Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Henrik Jakobsen, Maria Jelena Arrøe Jensen, Nicolai John Kirk Kirkegaard
|
Hold
|
2023 nf/k (1k bi, 1k ge, 1k ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
CO2 og klima (kemi)
Fagligt indhold:
Afstemning af reaktionsskemaer og kemisk notation
Atomets opbygning og det periodiske system
Elektronparbindinger, molekylers opbygning, formler og navne
Elektronegativitet
Molekylers polaritet og blandbarhed
Carbonhydrider med fokus på alkaner og navngivning af uforgrenede alkaner
Substitutionsreaktioner
Forbrændingsreaktioner
Biobrændsler
Eksperimentelt arbejde
Kemiske småforsøg med carbondioxid
Alkaners kemiske egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CO2 og klima (biologi)
Kernestof
• cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
• økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Supplerende stof
• Den biologiske pumpe
• Skoven som økosystem
• Trofisk match/mismatch
Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 17-21, 24-30
• Biologi i udvikling, c-niveau – 2.udgave s. 256 - 267
• Havets plankton bremser klimaændringer (Videnskab.dk)
• Arktiske marine økosystemer ændrer sig (Videnskab.dk
Forsøg
• Demonstrationsforsøg - Osmose
• Mikroskopi af dyre- og planteceller
• Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
CO2 og klima (geo)
CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og olie og energi(øvelse om alternative energiformer):
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Vejr og klima
• Tryk og vinde
Det globale vindsystem
ITK-zonen
• Nedbør og nedbørstyper
• Klimazoner og plantebælter
Energi og energiforbrug
• energityper
• Kulstofkredsløbet
• Olie og gasdannelse
• Olieindvinding
• Reserver og ressourcer
Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Fællesfagligt projekt i kulstofkredsløbet
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jordskælv og vulkaner
Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vand (biologi)
Kernestof
• økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
• organsystemers opbygning og funktion (blodkredsløb og lunger)
• genetik og DNA’s rolle
Supplerende stof
• Kvælstofkredsløbet
• Begrænsende faktorer
• Vandløb
• Vand i menneskekroppen
• Blodtyper
Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 33-37, 52-58, 63-64, 70-73, 105-120, 169-172, 181-185, 192-194
Videoer:
• Vand i kroppen (https://youtu.be/UU8LgITfsiE?si=965uxEezFAm7x2e0)
Forsøg
• Algevækst og næringsstoffer
• Lungefunktion, puls og blodtryk
• Osmose over kartoffelcellers cellemembran
• Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
vand
Vand, passer til projekt 2
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Udfordringer i forbindelse med at brødføde verdens befolkning
• Fejl- og underernæring
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen
fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand
side 239-241 om Danmarks jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Erhverv, demografi og Dansk landbrug
Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fødevarer og sundhed (biologi)
Kernestof
• organsystemers opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)
• biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
• enzymer
• bioteknologiske metoder og deres anvendelse
Supplerende stof
• De officielle kostråd
• Hjertekarsygdomme
• Kostanalyse
Litteratur
• Biologi i udvikling – 1. udgave s. 76-89, 179-180, 203-207
• Kostrådscirklen: Fakta og faglige budskaber til ernærings- og sundhedsformidlere (https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen-fakta-og-faglige-budskaber) s. 5-11
• Her er smagen 25 procent af os ikke kan smage (https://livsstil.tv2.dk/mad/2015-09-21-her-er-smagen-25-procent-af-os-ikke-kan-smage)
Videoer
• Små videoer om hjertet og hjerte-kar-sygdomme fra hjerteforeningen (https://youtu.be/MyzvwlHKAfQ?si=5SPO5AL63Xa9TyQ_)
Forsøg
• Smagning af PTC
• Fordøjelse af fedt
• Kostanalyse McD.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fødevarer og sundhed (kemi)
indhold:
Syrer og baser
Syre-basereaktioner
Syrestyrke
pH (kun målinger, ikke beregninger)
Triglycerider, fedtsyrer, fedtsyrers smeltepunkter, mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer, omega fedtsyrer, essentielle fedtsyrer, cis-transisomeri, hydrolyse, kondensation og hærdning (Kend kemien s. 201-212)
Eksperimentelt arbejde
Identifikation af sure og basiske opløsninger
Isolering af fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003204492",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003204492",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61003204492"
}