Holdet 2024 Id/2t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jonas Warming Jensen
Hold 2024 Id/2t (2t Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hooliganisme
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Sport og politik
Titel 4 Motivation, mål og teams
Titel 5 Dans - Hiphop
Titel 6 Badminton
Titel 7 Crossfit
Titel 8 Anatomi
Titel 9 Volleyball - repetition
Titel 10 Fysiologi og arbejdsfysiologi
Titel 11 Stepaerobic - repetition
Titel 12 Træningslære og træningsfysiologi
Titel 13 Idrættens historie og organisering
Titel 14 Idræt - hvem og hvorfor

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hooliganisme

Forløbet havde til formål at belyse fodboldkulturens mere mørke sider.

I forløbet arbejdede eleverne med at beskrive hooliganismens historie og de forskellige grupperinger: skinheads, casuals og ultras. Efterfølgende anvendte eleverne sociologiske teorier til at forklare tiltrækningskraften ved hooliganisme. Der blev især arbejdet med teorier fra Giddens, Beck og Ziehe.

Materiale:
Bundsgaard og Skov: I’m fuckin’ lovin’ it, s. 10–28
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fodbold

Praktisk fodboldforløb og kobling til teori

Det praktiske forløb i fodbold har haft fokus på både tekniske og taktiske elementer. Eleverne er blevet introduceret til og har trænet følgende tekniske færdigheder:

Tekniske elementer:

Indersidepasninger
Halvtliggende vristspark (kendskab)
Vristspark (kendskab)
Indersidetæmninger
Lårtæmninger
Brysttæmninger
Hovedstød (kendskab)
Afslutninger
Taktiske elementer:

Bredde og dybde i spillet
Spilforståelse
Opstillinger, positioner og roller
Eleverne bliver bedømt på deres tekniske færdigheder og taktiske forståelse.

Det praktiske forløb har kørt sideløbende med et teoretisk forløb om sportswashing, hvor fokus blandt andet har været på VM i Qatar. Her har eleverne arbejdet med at forstå, hvordan store sportsbegivenheder kan bruges til at forbedre et lands image på trods af kritisable forhold, fx menneskerettigheder og arbejdsforhold.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sport og politik

Sport og politik – med fokus på sportswashing

I forløbet har der været fokus på sportens rolle i politik samt begrebet sportswashing. Overordnet har vi arbejdet med, hvordan sport og idræt kan anvendes til at skabe politisk nytteværdi.

Efterfølgende har vi analyseret forskellige cases, hvor sportswashing har spillet en central rolle – herunder De Olympiske Lege, fodboldklubber og VM i Qatar.

Materiale:

Yubio – Idræt C-B, afsnit 9.6.1, 9.6.2 og 9.7.3
Franch, Jesper m.fl.: Idræt B, kapitel 4.6 "Sport og politik", iBog
Podcast: OL i Berlin – Forførelsens triumf, Idrætshistorie.dk
https://idraetshistorie.dk/podcast/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Motivation, mål og teams



Forløbet tager udgangspunkt i siderne 138–154 i B – for bedre idræt. Klassen har arbejdet med de psykologiske aspekter af idrætspræstationen og træningsprocessen og har gennemgået følgende emner:

Motivation
Målsætning
Spændingsregulering
Der har været særligt fokus på, at talent langt fra er alt – den gode atlet skal i høj grad arbejde med den mentale del af præstationen og er samtidig afhængig af det miljø, vedkommende befinder sig i.

Materiale:
Wolf, Troels og Hansen, Jørgen: B – for bedre idræt, s. 138–154
Kapitel 8 og 9

Litteratur:

B - for bedre idræt: Kapitel 8 og 9 (s. 138-154)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dans - Hiphop

Hiphop og gulvbevægelser

Formålet med forløbet har været at opnå en forståelse for de centrale elementer i hiphop samt at arbejde med bevægelser på gulv.

Eleverne har arbejdet med tre koreografier: to hiphop-serier og én gulvserie. I opstartsfasen og som opvarmning har eleverne arbejdet med grundtrin, rytmisk udtryk, poses m.m. I hiphopdelen har vi desuden arbejdet med to fællesserier, hvor der i begge indgik en sekvens, som eleverne selv har koreograferet.

I gulvserien har fokus været på at bevæge sig på gulvet uden at være oprejst. Serien er opbygget som en fællesserie med en individuel sekvens, som eleverne selv har udviklet.

Til eksamen forventes det, at eleverne arbejder med de tre koreografier fra undervisningen samt inddrager elementer herfra. De vil blive bedømt på musikforståelse, rytme og bevægelseskvalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Badminton

Badminton

Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundlæggende indføring i badmintonspillet. Målet har været, at eleverne skulle udvikle sig fra at slå med "stegepandeslag" til at kunne udføre mere teknisk korrekte slag. Derudover har der været fokus på at opnå en grundlæggende forståelse for spillets regler og bevægelsesmønstre.

Eleverne har arbejdet med følgende tekniske og taktiske elementer:

Korrekt greb på ketsjeren
Rimelig beherskelse af både lang og kort serv
Rimelig beherskelse af kort netdrop fra både baghånd og forhånd
Rimelig beherskelse af lob og clear fra forhånd (smash er kort introduceret)
Beherskelse af benarbejde til kort for- og baghånd samt langt forhåndshjørne
Udførelse af slagsekvenser, hvor hensigten med slaget er tydelig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crossfit

CrossFit – styrke, udholdenhed og funktionel træning

Formålet med forløbet har været at opnå indsigt i de centrale elementer i CrossFit, med særligt fokus på opbygning af kropsstyrke og udholdenhed.

I forløbet har der været fokus på korrekt teknik, udholdenhed, opbygning af en WOD (Workout of the Day) samt den bagvedliggende teori. Eleverne har i grupper sammensat deres egen WOD på baggrund af teori og øvelser, som de har afprøvet på deres klassekammerater.

Til eksamen skal eleverne fremføre en WOD og vil blive bedømt på øvelsesvalg, teknik og udholdenhed.

Klassen har arbejdet med følgende elementer fra CrossFit:

Ben:

Air squat
Lunges
Jump squat
Goblet squats
Arme:

Push-ups
Wall climbers
Handstand push-ups (3 skaleringer)
Pull-ups (med og uden kip)
Knees to elbow
Core:

Mavebøjninger
Atomic sit-ups
Wall climbers
Walk outs
Russian sit-ups
Kredsløb/cardio:

Mountain climbers
Burpees
Kettlebell-øvelser:

Kettlebell swing
Goblet squat
Thrusters
KB clean
KB row
KB clean and jerk
KB snatch
Russian sit-up
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Anatomi

Anatomi og bevægelsesanalyse

Forløbet tager udgangspunkt i siderne 10–35 i Idræt – teori og træning.

I forløbet har vi arbejdet med følgende emner:

Muskelarbejde og muskler
Støttevæv
Ledlære
Bevægelsesanalyser
Den teoretiske undervisning blev tilrettelagt, så eleverne fik mulighed for at anvende deres teoretiske viden i praksis gennem bevægelsesanalyser i badminton og volleyball.

Materiale:
Wolf, Troels og Nielsen, Lars H.: Idræt – teori og træning, 3. udg., Systime, s. 10–35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 16,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Volleyball - repetition

Volleyball – repetition og videreudvikling fra C-niveau

Formålet med volleyballforløbet har været at give eleverne en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktiske elementer i volleyball. I de første lektioner har hovedvægten været på at lære og forbedre de forskellige slag. Senere i forløbet har fokus skiftet til sammenspil og taktik.

Forløbet afsluttes med udarbejdelse og afprøvning af en drejebog, hvor eleverne skal demonstrere deres beherskelse af de tekniske slag samt deres evne til at indgå og fungere som en del af et hold.

I forbindelse med volleyball har eleverne desuden arbejdet med grundtræning og gennemført en bib-test.

Eleverne skal kunne:

Udføre baggerslag med en præcision og højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
Udføre fingerslag med en højde og præcision, der muliggør et efterfølgende angrebsslag
Slå en underhåndsserv, der rammer modstanderens bane – gerne på et på forhånd udvalgt sted
Vise forståelse for spillets regler og rotationssystem
Placere sig korrekt på banen i forhold til bold og medspillere
Forløbet har været koblet til emner inden for fysiologi, træningsfysiologi og arbejdsfysiologi, hvor det har været relevant.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 25,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fysiologi og arbejdsfysiologi

Fysiologi og arbejdsfysiologi

I teoriundervisningen er der arbejdet med almen fysiologi (fortsat fra tidligere forløb) og arbejdsfysiologi. Der har i begrænset omfang været koblinger til det praktiske forløb.

Teoretiske emner:

Grundlæggende fysiologi og arbejdsfysiologi
Energiomsætning
Muskelopbygning og muskelkontraktion
Ilttransportkæden
Nervesystemet, styring af bevægelser og regulering af muskelspænding
Respiratorisk kvotient (RQ)
Materiale:
Wolf, Troels og Nielsen, Lars H.: Idræt – teori og træning, 3. udg., Systime, s. 38–84 (undtagen s. 67–69)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Stepaerobic - repetition

Stepaerobic – repetition fra C-niveau

Forløbet er et repetitionsforløb i stepaerobic med udgangspunkt i C-niveau. Formålet har været, at eleverne lærer grundtrin og variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin har eleverne arbejdet med koordination af ben- og armbevægelser samt rytmisk forståelse, så bevægelserne udføres i takt til musikken.

I forløbet har eleverne indlært en fælles koreografi bestående af seks blokke. Derudover har de selv sammensat en serie på seks blokke.

Fælleskoreografi:
De første seks blokke fra “Let øvet”, 34.C3, s. 1371 i Yubio

Hvad skal eleven kunne?

Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordinere arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
Udføre korrekt teknik og udtryk (hele foden på brættet, rank kropsholdning, strakte ben)
Følge med fysisk og konditionsmæssigt
Sammensætte små koreografier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 22,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Træningslære og træningsfysiologi

Træningslære og træningsfysiologi

Materialet tager udgangspunkt i Idræt – teori og træning, s. 86–120.

I forløbet har vi arbejdet med både træningslære og træningsfysiologi. Undervisningen har været koblet til de praktiske forløb, hvor eleverne har udarbejdet træningsprogrammer til forskellige discipliner med afsæt i deres teoretiske viden.

Emner i træningslære:

Grundtræning
Styrketræning
Spændstighed
Anaerob træning
Aerob træning
Træningsplanlægning
Emner i træningsfysiologi:

Muskeludholdenhed
Maksimal styrke
Eksplosiv styrke
Anaerob effekt og kapacitet
Maksimal iltoptagelse
Aerob udholdenhed
Materiale:
Nielsen, Lars H. og Wolf, Troels: Idræt – teori og træning, 3. udg., Systime, s. 86–120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Idrættens historie og organisering

Idrættens historiske baggrund og organisering

I forløbet har der været fokus på idrættens historiske baggrund samt på organiseringen af idrætten og den historiske begrundelse herfor. Eleverne har arbejdet med organisationernes historiske udvikling, deres formål og berettigelse.

Derudover har der været fokus på sondringen mellem idræt i staten, markedet og civilsamfundet, samt en diskussion af den nuværende og mulige fremtidige offentlige støtte til idrætten.

Materiale:
Wolf og Hansen: B – for bedre idræt, s. 168–172, 175–178
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Idræt - hvem og hvorfor

Som optakt til forløbet blev der foretaget en undersøgelse af danskernes idrætsvaner og hvilke idrætsdiscipliner, der er mest udbredte.

Efter denne indledende undersøgelse har undervisningen fokuseret på, hvorfor danskerne dyrker idræt, med udgangspunkt i temaer som sundhed, kropsidealer, leg og fællesskab.

I undervisningen blev der inddraget sociologiske teorier til at forklare det senmoderne samfund og de bevægelser, der præger udviklingen af kropsidealer. Vi har arbejdet med teorier fra Giddens, Ziehe og Goffman og anvendt disse til at analysere kropsidealets betydning og udvikling over tid.

Derudover har vi behandlet og diskuteret følgende emner:

Kropsidealets udvikling
Kropsidealer
Krop og identitet
Materiale:
Franch, Jesper m.fl.: Idræt B – idrætsteori, 4. udg., Systime, s. 111–120, 130–136
Yubio Idræt C+B, udg. 2022, s. 1128–1133 og 426–433
Franch, Jesper m.fl.: Idræt B – idrætsteori, 1. udg., Systime, figuren på s. 115
Uddrag fra artikler:
https://spiseforstyrrelse.dk/kropsidealer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer