Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jette Østergaard Nielsen
|
Hold
|
2024 Bi/2n Bi (2n Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Energi til arbejdet
I dette forløb arbejder vi med kulhydraters opbygning, regulering af blodsukker, omsætning af kulhydrater og diabetes. Forløbet afsluttes med et praktikbesøg på VIA-sundhed (sygeplejerske og sundhed & ernæring), hvor vi arbejde med en case omhandlende diabetes.
Læste sider:
Biologi i fokus: s. 21, 24-32
Fysiologibogen - den levende krop: 177-180 (Omsætning af kulhydrat)
Biologibogen s (Diabetes)
Kroppen i fokus: s. 34-36 (Det metaboliske syndrom)
Udsendelser:
Diabetes - fremtidens største dræber
Øvelser:
Måling af blodsukker
Virtuelt laboratorium - insulinfølsomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nervesystemet
I dette forløb arbejder vi med nervesystemets opbygning,, aktionspotentialet, synapsen, forskellen mellem fremmende og hæmmende synapser, stress-systemet samt alkohol.
Læste sider:
Biologi i fokus: s. 43-54
Fysiologibogen - den levende krop: s. 24-25
Biologibogen: s. 126-128 (Alkohol)
Udsendelser:
En måned på druk(DR.dk)
Øvelser:
Småforsøg med sanser
Alkohols indflydelse på cellemembraner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krop og træning
I dette forløb arbejder vi med blodkredsløbet og åndedrætssystemet og fokuserer på hvordan disse påvirkes af træning. Vi fokuserer på konditionstræning og anaerobt arbejde samt kroppens muskler med fokus på fibertyper.
Læste sider:
Biologi i udvikling s. 105-131 (blodkredsløb, åndedrætssystem, kondition og træning)
Fysiologibogen - den levende krop: s. 101-103
Kroppen i fokus: ATP og glykolyse
Øvelser:
Undersøgelse af lungefunktionen
Kredsløbsregulering
Mikroskopi af arterier og vener, skeletmuskulatur og glat muskulatur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Infektionsbiologi
I dette forløb arbejder vi med opbygning og funktion af immunforsvaret samt princippet i vaccinationer: Vi ser på hvordan det ydre forsvar er opbygget og virker. I det uspecifikke forsvar fokuserer vi udelukkende på makrofagers funktion. I det specifikke forsvar fokuserer vi på funktionen af T og B-lymfocytter samt hvordan de reagerer på henholdsvis bakterier og virus.
Vi arbejder kort med opbygningen og virkemåde af virus. Derefter fokuserer vi på opbygningen af bakterier, især forskelle mellem Gram negative og Gram positive bakterier. Vi arbejder med hvordan bakterier kan overføre genetisk materiale til en anden bakterie og på den måde evt. overføre erhvervet resistens. Vi undersøger også hvordan antibiotika virker og diskuterer alternative virkemidler i forhold til resistensproblemer samt problemstillinger i forhold til gavnlige og skadelige bakterier i vores tarmsystem. Vi relaterer til forløbet om evolution og anvender evolutionsteorien i forhold til udviklingen af multiresistente bakterier. Som opsamling på forløbet arbejder vi individuelt med specifikke infektionssygdomme: hvad skyldes de? Hvordan kan kroppen bekæmpe sygdommen og hvilken behandling kan hjælpe.
Læste sider:
Biologibogen side 279-282 (mikroorganismer), 281-289 (immunsystemet)
Bioteknologi 4, Infektionsbiologi, Bidstrup og Schou: s. 15 + 21-23 + 38-44 (bakteriers opbygning, G+ og G-, antibiotika, udvikling af resistente bakterier)
Biologi i udvikling side 230-239 (naturlig selektion, udvikling af multiresistente bakterier)
Øvelser:
Bakterier og antibiotika.
Mikroskopi af hvide blodceller
Artikler:
Aktuel naturvidenskab: Mikrober har magt til at gøre dig syg - og holde dig rask.
Film:
Tegnefilm om immunforsvaret: https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y
Viden om de resistente bakterier (DR2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mutationer og genteknologi i praksis
i dette forløb tager vi udgangspunkt i det første forløb Den genetiske kode. Vi arbejder med klassisk genetik: 1- og 2-gens nedarvning, hvor vi især fokuserer på nedarvningen af blodtyper. Vi arbejder med kromosom- og genmutationer, hvor vi fokuserer på mitose og meiose og hvordan kromosomtalsmutationer kan opstå. Desuden arbejder vi med DNA-analyser, herunder PCR og gelelektroforese i forhold til at opdage arvelige sygdomme. Vi fokuserer også på det etiske aspekt af DNA-analyser, herunder også ægsortering og fosterdiagnostik.
i forbindelse med emnet mutationer og celledelinger deltog vi i en workshop om kræft med 'kræft-tur retur'.
Læste sider:
Biologi i fokus s. 16-17(mitose, meiose) + 81-93(DNA, proteinsyntese, mutationer) + 95-103(genteknologi i praksis) + 129-130(Kromosomtalsmutationer)
Genetikbogen s. 51-53(blodtypesystemet på molekylært niveau), 63-69 (Syndromer)
Biologi i udvikling c-niveau, 1. udgave s. 159-160 (Huntingtons), 192-194 (Blodtyper)
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave side 183-189 (fosterdiagnostik)
Film:
Har Malou det dødelige gen? (DR)
Øvelser:
Blodtypebestemmelse
celledelinger i løgrodsceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skoven
I dette forløb arbejder vi med begrebet biodiversitet og laver en undersøgelse af biodiversiteten i en skov/eng. Vi arbejder med skovens økosystemer idet vi har fokus på kultur- overfor naturskov, samt succession og skovenes sundhed. Vi arbejder med naturen i grundtræk med fokus på konkurrence i økosystemet, planters opbygning og formering samt strategier til at udnytte lyset bedst muligt (lys- og skyggeblade samt bladmosaik). Vi arbejder med planters optagelse af næringssalte og omsætning i græsnings- og nedbryder-fødekæder. Vi arbejder med stofkredsløb og har specielt fokus på omsætningen af kvælstof i skoven.
Læste sider:
Biologi i fokus, Bidstrup m. fl.: side 131-140 + 144-167
Undersøg naturen, Karin Frykman og Anne-Mette Vire: side 19-20
Tema: Vestereng - sommer: https://www.sander-steenberg.dk/Tema/Vestereng/Natur2.html (lysforhold og bladmosaik)
Øvelser:
- Undersøgelse af biodiversitet
- Bestemmelse af primærproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384014528",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384014528",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384014528"
}