Holdet 2024 nf/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Henrik Jakobsen, Maria Jelena Arrøe Jensen, Marie Henneberg
Hold 2024 nf/o (1o bi, 1o ge, 1o ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomer og molekyler
Titel 2 Co2 og klima
Titel 3 Celler (bio)
Titel 4 Økologi (bio)
Titel 5 Fossile brændstoffer
Titel 6 Genetik (bio)
Titel 7 Stofmængdeberegninger
Titel 8 Vand
Titel 9 Polære og upolære molekyler
Titel 10 Vand og transport (bio)
Titel 11 Ioner og ionforbindelser
Titel 12 Dansk landbrug, erhverv og demografi
Titel 13 Sundhed og fødevarer (bio)
Titel 14 Syrer og baser
Titel 15 Redoxreaktioner
Titel 16 jordskælv og vulkaner
Titel 17 Fedtstoffer
Titel 18 Forløb#3
Titel 19 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomer og molekyler

Fagligt indhold:

Afstemning af reaktionsskemaer og kemisk notation
Atomets opbygning og det periodiske system
Elektronparbindinger, molekylers navne


Materialer

I gang med kemi:
s 11-15,  26-37, 49-52, 54-55,

Eksperimentelt arbejde

Kemiske småforsøg med carbondioxid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Co2 og klima

CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og
olie og energi(øvelse om olieudtræk og alternative energiformer )
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
*Vejr og klima
* Tryk og vinde
*Det globale vindsystem
*ITK-zonen
*Nedbør og nedbørstyper
*Klimazoner og plantebælter
*Energi og energiforbrug
* energityper
* Kulstofkredsløbet
*Olie og gasdannelse
* Olieindvinding
* Reserver og ressourcer

Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 16-18 og 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
klimazoner og plantebælter 01-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Celler (bio)

Forløbet er bygget op af en introduktionsdel omkring hvad er liv. Derefter arbejder vi med cellers struktur og funktion med fokus på forskelle mellem prokaryote og eukaryote celler, samt forskelle og ligheder mellem dyre- og planteceller..

Materiale:
Biologi til tiden s. 13-15
Animation om celler: https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8


Øvelser:
- Mikroskopi af plante og dyreceller (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi (bio)

I dette forløb fokuserer vi på økosystemets opbygning med fokus på biotiske og abiotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter og nedbryderens rolle i økosystemet (med udgangspunkt i en kompost).
Vi arbejder med energi og vækst med specielt fokus på processerne fotosyntese og respiration. Vi  har arbejdet med  kulstofkredsløbet med fokus på de biologiske processer hvor kuldioxid indgår (fotosyntese, respiration og nedbrydning), samt betydningen af forsuring i havet.

Til sidst arbejder vi med et tværfagligt projekt om Arktis med fokus på konsekvenser af global opvarmning på økosystemer i arktiske egne.

I forbindelse med eksperimentelt arbejde, fokuserer vi desuden på videnskabelig metode, herunder hypoteser, kontrolforsøg samt databehandling af egne resultater.

Materiale:
- Biologi til tiden s. 36, 117-125
- Klimaforandringer i Arktis, Kap. 3: Det globale kulstofkredsløb side 4-5 (Den biologiske pumpe)
- Klimaforandringer i Arktis, Kap. 8: Arktiske marine økosystemer ændrer sig

Øvelser:
- Fotosyntese hos vandpest (rapport)
- Påvirker forsuring havdyr (demoforsøg)
- Planters tilpasning til klimazoner (øvelse i Væksthusene)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fossile brændstoffer

Fagligt indhold:

Carbonhydrider med fokus på alkaner og navngivning af alkaner
Substitutionsreaktioner
Forbrændingsreaktioner
Drivhusgasser, fossilebrændstoffer og C-kredsløbet

Eksperimentelt arbejde:

Alkaners kemiske egenskaber

Materialer

I gang med kemi : s 56-58, 60-61, 89-97, 107-108

ISIS c eBog, afsnit 6.3 (afsnittet om substitution)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik (bio)

BESKRIVELSE AF INDHOLD:

Forløbet blev indledt med en introduktion til DNA, herunder begreberne N-holdig base (adenin, guanin, cytosin og thymin), nukleotid, dobbelthelix, baseparringsprincippet.
Herefter en introduktion til gener og kromosomer inklusiv nedarvning og de genetiske grundbegreber recessive og dominante allele, genoptype og fænotype samt homozygot og heterozygot med øjenfarven blå og brun som eksempel. Krydsningsskemaet og stamtavler blev introduceret og etiske aspekter af gentests i forhold til genetiske sygdomme blev diskuteret.

Forsøg:
Oprensning af DNA fra bær (journal)

MATERIALE

LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2010, Biologi til tiden side: 101-108, 112, 150-151,

ANDET MATERIALE:
- TV-programmet "Den tunge arv" fra DR2 9 juni 2003
- Video om DNA, kromosomer og gener: https://vimeo.com/89250698
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oprensning af DNA fra bær 19-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Stofmængdeberegninger

Fagligt indhold

Mængdeberegning (stofmængde, molarmasse, masse, beregning ved reaktionsskemaer)
Stofmængdekoncentration


Materialer:
I gang med kemi s. 118-125,  152- 154
Aurum 1 : 220-226  (kulhydrater)

Eksperimentelt arbejde:

En ionforbindelses omdannelse ved opvarmning (natron)
Sukker i sodavand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vand

Vand
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:

• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen

fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand  
side 239-241 om Danmarks jordbund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Polære og upolære molekyler

Fagligt indhold:

Elektronegativitet
Polariteten af molekyler

Materialer:

I gang med kemi s. 62-67
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vand og transport (bio)


Cellemembranens opbygning og funktion blev gennemgået med fokus på vands transport over cellemembranen via proteinkanaler. I forbindelse med rapportøvelse ”Osmose i kartofler” blev begreber som diffusion, passiv transport og osmose gennemgået, herunder hypotonisk miljø, hypertonisk miljø og isotonisk miljø.

Vand i mennesket:
- fokus på blodkredsløbet og hvordan blodkredsløbet transporterer ilt, kuldioxid og næringsstoffer rundt i kroppen.
- lungerne, hjertet, blodtryk og hvad der kan påvirke blodtrykket, herunder åreforkalkning

MATERIALE

LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 36-44
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling. 2014. Nucleus s. 17-21.

VIDEOKLIP:
Diffusion og osmose: https://www.youtube.com/watch?v=Yc0npjeN-Z4
Hjerteforeningens små film om hjertet: https://www.youtube.com/watch?v=MyzvwlHKAfQ&list=PLgcT9JaGfncnzSWRYXJSlq2UiRtGn3vbL&index=2


ØVELSER:
Rapportøvelse: Osmose i kartoffelceller
Journaløvelse: Åndedræt, puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dansk landbrug, erhverv og demografi

Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sundhed og fødevarer (bio)

INDHOLD:

• Forløbet indledes med en brainstorm på hvad sundhed er
• Energibalance og kostens energiindhold. Øvelsen sammenligning af to McD burgere.
• Fokus på opbygning og funktion af de energigivende stoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
• Fordøjelsessystemet med fokus på fordøjelsesenzymer og øvelsen fordøjelse af fedt.
• Fokus på sammenhæng mellem fedttyper og hjertekarsygdomme
• Fokus på alkohol:
○ Produktion af alkohol, gæring og vækstbetingelser, øvelsen Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer.
○ Alkohols optagelse i kroppen og konsekvenser ved alkohol
• Kønssygdomme (Klamydia) og prævention.


PENSUM/MATERIALER

LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 22-29, 78-81 (prævention og klamydia), 144-147(gæring og vækstfaktorer)

ANDET MATERIALE:
- Frøsig m.fl. (2016), Biologi i udvikling, Nucleus: side 89 (fordøjelse af fedt), 90-92 (enzymer)
- Kram Alkohol, Nucleus, side 17-23
- Biologibogens afsnit om Klamydia
- Artikel: Høj Klamydia-smitte i Århus fra Jyllandsposten d. 20/1-22

VIDEOKLIP:
- Enzymer: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/illustrationer/animationer/enzymer/
- Fordøjelsen, en oversigt: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q&t=425s

ØVELSER:
• Rapportøvelse "Fordøjelse af fedt"
• Journaløvelse "Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer"
• Journaløvelse "Alkohols indflydelse på cellemembraner"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Syrer og baser

Fagligt indhold

Syrer og baser
Syrer og basers styrke
pH (ikke beregninger)

Eksperimentelt arbejde

Identifikation af sure og basiske opløsninger

Materialer

I gang med kemi: 189-203, 205-207

Links

https://www.gymnasiekemi.com/c18.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Redoxreaktioner

Fagligt indhold_:

Oxidation og reduktion
Simple redoxreaktioner

Eksperimentelt arbejde

Hjælp din bedstemor (med at rense sølvtøj)
Spændingsrækken

Materialer

I gang med kemi 231-237
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 jordskælv og vulkaner

Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Fedtstoffer

Fagligt indhold:
Triglycerider, opbygning og polaritet
Forskellige fedtsyrer
Kondensation og hydrolyse
Vitaminer - vand- eller fedtopløselige

Materialer

Kemi kemi 1 2.udgave:
s 223- 230

Eksperimentelt arbejde:

Fedt i chips
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer