Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jess Tolstrup Boye, Thea Diemer Carstens
|
Hold
|
2024 ma/r (1r ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og ligninger
Fokus og problemstillinger:
- At få en god overgang til matematik på hf
- Kendskab til WordMat
- Fokus på skriftlighed
Faglige mål:
- Forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- Læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
- Benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- Anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
Kernestof:
- Tallene: Hele, rationelle og reelle tal
- Regnearternes hierarki
- Simpel algebraisk manipulation
- Potens og rod
- Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske digitale metoder.
Indhold (uddybet):
- Regnearternes hierarki
- Parenteser
- Potenser og rødder
- Brøker
- Ligningsløsning
- Reduktion
- Introduktion til WordMat (beregning og ligningsløsning)
Undervisningens tilrettelæggelse:
Undervisningen har vekslet mellem læreroplæg, opgaveregning i mindre grupper og klassegennemgang af opgaver.
Materiale:
Schacks noter, Kapitel 0 - Tal og ligninger, https://matematikc.dk/wp-content/uploads/2024/09/Kapitel-0-Tal-og-Ligninger.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Fokus og problemstillinger:
- Grundlæggende forståelse af funktionsbegrebet
- Matematisk modellering og fortolkning af resultater i relation til virkeligheden
- Mundtlig formidling
- Beviser
Faglige mål:
- Forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- Læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
- Benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- Anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- Følge og gennemføre enkle matematiske ræssonementer og udvalgte beviser
- Opstille bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
Kernestof:
- Funktionsbegrebet
- Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb
- Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner, herunder anvendelse af regression.
Supplerende stof:
- Bevis for vækstegenskaben for en lineær funktion
- Bevis for topunktsformlen til beregning af konstanten a i en lineær funktion
Indhold (uddybet):
- Introduktion til GeoGebra
- Variabelsammenhænge, afhængig og uafhængig variabel
- Forskrift og beregninger med denne
- Graf
- Konstanternes betydning for grafens udseende, aflæsning af konstanterne ud fra grafen
- Vækstegenskab
- Beregning af a og b ud fra to punkter
- Grafers skæring (grafisk og ved beregning)
- Lineære modeller, herunder fortolkning og rækkevidde
- Regression i GeoGebra
- Absolut og relativ afvigelse
- Beviser: Vækstegenskaben for en lineær funktion og Topunktsformlen til beregning af a
Undervisningens tilrettelæggelse:
Undervisningen har vekslet mellem læreroplæg, opgaveregning og faglig formidling til klassekammerater i mindre grupper samt klassegennemgang af opgaver. Derudover har eleverne i et modul selvstændigt skullet arbejde med lineære modeller under teamet ”verdensmålsdage”.
Materiale:
Shacks noter, Kapitel 1 - Lineære funktioner, https://matematikc.dk/wp-content/uploads/2024/11/Kapitel-1-Lineaere-funktioner.pdf
Kernestof Mat C, 2. udg., Per Gregersen og Majken Sabina Skov, kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri og trigonometri
Fokus og problemstillinger:
- Korrekt brug af begreber relateret til emnet
- Identificere relevante formler og/eller løsningsmetoder ud fra opgavebeskrivelse
- Konstruktion i GeoGebra samt mundtlig og skriftlig forklaring af konstruktionen
Faglige mål:
- Læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
- Anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- Formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
Kernestof:
- Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter
- Pythagoras’ sætning
- Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter
- Konstruktion af vilkårlige trekanter med GeoGebra
Indhold (uddybet):
- Ensvinklede trekanter og skalafaktoren
- Retvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Enhedscirklen og aflæsning af sin(v), cos(v) og tan(v)
- Sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
- Arealformlen
- Konstruktion af de fem trekantstilfælde i GeoGebra
Undervisningens tilrettelæggelse
Vekslen mellem undersøgende introduktionsopgaver, klasseopsamling og klassisk opgaveregning. Gruppearbejde i matrixgrupper med fokus på faglig formidling til klassekammerater. Skridt-for-skridt demonstration af konstruktion af trekanter på klassen efterfulgt at gruppe-opgaver.
Materiale:
Schacks noter, Kapitel 2 - Trigonometri, https://matematikc.dk/wp-content/uploads/2024/10/Kapitel-2-Trigonometri.pdf
Kernestof Mat C, 2. udg., Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Kapitel 11+12 på nær side 186-191
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
exponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67370211795",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67370211795",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67370211795"
}