|
Titel
8
|
sa: Kultur og identitet - Tværfagligt
Vi har i forløbet arbejdet ud fra følgende tværfaglige problemstilling:
I hvor høj grad er integration muligt i dag i Danmark?
I samfundsfag har vi særligt arbejdet med problemstillingen: Hvilke samfundsmæssige forklaringer er der på udfordringerne ved integration og identitet?
Forløbet har stået på 3 ben: For det første: identitet og kultur. For det andet: særlige kendetegn ved minoritetsunges identitetsdannelse og strategier samt deres muligheder for anerkendelse. For det tredje: de tre integrationsformer og politiske holdninger til integration.
FOKUS på følgende kernebegreber, teorier og modeller (også til eksamen):
Hvordan bliver jeg den, jeg er?
- Socialisering og normer
- Dobbeltsocialisering (primær- og sekundær socialiseringsarena)
- Identitetens lag (jeg-identitet, personlig, social og kollektiv identitet )
- Andres syn på en pga. ens kollektive etniske eller religiøse identitet
Hvornår er man dansk?
- Stamtavlestrategiens definition
- Tilvalgsstrategiens definition
- Danmarks Statistik definition på en dansker og en efterkommer
- Krav til ansøgere af dansk statsborgerskab
Hvilke kulturforskelle er der?
- en traditionel "vi-kultur" med kendetegnende:
familien i centrum
pligt og ære
kvindens seksualitet er styret
- en senmoderne "jeg-kultur"
individet i centrum
lyst og refleksivitet
ligestilling mellem kønnene
Hvordan skaber minoritetsunge en identitet?
- minoritetsunge står mellem den traditionelle "vi-kultur" og den senmoderne "jeg-kultur"
- i spændingsfeltet mellem de to kulturer, kan de vælge en:
ren identitet,
bindestregsidentitet
kreolsk identitet
- de tre strategier:
den traditionelle strategi
uddannelsesstrategien
den kriminelle strategi
Hvad vil det sige at være integreret?
- Elevernes egne hypoteser om, hvad der kan få integrationen til at lykkes/mislykkes
- De tre integrationstyper:
pluralistisk integration,
assimilation
segregation
- Minoritetsfremmende og minoritetsafvisende politik
- Partiernes argumenter for at gå ind for minoritetsafvisende politik, dvs. assimilation
Hvordan kan ens identitetsdannelse lykkes?
- Axel Honneths teori om tre anerkendelsesbehov
kærlighedsanerkendelse
retslig anerkendelse
solidarisk anerkendelse
- Mangel på retslig anerkendelse kan føre til, at man vender sig imod samfundet
GRUNDBOGS-TEKSTER:
Luk Samfundet Op!, 3. udgave, s. 30-53
SamfNU, s. 48-53
KulturNU - kulturmøder, ungdomskultur og integration
SUPPLERENDE MATERIALE:
- "Tjek dig selv: Hvor gennemsnitlig er du?", Samvirke.dk, 6. december 2021
- "Mursal Khosrawi: Jeg er dansker. Hvor længe skal jeg fremmedgøres?", raeson.dk, 8/1-2019
- https://uim.dk/statsborgerskab/
- Grafik: "Sådan er de nye regler om at få dansk statsborgerskab", DR.dk, fra 5/10-2015
- "Knap 19.000 voksne er født og opvokset i Danmark, men er ikke danske statsborgere: 'Holdet vil helst ikke have dig'", DR.dk, 24. november 2021
- https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
- DR-dokumentaren: ”Dem fra 9.” fra 14. dec. 2005, som er optaget på Brændgårdsskolen i Herning. Der er 9 forskellige etniciteter i klassen.
- "Jeg har overlevet et frygtkultur, så jeg overlever nok også en halshugningsvideo", Berlingske.dk, 2/11-2015. (Interview om Ahmad Mahmouds debatbog "Sort land")
- "Ung iværksætter får pris for at hjælpe flygtninge" (i uddrag), Altinget.dk, 18. januar 2019
- "Partier: Integration er ikke nok, indvandrere skal tilpasse sig", Jyllands-Posten, 12/9-2017
- VIDEO med Mattias Tesfaye: "Minister til ældste elever på skole i Odense: Selvfølgeligt må I have kærester", tv2fyn.dk, 6/10-2020
- ”'Integration er indvandrernes eget ansvar'”, Information, 21. december 2007
- ”Retsordfører oplever selv at blive stoppet af politiet”, 21. marts 2022 Politiken
- Debatfilm med sociologen Aydin Soei om de tre anerkendelsesbehov og modborgerskab fra: https://luksamfundetop.dk/film/debatfilm-kapitel-2
I forhold til læreplanen for Kultur- og samfundsfagsgruppen for HF, 2017, opfylder forløbet følgende krav:
I samfundsfag er KERNESTOFFET:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
ELEVERNE SKAL KUNNE:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
|