Holdet 2024 SP/2abx SPA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lucas E. Ruiz
Hold 2024 SP/2abx SPA (2abx SPA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repaso gramatical
Titel 2 Tema 1 Jóvenes y familia EKSAMEN
Titel 3 Tema 2 Aspectos de la sociedad chilena EKSAMEN
Titel 4 Tema 3 Aspectos de la sociedad mexicana EKSAMEN
Titel 5 Tema 4 Inmigración y pobreza EKSAMEN
Titel 6 Tema 5 Centroamérica EKSAMEN
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Tema 1 Jóvenes y familia EKSAMEN

Tema I: Los jóvenes y la familia (EKSAMEN)

Underemner: tiempo libre, familia, formas, trabajo, emigración, identidad

(I) Tekster:

Jóvenes en España:

(1) ”Malene”. I: Dan Albertsen (2010): Gente que cuenta. L & Uddannelse, s. 7-12 + video

(2) "Los influencers - Dulceida la jefa de las influencers". Delprøve 1. Teksthæfte 19.08.25


Jóvenes en Latinoamérica:

(3) ”Mariángeles de Argentina: Me gustan las chicas”. I: Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller (2013): La identidad contrastada. Jóvenes en Latinoamérica. Gyldendal, s. 8-10.

(4) ”Mariángeles de Argentina: Un chica diferente”. I: Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller (2013): La identidad contrastada. Jóvenes en Latinoamérica. Gyldendal, s. 11-19.

(5) ”Dinamarca en mi país, Chile es mi cultura”. I: Jakobsen & Martinsen (2010). Retratos chilenos. Gyldendal, s. 43-48.

(6) 'Nicolás de Chile', s. 68-78
I: Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller (2013). La identidad contrastada. Gyldendal

----

Supplerende materiale:


(III) Andet:
• Vocabulario: Jóvenes en España.



FOKUS:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige
medier,
– deltage i en samtale på spansk om kendte såvel som almene emner,
– læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster, såvel fiktion som sagprosa,
– relatere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansktalende lande til egne samfunds-
og kulturforhold,
– anvende tosprogede ordbøger og en spansk grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2 Aspectos de la sociedad chilena EKSAMEN

Aspectos de la sociedad chilena
Underemner: golpe de Pinochet, la situación de Chile antes del golpe de estado, Machuca, la identidad chilena

(I) Tekster:
(1)  ”Dinamarca es mi país -Chile mi cultura”, s. 43-8
I: Jakobsen & Martinsen (2010): Retratos chilenos. Gyldendal.

(2) 'Nicolás de Chile', s. 68-78
I: Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller (2013). La identidad contrastada. Gyldendal.

(3) Historia de Chile. Om Chile, s. 65-69) + korter tekster på spansk

(II) Film:
(4) Andrés Wood (2004): Machuca (film)

(III) Andet:
(5) Ejercicios de vocabulario (Chile)
(6) Fotos de Machuca + actividades orales y escritas sobre la película

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3 Aspectos de la sociedad mexicana EKSAMEN

Tema 3: México

Underemner: México-Estados Unidos, desigualdad, obesidad, cultura, narcotráfico, emigración

(I) Tekster:

(1) La coca-colanización. Deprøve 1. Teksthæfte.

(2) "México, el país más obeso del mundo". Mosaico mexicano. Gyldendal,

(3) “La desigualdad”. I: Kristina Pilmark & Rikke Olsen (2016): Mosaico mexicano. Gyldendal, s. 38-41.

(4) “México inseguro”. I: Kristina Pilmark & Rikke Olsen (2016): Mosaico mexicano. Gyldendal, s. 80-84.

(5) Beatriz Díez (2017): BBC Mundo. “Quiénes son "los invisibles", los niños estadounidenses forzados a crecer en México”: I: http://www.bbc.com/mundo/noticias-41993352

(6) Héctor Nieto Montoya: "Sueños" (s. 15). I: Helene Balslev Clausen og Line Flintholm (2004). Al otro lado - el sueño americano. København. Gyldendal.

(7) César Urbina Nieto: "El paso" (s. 24). I: Helene Balslev Clausen og Line Flintholm (2004). Al otro lado - el sueño americano. København. Gyldendal.

(8)  ”Al otro lado” (s. 49) I: Helene Balslev Clausen og Line Flintholm (2004). Al otro lado - el sueño americano. København. Gyldendal.

(9) "Inmigrantes mexicanos en Estados Unidos". I: Fra:
https://www.migrationpolicy.org/article/inmigrantes-mexicanos-en-estados-unidos


(IV) Andet:

Glossetræning (México)


FOKUS:

– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige
medier,
– deltage i en samtale på spansk om kendte såvel som almene emner,
– læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster, såvel fiktion som sagprosa,
– udtrykke sig skriftligt på spansk i et enkelt sprog om kendte og almene emner,
– forstå og redegøre for kendte emner inden for spansksprogede landes kultur og samfundsforhold,
– relatere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansktalende lande til egne samfunds-
og kulturforhold,
– benytte viden om sprogindlæring i arbejdet med spansk samt
– anvende tosprogede ordbøger og en spansk grammatik.

Tilladte hjælpemidler ved skriftlige prøver i spansk begyndersprog A

Delprøve 1:
Computer og faglige hjælpemidler må IKKE  benyttes.
Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.


Delprøve 2:
Alle hjælpemidler må benyttes.

Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.

Der er som udgangspunkt ikke  adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.(3)

Delprøve 2 inklusiv adgang til alle tilladte hjælpemidler må tilgås, når delprøve  1 er afleveret fysisk efter højst 1 time.

Konkrete tilladte hjælpemidler ved skriftlige prøver i spansk begyndersprog A, delprøve 2

Gramática Básica:
https://gramaticabasica.systime.dk/

Gyldendals røde ordboger
https://ordbog.gyldendal.dk/
Orbogen er klar til brug. Det er ikke nødvendigt at logge ind i eksamensperioden

undervisningsmateriale i onenote og lectio
Lectio
www.lectio.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 4 Inmigración y pobreza EKSAMEN

Tema 4: Inmigración y pobreza (EKSAMEN)


Underemner: diferencias sociales/razones para emigrar/familias separadas/una vida mejor/el sueño americano


(I) Tekster:

Emigración e inmigración en España o desde España:
(1) "Españoles sin papeles". Españoles «sin papeles» en busca del sueño
Americano 22/07/2012. Fra: Fra: https://www.abc.es/espana/abci-espanoles-papeles-201207220000_noticia.html

Emigración en Latinoamérica:
(2) Héctor Nieto Montoya: "Sueños" (s. 15).
(3) César Urbina Nieto: "El paso" (s. 24).
(4) Al otro lado (s. 49)
I: Helene Balslev Clausen og Line Flintholm (2004). Al otro lado - el sueño americano. København. Gyldendal.

(II) Film:
(5) Sin nombre.


(III) Supplerende:
(6) Beatriz Díez (2017): BBC Mundo. “Quiénes son "los invisibles", los niños estadounidenses forzados a crecer en México”: I: http://www.bbc.com/mundo/noticias-41993352

(7) "Inmigrantes mexicanos en Estados Unidos". I: Fra:
https://www.migrationpolicy.org/article/inmigrantes-mexicanos-en-estados-unidos


(IV) Andet:
Glossetræning (pobreza y marginación)


FOKUS
- undervisning foregår på spansk
- filmtale
- læse spanske tekster både intensivt og ekstensivt
- skriftligt oversættelse: en enkel dansk tekst til spansk
- analysere forskellige teksttyper samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, samfundsmæssige og litterære sammenhæng
praktisere viden om sprogindlæring i arbejdet med spansk
- anvende et- og tosprogede ordbøger og en spansk grammatik

Tilladte hjælpemidler ved skriftlige prøver i spansk begyndersprog A

Delprøve 1:
Computer og faglige hjælpemidler må IKKE  benyttes.
Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.


Delprøve 2:
Alle hjælpemidler må benyttes.

Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.

Der er som udgangspunkt ikke  adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.(3)

Delprøve 2 inklusiv adgang til alle tilladte hjælpemidler må tilgås, når delprøve  1 er afleveret fysisk efter højst 1 time.

Konkrete tilladte hjælpemidler ved skriftlige prøver i spansk begyndersprog A, delprøve 2

Gramática Básica:
https://gramaticabasica.systime.dk/

Gyldendals røde ordboger
https://ordbog.gyldendal.dk/
Orbogen er klar til brug. Det er ikke nødvendigt at logge ind i eksamensperioden

undervisningsmateriale i onenote og lectio
Lectio
www.lectio.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 5 Centroamérica EKSAMEN

Tema 5: Centroamérica

Underemner: introducción a Centroamérica, pobreza, inmigración, historias personales, Dinamarca vs. Centroamérica

El Salvador:

(1) “El Salvador 1” (s. 36-39).
(2) “Guillermo Esquivel cuenta su historia” (s. 40-44).
(3) “Guillermo Esquivel cuenta su historia en Dinamarca” (s. 45-52).
(4) “Actividades” (s. 52-57).
I:  Ærstrøm, Sidse  & Pedersen, Tove (2013). Retratos centroamericanos. Gyldendal.


Guatemala:

(5) “Guatemala. Introduktion” (s. 58-63). Retratos centroamericanos. Gyldendal.
(6) “Juan cuenta su historie” (s. 64-70).
I:  Ærstrøm, Sidse  & Pedersen, Tove (2013). Retratos centroamericanos. Gyldendal.

(7) Opgavekommission. “Raperos”. Delprøve 1, 24-05.2019. I: file:///C:/Users/aalr/Downloads/240519_RAPEROS%20(4).pdf

Honduras:
(8) “Honduras”, s. 42-47.
(9) “Grasia María Banegas”, s. 48-57.
I: Pedersen, Gitte (2013). Jóvenes en América Central. L&R Uddannelse.

Supplerende materiale:
(10) Cary Fukunaga (2009). Sin nombre. México. I: https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/sin-nombre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer