Titel
4
|
Radikalisering
Radikaliseringsforløbet er blevet indledt med en behandling af begreberne terrorisme og ekstremisme. Forløbet bygger på CERTA-rapportens definition af radikalisering, og vi har set på radikaliseringsprocesser; de tre niveauer af radikalisering, top-down og bottom-up-fasemodeller samt en mere flydende fasemodel (Precht).
Vi har arbejdet med to spor eller niveauer i undersøgelsen af, hvorf
or man kan blive radikaliseret: 1) en situationsbestemt tilgang og en 2) personorienteret tilgang.
I den situationsbestemte tilgang har vi arbejdet med:
• En sociologisk vinkel: Ziehes tre reaktionsmønstre på senmoderniteten, deprivationsteori (Glock & Stark) samt Rambos konversionsteori
• En gruppepsykologisk vinkel: Gruppetyper, gruppesammenhold, neostammer (Maffesoli) og mobning (Rabøl)
• Stereotyper og teorier om fordomme: Kontaktteori (Fiske), syndebukketeori (Adorno), den realistiske gruppekonfliktteori (Sherif) og den sociale identitetsteori (Tajfel & Turner).
I den personorienterede tilgang har vi arbejdet med:
• Opmærksomhedsprocesser, perception og gestaltlove
• Identitetsteorier: Erikson, Marcia samt Tajfel og Turner
• Ryan og Decis selvbestemmelsesteori
• Barndommen: Tilknytningsstile (Ainsworth), typer af omsorgssvigt (Christensen) samt fire opdragelsesstile (Baumrind)
• Goldbergs teori om fem forhold, der har betydning for udvikling af destruktiv adfærd
• Vrede
• Personlighedsprofiler (Nesser): Entreprenøren, protegéen, den utilpassede og stejferen samt fire årsager til at søge jihadistiske bevægelser (Hemmingsen).
• Neuropsykologisk perspektiv: Teenagehjernen, beslutningstagen, nucleus accumbens, frontallapper, insula
Endelig har vi arbejdet med forebyggelse af radikalisering: De tre forebyggelsesniveauer, Aarhusmodellen med fokus på mentorer, teorien om self-efficacy (Bandura), og vi har set på CERTA-rapportens konklusioner i forhold til, hvilke aktører der har størst betydning for modstandskraft. Afslutningsvis har vi arbejdet med konspirationsteorier og hvordan de virker, fordi denne viden er vigtig i antiradikaliseringsarbejdet.
Læste sider
• Psykologiens Veje pp. 147-149, 159-161, 163-167, 350-353
• CERTA-rapport: Modstandskraft mod radikalisering og voldelig ekstremisme. Et eksplorativt studie af modstandskraft i udvalgte danske lokalmiljøer, pp. 15-16, 47-56, Trygfonden
• Radikalisering og terrorisme pp. 14, 17-19, 70, Petersen, P. B. & Fafner, H. H., Systime 2016
• ”Konversionsteori” + Deprivation”, pp. 20-21, Begrebsnøgle til religion, Lykke-Kjeldsen, C., Systime 2016
• Radikalisering og ekstremisme”, 1.1 Hvad er radikalisering og ekstremisme?” pp. 9-10, Thygesen, M. & Ebbrecht, C., Systime 2024
• ”Tre generelle reaktionsmønstre” 101-102, Psykologi - fra celle til selfie, Ravn, F. A. & Wolf, T., Forlaget Columbus
• ”Gruppesammenhold”, 399-400, Introduktion til psykologi, Koester, T. & Frandsen, K. (red), Frydenlund 2016
• ”Stammer i det senmoderne samfund?”, Netværkssamfundet. Jeg er på, altså er jeg”, Bjørnstrup, V. et al. s. 78-80, Columbus 2012
• Mobning, pp. 16-17, Hansen, H.R., Aarhus Universitetsforlag 2018
• Stereotyper og fordomme, pp. 29-31, 34, 91-93, 117-118. 122-123, Kuschel, R. & Zand, F., Frydenlund 2007
• Uden tvivl er tro farligt. Fundamentalistens psykologi, pp. 238-239, 309-314, 359-361, Rosenstock, J., U Press 2017
• Ungdom. Psykologiske linjer og vilkår, pp. 64-71, Poul Thomas Brandt, Rahelt 2011
• PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Riisager, M. (red.), Frydenlund 2023
o ”6.4.2 Ryan og Decis selvbestemmelsesteori”, pp. 171-175,
o ”8.2.1 Tilknytning i barndommen”, pp. 256-258
• “2.4: John Bowlby og Mary Ainsworth”, https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=250
• ”2.7: Omsorgssvigt”, https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=253
• Kort og godt om vrede, 20-26, 28-32 Møller, S.B., Dansk Psykologisk Forlag A/S 2021
• ”Ensomme ulve er en myte”, www.kristeligt-dagblad.dk, 11. februar 2016
• ”Den følsomme hjerne” s. 113-128, Teenagehjerners udvikling Eveline Crone, Turbine, 2012.
• ”Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme: Strategi”, ”Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme: Praksis”, https://stærkefællesskaber.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-6/
• ”Konspirationsteorier - Den ultimative sandhed som forklarer alt, og hvordan alting hænger sammen”, Forskningsresumé/nr. 5/ 2019, Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme
• ”Hovedresumé og forklaring af Pizzagate” + ”Konspirationsteoretisk argumentation”, https://hvemstodbag.ibog.frydenlund.dk/?id=173 + https://hvemstodbag.ibog.frydenlund.dk/?id=150
• Confirmation bias, https://www.ucl.dk/videnportal-sund/forskning/forskningstilgange-og--metoder/bias-og-confounding#confirmation+bias
• ”Egen-vurdering-af-mestringsevne”, 91-93, Psykologi, Søgaard, U., Gyldendal 2013
• ”Sådan rekrutterer Islamisk Stat unge, vestlige kvinder på nettet”, VICE UK, https://www.vice.com/da/article/wda54w/islamisk-stat-rekrutterer-unge-vestlige-kvinder-paa-nettet-068
• ”Hvor stort er antallet af udrejste ”Syrienskrigere” fra EU og Danmark?”, https://www.dst.dk/da/informationsservice/blog/2016/04/syrienkrigere
Udsendelser set på timen
• Kundbypigen-hvorfor ville min lillesøster være terrorist?, DR2 15.5 2018
• De nye nazister, DR1, 19.11 2020
• Pessimisterne (4), 12. september 2011
• Islamisk stats danske soldater (uddrag), DR2 15.9 2016
• Mit had til skræk og advarsel, DR3, 11.maj 2016
• Lydklip med Mohammed Hassan: https://stærkefællesskaber.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-6/#case
• Hjernevaskeren, episode 3: Vejen ud, DR1, 15. januar 2023
• Bydelmødrenes Landsorganisation, https://www.youtube.com/watch?v=kvWVOPxnL4g&t=20s
• Simon Prahm, direktør i GAME (2016), https://www.youtube.com/watch?v=7mc7eTqqkDY
• Film om stormødet om forebyggelse af kriminalitet og radikalisering, https://www.youtube.com/watch?v=rUNu3zyxINw
|