Holdet 2024 Bi/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Anders Porse Wett Hald
Hold 2024 Bi/2b (2b BiB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nervesystemet
Titel 2 Proteiner 1
Titel 3 Proteiner 2 - genetik
Titel 4 Fysiologi
Titel 5 Forplantning
Titel 6 Mikroorganismer
Titel 7 Evolution
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nervesystemet

Nervesystemet
Vi indledte med en oversigt over organsystemerne. hvorefter vi koncentrerede os om nervesystemet. Vi så på dets opbygning (CNS og PNS) og funktion - hvordan det fungerer som kommunikationssystem i kroppen. Vi så på, hvad en nerveimpuls og transmitterstoffer er, og hvordan de f.eks. aktiverer muskler. Afslutningsvis så vi på, hvordan alkohol, påvirker CNS på kort og lang sigt. I forbindelse med det sidste kom vi ind på Virkning på GABA-receptorer, dopamin i det limbiske system og neuroadaptation. Virkningen på kort sigt blev eksemplificeret ved et forsøg, der viste, hvordan dafnier reagerer på alkohol og nikotin.
Læst:
Kroppen i fokus s. 81-84
Biologi i fokus s. 43-51
Alkohol i serien KRAM, s. 47-48, 51, 52-53, 53-54 og 54-55, 56

Sete film:
DR explainer: Derfor bliver du afhængig af dopamin: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-bliver-du-afhaengig-af-opioider_422606


Øvelser:
-Nikotin og alkohols indflydelse på hjerterytmen hos dafnier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Proteiner 1

Fokus var her på behovet for proteiner og proteinsyntese. Vi arbejdede med omsætning af proteiner, herunder fordøjelse, og hvordan aminosyrerne anvendes i vores egen proteinsyntese. Her gik fokus over på enzymer, hvor vi afsluttende undersøgte anvendelsen af enzymer i industrien mere præcist så vi på, hvordan enzymer - anvendelsen af mikroorganismer og viden om væskstbetingelser anvendes i ølbrygning. Vi bryggede i den forbindelse vores egen overgærede øl. Vi kom også lidt ind på, hvordan alkohol forekommer ved gæring, som vi sammenlignede med dannelsen af mælkesyre i vores muskler, når vi mangler ilt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteiner 2 - genetik

.Vi ser i denne del af proteinforløbet (følger proteiner 1)  på proteiners funktion, og hvordan ændringer/mutationer i kønscellerne kan føre til ændringer i proteiner, og hvordan de virker.

I forbindelse med nedarvning kommer vi ind på de mendelske love, og som eksempel ser vi på nedarvning af blodtyper -AB0-system samt rhesus.
Vi arbejder også med en monogen autosomal sygdom, nemlig cystisk fibrose. Her ser vi på forskellige analysemetoder: stamtavle-analyse samt PCR-analyse.

Læste tekster:
Biologi i fokus: s. 15-17, 81-85, 86-90, 91-93, 95-100, 129-130, 121-125

Thorkild Steenberg, Note om blodtypebestemmelse: s. 17-22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fysiologi

Fysiologi:
I dette forløb arbejdede vi med Fysiologi. Efter et indledende arbejde med de forskllige organsystemer, så vi på, hvordan kroppens celler producererATP og anvender den - både aerobt og anaerobt. I den forbindelse kom vi ind på blodkredsløbet og åndedrætsorganerne, samt hvordan konditionstræning forbederer kroppens evne til at transporterer ilt og næringsstoffer ud til cellerne.


Kernestof:
fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb.

Øvelser:
Mikroskopiering af hjertemuskulatur
Mikroskopiering af blod samt måling af puls og blodtryk
Kredsløbsregulering.

Anvendte film:
anvendelse af lysmikroskop: https://www.youtube.com/watch?v=VWdr55yJPIY

Hjertets cyklus: https://www.youtube.com/watch?v=VWdr55yJPIY

Portåre-systemet: https://www.youtube.com/watch?v=mMKdUgNdhBs

Muskel-boiopsi: https://www.youtube.com/watch?v=Bjf82YMSPE4

Muskel-proteinbevægelse: https://www.youtube.com/watch?v=OYCcGimbCro

Læst:
Kroppen i fokus s. 9-12, 84
Fysiologi fra molekyle til individ s. 138-140
Biologi i udvikling C-niveau: 28-32, 92-101, 121-131
Fysiologibogen - den levende krop: 63-73, 86-88
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forplantning

Vi indledte forløbet med at se på vegetativ og kønnet formering, som vi også så på i en evolutionær sammenhæng. Herefter så vi på hormonernes betydning i den menneskelige forplantning. Vi så herefter på hvordan hormonforstyrrende stoffer i miljøet tænkes at påvirke den menneskelige fertilitet især hos mændene.

Kernestof: hormonel regulering og forplantning,  biologisk variation og naturlig selektion,

Læst:
Fysiologibogen - den levende krop: 122-129, 130-133, 138-141
Biologibogen, i-bog fra Systime: afsnittene "Miljøfremmede stoffer i naturen" og "Hormonforstyrrende stoffer".

Øvelse: Problematiske stoffer i plejestoffer


Film:
Sundhedsmagasinet: Hormonforstyrrende stoffer: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011603082155
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution

Forløbet bygger videre på holdets viden om bakterier og antibiotika. Vi indledte med at repetere begreberne evolution, naturlig selektion og artsdannelse, Herefter arbejdede vi med, hvordan antibiotika kan selektere på  bakterier. I den forbindelse arbejdede vi videre med forsøget om bakterier og antibiotikaresistens fra det forrige forløb med antibiotikaresistens.

Kernestof: evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion. samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø (bakterier og antibiotikaresistens)

Læst:

Artikel fra Biotech Academy: Darwin og naturlig selektion (4 sider)
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab: Evolution i hverdagen (4 sider)

Øvelse: Antibiotikaresistens.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
antibiotikaresistens 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi

Økologi
Vi indledte med at indkredse begrebet 'biodiversitet' og så på vigtigheden af biologisk diversitet i en evolutinær sammenhæng. Herefter gik vi over til mere specifikt at at arbejde med økosystemer og planter. Vi kiggede på skoven som et økosystem inddelt i biotoper, succession, kultur- og naturskov samt de problemer der opstår i skoven ved udledning af for meget kvælstof. Vi så på den forbindelse på interessekonflikter der er i forbindelse med skovproduktion. Vi var også inde mere detaljeret at se på fotosyntesens lys- og mørkeprocesser.

Læst:
Biologi i fokus s. 131-151, 153-157, 159-164, 165-167.
Undersøg naturen s. 19-20
Skoven i skolen: Indvandring af træer (ca. 2 sider)
Kort uddrag om primærproduktionsberegning fra geobio.dk

Øvelser:
- Bestemmelse af primærproduktion på land.
- påvisning af knoldbakterier.

Film:
DDRderude - naturgenopretning ved Ansager Å: https://www.youtube.com/watch?v=HRjtKD89F2w

Naturstyrelsen. Skoven: https://www.youtube.com/watch?v=HRjtKD89F2w

DDRderude - sølle 5 promille statsskov som urørt skov! #NSTholderosfornar!: https://www.youtube.com/watch?v=T5w6kWB7ZCo&list=PL9xr3QjLx_FYcJwi45ynoKt2lVX0AynH8&index=6&t=311s

https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/i-aar-kom-biodiversitet-paa-alles-laeber-men-hvad-gaar-det-egentlig-ud-paa



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer