Holdet 2023 nf/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Henrik Jakobsen, Maria Jelena Arrøe Jensen, Nicolai John Kirk Kirkegaard
Hold 2023 nf/k (1k bi, 1k ge, 1k ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 CO2 og klima (kemi)
Titel 2 CO2 og klima (biologi)
Titel 3 CO2 og klima (geo)
Titel 4 Jordskælv og vulkaner
Titel 5 Vand (biologi)
Titel 6 vand
Titel 7 Vand (kemi)
Titel 8 Erhverv, demografi og Dansk landbrug
Titel 9 Fødevarer og sundhed (biologi)
Titel 10 Fødevarer og sundhed (kemi)
Titel 11 Forløb#9
Titel 12 Erhverv, demografi og dansk landbrug

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 CO2 og klima (kemi)

Fagligt indhold:

Afstemning af reaktionsskemaer og kemisk notation
Atomets opbygning og det periodiske system
Elektronparbindinger, molekylers opbygning, formler og navne
Elektronegativitet
Molekylers polaritet og blandbarhed
Carbonhydrider med fokus på alkaner og navngivning af uforgrenede alkaner
Substitutionsreaktioner
Forbrændingsreaktioner
Biobrændsler

Eksperimentelt arbejde

Kemiske småforsøg med carbondioxid
Alkaners kemiske egenskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 CO2 og klima (biologi)

Kernestof
• cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
• økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Supplerende stof
• Den biologiske pumpe
• Skoven som økosystem
• Trofisk match/mismatch

Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 17-21, 24-30
• Biologi i udvikling, c-niveau – 2.udgave s. 256 - 267
• Havets plankton bremser klimaændringer (Videnskab.dk)
• Arktiske marine økosystemer ændrer sig (Videnskab.dk

Forsøg
• Demonstrationsforsøg - Osmose
• Mikroskopi af dyre- og planteceller
• Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 CO2 og klima (geo)

CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og olie og energi(øvelse om alternative energiformer):
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Vejr og klima
• Tryk og vinde
Det globale vindsystem
ITK-zonen
• Nedbør og nedbørstyper
• Klimazoner og plantebælter
Energi og energiforbrug
• energityper
• Kulstofkredsløbet
• Olie og gasdannelse
• Olieindvinding
• Reserver og ressourcer

Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Fællesfagligt projekt i kulstofkredsløbet

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jordskælv og vulkaner

Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vand (biologi)

Kernestof
• økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
• organsystemers opbygning og funktion (blodkredsløb og lunger)
• genetik og DNA’s rolle

Supplerende stof
• Kvælstofkredsløbet
• Begrænsende faktorer
• Vandløb
• Vand i menneskekroppen
• Blodtyper

Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 33-37, 52-58, 63-64, 70-73, 105-120, 169-172, 181-185, 192-194

Videoer:
• Vand i kroppen (https://youtu.be/UU8LgITfsiE?si=965uxEezFAm7x2e0)

Forsøg
• Algevækst og næringsstoffer
• Lungefunktion, puls og blodtryk
• Osmose over kartoffelcellers cellemembran
• Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 vand

Vand, passer til projekt 2
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:

• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Udfordringer i forbindelse med at brødføde verdens befolkning
• Fejl- og underernæring
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen

fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand  
side 239-241 om Danmarks jordbund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Erhverv, demografi og Dansk landbrug


Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fødevarer og sundhed (biologi)

Kernestof
• organsystemers opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)
• biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
• enzymer
• bioteknologiske metoder og deres anvendelse

Supplerende stof
• De officielle kostråd
• Hjertekarsygdomme
• Kostanalyse

Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 76-89, 179-180, 203-207
• Kostrådscirklen: Fakta og faglige budskaber til ernærings- og sundhedsformidlere (https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen-fakta-og-faglige-budskaber) s. 5-11
• Her er smagen 25 procent af os ikke kan smage (https://livsstil.tv2.dk/mad/2015-09-21-her-er-smagen-25-procent-af-os-ikke-kan-smage)

Videoer
• Små videoer om hjertet og hjerte-kar-sygdomme fra hjerteforeningen (https://youtu.be/MyzvwlHKAfQ?si=5SPO5AL63Xa9TyQ_)

Forsøg
• Smagning af PTC
• Fordøjelse af fedt
• Kostanalyse McD.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fødevarer og sundhed (kemi)

indhold:

Syrer og baser
Syre-basereaktioner
Syrestyrke
pH (kun målinger, ikke beregninger)

Triglycerider, fedtsyrer, fedtsyrers smeltepunkter, mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer, omega fedtsyrer, essentielle fedtsyrer, cis-transisomeri, hydrolyse, kondensation og hærdning (Kend kemien s. 201-212)

Eksperimentelt arbejde

Identifikation af sure og basiske opløsninger
Isolering af fedt i chips
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Erhverv, demografi og dansk landbrug

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer