Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Andreas List Bach, Dan Olesen, Nete Hagh Kokkendoff, Stine Precht Andersen
Hold 2024 ks/p (1p Hi, 1p re, 1p sa, 2p Hi, 2p re, 2p sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hi: Vikingetid
Titel 2 Hi: Kronologi
Titel 3 Hi: De store revolutioner
Titel 4 Hi: Danmark i 1800-tallet
Titel 5 sa: Ideologi, politik og vælgere - Enkeltfagligt
Titel 6 re: Kristendom
Titel 7 Hi: Imperialismens spor
Titel 8 sa: Kultur og identitet - Tværfagligt
Titel 9 Hi: Kultur og identitet
Titel 10 re: Kultur og identitet
Titel 11 Buddhisme
Titel 12 Økonomi
Titel 13 Hi: Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Titel 14 Rusland
Titel 15 Rusland
Titel 16 Hi: Rusland
Titel 17 USA
Titel 18 USA
Titel 19 Hi: USA
Titel 20 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hi: Vikingetid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hi: Kronologi

Der er arbejdet med europæisk historie fra antikken frem til renæssancen.
Fokuspunkterne har været
- Demokratiet i Athen
- Feudalisme i middelalderen
- Kirkens rolle i middelalderen
- Forskellen på menneskeopfattelse i middelalderen og renæssancen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hi: De store revolutioner

Forløbet dækker perioden ca. 1660-1815 med fokus på Europa og særligt England og Frankrig. Med afsæt i Enevældens ideologi, styreform og samfund undersøges de politiske og økonomiske revolutioner (omvæltninger), som forandrede den vestlige verden (Europa og USA) i perioden 1660-1815, med særligt fokus på den politiske revolution i Frankrig og den Industrielle revolution i England.


Fokuspunkter:

Enevælden - ideologi, styreform og samfund
• Samfundets opbygning, herunder centralisering af magten
• Hvordan bliver magten iscenesat og hvorfor er det centralt.
• Grundlæggende oplysningstanker: Rosseau, Voltaire og Montesquieu

Den franske revolution.
• Årsager til, hvorfor revolutionen opstår og dets forløb
• Konsekvenser for Europa og enevælden i Frankrig.
• Napoleonskrigene

Den industrielle revolution i England
• Hvad den industrielle revolution er og forklaringer på, hvorfor industrialiseringen opstår i England
• Konsekvenser for samfundet politisk, socialt og økonomisk

Ideologiernes opståen - Hvad er det gode samfund ifølge de forskellige ideologier?
• Liberalisme, Socialisme og Konservatisme.
• Årsager til at ideologierne opstår (i den historiske kontekst) og deres politiske konsekvenser for samfundet.

Kilder der er brugt i undervisningen:
- Enevældens samfund - Louis de Rouvroys "om kongens morgenkur" (kilde 22), side 70 i Frederiksen Vores Verdenshistorie.
- Børnearbejde uddrag af kommisionsrapport fra 1840 side 81 (kilde 24)
- Uddrag af Menneskerettighedserklæringen, kilde 30 i Frederiksen vores Verdenshistorie side 97.
- Udpluk af oplysningstænkere (Voltaire, Montesquieu, Rousseau)
Adam Smith "om statens opgaver", (kilde 36) side 115 i Frederiksen vores Verdenshistorie.

Der er læst følgende baggrundsmateriale:
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2 s.65-83, 94-97, 102-105, 113-120
Bryld: Verden før 1914 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hi: Danmark i 1800-tallet

Forløbet har været en del af et dansk-historieforløb om 1800-tallet. Der er i historie arbejdet med følgende emner:
- Nationalisme
- Den nationalliberale bevægelse
- Grundloven
- Første slesvigske krig
- Industrialisering
- Slaget på Fælleden
- Arbejderbevægelsen

Forløbet har dermed forsøgt at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan kan man forklare at det enevældige styre faldt og Grundloven blev indført i 1849
- Hvad er baggrunden for industrialiseringen i Danmark, hvilke betingelser levede arbejderbevægelsen under og hvad var medvirkende til at arbejderne fik bedre vilkår.

Der er læst følgende materiale:
- Peter Frederiksen: "Vores Danmarks historie" s. 139-145, 159-164, 173-176

Der er set følgende udsendelser
- "Historien om Danmark", afsnit 8
- "Den sorte skole "Slaget på Rheden"
- Den sorte skole "Slaget på Fælleden"

Efter forløbet har eleverne skrevet en historieopgave inden for de to overordnede spørgsmål, som forløbet forsøgte at besvare.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 sa: Ideologi, politik og vælgere - Enkeltfagligt

I forløbet "Ideologi, politik og vælgere" skal vi kigge nærmere på de tre stor ideologier, dansk politik, parti- og vælgeradfærd samt mediernes rolle.

Vores grundbog er bogen: "Luk samfundet op!".

FOKUS på følgende kernebegreber, teorier og modeller (også til eksamen):

Hvad vil det sige at leve i et demokrati?
- Eastons model for det politiske system
- Demokrati som styreform
- Repræsentativt og indirekte demokrati
- Deltagelsesdemokrati versus konkurrencedemokrati

Hvilke ideologier har de danske partier rødder i?
- De tre store ideologier
- De danske politiske partier

Hvad er forskellen på fordelingspolitik og værdipolitik?
- Fordelingspolitik - partiernes holdninger til en stor eller lille offentlig sektor og høj eller lav skat
- Værdipolitik - partiernes holdninger og værdier på integrationsområdet, retsområdet, miljøområdet osv.
- Partiernes placering på venstre-højre-skalaen set i forhold til fordelingspolitik (den horisontale akse) og i forhold til værdipolitik (den vertikale akse)

Hvilke typer af vælgere og af partier findes der?
- Kernevælgere vs. marginalvælgere
- Klasseparti vs. catch-all parti

Hvad bestemmer, hvilke mærkesager partierne har, og hvor vælgerne sætter deres kryds på valgdagen?
- Downs teori om rationel adfærd blandt såvel vælgere som partier
- Molins model: Hvordan beslutter partierne sig for deres politiske standpunkter?

Hvem bestemmer, hvilke politiske mærkesager der er størst fokus på?
- Kampen om den politiske dagsorden
- Folkets, politikernes og mediernes dagsorden
- Mediernes funktion, herunder deres rolle som den 4. statsmagt

I forhold til læreplanen for Kultur- og samfundsfagsgruppen for HF, 2017, opfylder forløbet følgende krav:

I samfundsfag er KERNESTOFFET:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

ELEVERNE SKAL KUNNE:
– redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger og deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Video - https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/en-valgbombe-eller-et-fantasifoster-hvad-er-en-bred-regering
- Satiretegning om midtsøgende politik - https://www.berlingske.dk/til-stregen/i-den-sorte-gryde
- Film - Dit demokrati - Demokratiformer: https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY
- Film - Dit demokrati - Grundloven: https://www.youtube.com/watch?v=hTpbLHPbeQw
- Film - Dit demokrati - Hvad er et politisk parti?: https://www.youtube.com/watch?v=DEmDf8D1ngQ
- Tekster og billeder om de tre ideologier (se OneNoten blok 5, 6, 7, 8)
- Film om ideologierne - Luk samfundet op: http://www.luksamfundetop.dk/index.php?id=19603
- IT-øvelse: Partiernes hjemmesider
- Meningsmåling fra 2018: https://www.berlingske.dk/politisk-morgenpost/en-splinterny-maaling-afsloerer-danskernes-vigtigste-dagsorden-det-er
- Meningsmåling fra 2019: https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-den-groenne-dagsorden-tager-en-suveraen-foersteplads
- Artiklen: Joakim B. Olsen ”Liberal værdikamp i en socialdemokratisk velfærdsstat”, CEPOS, 11.04.2018
- Film med eksempler på spin: Klip 1: Lars Løkke indvier ude-klasseværelser, Klip 2: Detektor - Tricks og Tale - Forskydning #1, Klip 3:
Der kommer en god løsning i morgen

Samlet sidetal:
ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 re: Kristendom

Der er arbejdet med generel indføring i centrale tanker i kristendommen. Derudover er mere moderne kristendom i Danmark også introduceret.
Der er arbejdet med følgende emner:

- Skabelse og syndefald. Syndefaldsmyten er blevet kaldt problemmyten
  1 Mos 1-3,24

- Jødiske baggrund og gamle pagt
    Kristendom fra oldkirke til folkekirke s. 14-16
    Uddrag af 2 Mos kap 11 og 12

-  Jesus' død og opstandelse som løsningsmyte. Her er arbejdet med begreberne treenighed, to-naturslære, soningsdød
     Uddrag af Mark 14-16
     Rom 5, 12-21

- Jesus' forkyndelse og opgør med jødedommen. Her har klassen arbejdet med forskellige skriftsteder i grupper:
Markus 7, 1-22
Johannes 8,1-11
Matthæus 12,1-8
Markus 3,1-6
Matthæus 9,1-13

- Næstekærlighed og kristen etik
Her er gennemgået lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Lukas ) og uddrag af Bjergprædikenen (Matthæus )

Reformationen
- Kultur og samfund, en grundbog
- Luther: Om de gode gerninger", 1525

Folkekirkens sakramenter
Dåb: Her er læst Matthæus 3,13-17 og tekst af Kathrine Lilleør om dåben
Nadver: Her er læst Lukas 22,14-20, Lukas 22,54-64 og tekst af Kathrine Lilleør om nadveren. Teksterne af Lilleør er fra "Kristendom - tro og praksis", Systime

Kristendom/folkekirken i dag.
Her er læst om en sociologisk undersøgelse om folkekirken fra Grundbog til Religion C

Klassen har set følgende udsendelser:
"5 skarpe om Jesus"
"5 skarpe om Luther"
"De unge præster" DR1
Deadlineinterview med Per Ramsdal og debat efterfølgende https://www.youtube.com/watch?v=jo29b6WQqaQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hi: Imperialismens spor

Engelsk imperialisme med fokus på Indien.
Forløbet har først handlet om forudsætningerne for det europæiske imperialisme, hvor der er blevet set på motiverne for imperialismen og europæernes selvopfattelse
Herefter har fokus været på Indien og den engelske tilgang til Indien. Der er både blevet arbejdet med, hvad England fik ud af deres tilstedeværelse i Indien og hvordan Indien reagerede på denne tilstedeværelse med fx Sepoyopstanden.
Slutteligt har der været et fokus på Gandhi og hvilke arv koloniseringen og imperialismen har i det moderne England.


Kilder der er gennemgået
- Hvid mands byrde
- Jarlen af Cromer: "Fordele og ulemper ved det britiske styre" (Kilde 62)
- Synspunktsartikler for og imod Englands rolle i imperialismen: Niall Ferguson, 2003 og Richard Gott, 2011.

Der er læst følgende baggrundsmateriale
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2 s. 171-173, 184-193
Fokus 1 s. 170-171
Bryld: Verden efter 1914 s. 11-14, 16-18
Europas fald. De europæiske imperiers sammenbrud Kap.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 sa: Kultur og identitet - Tværfagligt

Vi har i forløbet arbejdet ud fra følgende tværfaglige problemstilling:
I hvor høj grad er integration muligt i dag i Danmark?
I samfundsfag har vi særligt arbejdet med problemstillingen: Hvilke samfundsmæssige forklaringer er der på udfordringerne ved integration og identitet?

Forløbet har stået på 3 ben: For det første: identitet og kultur. For det andet: særlige kendetegn ved minoritetsunges identitetsdannelse og strategier samt deres muligheder for anerkendelse. For det tredje: de tre integrationsformer og politiske holdninger til integration.

FOKUS på følgende kernebegreber, teorier og modeller (også til eksamen):

Hvordan bliver jeg den, jeg er?
- Socialisering og normer
- Dobbeltsocialisering (primær- og sekundær socialiseringsarena)
- Identitetens lag (jeg-identitet, personlig, social og kollektiv identitet )
- Andres syn på en pga. ens kollektive etniske eller religiøse identitet

Hvornår er man dansk?
- Stamtavlestrategiens definition
- Tilvalgsstrategiens definition
- Danmarks Statistik definition på en dansker og en efterkommer
- Krav til ansøgere af dansk statsborgerskab

Hvilke kulturforskelle er der?
- en traditionel "vi-kultur" med kendetegnende:
     familien i centrum
     pligt og ære
     kvindens seksualitet er styret
- en senmoderne "jeg-kultur"
     individet i centrum
     lyst og refleksivitet
     ligestilling mellem kønnene

Hvordan skaber minoritetsunge en identitet?
- minoritetsunge står mellem den traditionelle "vi-kultur" og den senmoderne "jeg-kultur"
- i spændingsfeltet mellem de to kulturer, kan de vælge en:
     ren identitet,
     bindestregsidentitet
     kreolsk identitet
- de tre strategier:
     den traditionelle strategi
     uddannelsesstrategien
     den kriminelle strategi

Hvad vil det sige at være integreret?
- Elevernes egne hypoteser om, hvad der kan få integrationen til at lykkes/mislykkes
- De tre integrationstyper:
     pluralistisk integration,
     assimilation
     segregation
- Minoritetsfremmende og minoritetsafvisende politik
- Partiernes argumenter for at gå ind for minoritetsafvisende politik, dvs. assimilation

Hvordan kan ens identitetsdannelse lykkes?
- Axel Honneths teori om tre anerkendelsesbehov
     kærlighedsanerkendelse
     retslig anerkendelse
     solidarisk anerkendelse
- Mangel på retslig anerkendelse kan føre til, at man vender sig imod samfundet

GRUNDBOGS-TEKSTER:
Luk Samfundet Op!, 3. udgave, s. 30-53
SamfNU, s. 48-53
KulturNU - kulturmøder, ungdomskultur og integration

SUPPLERENDE MATERIALE:
- "Tjek dig selv: Hvor gennemsnitlig er du?", Samvirke.dk, 6. december 2021
- "Mursal Khosrawi: Jeg er dansker. Hvor længe skal jeg fremmedgøres?", raeson.dk, 8/1-2019
- https://uim.dk/statsborgerskab/
- Grafik: "Sådan er de nye regler om at få dansk statsborgerskab", DR.dk, fra 5/10-2015
- "Knap 19.000 voksne er født og opvokset i Danmark, men er ikke danske statsborgere: 'Holdet vil helst ikke have dig'", DR.dk, 24. november 2021
- https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
- DR-dokumentaren: ”Dem fra 9.” fra 14. dec. 2005, som er optaget på Brændgårdsskolen i Herning. Der er 9 forskellige etniciteter i klassen.
- "Jeg har overlevet et frygtkultur, så jeg overlever nok også en halshugningsvideo", Berlingske.dk, 2/11-2015. (Interview om Ahmad Mahmouds debatbog "Sort land")
- "Ung iværksætter får pris for at hjælpe flygtninge" (i uddrag), Altinget.dk, 18. januar 2019
- "Partier: Integration er ikke nok, indvandrere skal tilpasse sig", Jyllands-Posten, 12/9-2017
- VIDEO med Mattias Tesfaye: "Minister til ældste elever på skole i Odense: Selvfølgeligt må I have kærester", tv2fyn.dk, 6/10-2020
- ”'Integration er indvandrernes eget ansvar'”, Information, 21. december 2007
- ”Retsordfører oplever selv at blive stoppet af politiet”, 21. marts 2022 Politiken
- Debatfilm med sociologen Aydin Soei om de tre anerkendelsesbehov og modborgerskab fra:  https://luksamfundetop.dk/film/debatfilm-kapitel-2

I forhold til læreplanen for Kultur- og samfundsfagsgruppen for HF, 2017, opfylder forløbet følgende krav:

I samfundsfag er KERNESTOFFET:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

ELEVERNE SKAL KUNNE:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hi: Kultur og identitet

Beskrivelse af forløbet:
Der arbejdes med indvandring til Danmark i perioden 1933 til i dag. Desuden arbejdes med udlændingepolitik og udlændingedebat i samme periode.

Der har været følgende nedslag:
- Tyske flygtninge i Danmark ved 2. Verdenskrigs afslutning
- Udvikling af velfærdsstaten
- Indvandring i 1960'erne og 1970'erne: Arbejdskraft udefra -  "fremmedarbejdere" og "gæstearbejdere"
- Flygtninge i 1980'erne og 1990'erne
- Udlændingeloven af 1983
- Udlændingedebatten og -retorikken i 1980'erne og 1990'erne
- Stramninger efter 2001 og debatten i 2010'erne.

Kilder der er blevet brugt:
- “Velkommen Mustafa” fra: Bejder & Holt: ”Fra huguenotter til afghanere”, Side 138-140
- “Fremmedarbejderne – konkurrent” fra: Bejder & Holt: ”Fra huguenotter til afghanere”, Side138-139
- Dronningens nytårstale, 1984, Youtubeklip.

Der er læst følgende fremstillingsmateriale
- Vores Danmarkshistorie s. 240, 263-264,
- Den ny indvandring s. 26-34, 46-50, 62-68, 84-87, 106-110, 134-138


Forløbet afsluttes med flerfagligt projekt med religion og samfundsfag med udarbejdelse af disposition ud fra udleveret bilagsmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 re: Kultur og identitet

Forløbet er et flerfagligt forløb med titlen "Kultur og identitet".
I religion har fokus været på en generel indføring i klassisk islam, hvor der er arbejdet med følgende emner:
- De seks trosartikler
- De fem søjler, hvor der også er set en film om valfarten og arbejdet med den som overgangsritual
- Sharia
- De 4 idealtyper: Traditionalister, modernister, fundamentalister, sekularister

Derefter er der blevet arbejdet med at være muslim i dansk kontekst, hvor der er set på følgende emner:
- Tørklædedebatten, for og imod et forbud
- Tarik Husseins syn på muslimske autoriteter og danske politikere
- Sherin Khankan og diskussion om en kvindelig imam

Der er læst følgende tekster
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/koranen-skal-laeses-i-den-moderne-kontekst-vi-lever-i
https://www.altinget.dk/artikel/tarek-hussein-unge-muslimer-er-fanget-mellem-hadefulde-politikere-og-forstokkede-imamer
"Er tørklædet frihed eller tvang?", 28. marts 2014 Berlingske

Der er set følgende udsendelser
SKAM, sæson 4, afsnit 1
https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer#!/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Buddhisme

Forløbet er en kort introduktion til Buddhismen. Med udgangspunkt i Buddhalegenden arbejder vi med Siddharta Gautamas vej til oplysning under inddragelse af Karma, Samsara og en forståelse af middelvejen.Til slut vil vi kort se på, hvordan en vestlig buddhist (eksemplificeret Christian Stadild) bruger religionen på en anden måde end en østlig buddhist ville gøre.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Økonomi

Vi tager udgangspunkt i udbud/efterspørgsel som grundlaget for al økonomisk tænkning, før vi skal se på to forskellige tilgange til makroøkonomi (Hayek vs. Keynes). Vi arbejder med det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål samt penge, finans og strukturpolitik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hi: Ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Europa i Mellemkrigstiden:

Der arbejdes med følgende emner:

Europæisk historie:
* 1. Verdenskrig - årsagsforklaringer
* Versaillesfreden og dens konsekvenser
* Totalitære ideologier i mellemkrigstiden: Nazisme og stalinisme
* Børskrak og økonomisk krise i 1930'erne
* Nazistisk propaganda
* Holocaust

Arbejdsformerne er klasseundervisning, kortere gruppearbejde med eller uden elevfremlæggelser, individuelt arbejde. Forløbet sluttes af med eksamenstræning i den enkeltfaglige eksamen.

Baggrundslitteratur:
- Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, s. 31-34, 46-49, 59-76, 81-85, 89-99 & 104-110

- Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945; s. 72 & 77-78

- Folkedrab.dk om nazismens forbrydelser


Kilder:
- Tysk skolepige i Østpreussen om krigens udbrud
- Wilsons 14 fredspunkter
- Versaillestraktatens bestemmelser
- Clemenceau og Wilson om fredsforhandlingerne
- Uddrag af Mein Kampf om det racerene blod og førertanken
- Oversigt over mandatfordeling i Tyskland i perioden 1919-1933
- Forskellige propagandaplakater
- Propagandafilmene: Der Ewige Jude og Triumph des Willens

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Rusland

I forløbet arbejdes der med følgende problemstillinger:

1. Hvad er den historiske baggrund for den russiske religiøsitet?
• Kirkesplittelsen
• Forholdet mellem den russisk-ortodokse kirke og staten
• Moskva som det tredje Rom

2. Hvordan adskiller den russisk-ortodokse kirke sig fra f.eks. den danske folkekirke?
• Kirkerne, gudstjenesten osv.

3. Hvordan bruger Putin og den russiske stat religiøse symboler og religiøsitet i deres politik og selvfremstilling?
• Katechon
• Symfonia
• Believing and belonging without behaving
• Vladimir den hellige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Rusland

Målet med forløbet er at kunne besvare følgende problemstillinger:

1) Hvordan fungerer det russiske politiske og økonomiske system?
• Det præsidentielle system
• Russiske medier
• Russiske partier?
• Plan vs. marked vs. oligarki
2) Er Rusland et demokrati?
• Hvad er definitionen på et demokrati
• Hvordan har Putin ændret spillereglerne i Russisk politik?
• Hvorfor falder så mange russiske rigmænd ud af vinduer?
• Hvordan står det til med oppositionen i Rusland?
3) Hvordan er Ruslands forhold til udlandet og hvordan ser de sig selv i forhold til udlandet?
• Hvordan legitimerer Putin krigen mod Ukraine overfor udlandet og overfor russerne?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Hi: Rusland

Kernestof
– globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
– historiefaglige metoder
– historiebrug

Tværfagligt KS-forløb

Fokus har været på den russiske historie fra revolutionen frem til krigen i Ukraine.  

Fokuspunkter:

- Den sidste zar-tid og optakt til den russiske revolution
- Kommunismen som ideologi
- Den russiske revolution - fokus på årsager og konsekvenser.
- Stalins magtovertagelse og reformer af industrien og landbruget i 1920'erne og 1930'erne. Derudover fokus på overgangen fra NEP-politik til Planøkonomi
- Stalins forbrydelser og den store fædrelandskrig.
- Sovjetunionen under den kolde krig, herunder overordnet gennemgang af Sovjetunionen i perioden 1945-1990
- Gorbatjovs reformer af Sovjetunionen - glasnost og perestrojka  
- Årsager til Sovjetunionens fald og chok-terapi i 1990'erne under Jeltsin
- Putins reformering af Rusland i 00'erne og skabelsen af en særlig russisk identitet. - udgangspunkt i Putins første og anden fortælling
- Krigen i Ukraine - årsager og forløb

Kilder:

- Stalins billedmanipulation  
- Stalins 5-årsplan
- Kilder fra Stalins forbrydelser - miniprojekt, forskellige kilder fra hungersnøden, tvangskollektiviseringen, den store terror og gulag-lejrene
- Putins syn på den internationale situation, 2007
- Putins tale ved invasionen af Ukraine 22 februar 2022

Omfang
Cirka 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 USA

Som dansker kan det være svært at forstå, hvorfor amerikanerne to gange har valgt Donald Trump som præsident (tre gange, vil han selv hævde). For at få en dybere forståelse for det skal vi arbejde med det amerikanske politiske system og præsidentialismen ligesom vi skal se på valgsystemet og hvilken rolle svingstaterne spiller. Så skal vi se på Maga bevægelsen og diskutere hvilken rolle populismen spiller i Trumps succes og til sidst se på ulighed og velfærd i Amerika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 USA

Forløbet omhandler den amerikanske kristendom,, dens historie de forskellige grupperinger og deres placering i forhold til sekularisme, modernisme traditionalisme  og fundamentalisme. Vi skal skelne mellem Mainline og evangelikale ligesom vi skal arbejde med civilreligion og Phil Zuckermans "Samfund uden gud. Endeligt skal vi forsøge at forstå hvilken rolle kristendommen og abortspørgsmålet har i forhold til Trumps valg og genvalg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Hi: USA

Forløbet er et tværfagligt ks-forløb om USA, hvor USA belyses fra et historisk, religionsfagligt og samfundsfagligt perspektiv.

I historie har vi arbejdet med nedslag i USA's historie, der har været med til at samle og splitte USA som nation.

Følgende fokusområder har være udgangspunkt for undervisningen:

* Columbus og "opdagelsen" af Amerika
* USA's fødsel (Puritanerne, City upon a Hill, uafhængigheden fra briterne)
* USA's ekspansion. (Vejen mod vest, amerikansk exceptionalisme,, manifest destiny og frontier-tesen)
* Slaveriet og Den Amerikanske Borgerkrig
* USA's udenrigspolitik (Isolationisme vs. aktivisme, Monroe-doktrin, USA og verdenskrigene)
* Børskrak og New Deal
* USA og "The Great Society"
* Borgerrettighedsbevægelsen
* USA og Den Kolde Krig - primært fokus på de ideologiske modsætningsforhold, Trumandoktrinen.
* Reagans udenrigspolitik og "reaganomics"
* USA's rolle i verden - mellem isolationisme og interventionisme

Kilder:
* Bartholomæus de las Casas skriftlige beretninger til myndighederne
* Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
* Lincoln om borgerkrigens mål, 19. august, 1862
* Wilson 14 punkter
* Lyndon B. Johnson State of the Union, 1965
* Ronald Reagan: A Time for choosing, 1964
* Trumandoktrinen, 1947
* Borgerrettighedsloven af 1964
* Reagan kampagnefilm, 1984

Følgende kernestofområder er berørt i forløbet:
– natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
– styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
– ideologiernes kamp i det 20. århundrede
– forholdet mellem den vestlige kulturkreds og den øvrige verden.

Omfang: ca. 60-70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer