Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Henrik Houe Hansen
|
Hold
|
2023 EN/ab (1ab EN, 2ab EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Merriam-Webster
Eleverne må til prøver anvende webordbogen merriam-webster.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Film analysis
I dette forløb har vi arbejdet med analyse af film, herunder især filmiske virkemidler. Eleverne så filmen Fight Club, som jeg efterfølgende analyserede for dem. Hernæst fik de lov til i grupper at vælge en film som de selv skulle se og analysere. De fremlagde i grupperne filmanalysen for resten af klassen.
Film:
"Fight Club", David Fincher, 1999
Diverse film som kun er set af de respektive analysegrupper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Perspectives on America - EKSAMEN
Dette forløb havde undertitlen "History, Wilderness, and Values" og startede med en indføring i de forenede staters tilblivelse og et fokus på Frederick Jackson Turners frontier-tese. Herefter analyserede vi taler med politik og raceadskillelse og- diskrimination som tema. Herigennem beskæftigede vi os med kommunikationssituation (det retoriske pentagram), metaforer, gentagelsesfigurer og appelformer.
Til slut arbejdede eleverne selvstændigt med konspirationsteorier.
Tekster:
The Declaration of Independence 1776
Margaret Atwood, "The Frontier" 1972
Frederick Jackson Turner, "The Significance of the Frontier in American History” 1893
Roderick Nash, "A Wilderness Condition" 1967
Roderick Nash, "The American Wilderness" 1967
Martin Luther King, “The Montgomery Bus Boycott” 1955
Barack Obama, “The American Promise” 2008
Sarah Palin, “Keynote Speech at the Inaugural Tea Party Convention” 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Essayskrivning
I dette lille forløb har vi arbejdet med komposition essay med fokus på indledning og opbygning af afsnit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Civilization and savagery
I dette forløb har vi arbejdet med romananalyse, og i den forbindelse beskæftiget os med hovedpersoner og bipersoner, kontraster, tema, budskab og troper (metaforer, sammenligninger, symboler, allegorier). Vi har perspektiveret romanen til Coppolas film, som har et lignende tema.
William Golding: "Lord of the Flies"
Francis Ford Coppola: "Apocalypse Now"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Minimalism
I dette forløb har vi arbejdet med novelleanalyse. Begreber vi har arbejdet med, har været fx author, narrator, setting, plot/story, conflict, theme, message. Vi har desuden studeret den særlige minimalistiske stil ved at analysere sætningsbygning og den sparsomme anvendelse af ordklasserne adjektiver og adverbier.
Tekster:
Ernest Hemingway: "Three Shots"
Ernest Hemingway: "Hills like White Elephants"
Raymond Carver: "So Much Water So Close To Home"
Raymond Carver: "Viewfinder"
Raymond Carver: "Fat"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tell us about it!
I disse par moduler hold eleverne oplæg for hinanden om noget helt valgfrit som de interesserede sig for. Dette for at træne mundtlighed og præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Man and Nature - EKSAMEN
Forløbet har tematisk drejet sig om menneskets forhold til naturen. Vi har herunder lært om den britiske romantik og at læse dens digte. Vi har arbejdet med den romantiske lyriks kendetegn såsom rim, apostrofe, patos og billedsprog.
Tekster (i den udleverede bog "Wider Contexts"):
Chief Seattle: "Selling Our Land"
William Blake: "The Ecchoing Green"
William Wordsworth: "The Tables turned"
William Wordsworth: "Composed upon Westminster Bridge"
Al Gore: "An Inconvenient Truth"
Baggrundstekst om romantikken (i kopi - og ligger i mappen i lectio):
Fields of Vision 1: s. E106-E109 og E114-E119
Dokumentarfilm om romantikken:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=032201052300
"Da romantikken rystede vores verden - folkets lidenskaber" fra DR2, kan findes på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FF3 - om havet som resurse
Dette forløb blev afviklet sammen med biologi i løbet af en uge. Temaet var havet som resurse, og innovationsdimensionen var inddraget i forbindelse med elevernes produktkrav, som gav dem frie hænder til selv at vælge et (evt. imaginært) produkt som de skulle præsentere for hinanden ved plancher i matrixgrupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Man and Nature (fortsat)
Tekster:
Charles Dickens: "Coketown" - uddrag fra "Hard Times" (i Wider Contexts)
Jon Krakauer: brev fra bogen "Into the Wild" (i Wider Contexts)
Film:
Sean Penn: "Into the Wild" (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Empire and Postcolonialism - EKSAMEN
Dette forløb har handlet om det britiske imperie og postkolonialismen derefter. Centrale nøgleord har været: the white man's burden og the empire writes back.
youtube-video om hvordan England blev et imperie:
https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To
Tekster:
Rudyard Kipling: "White Man's Burden" (i kopi)
Rudyard Kipling: "Lispeth" (i bogen Wider Contexts)
George Orwell: "Burmese Days" (uddrag i bogen Wider Contexts)
Urvashi Butalia: "Blood" (uddrag i bogen Wider Contexts)
Ruperake Petaia: "Kidnapped" (i kopi)
John Agard: "Listen mr. Oxford Don" (i kopi)
Film:
Ramin Bahrani: "The White Tiger" (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Macbeth - EKSAMEN
Dette forløb har introduceret eleverne for renæssancen og Shakespeare. Dernæst har vi med grundighed læst og analyseret "Macbeth". Nøgleord har i denne sammenhæng været: tragedy, the tragic hero, the tragic formula, tragic irony, soliloquy, iambic pentameter.
Tekster:
Literary context, pp. C54-C61 Fields of Vision 1 (i kopi)
William Shakespeare: "Macbeth"
Aristotle: "Poetics" (uddrag i kopi om tragedien og dens helt)
Nicholas Barber: "Macbeth: Cannes 2015 review" (BBC)
https://www.bbc.com/culture/article/20150522-macbeth-a-hell-of-a-film
Film:
Justin Kurzel: "Macbeth" (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernism - EKSAMEN
Dette forløb har præsenteret teksteksempler fra den tidlige modernisme og set strømningen som en konsekvens af omvæltninger og udviklinger i det tidlige 20. århundrede. Nøgleord har været: fremmedgørelse, meningstab og splittelse. "Waiting for Godot" har fungeret som en overgangstekst fra modernisme til postmodernisme. Sidstnævnte er eleverne blevet orienteret om, men de har ikke arbejdet grundigt med den. Teksterne er udleveret i kopi (papir og digitale) med mindre andet er nævnt.
Tekster:
Joseph Conrad: "Heart of Darkness" (uddrag)
James Joyce: "Araby"
T.S. Eliot: "The Love Song of J. Alfred Prufrock"
D.H. Lawrence: "Snake" and "The Heart of Man"
Ernest Hemingway: "Cat in the Rain"
Radiohead: "Fitter Happier" (sangtekst online)
Samuel Beckett: "Waiting for Godot" (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003135481",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003135481",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003135481"
}