Holdet 2024 Bi/2n Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jette Østergaard Nielsen
Hold 2024 Bi/2n Bi (2n Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den genetiske kode - proteiner
Titel 2 Energi til arbejdet
Titel 3 Nervesystemet
Titel 4 Krop og træning
Titel 5 Evolution
Titel 6 Infektionsbiologi
Titel 7 Mutationer og genteknologi i praksis
Titel 8 Skoven
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den genetiske kode - proteiner

I dette forløb arbejder vi med proteiners dannelse, omsætning og funktion i kroppen. Vi starter med den genetiske baggrund: Opbygning og replikation af DNA, proteinsyntese og proteiners strukturer. Herefter arbejder vi med hvordan proteiner omsættes i kroppen og fokuserer så på enzymers egenskaber. Tilsidst arbejder vi med grundlægende nedarvning/genetik.

Læste sider:
Biologi i fokus: s. 15-17(mitose og meiose), 69-79 (proteiners opbygning og enzymer), s. 81-90 (DNA og proteinsyntese)
Fysiologibogen - den levende krop: s. 180-183, 190-191 (omsætning af protein)
Biologi i udvikling, 1-. udg.: s. 94-95, 183-184 (Nedbrydning af laktose, laktoseintolerans)

Udsendelser:
Madmagasinet om proteiner

Animationer:
Mitose:  https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c
Meiose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018492125-e022184f-c3f6
Genetik - Analyse af stamtræer: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017688877-8d6733e6-eb53


Øvelser:
Oprensning af eget DNA
Nedbrydning af laktose
Forsøg med enzymet actinidin fra kiwifrugt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi til arbejdet

I dette forløb arbejder vi med kulhydraters opbygning, regulering af blodsukker, omsætning af kulhydrater og diabetes. Forløbet afsluttes med et praktikbesøg på VIA-sundhed (sygeplejerske og sundhed & ernæring), hvor vi arbejde med en case omhandlende diabetes.

Læste sider:
Biologi i fokus: s. 21, 24-32
Fysiologibogen - den levende krop: 177-180 (Omsætning af kulhydrat)
Biologibogen s (Diabetes)
Kroppen i fokus: s. 34-36 (Det metaboliske syndrom)

Udsendelser:
Diabetes - fremtidens største dræber

Øvelser:
Måling af blodsukker
Virtuelt laboratorium - insulinfølsomhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nervesystemet

I dette forløb arbejder vi med nervesystemets opbygning,, aktionspotentialet, synapsen, forskellen mellem fremmende og hæmmende synapser, stress-systemet samt alkohol.

Læste sider:
Biologi i fokus: s. 43-54
Fysiologibogen - den levende krop: s. 24-25
Biologibogen: s. 126-128 (Alkohol)

Udsendelser:
En måned på druk(DR.dk)

Øvelser:
Småforsøg med sanser
Alkohols indflydelse på cellemembraner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krop og træning

I dette forløb arbejder vi med blodkredsløbet og åndedrætssystemet og fokuserer på hvordan disse påvirkes af træning. Vi fokuserer på konditionstræning og anaerobt arbejde samt kroppens muskler med fokus på fibertyper.

Læste sider:
Biologi i udvikling s. 105-131 (blodkredsløb, åndedrætssystem, kondition og træning)
Fysiologibogen - den levende krop: s. 101-103
Kroppen i fokus: ATP og glykolyse

Øvelser:
Undersøgelse af lungefunktionen
Kredsløbsregulering
Mikroskopi af arterier og vener, skeletmuskulatur og glat muskulatur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

I dette forløb arbejder vi med Darwins evolutionsteori med fokus på livets opståen, naturlig selektion, artsdannelse og taksonomi.

Læste sider:
Biologi i udvikling c- niveau, 2. udgave kapitel 7: Evolution: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=135

Udsendelser:
Historien om menneskehjernen - begyndelsen, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-menneskehjernen_-begyndelsen_479680

Øvelser:
Naturlig selektion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Infektionsbiologi

I dette forløb arbejder vi med opbygning og funktion af immunforsvaret samt princippet i vaccinationer: Vi ser på hvordan det ydre forsvar er opbygget og virker. I det uspecifikke forsvar fokuserer vi udelukkende på makrofagers funktion. I det specifikke forsvar fokuserer vi på funktionen af T og B-lymfocytter samt hvordan de reagerer på henholdsvis bakterier og virus.

Vi arbejder kort med opbygningen og virkemåde af virus. Derefter fokuserer vi på opbygningen af bakterier, især forskelle mellem Gram negative og Gram positive bakterier. Vi arbejder med hvordan bakterier kan overføre genetisk materiale til en anden bakterie og på den måde evt. overføre erhvervet resistens. Vi undersøger også hvordan antibiotika virker og diskuterer alternative virkemidler i forhold til resistensproblemer samt problemstillinger i forhold til gavnlige og skadelige bakterier i vores tarmsystem. Vi relaterer til forløbet om evolution og anvender evolutionsteorien i forhold til udviklingen af multiresistente bakterier. Som opsamling på forløbet arbejder vi individuelt med specifikke infektionssygdomme: hvad skyldes de? Hvordan kan kroppen bekæmpe sygdommen og hvilken behandling kan hjælpe.

Læste sider:
Biologibogen side 279-282 (mikroorganismer), 281-289 (immunsystemet)
Bioteknologi 4, Infektionsbiologi, Bidstrup og Schou: s. 15 + 21-23 + 38-44 (bakteriers opbygning, G+ og G-, antibiotika, udvikling af resistente bakterier)
Biologi i udvikling side 230-239 (naturlig selektion, udvikling af multiresistente bakterier)

Øvelser:
Bakterier og antibiotika.
Mikroskopi af hvide blodceller

Artikler:
Aktuel naturvidenskab: Mikrober har magt til at gøre dig syg - og holde dig rask.

Film:
Tegnefilm om immunforsvaret:  https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y
Viden om de resistente bakterier (DR2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mutationer og genteknologi i praksis

i dette forløb tager vi udgangspunkt i det første forløb Den genetiske kode. Vi arbejder med klassisk genetik: 1- og 2-gens nedarvning, hvor vi især fokuserer på nedarvningen af blodtyper. Vi arbejder med kromosom- og genmutationer, hvor vi fokuserer på mitose og meiose og hvordan kromosomtalsmutationer kan opstå. Desuden arbejder vi med DNA-analyser, herunder PCR og gelelektroforese i forhold til at opdage arvelige sygdomme. Vi fokuserer også på det etiske aspekt af DNA-analyser, herunder også ægsortering og  fosterdiagnostik.

i forbindelse med emnet mutationer og celledelinger deltog vi i en workshop om kræft med 'kræft-tur retur'.

Læste sider:
Biologi i fokus s. 16-17(mitose, meiose) + 81-93(DNA, proteinsyntese, mutationer) + 95-103(genteknologi i praksis) + 129-130(Kromosomtalsmutationer)
Genetikbogen s. 51-53(blodtypesystemet på molekylært niveau), 63-69 (Syndromer)
Biologi i udvikling c-niveau, 1. udgave s. 159-160 (Huntingtons), 192-194 (Blodtyper)
Biologi i udvikling c-niveau,  2. udgave side 183-189 (fosterdiagnostik)

Film:
Har Malou det dødelige gen? (DR)

Øvelser:
Blodtypebestemmelse
celledelinger i løgrodsceller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skoven

I dette forløb arbejder vi med begrebet biodiversitet og laver en undersøgelse af biodiversiteten i en skov/eng. Vi arbejder med skovens økosystemer idet vi har fokus på kultur- overfor naturskov, samt succession og skovenes sundhed. Vi arbejder med naturen i grundtræk med fokus på konkurrence i økosystemet, planters opbygning og formering samt strategier til at udnytte lyset bedst muligt (lys- og skyggeblade samt bladmosaik). Vi arbejder med planters optagelse af næringssalte og omsætning i græsnings- og nedbryder-fødekæder. Vi arbejder med stofkredsløb og har specielt fokus på omsætningen af kvælstof i skoven.

Læste sider:
Biologi i fokus, Bidstrup m. fl.: side 131-140 + 144-167
Undersøg naturen, Karin Frykman og Anne-Mette Vire: side 19-20
Tema: Vestereng - sommer: https://www.sander-steenberg.dk/Tema/Vestereng/Natur2.html (lysforhold og bladmosaik)


Øvelser:
- Undersøgelse af biodiversitet
- Bestemmelse af primærproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer