Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jette Østergaard Nielsen
|
Hold
|
2024 Bi/2ax/Ty (2ax Bi/Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Celler og cellulære processer
Fagligt indhold:
Biologisk metode med fokus på begreberne kvalitativ, kvantitativ, hypotese og kontrol
Prokaryoter, eukaryoter, forskel på plante- og dyreceller.
Cellemembranens opbygning, aktiv og passiv transport - især osmose.
Celledelinger - mitose og meiose
Anvendt materiale:
Biologibogen i-bog:
458-563, 498-503, 505-509
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celler
Osmose
Celledelinger i løgrodsceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Havet
Fagligt indhold:
Med udgangspunkt i materiale fra WWF ser vi på havet som økosystem. Her kom vi ind på abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende vækstfaktorer, C-, N- og P-kredsløb, energistrømme, biodiversitet, eutrofiering.
Havet som ressource - Fællesfagligt forløb (FF3) med innovation i samarbejde med engelsk indgår i forløbet.
Anvendt materiale:
Grundbogen Opdag Havet fra WWF afsnit 1-8 (https://undervisning.wwf.dk)
Opdag Havet fra WWF miljøtemaer afsnit 1, 2 og 4 om henholdsvis forsuring, global opvarmning og eutrofiering
Havet som resurse, Økologi - danske Naturtyper s. 182-184
Artikel: Arktiske marine økosystemer ændrer sig, Videnskab.dk, 06 maj 2012
Udsendelser:
Biodiversitet hva' R-'et: På opdagelse efter biodiversitet i havet (kan ses på CFU)
Eksperimentelt arbejde:
- Forsuring af verdenshavene(Journal)
- Påvirker forsuring havdyr(Journal)
- Lav et springlag (journal)
- Muslingefiltration (journal)
- Biotopundersøgelse ved den Permanente (journal)
- Næringssaltes betydning for algevækst (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Fagligt indhold:
Opbygning og replikation af DNA, Det centrale dogme, proteinsyntese, Genetiske grundbegreber, Mendels love, stamtavler, mutationer, Blodtyper, arvelige sygdomme, genteknologi: PCR og gelelektroforese. Etiske overvejelser ved DNA-analyser.
Anvendt materiale:
Biologibogen (i-bog) : 456,532-540
Biologi i fokus: s. 95-101
Udsendelser:
Har Malou det dødelige gen? DR2
TED-talk: The ethical dilemma of designer babies
Eksperimentelt arbejde:
2-gensudspaltning i majs
Blodtypebestemmelse
Oprensning af DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed og ernæring
Fagligt indhold:
Næringsstoffernes opbygning og funktion i kroppen, enzymer, faktorer der påvirker enzymaktiviteten, fordøjelse, fordøjelsesenzymer. Energibalance, fedme, Blodsukkerregulering og diabetes. Gensplejsning af gær til produktion af insulin. Funktion af GLP1 og Wegovy.
Materialer:
Biologibogen (i-bog): 414-425, 432-435, 437, 547
Artiklen: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kroppen-har-allerede-sit-eget-indbyggede-vaegttabssystem-der-fungerer-ligesom-wegovy/
Udsendelser:
Diabetes - fremtidens største dræber
Eksperimentelt arbejde
Påvisning af stivelse
Fordøjelse af fedt
Forsøg med enzymet bromelin fra ananas
Kostanalyse
Virtuelt laboratorium: Insulinfølsomhed, gensplejsning af gær
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og træning
Fagligt indhold:
Blodkredsløbets opbygning og funktion med fokus på åndedrætssystemet, hjertet, puls og blodtryk. Kondition og styrketræning med fokus på hvordan blodkredsløb og åndedrætssystem styrkes ved træning.
Anvendt materiale:
Biologibogen (I-Bog) : 436, 440, 442-445
Biologi i udvikling c-niveau, første udgave s. 103-107, 121-123, 125-131
Kroppen i fokus (i-bog): p133 (ATP kroppens universelle energistof, ATP), p135 (Glykolyse)
Fysiologibogen - den levende krop: s. 101-103 (Muskelaktivitet og sygdomsforebyggelse)
Udsendelser:
Ha´det godt om puls og konditionstræning.
Eksperimentelt arbejde
Undersøgelse af lungefunktionen
Måling af blodtryk
Kredsløbsregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nervesystemet
Fagligt indhold:
Nervesystemets inddeling, nervecellers opbygning og kommunikation, stress, alkohols påvirkning af nervesystemet og på kroppen. Promilleberegninger
Anvendt materiale:
Biologibogen (i-bog) : 576, 629-630
Stressreaktioner i kroppen: side 11-14
Alkohol af Henrik Rindom:
http://alkoholdialog.dk/wp-content/uploads/2016/10/Alkohol-af-Henrik-Rindom.pdf
Eksperimentelt arbejde:
Småforsøg med sanser
Reaktioner i det autonome nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
Fagligt indhold:
Darwins evolutionsteori med fokus på livets opståen, med fokus på variation, naturlig selektion og artsdannelse.
Anvendt materiale:
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave s. 195-206
udsendelse:
Historien om menneskehjernen - begyndelsen, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-menneskehjernen_-begyndelsen_479680
Eksperimentelt arbejde:
Naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sexologi og forplantning
Fagligt indhold:
Kønsorganernes opbygning (mænd og kvinder), hormoner, sædcelledannelse, menstruationscyklus, prævention, hormonforstyrrende stoffer, ufrivillig barnløshed, Kønssygdomme.
Anvendt materiale:
Biologibogen (ibog): 454,461-467, 469, 474-482, 491
Bioaktivator (ibog): 2686 (kønsdifferentiering, de indre kønsorganer)
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/seksuelt-overfoerte-sygdomme/
Eksperimentelt arbejde
Problematiske stoffer i plejeprodukter
Smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Infektionsbiologi
fagligt indhold
̶ cellebiologi: opbygning af procaryote celler
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens mod antibiotika
̶ virus: opbygning og formering
-Det uspecifikke og specifikke immunforsvar
-Evolution: Multiresistente bakterier
Materiale:
Biologibogen (i-bog) : 495, 497, 516-524
Mikrobiologi i teori og praksis side 105-111
Biologi i udvikling c-niveau s. 236-239
Artikel fra Aktuel naturvidenskab: Mikrober har magt til at gøre dig syg - og holde dig rask.
Foredrag på Århus Universitet: Vil resistente bakterier slå os ihjel?
Forsøg:
- Bakterier og antibiotika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skoven
Fagligt indhold:
- Skovene i Danmark, herunder forskellige skovtyper (naturskov, kulturskov
og naturnær skovdrift)
- Biodiversitet
- Succession
- Primærproduktion
- Betydningen af N-tilførelse til skovene (nitrogenkredsløbet)
Materiale:
Biologibogen I-bog: p455, (Økologi), p574(økosystemet), p577(abiotiske og biotiske faktorer), p575 (energistrømme i økosystemet), p578(vækst), p582 (primærproduktion), p583 (fødekæder)
Biologi i fokus s 159-167(skovene i Danmark)
Forsøg:
Bestemmelse af primærproduktion
Iagttagelse af spalteåbninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67383998900",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67383998900",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67383998900"
}