Holdet 2024 Bi/2hax - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Maria Jelena Arrøe Jensen
Hold 2024 Bi/2hax (2h Bi, 2hax Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi til arbejdet
Titel 2 Proteiner
Titel 3 Genetik
Titel 4 Evolution
Titel 5 Nervesystemet og alkohol
Titel 6 Sexologi og forplantning
Titel 7 Sexologi og forplantning HF
Titel 8 Økologi
Titel 9 Infektionsbiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi til arbejdet

I dette forløb arbejdede vi med hvordan kroppen får energi til arbejdet. Vi startede med en kort oversigt over kroppens organsystemer, celler og membranprocesser. Derefter kom vi ind på energigivende næringsstoffer (fokus på kulhydrater), fordøjelsen, cellers energiproduktion,  blodkredsløbet og åndedrætsorganerne, samt hvordan konditionstræning forbedrer kroppens evne til at transportere ilt og næringsstoffer ud til cellerne.

Materialer:

Biologi i fokus s 7-15, 21, 24-28, 30-31
Biologi i udvikling s. 103-124
Fysiologibogen s.64+ 101-103
Fysiologi fra molekyle til individ s. 137-139
Kroppen i fokus s 9-10 (midt på siden) + s. 12 (afsnittet glykolyse) + s.84 (figuren ATP- tværbrocyklus)

Eksperimentelt arbejde:

Hvordan virker fibre?
Kostanalyse
CO2 produktion før og efter fysisk aktivitet
Mikroskopi af arterier og vener
Måling af blodtryk
Undersøgelse af lungefunktion
Kredsløbsregulering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Proteiner

I dette forløb arbejde vi med proteiner, deres opbygning, dannelse, omsætning og funktioner.

Materialer:
Biologi i fokus s. 68-90
Fysiologibogen den levende krop s 180-183 + 190

Eksperimentelt arbejde:

Forsøg med bromelin fra ananas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

I dette forløb arbejder vi med klassisk genetik og ser på 1- og 2-gens nedarvning.VI arbejder med gen- og kromosommutationer, og fokuserer på mitose og meiose og hvordan kromosomtalsmutationer kan opstå. Vi introducerer begrebet gensplejsning og laver en papirøvelse for at illustrere teknikken.  Desuden arbejder vi med DNA-analyser, herunder PCR og gelelektroforese i forhold til at opdage arvelige sygdomme. Vi fokuserer også på det
etiske aspekt af DNA-analyser, herunder også ægsortering og  fosterdiagnostik.

Materialer:

Biologi i fokus s.15-17,91-93,95-105, 121-127,129-130

Links til elektroforese og PCR

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016287187-b75dbc74-05bf


Eksperimentelt arbejde:

Celledelinger i løgrodceller
To-genspaltning i majs
Indbygning af genet, der koder for α - kæden i insulin i et plasmid. Et papirforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evolution

I dette forløb arbejder vi med Darwins evolutionsteorimed fokus på variation, naturlig selektion og artsdannelse.
Forløbet afsluttedes med et besøg på Naturhistorisk Museum i Århus hvor vi fik oplæg om evolution samt rundvisning.

Materialer:

Genetikbogen s. 106-117

Eksperimentelt arbejde:

Naturlig selektion og camouflage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nervesystemet og alkohol

I dette forløb arbejder vi med nervesystemets opbygning,  aktionspotentialet, synapsen, forskellen mellem fremmende og hæmmende synapser.  VI arbejder desuden med alkohols virkning på kroppen og hjernen.

Materialer

Biologi i fokus s. 43-54

Artikel : Alkohol dialog af Henrik Rindom (vedlagt som pdf)

LInks

https://www.youtube.com/watch?v=MTYJW52Epoo

https://www.youtube.com/watch?v=F9CpVI0fA-Y

https://www.youtube.com/watch?v=DWYddsQG35Q

https://www.youtube.com/watch?v=pq3ctksiflQ

https://www.danskernessundhed.dk/
(til informationssøgning om udviklingen i danskernes alkoholforbrug)

https://www.sst.dk/da/Viden/Forebyggelse/Alkohol/Alkoholforebyggelse/Sundhedsstyrelsens-udmeldinger-om-alkohol

Eksperimentelt arbejde:

Småforsøg med sanser
Nerveledningshastighed
Alkohols indvirkning på cellemembraner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sexologi og forplantning

I dette forløb starter vi med at se på kønnet og ukønnet formering  og repeterer mitose og meiose. Vi arbejder med kønsorganernes opbygning (mænd og kvinder), hormoner, sædcelledannelse, menstruationscyklus, prævention, hormonforstyrrende stoffer og miljøfremmede stoffer i naturen.

Materialer

Fysiologibogen s 124-143

Biologibogen (ibog) Kapitel 4 afsnittet Hormonforstyrrende stoffer
Biologibogen (ibog) Kapitel 2 afsnittet Miljøfremmede stoffer i naturen

Artikel "Kønsforvirring":
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN_3_2013konforvir.pdf

Eksperimentelt arbejde:

Problematiske stoffer i plejeprodukter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sexologi og forplantning HF

Kun for klassens HF-elever, der var fokus på menstruationscyklus og prævention
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi

I dette forløb arbejder vi med skoven som et økosystem, succession og skovenes sundhed.  Vi arbejder med planters opbygning og formering, planters  optagelse af næringssalte samt energi og produktion i økosystemer. Vi arbejder med stofkredsløb  (C-, N- og P-kredsløb) og har specielt fokus de problemer der opstår i skoven ved udledning af for meget kvælstof. Vi indkredser begrebet "biodiversitet" og ser på vigtigheden af biologisk diversitet i en evolutionær sammenhæng.

Materialer

Biologi i fokus s 131-140,144-157,159-167

Artikel  

Skovengen blomstrer
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2016skoveng.pdf
https://aktuelnaturvidenskab.dk/undervisningsmateriale/quizzer/biologi/quiz-den-blomstrende-skoveng



LInks

https://www.youtube.com/watch?v=T9XCH4lRpkw

https://www.youtube.com/watch?v=FfoOf5G1SvE

http://www.skoven-i-skolen.dk/content/skovudvikling

Eksperimentelt arbejde
Bestemmelse af primærproduktionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Infektionsbiologi

I dette forløb arbejder vi med opbygning og funktion af immunforsvaret samt princippet i vaccinationer: Vi ser på hvordan det uspecfikke forsvar er opbygget og virker.  I det specifikke forsvar fokuserer vi på funktionen af T og B-lymfocytter samt hvordan de reagerer på henholdsvis bakterier og virus .Vi arbejder kort med opbygningen og virkemåde af virus.

Vi arbejder med opbygningen af bakterier, især forskelle mellem Gram negative og Gram positive bakterier. Vi arbejder med hvordan bakterier kan overføre genetisk materiale til en anden bakterie og på den måde evt. overføre erhvervet resistens. Vi undersøger også hvordan antibiotika virker (simuleringsforsøg) og diskuterer alternative virkemidler i forhold til resistensproblemer. Vi hører foredrag på Århus Universitet " Vil resistente bakterier slå os ihjel".  Vi arbejder til sidst med smittespredning og epidemier og ser til sidste på hvordan blodtyper nedarves og hvordan de kan bestemmes.

Materialer

Infektionsbiologi s. 21-22  (bakterier)
Biologibogen (ibog) (Systime) kap. 6 ”Cellebiologi” afsnittet Formering
Biologibogen (ibog) (Systime) kap. 5 ”Mikroorganismer og immunologi” samt afsnittet
”Mikroorganismer” og dele af afsnittet ”Virus”

Mikrobiologi teori og praksis s. 105-111 (antibiotikas virkemåder)

Biologibogen  s. 164-174  (immunforsvarets opbygning)
Fysiologibogen 107-108, 113-115  (specifikke immunforsvar)
Mikrobiologibogen s. 74-76  (smitte og epidemier)
Biologi i udvikling s. 192-194 (blodtyper nedarvning)
Genetikbogen: 51-52   (blodtypesystemet på molekylært niveau)
BIOS 1 s. 163 Rhesussystemet


Video (resistente bakterier):

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=bakterier+og+resistens+artikel&&mid=3CB9C430423A5DB63E7D3CB9C430423A5DB63E7D&&FORM=VRDGAR

Links

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018495065-6d88092c-aa36   

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018496538-6afd301d-a969

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018497748-ba9af08f-9069


Eksperimentelt arbejde

Bakterier og antibiotika (simulering)
Smittespredning
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer