Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christina Rahbek, Nicolai Løvenholt
|
Hold
|
2023 En/n (1n En, 2n En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crime and punishment
Forløbet fokuserer dels på forskellige former for forbrydelser og motiver, dels på straf og retfærdighed, herunder fokus på fængselslivet i USA.
Der arbejdes skiftevist med både fiktion og sagprosa, for at understrege forløbets udgangspunkt i konkrete og virkelighedsnære problemer.
I afleveringerne er der fokus på genren summary og characterization.
Kernestof:
'The man with ten personalities", The lift (Gyl. 1993) pp 183-185
'My Sons on Death Row', The lift (Gyl. 1993) pp 170-173
'Then It All Came Down' (Truman Capote). A New Entrance (Systime, 2001), pp. 107-111.
Documentary: 'Behind Bars' (BBC, Theroux)
TV-series: "Dexter", S1 E1 (Showtime, 2006)
Udvalgte klip fra "Last Week Tonight" om hhv. mandatory minimums, bail, public defenders, death penalty, prisoner re-entry and municipal violations.
Materiale fra webquest om capital punishment:
www.Deathpenaltyinfo.org
www.bbc.co.uk/ethics/capitalpunishment/
https://deathpenaltyinfo.org/states-landing
Kompetencer, læreplanens mål
– kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
– perspektivere det givne materiale kulturelt og samfundsmæssigt
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– formulere egne synspunkter på engelsk med anvendelse af hensigtsmæssige kommunikationsstrategier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eng 1: Summary - "Her Sons on Death Row"
|
25-09-2023
|
Eng 2: "Dexter - can evil be good"
|
06-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Minimalism
Forløbet fokuserer på noveller af Ernest Hemingway og Raymond Carver, og "literary minimalism". Teksterne har forskellige temaer, men gennemgående er der fokus på forholdet mellem mænd og kvinder og de konflikter der kan opstå imellem par.
Der trænes analyse og fortolkning af fiktion, samt lettere teoretisk forståelse af minimalisme i litteratur, herunder "isbjergsteorien".
Forløbet træner derudover nærlæsning af noveller og i afleveringerne er der fokus på genren characterization og summary.
Vi har læst:
Ernest Hemingway - "Hills Like White Elephants"
Ernest Hemingway - "On Writing" (theory of omission/the iceberg theory)
Raymond Carver - "So Much Water So Close To Home"
Raymond Carver - "Fat"
De faglige mål:
– forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af et kendt emne på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film og lyrik.
– analysere og fortolke litterære tekster og mediestof, herunder film
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– formulere egne synspunkter på engelsk med anvendelse af hensigtsmæssige kommunikationsstrategier
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.
Kernestoffet består af:
– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
– udtale, ordforråd og idiomatik
– kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
– det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
– forskellige typer nyere litterære tekster og mediestof, herunder film
– tekstanalytiske begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Zombies, Psychopaths and Serial Killers
Forløbet beskæftiger sig med, hvorfor vi mennesker frivilligt læser/ser ting, der skræmmer og/eller frastøder os. Med andre ord: Why horror?
For at få en forklaring på det, læser vi om skræmmende ting i fiktionens og virkelighedens verden og diskuterer hvad, der er fascinerende ved emnet.
Materiale brugt i forløbet:
Non-fiction:
Mathias Clasen: Lessons from a terrified horror researcher (TEDx talk)
Why do some people like to read scary stories? (article)
10 real life horror stories (article)
Fiction:
Stephen King: The Man Who Loved Flowers (short story)
Bret Easton Ellis: American Psycho (read the chapter "Tuesday" + watched the movie)
Steve Jackson: House of Hell (played the Gamebook)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The USA
Forløbet søger at hjælpe til med at forstå Amerika og amerikanerne via fokuset på The American Dream og amerikanske værdier.
Tekster:
Understanding Americans (background article)
The American Promise (speech by Obama)
I see you never (short story by Ray Bradbury)
The New Colossus (poem by Emma Lazarus)
Film:
American History X (1998)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler til årsprøven
Tilladte hjælpemidler:
Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/
Medbring også jeres Stifinderen
Du må ikke benytte dig af programmer eller hjemmesider (hverken online eller offline), som kan producere tekst for dig. Herunder hører bl.a. ChatGBT, Grammarly, Google Translate mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Identity and Racial Conflicts
Forløbet har til formål at gøre eleverne bekendt med de historiske begivenheder og tekster, der har været med til at forme amerikansk national identitet. Vi behandler emnet med informerende tekster, der indkredser, hvad der ligger til grund for definitionen af den amerikanske drøm, og ser på de skelsættende begivenheder, der kom til at definere USA, som vi kender det i dag. Vi arbejder også med det forestående valg gennem politiske taler.
– det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
– forskellige typer nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof.
– tekstanalytiske begreber
- Retorisk og kommunikativ analyse
Normalsider: 75
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Racial conflicts in USA 2
I dette forløb læses tekster, der er knyttet til de nuværende konflikter omkring forholdet mellem sorte og hvide, og det komplekse felt af rettigheder og frygt, der ligger i at behandle begrebet Police Britutality. Forløbet har hovedsageligt Non-fiction tekster son hovedgenre, men der læses også en enkelt novelle: "The Baddest Dog in Harlem" for at tematisere kompleksiteten af mellem sorte og politiet i USA.
Forløbet har til formål at introducere den historiske relation til The Civil Rights Movement, og dermed perspektivere Black Lives Matter bevægelsen en historisk kontekst og også give generel viden om de nuværende aktuelle samfundskonflikter i et moderne USA.
Vi dækkede kulturforskelle gennem arbejde med USA som en tidligere slavenation med nedslag i slavetiden, civil rights movement og op til BLM med fokus på temaet om Police Brutality in the US.
- det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
– forskellige typer nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof.
– tekstanalytiske begreber
- Retorisk og kommunikativ analyse
- Analyse af film - anvendelse af filmtekniske viremidler
Derudover arbejdede vi med Horrorfilmen "US", og knyttede arbejdet med genren til det filmtekniske samt den tematiske sammenhæng som udpræget kritisk i forhold til aktuelle konflikter i USA - de ovenstående temaer fra forløbet blev læst ind i arbejdet med filmen. Dette tema arbejder vi videre med i vores værklæsningsforløb om Horror, hvor vi læser romanen "Coraline".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Horror and Evil - VÆRK "Coraline"
I forløbet om American Identity and Racial Conflicts arbejde eleverne med Horrorfilmen "US" fra 2018 som genre og tematikken blev læst ind i en kritik af moderne Amerikanske samfundsforhold. Eleverne var ligeledes med til en Horrordag, som Mathias Claesen lavede. Så grundlæggende trækker dette forløb på elementer og kendt viden fra årets første forløb, og vi trækker i dette forløb på en allerede kendt genre, når vi læser værket "Coraline".
Vi har særligt fokus på genretræk ind i værket; Gothic elements, supernatural elements og dannelseselementet i eventyrgenren er primært det tema eleverne trækker frem, som ; Growing Up, independence, family relations.
Eleverne har arbejdet med kapitlerne redegørende og derudover arbejdet med personkarakteristik og udvikling af hovedkarakteren Coraline samt symbolik. De sidste kapitler blev anvendt til at eleverne i grupper lavede oplæg og anvendte de analytiske begreber til fiction fra CAIP-modellen. Derefter holdt eleverne gruppevise fremlæggelser alene med mig og havde mulighed for at træne mundtlig formidling.
Vi arbejder ligeledes med temaet Evil i moderne tekster, der afspejler det moderne samfunds relativistiske og hyper individualistiske livsanskuelser.
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Normalsider 200
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
American Minimalisme - Hemingway and Carver
Eleverne arbejder med næranalyse af minimalistiske tekster med fokus på tekster af Raymond Carver og E. Hemingway. Vi arbejder med minimalisme som en stil, og vi har fokus på følgende stilistiske træk i vores analyse af teksterne:
What the reader sees
- Narrative
- Plot
- Dialogue
What is emplied in dialogue and actions:
- Thoughts
- feelings
- Motives
- Symbols
Gennem et mindre udvalg af tekster har vi derfor overordnet haft fokus på særlige stiltræk, undertekst, personkarakteristikker, dialoger og komposition.
- Analyse af fiktive tekster.
- Analyse af sprog og stil.
Normalsider 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Great Britain - Empire, Postcolonialism and India
Forløb behandler kort Britisk historie med fokus på landet som kolonimagt. Forholdet mellem England og kolonierne, konsekvenserne dengang samt de nuværende konsekvenser for det moderne Britiske samfund. Der fokuseres særligt på kolonialismens gensidige indflydelse på Indien og Pakistan.
I forhold til arbejdet med Indien og Pakistans historie og tilknytning til The UK, arbejdes med tekster, der behandler konsekvenserne efter "The Partition" i 1947. Der læses både non-fiction og fiction, men hovedsageligt fiction..
I forløbet inddrages teori om Lingua Franca.
Faglige mål:
– standardsprog og variation - Lingua Franca
– det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
– forskellige typer nyere og gamle litterære tekster og ikke-litterære tekster og mediestof
– tekstanalytiske begreber
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
– historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.
Omfang: 80
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition: Rhetoric - political speeches
Eleverne har arbejdet med politiske taler i forløbet om American Identity and Racial conflict. Eleverne repeterer begreber fra kommunikationsanalysen og retorisk analyse. Så grundlæggende arbejdes der med at genopfriske non-fiction - herunder særligt talerne fra forrige forløb samt "Trumps Inauguration speech fra 2017".
- Main claims
- Modes of Appeal
- Rhetorical devices.
- Rhetorical pentagram
Normalsider: 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003134052",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003134052",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003134052"
}