Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Karina Schiørring Kristensen
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer og molekyler
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen.
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer (afstemning)
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemiske bindingstyper (kovalente bindinger) tilstandsformer og blandbarhed
- simple uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Supplerende:
- Lidt om emulgatorer
Anvendte materialer:
Basiskemi c, H. Mygind m.fl., side 7-26, 53-61, 67-76
kend Kemien 1, parbo m.fl. side 24
Forsøg:
tegn på en kemisk reaktion (journal)
Flammefarver (demo)
Blandbarhed (demo)
Polære og upolære molekyler (journal)
Øvelse med molekylbyggesæt
ca. 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stofmængdeberegning
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
-anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdage
Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- simple kvantitative eksperimentelle metoder, vejeanalyse
- sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Anvendt materiale:
Basiskemi c, H. Mygind M.fl., side 79-93, 101-111
Video om n, m og M : https://www.youtube.com/watch?v=Ik12jFhWm1M
Video om c: https://www.youtube.com/watch?v=rXG-h2P8nTM
Forsøg:
Natrons reaktion med eddike (demo)
Natron en lille detektivopgave (rapport)
Fremstilling af fysiologisk saltvand (journal)
Bestemmelse af NaCl i fysiologisk saltvand (journal)
Ca. 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natron
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ionforbindelser og fældning
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemiske bindingstyper (ionforbindinger)
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældningsreaktioner
- simple kvalitative eksperimentelle metoder
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- Exoterme og endoterme reaktioner (kort intro til energiprofiler)
Materialer
- Basiskemi c side 31-38 + 41-44 + 46-50
- Video om NaCl´s opløselighed: https://www.youtube.com/watch?v=n1bRcQH8HJQ
IT
- Arbejde med navngivningsprogrammet Keminavn
Forsøg:
- Sølvnitrat og natriumchlorid (demo)
- Natriumchlorids opløselighed (journal)
- Fældningsreaktioner (rapport)
Foredrag om eksplosioner på AU
Ca 23 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fældningsreaktioner
|
07-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- planlægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelse fra eksperimentelt arbejde
- udtrykke sig mundtligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen
Kernestof
- Kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- Redoxreaktioner (spændingsrækken, afstemning med oxidationstal)
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Anvendt materiale:
Basiskemi c, Mygind m.fl., side 173-185
Forsøg:
Afbrænding af Mg (demo)
Metaller i syre (journal)
Jernindhold i ståluld (journal)
Sider i alt: 14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer og baser I
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- ionforbindelsers egenskaber (syre-baseegenskaber)
- simple syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Anvendt materiale:
Basiskemi c, H. Mygind m.fl., side 153-170
Noteark om titreringsmetoden lavet af KK
Animation om syre og baser: https://phet.colorado.edu/sims/html/acid-base-solutions/latest/acid-base-solutions_da.html
Video om titrering: https://www.youtube.com/watch?v=zMqQqzNdy1c
Forsøg:
Dannelse af salmiak (demonstrationsforsøg)
Eddikesyreindhold i eddike (rapport)
ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Alkaner
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse (alkaner)
- simple kvalitative eksperimentelle metoder, herunder separation
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Materialer:
Basiskemi C side 117-132
Øvelse:
Molekylbyggesæt
Forsøg:
- Substitutionsreaktion med heptan og dibrom (journal)
ca. 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Reaktionshastighed
Faglige mål
– redegøre for sammenhængen mellem stoffers struktur og kemiske og fysiske egenskaber og for stoffers anvendelse i hverdagen og i teknologisk sammenhæng
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
– udføre beregninger på simple kemiske problemstillinger
– udføre kemiske eksperimenter
– omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis
– registrere og efterbehandle data og iagttagelser
– analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestoffet
– mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
– udvalgte biologisk aktive forbindelser (enzymer)
– reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse.
– kvalitative analyser og kvantitative metoder, kemikalier og sikkerhed.
Materialer
- Basiskemi B side 7-26
Forsøg:
Induktiv undersøgelse af reaktionshastighed (Journal)
Reaktionshastighedens afhængighed af koncentration og temperatur (rapport)
ca. 26 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionshastighed
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Faglige mål
– redegøre for sammenhængen mellem stoffers struktur og kemiske og fysiske egenskaber og for stoffers anvendelse i hverdagen og i teknologisk sammenhæng
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
– udføre beregninger på simple kemiske problemstillinger
– udføre kemiske eksperimenter
– omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis
– registrere og efterbehandle data og iagttagelser
– analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– identificere og redegøre for enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og den aktuelle debat
– perspektivere den opnåede faglige viden både i forhold til faget selv
Kernestof
– mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
– kemisk ligevægt, herunder ligevægtsloven og forskydning på kvalitativt og kvantitativt grundlag
– kvalitative analyser, kemikalier og sikkerhed.
Materialer:
Basiskemi B side 29-45 + 51-55
Forsøg:
Indgreb i en kemisk ligevægt (rapport)
Ca. 26 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indgreb i en kemisk ligevægt
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi
Sideløbende med dette organiske kemiforløb lavede klassen SRO sammen med matematik, hvor deres viden om spektrofotometri og farvestoffer fra kemi blev koblet med lineær regression i matematik under emnet "Farvestoffer og lineær regression"
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- kemisk fagsprog herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold og eksempler på strukturisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- Stofidentifikation ved kvalitative analyser
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese og spektrofotometri
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Supplerende
- Farvestofkemi
Materialer:
Basiskemi C side 132-133 +138-144
Basiskemi B, side 117-134 + 143-172 + 175-188 + 193-194
Forsøg:
Identifikation af alkoholer (journal)
Esterdannelse (Rapport)
Additionsreaktion (demo)
Bestemmelse af et farvestof ved spektrofotometri (SRO)
IT
- Anvendelse af marvinsketch til organiske strukturer
Ca. 77 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Esterdannelse
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Syrer og baser II
Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Supplerende:
pH i puffer- og amfolytopløsninger
Materialer:
Basiskemi B, side 73-96 + 105-114
Video om pH-beregninger: https://www.youtube.com/watch?v=izQivyl9tvY
Forsøg:
- pH i vandige opløsninger af salte (journal)
- Phosphorsyre i cola (journal og videoaflevering)
ca 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering om cola
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kobber
Faglige mål
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Materiale:
- Basiskemi c side 79-80
Basiskemi B side 264-268
- Videre med Kemi side 15-16
Forsøg:
- Krystalvand i kobbersulfat (demo)
- Kobbercyklen (rapport)
Ca 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kobbercyklen
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Medicinalkemi
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske problemstillinger med kemisk indhold
Kernestof
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ kemiske opløselighedsforhold, eksempler på stereoisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer, aminer og estere
̶ organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse og chromatografi (TLC)
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Materialer:
- Kend Kemien 2 side 241-254 + 258-260
- Basiskemi B side 201-203
- Kend Kemien 1 side 34-35
- Video om kiralitet: https://www.khanacademy.org/science/organic-chemistry/stereochemistry-topic/chirality-r-s-system/v/chiral-achiral-jay
TV-program: Den spejlvendte verden, Program fra DR på CFU (indtil minut 15.30)
Forsøg:
Syntese af acetylsalicylsyre (rapport)
Foredrag på Aarhus universitet om "Udvikling af nye typer medicin"
Ca 28 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Acetylsalicylsyre
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003185460",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003185460",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003185460"
}