Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Lisa Boye Madsen
|
Hold
|
2024 FR/2abx FRB A (2abx FRB A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La grande ville (eks)
Formålet med forløbet er at arbejde samfundsorienteret med et emne som også er genkendeligt og relaterbart fra elevernes hverdag og egne oplevelser. Vi har fokuseret dels på Paris, dels på Bruxelles (studietursby).
Vi har arbejdet med forskellige aspekter af Paris som storby og Parisernes dagligdag og selvforståelse. Vi har arbejdet med tekster, der fremstiller byen både som et samlende samfund, en historisk by og et fremmedgjort og fremmedgørende sted. Vi har arbejdet med det idealiserede billede af Paris som et romantisk sted, vi har arbejdet med det underjordiske Paris og med Paris som grøn by.
Paris:
- 'Paris sera toujours Paris', paroles et clip vidéo, Zaz (2014)
- 'Pour Paris est-elle la ville de l'amour ?', article blog, https://www.madefrance.fr/blog/75-pourquoi-paris-est-elle-la-ville-de-l-amour
Fra Maria Hassing, 'Paris - la grande ville', e-bog, Systime 2024:
- 'Paris historique - introduction'
- 'L'aliénation et la solitude de la grande ville'
- 'No et moi' (uddrag), Delphine de Vigan (2007)
- 'Reportage: "Voyage sous Paris"', Neil Shea (2011)
Fra Vibeke Gade, 'Début 3', Systime 2013:
- 'Commencer ses études - Adieu province, bonjour Paris'
Bruxelles:
- 'Histoire de Bruxelles' (extrait d'une site Internet), https://www.visitonsbruxelles.com/histoire
- Angèles, 'Bruxelles, je t'aime' (Nonante-Cinq, 2021) - clip et paroles
- Stromae, 'Formidable' (Ceci n'est pas une lecon), (Racine carré, 2013) - clip et paroles
- 'Bruxelles - Le saviez-vous ?', https://www.courrierinternational.com/_partenaires/brussels/bruxelles-capitale-multiple_228426 - skriveøvelse
I alt er der læst ca. 40 s.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Les jeux olympiques à Paris 2024
|
03-09-2024
|
Assa Traoré (skriv et dagbogsindlæg)
|
24-09-2024
|
Test en classe
|
24-10-2024
|
Championne (Skriv en artikel)
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les contes- redits
Vi starter forløbet op ved at arbejde med eventyrgenren ud fra en traditionel vinkel, hvorefter vi fokuserer på eventyr ud fra en mere moderne vinkel. Vi arbejder bl.a. med sprog som er særligt for genren, typiske genretræk, person- og miljøkarakteristik, samt symbolik
- 'Le chat botté', Charles Perrault, https://contesdefees.com/conte/le-chat-botte/
- 'La Barbe Bleue,' Charles Perrault in: 'Les contes de fées à nouveau', Cathrine Kronborg Leth, Systime 2024
- 'La paire de chaussures', Pierre Gripari, "Contes de la Rue Broca", La table ronde (1967)
Fra 'Les contes de fées à nouveau', Cathrine Kronborg Leth, Systime 2024:
- 'La cinq fois belle', Pierre Gripari (1999)
- 'La petite à la burqa rouge', Tahar Ben Jelloun (2014)
'Fallen Princesses, fotoserie af 'Dina Goldstein, https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/:
La belle et la bête, Cendrillon, Le petit chaperon rouge, Raiponce, La petite sirène, Aladdin ou la lampe merveilleuse, La princesse et le petit pois, La belle au bois dormant, Blanche-Neige
Supplerende stof:
'Le schéma actantiel' + 'Définition du genre', in: 'Les contes de fées à nouveau', Cathrine Kronborg Leth, Systime 2024
I alt er der læst: ca. 35 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La France essentielle
Formålet med forløbet er at snuse til en definition af, hvad der gør en franskmand til en franskmand. Vi undersøger stereotyper og clichéer, og vi arbejder med fire underemner, 'la religion', 'l'histoire', 'la culture' og 'la société'. Gennem forskellige teksttyper og genrer forsøger vi at få viden om områder, som er afgørende for det franske samfund og den franske selvopfattelse. Vi arbejder med en begrænset vinkel, ud fra udvalgte fokuspunkter.
- 'Le top 10 des clichés sur les Francais', https://www.govoyages.com/blog/cliches-sur-les-francais/
La religion:
- 'La charte de la laïcité', https://ekladata.com/AjkZQv51_aittPNCacNe0O0Xl6o.jpg
- 'Rapport personnel des Francais à la religion et aux convictions', infographie, https://www.info.gouv.fr/organisation/laicitegouvfr/rapport-des-francais-a-la-religion-et-aux-convictions-chiffres-cles
- 'Les religions en chiffres', https://fr.statista.com/themes/6482/l-islam-en-france/#topicOverview
- 'Place de la République - pour une spiritualité laïque'(uddrag), Abd Al Malik, Indigène Editions (2015), p. 7, 9, 11, 12, 13, 16, 24,25
L'histoire:
-'L'installation de la démocratie et de la république : la Révolution francaise', http://data0.eklablog.com/classe-mallo/mod_article23644082_4.pdf
- Elevpræsentationer med fokus på tre centrale skikkelser under den franske revolution: Maximilien Robespierre, Georges-Jacques Danton og Marie-Antoinette
La culture:
- Elevpræsentationer af fransksprogede sangere: Yves Montand, Jacques Brel og Edith Piaf
- Elevpræsentationer af franske (eller i Frankrig udøvende) malere: Paul Gauguin, Claude Monet og Marc Chagall
La société:
- 'Plus de 68 millions d'habitant, davantage de mariages, moins de naissances...Découvrez les chiffres clés de la population francaise en 2022', https://www.francetvinfo.fr/societe/infographies-la-barre-des-68-millions-d-habitants-franchie-davantage-de-mariages-moins-de-naissances-decouvrez-les-chiffres-cles-de-la-population-francaise-en-2022_5605880.html
Supplerende stof:
- Les Francais dans les statistiques, https://fr.statista.com/etude/31527/la-demographie-francaise-dossier-statista/
I alt er der læst: ca. 40 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64838154589",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64838154589",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64838154589"
}