Holdet 2023 En/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anette Risskov-Skjøth, Jeanette Gedsø Bloom
Hold 2023 En/o (1o En, 2o En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1 Disney
Titel 2 Theme 2 Evil
Titel 3 Theme 3 Family Matters
Titel 4 Poetry Theme
Titel 5 Theme 3 continued: Family Matters
Titel 6 Theme 4 Digital Lives
Titel 7 Theme 5 American Dreams (eksamen på 2. år)
Titel 8 Mix Tape (introduction)
Titel 9 Fueling the Dream (EXAM)
Titel 10 US Culture and Values (EXAM)
Titel 11 Multicultural Britain (EXAM)
Titel 12 New Zealand (EXAM)
Titel 13 ORDBØGER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1 Disney


I Disney forløbet har vi læst både non-fiktion og fiktion. Nonfiktion har vi været omkring, da vi har læst om Walt Disney, og snakket om stereotype prinsesser i Disneys film. Ift fiktion, har vi arbejdet med Brødrene Grimms Rapunzel, set en Anders And tegnefilm og arbejdet med Disney sange.
De fleste tekster er brugt til kontekstualiserede grammatikøvelser, hvor der er arbejdet med ordklasser, samt ordforrådsøvelser.
Der har været fokus generelt på, at eleverne skulle aktiveres - med små snakkeøvelser eller små skriveøvelser.
Forløbet afsluttedes med fokus på hvordan prinsesser og skurke portrætteres i Disney film. Klassen har snakket om Queer teori og problematikken i at kun skurke har Queer-træk (i de gamle film).
Det retoriske pentagram, characterization og PEE metode er præsenteret, samt strukturen for summary.
Der har især været fokus på mundtlighed.


GRAMMATIK: Sætningsanalyse, kongruens og ordklasser.

KERNETEKSTER:
”Let it go”, Idina Menzel, in Disney’s ’Frozen’. 2013
"Mother Knows Best" from Tangled, Disney, 2010.
"Be Prepared" from Disney's Lion King, 1994

"Commando Duck" Tegnefilm Disney 1944
https://www.youtube.com/watch?v=IWAf3dQxAfQ

“Walter Elias Disney”, entrepreneur.com, https://www.entrepreneur.com/article/197528 Ed. Shorter. 2020

“Rapunzel”, Grimm, in ‘Children’s and Household Tales’, 1812.
+
https://www.youtube.com/watch?v=So9o_CROe_Y

"Not Brave Enough" by Brooke Adams, https://news.byu.edu/news/disney-princesses-not-brave-enough , web, 2016

"Wait a Second, Are All Disney Villains Gay?", Beatriz Valero De Urquia
https://thetempest.co/2020/06/04/entertainment/disney-villains-gay-queer-coding/, web, 2020


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2 Evil

I dette er der bl.a. fokus på skriftlighed. Der trænes ordforråd og skriveøvelser, samt struktur af summary.

I forløbet arbejder vi med tekster, hvori forskellige former for ondskab indgår som tema. Vi undersøger begrebet ondskab samt forskellige afarter af og årsager til ondskabsfuld adfærd. I materialet møder vi bl.a. hovedpersoner med forvredne verdenssyn og eksistentielle indre konflikter. I forbindelse med vores analyser af tekster og film diskuterer vi bl.a., hvordan man kan kategorisere ondskab, og om ondskab i nogle tilfælde kan retfærdiggøres.


Kerneindhold:


GRAMMATIK: Kongruens

KERNESTOF:
Short film: 'Guest' by Finn Callan, 2020 https://www.youtube.com/watch?v=7-5Upq2hcOA

“Bad or Mad” by Sean Spence, from ‘Wider Contexts’, Gyldendal, 2004

philosophy and vocabulary - p.135 in ‘Wider Contexts’, Gyldendal, 2004

"10 Traits of a Psychopath" https://www.youtube.com
/watch?v=5JVVhKP9XP4

"The man who loved flowers" (Stephen King) fra The Lift (1993) Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, Copenhagen

"Where the Wild Roses Grow", Nick Cave and the Bad Seeds: Sang fra albummet Murder Ballads, 1996

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Theme 3 Family Matters



I forløbet har vi fokus på relationer mellem sønner, døtre og deres fædre; bl.a. de problematikker der kan opstå, når fædrene har tårnhøje ambitioner på deres børns vegne og måske ikke altid lytter til, hvad børnene selv vil. Vi arbejder bl.a. med filmanalyse og analyse af fiktionstekster.


- "Captain Fantastic" Film (Matt Ross, Viggo Mortensen, 2016)

- "The Shining Mountain" Contexts (Gyldendal, 2004) Side 18 - 23

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Poetry Theme

Vi læser og analyserer et lille udvalg af britiske og amerikanske digte med henblik på at opnå kendskab til genren. Vi interesserer os for de forskellige betydningslag og hvordan man via analyser kan opnå en dybere forståelse af digtene. Vi arbejder med sproglige virkemidler, fx symboler, metaforer, personifikation, rim-typer m.m. Vi undersøger også digtene med henblik på form. Endelig undersøger vi de enkelte digteres historiske, kulturelle og personlige baggrund.

Vi læser følgende digte:
Metaphors (Sylvia Plath)
Apparently with no Surprise (Emily Dickinson)
Shall I compare thee (William Shakespeare)
40-Love (Roger McGough)

Alle de ovenstående digte er fra Fields of Vision, seventh impression 2011, Pearson Education limited, Edinburgh, England.

Supplerende:
Lærerproduceret materiale om metaforer, simili, symboler og personifikation.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Theme 3 continued: Family Matters

Emne: Om konflikter og forhold mellem familiemedlemmer

Progression, faglige mål:
- fokus på filmanalyse, begreber, Hollywoodmodellen
- skriftligt arbejde i forbindelse med kortfilm

Kernestof:
"Dig" (2014)(short film)
"AWOL" (2018)(short film)
Stephen Dixon, "Flying" (short-short story)(B. Christensen, Looking for America. 2002, Systime)

Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Theme 4 Digital Lives

Emne: Fokus på det digitale og brugen af computere i undervisningen. Derudover smart devices og AI i hverdagen og hvilken betydning det har.

Progression, faglige mål:
- analyse af non-fiction i forhold til analysebegreber
- ordforråd til emnet
- træning af argumentation i 'discussion'
- præsentationskompetencer

Kernestof:
CNBC, “Inside the tech-free school where high-tech parents are sending their kids” (news story, 2019)
Jeff Guo, “Why smart kids shouldn’t use laptops in class” (article, 2016)
TED talk: Kashmir Hill and Surya Mattu, "What your smart devices know (and share) about you". (2018)
TED talk: Sasha Luccioni, "AI is dangerous, but not for the reasons you think". (TEDWomen 2023)
"Teachers and Computers" (2023)(an online speech)
Dave Eggers, “The Circle” (2017, film)

Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Theme 5 American Dreams (eksamen på 2. år)

Emne: Aspects of the Amercian Dream. Basale amerikanske værdier i et historisk perspektiv.

Faglige mål, progression:
- træning af præsentation
- træning af sammenligning af tekster
- indplacering af tekst i historisk kontekst
- analyse af fiktion
- analyse af ikke-fiktion
Skriftlighed: opnå sikkerhed i skrivning af summary og short analytical essay

Kernestof:
Pooja Mahajan, “Living the American Dream”, a TEDx talk, 2019 (https://www.ted.com/talks/pooja_mahajan_living_the_american_dream)
“Understanding Americans” (background text; American values)
Thomas Jefferson et al. “The Declaration of Independence” (1776) (excerpt)
Ray Bradbury “I See You Never” (short story)
Barack Obama “The American Promise” (speech; excerpt)
John Steinbeck “Of Mice and Men” (film)

Supplerende stof
Various pictures, paintings, poems or songs about America.
The New York Times, “Defining the American Dream” (2010) (video) (https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mix Tape (introduction)

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fueling the Dream (EXAM)

2o er en samf-klasse med samfundsfag på B-niveau. Dette forløb har derfor været tænkt som et forsøg på fagpakketoning.
Vi har i forløbet lagt særlig vægt på 'corporate phenomena' såsom branding, product placement, entrepreneurship og innovation, og vi har undersøgt diverse samfunds- og business-trends; street food, young entrepreneurs, Harrods som eksempel på 'big business' samt 'social plastic' som globalt innovativt project.

MATERIALE:
Business vocabulary:
- “35 Terms to Enhance Your Business English Vocabulary” (abridged). Oxford Royal Academy. September 2014: https://www.oxford-royale.com/articles/business-english-vocabulary/
FOCUS:
* Vocabulary training

Branding:
- Naomi Klein. "The Beginning of the Brand". Excerpts from No Logo (2000). In: “From Where You Are” by Andersen & Petersen. Systime 2010.
FOCUS:
* Vocabulary training
* Message

Product placement:
- WatchMojo, "Top 10 Best Product Placements in Movies". YouTube, 12 min.: https://www.youtube.com/watch?v=_3FLKuQa62c
WatchMojo, "Top 10 Shameless Movie Product Placements. YouTube, 11 min.: https://www.youtube.com/watch?v=bE6w5vu5dDQ
FOCUS:
* Product placement + branding

Street food:
- “Street food: the latest rage” From: “Into Business” by Sielemann & Bach. Systime 2012 (online version).
FOCUS:
* The street food phenomenon

Entrepreneurship:
- Huma Qureshi. “EARN WHILE YOU LEARN”. The Guardian, 2009. In: “Into Business” by Sielemann & Bach. Systime 2012 (Ibog).
FOCUS:
* Translation
* Spare time jobs
* Future start-ups; business, innovation

Harrods (as big business):
- Alux.com. “15 Things You Didn’t Know About HARRODS”. YouTube 2017: https://www.youtube.com/watch?v=rVw9hnEQhGg
- Caroline Davies. “HARRODS 'LADIES' CODE' DRIVES OUT SALES ASSISTANT”. Guardian.co.uk, Friday 1 July 2011.
FOCUS:
* Fun facts about a big UK business
* Dress codes (discussion)

Social plastic (as big business):
- TEDtalk by David Katz: "The Surprising Solution to Ocean Plastic:
David Katz: The surprising solution to ocean plastic
- Transcript: https://www.ted.com/talks/david_katz_the_surprising_solution_to_ocean_plastic/transcript
- Plastic Bank: https://plasticbank.com
FOCUS:
* Innovation

EXAM TRAINING:
- Elizabeth Day + KF. “Britain's new entrepreneurs: young guns go for it”. The Observer, 6 March 2011.
FOCUS:
* Oral presentation ("roughly 8 minutes"); Title, Intention, Forms of appeal
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. hf årsprøve 23-08-2024
Eng 1 11-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 US Culture and Values (EXAM)

Det overordnede fokus i dette forløb har været analyse af vigtige politiske taler i amerikansk historie. Forud for dette har vi arbejdet kort med ’American core values’ for at være bedre klædt på til det egentlige retoriske analysearbejde. På 1. år har alle elever arbejde med et bredere USA-forløb, så denne indledende del omkring værdierne har i høj grad været repetition.

Analysearbejdet har taget udgangspunkt i flg. værktøjer: Det retoriske pentagram, komposition, retoriske virkemidler inkl. appelformerne.

Forløbet har ligget i forbindelse med det amerikanske valg, og vi har derfor kort undersøgt det politiske system, de to partier og deres kandidater samt analyseret Trumps sejrstale fra valgnatten 6. november 2024.


BAGGRUNDSMATERIALE:
“The Declaration of Independence”, excerpt from 1776 by Founding Father Thomas Jefferson
FOKUS:
• Ordklasser: Substantiver, verber, adjektiver, præpositioner
• Oversættelse
• American core values: Individual freedom, democracy

“Understanding Americans”. From: “Targets” by Berntzen et al. Gyldendal 2006. Pp. 170-173.
FOKUS:
• The US Constitution and the Bill of Rights
• American core values: Individualism, volunteerism, psychology of abundance, mobility, progress

“The Emancipation Proclamation”, excerpt from 1863 by President Abraham Lincoln
FOKUS:
• The American Civil War
• Engelsk-engelsk ordbøger ift. ordene ’emancipation’ og ’proclamation’
• Ordklasser: Substantiver, verber, adjektiver, præpositioner
• Diskussion af indhold


POLITISKE TALER:
- “I Have a Dream”, uddrag fra 1963 af Martin Luther King, Jr.
- “The Four Freedoms”, uddrag fra 1941 af Præsident Franklin D. Roosevelt
- “We choose to go to the Moon”, uddrag fra 1962 af Præsident John F. Kennedy
- “9/11 Address to the Nation”, uddrag fra 2001 af Præsident George W. Bush Jr.
- “Acceptance Speech”, uddrag fra november 2008 af president-elect Barack Obama
- “Inauguration Address”, uddrag fra januar 2017 af Præsident Donald Trump
- “Victory Speech”, uddrag fra 6. november 2024 af president-elect Donald Trump


THE 2024 PRESIDENTIAL ELECTION:
FOKUS:
• Trump & Vance
• Harris & Waltz
• The US electoral system: Division of power + the Electoral College

Materiale:
- Belinda Stutzman, "How is power divided in the United States government?" TED-Ed, YouTube, 2013.
- "US election 2024: How does it work?" Sky News, YouTube, 2024.
- "The US Electoral College explained", The Sydney Morning Herald and The Age, YouTube 2024.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng 3 12-11-2024
Eng 4: Noter til skriveopgave 27-11-2024
Eng 4 - skriveopgave - del 1 28-11-2024
Eng 4 - skriveopgave - del 2 28-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Multicultural Britain (EXAM)

I dette forløb har der været fokus på de fordele og ulemper, multikulturalisme kan medføre. Først har fokus været på det multikulturelles historie: Hvorfor og hvorfra er der sket indvandring til Storbritannien, og hvilke karakteristika har de forskellige "generationer" af indvandrere? Derefter er vi dykket mere detaljeret ned i, hvilke udfordringer kulturmøder kan give, og hvordan det kan opleves at være kulturel minoritet. Vi har bl.a. læst Sarfraz Manzoors ”Second Generasians” og benyttet hans karakteristika af 1., 2. og 3. generation indvandrere i Storbritannien på andre eksempler i forløbet.

VÆRKLÆSNING: Indenfor dette forløb har vi ligeledes læst romanen ”Hello Mum” – om teenageren Jerome (JJ), der vokser op i et af Londons multikulturelle områder, men hvis liv ender alt for tidligt pga. en ”dum” beslutning.

LINGUA FRANCA: I forlængelse af arbejdet med multikulturalisme, har det været nærliggende at inddrage ’lingua franca’, da mange immigranter – især 1. men måske også 2. generation – i højere grad taler ’English as a lingua franca’ (ELF) end ’English as [their] native language’ (ENL). Vi har fokuseret på lingvist David Crystals definition af ”English as a global language” samt hans bud på ”new Englishes”, og til sidst har vi analyseret John Agard’s digt ”Listen Mr Oxford don” som et eksempel på, hvordan brug af caribisk engelsk kan skabe og styrke en immigrant-identitet.


MATERIALE:

- "Introduction". From: "What's up Britain". Gyldendal 2008.
FOCUS:
• Timeline showing the different groups that have immigrated to GB

- The British Empire (https://www.britannica.com/place/British-Empire) and the Commonwealth (https://thecommonwealth.org/)
FOCUS:
• The British Empire and the Commonwealth

- Sarfraz Manzoor. "Second Generasians" (2004). From: "What's up, Britain?" Gyldendal 2008.
FOCUS:
• 1st, 2nd and 3rd generation Asian immigrants (characteristics)

- "Windrush generation: Who are they and why are they facing problems?" BBC News, 31 July 2020: https://www.bbc.com/news/uk-43782241
FOCUS:
• From where? When? Why?
• The Windrush Scandal: What? Why?

- Hanif Kureishi. "My Son the Fanatic" (1994). From: "Contexts" by Engberg-Pedersen et al. Gyldendal 2004.
FOCUS:
• Roles of the women / Father and son relationship / Ali's radicalization / The ending / Themes / Message

- Bernardine Evaristo. "Hello Mum" (2010).
FOCUS:
• Novel reading (VÆRKLÆSNING): Narrator / setting / composition / other characters / title / imagery / themes / message(s)

- Danny Graham. "How Multiculturalism Benefits the United Kingdom". Liberty GB 2013.
FOCUS:
• Arguments that SUPPORT multiculturalism in GB

- "A Response to Danny Graham by Paul Weston". Liberty GB 2013
FOCUS:
• Arguments that DO NOT support multiculturalism in GB

- Richard Nordquist. "English as a Lingua Franca (ELF). Glossary of Grammatical and Rhetorical Terms" (extract). ThoughtCo, updated April 03, 2020.
FOCUS:
• English as a lingua franca (ELF) vs. English as a native language (ENL)

- John Agard. “Listen Mr Oxford don” (1985). In: Finderup & Fog. “Worlds of English”. Systime 2010. Pp. 26-27.
FOCUS:
• Caribbean English used to create identity as an immigrant in GB

Salman Rushdie. "Good Advice Is Rarer Than Rubies". From: "East, West". Vintage, 1994.
FOCUS:
• Exam training: Characterization / setting / title / message

- Robin Cook. “Chicken Tikka Masala Speech”. The Guardian, April 19, 2001
FOCUS:
• Exam training: Sender + receiver / modes of appeal / intention + message


UDSENDELSER/FILM/VIDEOER:

- "Multicultural Britain" (4 min.). Fixers UK, YouTube 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=Az-mi5_Sbts
FOCUS:
• Multicultural Britain (appetizer)

- Imran Yusuf. "British Citizenship Test" (5 min.), YouTube 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=Vx8ukR1iSl8
FOCUS:
• Multicultural Britain (appetizer)

- Ed Perkins. “Black Sheep”. Guardian Documentaries 2018: https://www.youtube.com/watch?v=A-Y5zvnDxsI
FOCUS:
• Setting / themes

- “Crystal on English as a global language”, “Crystal on new Englishes” og “Crystal on Caribbean English and John Agard”. In: Finderup & Fog. “Worlds of English”. Systime 2021 (Ibog).
FOCUS:
• English as a lingua franca (ELF)

- John Agard. "Listen Mr Oxford don". Bloodaxe Books, YouTube, 2010: https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
FOCUS:
• Caribbean English used to create identity as an immigrant in GB
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng 5 - del 1 16-01-2025
Eng 5 - del 2 06-02-2025
Eng 6: Terminsprøve 26-02-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 New Zealand (EXAM)

Dette forløb er blevet indledt med en introduktion til New Zealands historie, kultur og sprog. På grund af forløbets begrænsede varighed har fokus primært været rettet mod Māori-folket samt de udfordringer, deres kultur står over for. Der er desuden blevet lagt vægt på, hvordan Māori-kulturen, trods pres udefra, har formået at gennemgå en bemærkelsesværdig revitalisering.


MATERIALE:
Stephen Cooper. "Land of the Long White Cloud". Systime 1989, side 11-18.
FOCUS:
- Pre-European history / The Era of Discovery / The Treaty of Waitangi
- Maoritanga

New Zealand profile – Timeline. BBC News, 10 October 2022: https://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-15370160
FOCUS:
- Timeline: A chronology of key historical events

Ulla Ratheiser. “Language Politics in New Zealand and the Maori Renaissance”. Extract from "A Voice of One's Own: Language as Central Element of Resistance, Reintegration, and Reconstruction of Identity in the Fiction of Patricia Grace" (2008). In: “Bodies and Voices: The Force-Field of Representation and Discourse in Colonial and Postcolonial Studies.”
FOCUS:
- Language Politics in New Zealand and the Maori Renaissance

‘Whale Rider’ – The Legend of Paikea
FOCUS:
- Ancient myth which the film is built around

Hana Aranga. "Found". From: “Huia Short Stories 10. Comtemporary Maori Fiction”, 2013.
FOCUS: EXAM TRAINING
- Narration/point of view
- Language
- Message


UDSENDELSER/FILM/PODCASTS:
How to DAD. “The difference between the USA and New Zealand”. April 2018. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p6cInZvsPPI
FOCUS:
- Introduction to the theme

Cogito, "Who Are The Maori People Of New Zealand?", YouTube 2020, pt. 1 (18 min.): https://www.youtube.com/watch?v=Nw81to_XmXM
FOCUS:
- NZ history
- The Maori people
- Traditions and religion

Faber Optimé. “Rugby World Cup 2011 Opening Ceremony” (5 min. extract). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6EFkrntlfXo&t=1327s
FOCUS:
- Celebration and remembrance of Maori culture

World Rugby. “The Greatest haka EVER”. New Zealand vs. France 2011. June 2015. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yiKFYTFJ_kw
FOCUS:
- Celebration and remembrance of Maori culture

JGeeks. NZGT Grand Final Performance. November 2012. YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=bL_xSsNYWNI
FOCUS:
- Celebration and remembrance of Maori culture

Film: “Whale Rider” (2002) by Niki Caro.
FOCUS:
- Film analysis: Main characters / Relationships / Symbols / Themes
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng 7: Skriveopgave II 24-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 ORDBØGER

Du må tilgå disse ordbøger til terminsprøven - og ikke andre. Find et DIREKTE link i OneNote under Skr. arbejde --> EKSAMEN.

• Engelsk-engelsk ordbog. God til udtale, synonymer og forklaringer på engelsk:
https://www.dictionary.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/

• Thesaurus - synonymordbog
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
https://www.thesaurus.com/

• Urban dictionary
https://www.urbandictionary.com/

• Dansk-engelsk/engelsk-dansk: God til almindelige opslag og bøjningsmønstre https://www.ordbogen.com/da/#/

• Dansk-dansk ordbog. God til ordforklaringer på dansk:
https://ordnet.dk/

• Kollokationer. God til en oversigt over, hvilke ord (især fx præpositioner, der hører sammen med andre ord, fx verber:
https://www.freecollocation.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer