|
Titel
20
|
RE: Kina
I dette forløb har vi set på det officielle Kinas syn på og håndtering af religion; bl.a. på hvad religionsfrihed betyder i praksis for de fem tilladte religioner.
Vi har arbejdet med:
Konfucianisme
Folkereligiøsitet
Buddhisme
Maoisme
I konfucianismen har fokus været på den konfucianske etik, som udfolder sig i idealet om junzi gennem overholdelse af de fem relationer, de fire dyder, de tre bånd og xiao. Ved at mennesket engagerer og organiserer sig i slægt og samfund skabes harmoni og enhed mellem det profane og det hellige, de levende og afdøde og endelig harmoni mellem Himlen, samfundet og mennesker. Konfucianismens ideer og værdier oplever en genopblomstring i landet. Det ses bl.a. med storfilmen Confucius fra 2010.
Folkereligion adskiller sig fra konfucianisme og buddhisme ved ikke at basere sig på særlige krav, helligskrifter eller dogmer. Det ses som værende fundamentet for det kinesiske kulturelle og religiøse liv. Her hersker forestillinger om tre domæner i kosmos, hvor guder rangerer i et hierarki med Jadekejseren i toppen. Dyrkelsen og opretholdelsen af forholdet til forfædre understreger xiao og viser, at den skarpe adskillelse med levende og døde ikke findes i kinesisk folkereligiøsitet. Forestillinger om efterlivet er påvirket af buddhismens karma og reinkarnationstanke samt daoismens idé om yin og yang.
Den klassiske buddhisme er blevet ridset op for dernæst at opholde os ved buddhismens implementering i kinesisk tankegang godt hjulpet af både konfucianisme og daoisme. Vi har set på jingtu - det rene lands buddhisme, hvor lægfolk kan opnå genfødsel i Vestens paradis ved recitation af mantraer til Amitābha og Guanyin. Buddhismen oplever også stigende vækst.
Fra jingtu har vi opholdt os ved forholdene i Tibet, statens indblanding i tibetansk religiøs praksis, den særlige tibetanske buddhisme (vajrayana eller diamantvejsbuddhisme) med religiøse teknikker og redskaber samt tulkuens helt centrale rolle i det religiøse liv - som levende boddhisattvaer, der besidder Buddhanatur.
Vi har undersøgt, om Mao og dyrkelsen af Mao kan anses for at være en religion vha. Ninian Smarts syv dimensioner.
Endelig har vi set på religionens genopblomstring i nutidens Kina - særligt konfucianisme og buddhisme.
Materiale læst
• ”Religioner i Kina”, ”Maodyrkelse som folkereligion”, Grundbogen til Religion C, pp. 173-179, 194-196
• ”Kongfuzianisme”, Religionsportalen, https://religion.systime.dk/?id=618
• ”Kinesisk folkereligion”, http://www.daoismen.dk/412813591
• ”Buddhisme”, Buddhisme. Introduktion og tekster, pp. 17, 19-24, Systime 2012-2016
• ”Buddhalegenden”, Danske Verdensreligioner, pp. 20-22, Borup, J., Gyldendal 2007
• ”Benarestalen”, Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion, Gyldendal 1992
• ”Livshjulet”, Buddhisme. Introduktion og tekster, pp. ??, Systime 2012-2016
• ”Buddhismen”, Kinesisk buddhisme - www.daoismen.dk
• ”Levende boddhisattvaer”, Lamaernes rolle i det religiøse liv”, Buddhas lære og den tibetanske buddhisme, s. 68-70, 79-81, 85-87, Højholt, L., Gyldendal 2000
• ”Tibetansk buddhisme, samfund og stat", ”Vajrayana, upaya, tantra og lama”, Buddhisme. Introduktion og tekster, Nielsen, Anders, Systime
• ”Ninian Smarts religionsmodel, Begrebsnøgle til religion
• ”Religion og politik i Kina”, https://religion.systime.dk/?id=638
• Horisont C – grundbog i religion, pp. 333-334, Ahle, A. et al., 2013
• ”Analekterne” (uddrag)
• ”Traditionens genkomst i Kina”, Jyllands-Posten, 15. oktober 2011
Udsendelser set på timen:
• Religion i China - https://www.youtube.com/watch?v=_aBa4ma8vXw
• How China Systematically Erased Religion? From Faith to Atheism
• Confucius https://www.youtube.com/watch?v=KTeUcQzMAhk 19:30 min.
• De Sultne Spøgelsers Festival , https://www.youtube.com/watch?v=L_RF2QuSil8
• ”De skrev historie: Dalai Lama”, DR2, 14.3.2006, 28 min
• Opbygningen af Mao, DR2, 2013 (uddrag)
• "Kina indefra: Frihed og retfærdighed" fra DR2 Temalørdag: Kina, magten og folket – 1:31-1:50
• Buddhism Taoism and Confucianism in China: https://www.youtube.com/watch?v=-gZY4i4Kg3s
|