Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Maria Jelena Arrøe Jensen
|
Hold
|
2024 Bi/2hax (2h Bi, 2hax Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi til arbejdet
I dette forløb arbejdede vi med hvordan kroppen får energi til arbejdet. Vi startede med en kort oversigt over kroppens organsystemer, celler og membranprocesser. Derefter kom vi ind på energigivende næringsstoffer (fokus på kulhydrater), fordøjelsen, cellers energiproduktion, blodkredsløbet og åndedrætsorganerne, samt hvordan konditionstræning forbedrer kroppens evne til at transportere ilt og næringsstoffer ud til cellerne.
Materialer:
Biologi i fokus s 7-15, 21, 24-28, 30-31
Biologi i udvikling s. 103-124
Fysiologibogen s.64+ 101-103
Fysiologi fra molekyle til individ s. 137-139
Kroppen i fokus s 9-10 (midt på siden) + s. 12 (afsnittet glykolyse) + s.84 (figuren ATP- tværbrocyklus)
Eksperimentelt arbejde:
Hvordan virker fibre?
Kostanalyse
CO2 produktion før og efter fysisk aktivitet
Mikroskopi af arterier og vener
Måling af blodtryk
Undersøgelse af lungefunktion
Kredsløbsregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Proteiner
I dette forløb arbejde vi med proteiner, deres opbygning, dannelse, omsætning og funktioner.
Materialer:
Biologi i fokus s. 68-90
Fysiologibogen den levende krop s 180-183 + 190
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med bromelin fra ananas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
I dette forløb arbejder vi med Darwins evolutionsteorimed fokus på variation, naturlig selektion og artsdannelse.
Forløbet afsluttedes med et besøg på Naturhistorisk Museum i Århus hvor vi fik oplæg om evolution samt rundvisning.
Materialer:
Genetikbogen s. 106-117
Eksperimentelt arbejde:
Naturlig selektion og camouflage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sexologi og forplantning
I dette forløb starter vi med at se på kønnet og ukønnet formering og repeterer mitose og meiose. Vi arbejder med kønsorganernes opbygning (mænd og kvinder), hormoner, sædcelledannelse, menstruationscyklus, prævention, hormonforstyrrende stoffer og miljøfremmede stoffer i naturen.
Materialer
Fysiologibogen s 124-143
Biologibogen (ibog) Kapitel 4 afsnittet Hormonforstyrrende stoffer
Biologibogen (ibog) Kapitel 2 afsnittet Miljøfremmede stoffer i naturen
Artikel "Kønsforvirring":
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN_3_2013konforvir.pdf
Eksperimentelt arbejde:
Problematiske stoffer i plejeprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi og forplantning HF
Kun for klassens HF-elever, der var fokus på menstruationscyklus og prævention
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384007881",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384007881",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384007881"
}