klovn: "Unge hjerter" (sæson 4, episode 1)

Andrea Luth: "Klovn-trend spreder sig": https://www.berlingske.dk/videnskab/klovn-trend-spreder-sig


Yahya Hassan: "YAHYA HASSAN" (Værklæsning - 2 DIGTE "BARNDOM" & "JETLAGFORMØRKELSE" læses på klassen, resten af digtsamlingen læses individuelt efterfulgt af en aflevering og fremlæggelser)

"To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte" https://bl.systime.dk/?id=341

"Klovn trend spreder sig" (artikel: https://www.berlingske.dk/videnskab/klovn-trend-spreder-sig)

Klovn: "Unge Hjerter" (2006)

"Frank Hvam siger undskyld og støtter op om Stomiguiden.dk" Fra <https://stomiguiden.dk/frank-hvam-siger-undskyld-stoetter-stomiguiden-dk/







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#6: Fra Middelalder til Oplysning

Forløbet introducerer eleverne til middelalderen og oplysningstiden og har fokus på begreber som ligeret, empirisme, individualisme og oplysning overfor middelaldersamfundets fokus på familie og ære.

Marianne Henriksen: "Om folkeviser" (2005)

Søren Vrist Christensen: Om folkeviser: Folkeviser - dansk litteratur

GERMAND GLADENSVEND

Ebbe Skammelsøn

Om formelsprog: https://www.studienet.dk/folkeviseanalyse/sprog/formler>

Danmarks Borgcenter: "Middelalderens univers" (YouTube)

Lærerproduceret materiale om oplysningstiden

Om Holberg: https://www.studienet.dk/dansk-litteraturhistorie/oplysningstiden/holberg

En Kongelig Affære - Teaser Trailer (YouTube)

PER OLOV ENQUIST: "Livlægens Besøg", 2000 (Uddrag)

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723, uddrag)
Anden akt, scene 2

TV-serien: Enevælde og oplysningstid: https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/tv-serien-enevaelde-og-oplysningstid




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4: Dansk- historieforløbet - 1900 tallet

I samarbejde med historie arbejdes med 1900-tallet som periodelæsning og forløbet afsluttes med en historieopgave.


VIDEO OM ROMANTIKKEN: https://litthist.systime.dk/index.php?id=124&L=0

Om Romantikken og Universalromantik i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 1. udgave, Systime 2012.

H.C. Andersens eventyr "Nissen hos spækhøkeren"

Hvad er universalromantik, fortalt på en sjov måde: "Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?"


Caspar David Friedrich: "Vandringsmanden over tågehavet" (1818)

C.W. Eckersberg: Mariahvile i Sanderumgaard have, 1806

"Guld, hor og romantik" -  DRTV - 1800-tallet på vrangen

Forfatterportræt af Adam Oehlenschläger: www.Forfatterweb.dk www.Litteratursiden.dk

Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)

Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)

Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0

Nationalromantikken: https://www.studienet.dk/dansk-litteraturhistorie/romantikken/nationalromantikken

Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007

Blicher: Kær est du, fødeland (1814)

Monrad: Kong Christian den 9.’s proklamation efter Dannevirke (1864)

1800-tallet på vrangen 6:8 (1864-80) (40 min): https://www.dr.dk/drtv/se/1800-tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416

Georg Brandes om hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur, 1871 (uddrag)

CHARLES DARWIN 1809-1882 Af Menneskets afstamning (1859 - Oversat af J.P. Jacobsen i 1872) (lille uddrag)

Lars Peter Rømhild: Naturalisme - litteratur: https://denstoredanske.lex.dk/naturalisme_-_litteratur

"En stor Dag" Af Henrik Pontoppidan (1891)

Intro - Socialrealisme og Martin Andersen Nexø Intro (forskelligt materiale)

Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (1900)






















Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5: Kampagnefilm og filmiske virkemidler


Vi arbejder med forskellige kampagner og reklamefilm, herunder bl.a. med genre, kommunikationssituation, argumentation, opbygning, filmiske virkemidler, fakta og fiktionskoder, mv. Forløbet afsluttes med at eleverne laver deres egne kampagnevideoer, som fremlægges i plenum.

Kernestof
Kampagner, der arbejdes med:
Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer, https://www.youtube.com/watch?v=hGV2e-a2J0s
Elretur - Du skal ikke fucke med grundvandet! https://www.youtube.com/watch?v=jaAYoDXfGvk
Sundhedsstyrelsens Hvordan smitter ny coronavirus? Hvordan smitter ny coronavirus? - YouTube
Folketinget: VOTEMAN 2016, <https://www.youtube.com/watch?v=P6oydn-p1U8
Landbrug & Fødevarer | Dansk landbrug Klima-neutralt 2050, https://www.youtube.com/watch?v=jeeCqEdZCKY
Sikker Trafik: Familien: The Assasination, https://www.youtube.com/watch?v=kCMIGwi-vYk
Interflora: Interflora – Det Store Mor-Eksperiment, Interflora – Det Store Mor-Eksperiment - YouTube


Supplerende materiale
Genre: https://www.studienet.dk/analyse-af-kampagnefilm/genre>
Kommunikationssituationen: https://www.studienet.dk/analyse-af-kampagnefilm/kommunikationssituation>
Argumentation, argumenttyper & Toulmin: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=205#c627
Opbygning og komposition: <https://www.studienet.dk/analyse-af-kampagnefilm/komposition
Humor: https://www.studienet.dk/sproglige-virkemidler/stil-og-tone/humor
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7: "Mente I det" (Værklæsning 3)

Vi Læser Thomas Korsgaards kortroman "Mente I det?" og arbejder med filmiske virkemidler i det eleverne selv filmatiserer en scene fra romanen.

Kernestof
Thomas Korsgaard: "Mente I det"
Forfatterweb.stafet m. Thomas Korsgaard: https://www.youtube.com/watch?v=ixP16W3OGow
Thomas Korsgaards interview om den ny roman "Mente I det": https://bog.dk/thomas-korsgaard-interview-om-mente-i-det/

Supplerende stof:
Om Tove Dirlevsens "Ansigterne" på e-reolen
Bogtraileren: https://www.youtube.com/watch?v=k7w_Uu_YaPQ
Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222#c732
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8: Retorik og Argumentation

Forløbet introducerer eleverne til centrale begreber indenfor retorik og argumentation. Vi arbejder med appelformer, retoriske virkemidler, toulmins udvidede argumentationsmode. Eleverne arbejder også med at skrive argumenterende taler.

"Retorik og argumentation": Håndbog til dansk, Kap. 4.9: 4.9 Retorik | Håndbog til dansk (iBog®) (systime.dk)

Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020

Tessas nytårstale (DR2 2021)

Om Appelformer (Lærerproduceret materiale)

Om retoriske virkemidler (Lærerproduceret materiale)

Om toulminsargumentationsmodel (Lærerproduceret materiale)







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 OPSAMLENDE OVERSIGT

Der er samlet set læst cirka 650 sider i 1HF.

Der er læst følgende kanonforfattere:
Holberg, Grundtvig, Oehlenschläger, Blicher, HC Andersen, Henrik Pontoppidan & Martin Andersen-Nexø

Der er læst tekster fra middelalderen (folkeviser), oplysningstid & romantikken + meget mere.

Der er læst 3 værker:
Digtsamling: Yahya Hassan: "Yahya Hassan", 2013
Roman: Jens Blendstrup: "Gud taler ud", 2004
Roman: Thomas Korsgaard: "Mente I det", 2023
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud + værklæsning

Med et afsæt i overordnet gennemgang af Det moderne gennembrud har vi arbejdet med en række af periodens forfattere og kampområder:
- Pontoppidans kritiske realisme og inspiration af naturalismen - herunder har vi arbejdet med Bille August' filmatisering af 'Lykke-Per'
- Herman Bangs impressionisme og inspiration af naturalismen
- Sædelighedsfejden
- Ibsens naturalistiske teater - vi har arbejdet med 'Et dukkehjem'.
- Georg Brandes' rolle

Kernestof:
- 'Naadsensbrød' af Henrik Pontoppidan', 1885
- 'Lykke-Per' Bille Augusts filmatisering, 2018 (Værk 4)
- 'En stor dag' af Henrik Pontoppidan, 1899
- 'Foran Alteret' af Herman Bang, 1880
- 'Pernille' af Herman Bang, 1880
- 'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen, 1879

Sekundær litteratur
Saxo og CO, af Søren Graversen & Steen Hvorslev Mogensen; Gads Forlag 2003
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentar, reality og TV-journalistik

I forløbet har vi arbejdet overordnet arbejdet med fiktionalisering af medierne, og herunder har vi arbejdet med tre underemner: Dokumentarfilm, reality-TV og TV-journalistik:
Dokumentarfilm:
-fakta- og fiktionskoder
- argumentationsanalyse
- filmiske virkemidler
- brug af dramaturgi
- dokumentartyper(genrer)
- fortællerformer
- kommunikationsanalyse og målgruppeanalyse

Reality-TV:
- reality-teori
- facework
- fokus på helte, skurke og ofre og 'skolegårdsmiljø'
- aktantmodellen
- iscenesættelse og casting af bestemte typer
- sproghandlinger
- filmiske virkemidler

TV-journalistik:
- Traditionel journalistik vs. reality-journalistik
- vinkling
- vægtning af nyhedskriterier
- dramaturgi
- brug af (dæk)billeder
- appelformer
- vurdering af segment/målgruppe - Minerva-modellen

Kernestof:
- 'AFR' af Morten Hartz Kaplers (2007)
- DR's EBH-indslag 3. og 4. januar
- Uddrag af 'Er du mors lille dreng' af Lars Høj (1999)
- Uddrag af ' Lykketoft - finalen' af Christoffer Guldbrandsen (2005)
- 'Drengen de sagde hængte sig' af Kay Bæchmann (2010)  (værklæsning)
- 'Gina Jacqueline - en sugardaters fortælling (1. afsnit)' af Sofie Lange (2017) (5. værk)
- 'Dahlgaards Tivoli (afsnit 2)' af Anne Eberhardt m.fl. (1999)
- 'Anslaget af Finanskrisen forfra - business as usual' af Anders Bech-Jessen (2015)
- 'Anslaget af Michael Moore in Trumpland' af Michael Moore (2016)
- forskellige reality-klip
' Tantholt i Palmyra' TV2 Nyhederne 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Politisk kommunikation

I forløbet har eleverne lært af at analysere og vurdere politisk kommunikation, hvor vi har arbejdet med:
- Retoriske kneb
- Appelformer
- Argumentation og argumenttyper
- Politisk spin
- Diskursanalyse
- Kommunikationsmodel
- Brug af filmiske virkemidler
- Kampen om den politiske dagsorden
- Terrorretorik, hvor vi har sammenlignet taler af George Bush Jr., Jens Stoltenberg og Helle Thorning Schmidt
Taler:
Ulla Dahlerup: Uddrag af Årsmødetale 2003
Helle Thorning Schmidt ved 'Krudttønden' 2015
George Bush Jr: i Kongressen 20. september 2001
Jens Stoltenberg ved Oslo Domkirke 24. juli 2011
Morten Albæk: Vi er en generation af egoister 2002
Valgvideo Liberal Alliance 2015
Valgvideo Enhedslisten 2015
Jesper Olesen: Minkformand: Der er ingen vej tilbage, Politiken 20.11.20
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme

Eleverne har lært om den kristne eksistentialisme (Kirkegaard) og den ateistiske (Sartre). Vi arbejder med tekstanalyse af litterære tekster og anvender eksistentialismens begreber i både personkarakteristikker og analysen af tema og budskab. Samtidig perspektiveres teksterne litteraturhistorisk. Vi taler endvidere videre om modernisme og realisme i det tyvende århundredes litteratur.

Kernestof:

Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Peter Seeberg: Hullet (1962)
Jan Sonnergaard: Sex, (1997)

Supplerende materiale:

Liselotte Henriksen: Eksistentialismen i dansk, Systime iBog, 2017
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sproghandlingsanalyse

I forløbet har eleverne lært at analysere samtale og bruge dem til at karakterisere personer og politiske problemstillinger. Derfor har de også stiftet bekendtskab med en række journalistiske begreber.
I forløbet har de lært at anvende følgende begreber:
- sproghandlinger
- indirekte og direkte sproghandlinger
- Undertekst
- Op- og nedtoning
- Industrikulturen og bondekulturens sprog
- Egotilstande
- Høflighedsmaksimerne
- Facework
- Journalistiske roller
- Politisk kommunikation og spin

Kernestof:
Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter 2000 (uddrag)
Bille August: Zappa, 1983 (uddrag)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem 1879 (uddrag)
Ole Bornedal: Charlot og Charlotte 1996 (uddrag)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem, 1879 (uddrag)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Realisme vs modernisme

I forløbet har vi overordnet skelnet mellem litteratur der er realistisk og modernistisk og set på tekster, der rummer træk fra både realisme og modernisme.
I første del af forløbet brugte vi Mellemkrigstidens litteratur som et eksempel på modsætningen mellem realistisk og modernistisk litteratur. Vi begyndte med en overordnet præsentation af perioden, og arbejdede med en række af Mellemkrigstidens ismer:
- futurisme
- ekspressionisme
- surrealisme
- nazisme

Vi har sammenlignet dem og set på, hvordan de adskiller sig fra hinanden og hvilke typer, der søger de forskellige kunstneriske grene. Ligeledes har vi arbejdet med stilistisk analyse og billedanalyse, samt retorisk analyse af en Hitler-tale. Derudover har eleverne fået trukket tråde op til Klaus Rifbjerg om modernismen i 1960'erne og tilbage til Johannes V Jensen og  Det moderne gennembrud og Henrik Pontoppidan.

I anden del af forløbet har vi set på eksempler på realistisk og modernistisk litteratur i nyere litteratur, hvor vi har arbejdet med tomme pladser, Helle Helles minimalisme, Aidts hyperrealisme og Sonnergaards rå realisme og dobbelte blik, samt værklæsning af Yayha Hassan 2 (2019), hvor vi har fokuseret på Autofiktion og Hassans særlige skrivestil.

Kernestof:

Tom Kristensen: 'Et blomstrende slagsmaal', 1920
Tom Kristensen: 'Landet Atlantis', 1920
Rudollf Broby-Johansen: 'Fødsel', 1922
Emil Bønnelycke: 'Raadhuspladsen', 1918
Adolf Hitler: 'Tale ved åbning af det tyske Kunsthus i München' (19. juli 1937)
Leni Riefenstahl: Viljens Triumf, 1935
Filippo Marinetti: 'Futurismens manifest', 1909
Johannes V. Jensen: Maskinerne, 1901
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, 1960
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød,1885
'Globryllup' af Helle Helle, 2000
'Mere Kaffe' af Helle Helle, 2000
'Polterabend' af Jan Sonnergaard, 1997
'Solbær' af Naja Marie Aidt, 2006
'Barndom' af Yayha Hassan, 2013
'Yayha Hassan 2' af Yayha Hassan, 2019 (værklæsning)

Supplerende materiale:
- Om Autofiktion, fra Faktalink
- Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer og modernismer, Systime 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer