Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Henrik Jakobsen, Maria Jelena Arrøe Jensen, Marie Henneberg
|
Hold
|
2024 nf/o (1o bi, 1o ge, 1o ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer og molekyler
Fagligt indhold:
Afstemning af reaktionsskemaer og kemisk notation
Atomets opbygning og det periodiske system
Elektronparbindinger, molekylers navne
Materialer
I gang med kemi:
s 11-15, 26-37, 49-52, 54-55,
Eksperimentelt arbejde
Kemiske småforsøg med carbondioxid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Co2 og klima
CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og
olie og energi(øvelse om olieudtræk og alternative energiformer )
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
*Vejr og klima
* Tryk og vinde
*Det globale vindsystem
*ITK-zonen
*Nedbør og nedbørstyper
*Klimazoner og plantebælter
*Energi og energiforbrug
* energityper
* Kulstofkredsløbet
*Olie og gasdannelse
* Olieindvinding
* Reserver og ressourcer
Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 16-18 og 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
noget om kort.pdf
-
Du skal kunne svare på spørgsmål 8 :) fra i onsdags
-
Regionalisering af kortblad.doc
-
Der er ingen lektie
-
Arbejdsseddel side 243-246 vejr, klima, vejrudsigt og atmosfære.docx
-
Medbring udfyldt arbejdsseddel fra sidst på din computer og åben den så jeg kan se den
-
Arbejdsseddel side 247-252 Temperatur, tryk og vinde.docx
-
Vi har svaret frem til spørgsmål 11, på vedhæftede, så hvis ikke du kan svarene er det en god ide at kigge på siderne på den pdf jeg har sendt til dig i lectio
-
vi mangler at tegne sø- og landbrise, det må du gerne øve dig på. Coriolis' kraft :
-
Arbejdsseddel side 252-255 globale vindsystem, havstrømme.docx
-
Arbejdsseddel side 256-264 Nedbør, Danmarks og verdens vejr.docx
-
vi gennemgår de 4nedbørstyper, og arbejder videre med på arbejdssedlen fra sidst
-
Føhnvinde.doc
-
Alle kan gennemgå hele arbejdssedlen om nedbør, du kan læse og forstå det selv ved hjælp af den udleverede pdf
-
Arbejdsseddel side 264-267 klimazoner og plantebælter.docx
-
side 283-287.docx
-
Strålingsbalance.docx
-
I dag skal vi lave øvelsen om strålingsbalance, hvis du ikke var der i tirsdags vil det være meget fornuftigt at læse og forstå den vedhæftede. Desuden skal vi svare på resten af arbejdssedlen fra sidst, også vedhæftet
-
Vi skal arbejde med siderne 287-292
-
retur med opgave, se et eksamensspørgsmål og øvelse
-
fremlægge øvelse Alternative energiformer.docx
-
Samle op på undervisningsevaluering, starte på oliedannelse og afslutte med hvad skal der ske i projekt i næste uge
-
Olie side 75-79.docx
-
Egen erfaring af 1. NFprojekt.docx
-
oliedannelse.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
klimazoner og plantebælter
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Celler (bio)
Forløbet er bygget op af en introduktionsdel omkring hvad er liv. Derefter arbejder vi med cellers struktur og funktion med fokus på forskelle mellem prokaryote og eukaryote celler, samt forskelle og ligheder mellem dyre- og planteceller..
Materiale:
Biologi til tiden s. 13-15
Animation om celler: https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8
Øvelser:
- Mikroskopi af plante og dyreceller (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi (bio)
I dette forløb fokuserer vi på økosystemets opbygning med fokus på biotiske og abiotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter og nedbryderens rolle i økosystemet (med udgangspunkt i en kompost).
Vi arbejder med energi og vækst med specielt fokus på processerne fotosyntese og respiration. Vi har arbejdet med kulstofkredsløbet med fokus på de biologiske processer hvor kuldioxid indgår (fotosyntese, respiration og nedbrydning), samt betydningen af forsuring i havet.
Til sidst arbejder vi med et tværfagligt projekt om Arktis med fokus på konsekvenser af global opvarmning på økosystemer i arktiske egne.
I forbindelse med eksperimentelt arbejde, fokuserer vi desuden på videnskabelig metode, herunder hypoteser, kontrolforsøg samt databehandling af egne resultater.
Materiale:
- Biologi til tiden s. 36, 117-125
- Klimaforandringer i Arktis, Kap. 3: Det globale kulstofkredsløb side 4-5 (Den biologiske pumpe)
- Klimaforandringer i Arktis, Kap. 8: Arktiske marine økosystemer ændrer sig
Øvelser:
- Fotosyntese hos vandpest (rapport)
- Påvirker forsuring havdyr (demoforsøg)
- Planters tilpasning til klimazoner (øvelse i Væksthusene)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fossile brændstoffer
Fagligt indhold:
Carbonhydrider med fokus på alkaner og navngivning af alkaner
Substitutionsreaktioner
Forbrændingsreaktioner
Drivhusgasser, fossilebrændstoffer og C-kredsløbet
Eksperimentelt arbejde:
Alkaners kemiske egenskaber
Materialer
I gang med kemi : s 56-58, 60-61, 89-97, 107-108
ISIS c eBog, afsnit 6.3 (afsnittet om substitution)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik (bio)
BESKRIVELSE AF INDHOLD:
Forløbet blev indledt med en introduktion til DNA, herunder begreberne N-holdig base (adenin, guanin, cytosin og thymin), nukleotid, dobbelthelix, baseparringsprincippet.
Herefter en introduktion til gener og kromosomer inklusiv nedarvning og de genetiske grundbegreber recessive og dominante allele, genoptype og fænotype samt homozygot og heterozygot med øjenfarven blå og brun som eksempel. Krydsningsskemaet og stamtavler blev introduceret og etiske aspekter af gentests i forhold til genetiske sygdomme blev diskuteret.
Forsøg:
Oprensning af DNA fra bær (journal)
MATERIALE
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2010, Biologi til tiden side: 101-108, 112, 150-151,
ANDET MATERIALE:
- TV-programmet "Den tunge arv" fra DR2 9 juni 2003
- Video om DNA, kromosomer og gener: https://vimeo.com/89250698
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oprensning af DNA fra bær
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stofmængdeberegninger
Fagligt indhold
Mængdeberegning (stofmængde, molarmasse, masse, beregning ved reaktionsskemaer)
Stofmængdekoncentration
Materialer:
I gang med kemi s. 118-125, 152- 154
Aurum 1 : 220-226 (kulhydrater)
Eksperimentelt arbejde:
En ionforbindelses omdannelse ved opvarmning (natron)
Sukker i sodavand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vand
Vand
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen
fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand
side 239-241 om Danmarks jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polære og upolære molekyler
Fagligt indhold:
Elektronegativitet
Polariteten af molekyler
Materialer:
I gang med kemi s. 62-67
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vand og transport (bio)
Cellemembranens opbygning og funktion blev gennemgået med fokus på vands transport over cellemembranen via proteinkanaler. I forbindelse med rapportøvelse ”Osmose i kartofler” blev begreber som diffusion, passiv transport og osmose gennemgået, herunder hypotonisk miljø, hypertonisk miljø og isotonisk miljø.
Vand i mennesket:
- fokus på blodkredsløbet og hvordan blodkredsløbet transporterer ilt, kuldioxid og næringsstoffer rundt i kroppen.
- lungerne, hjertet, blodtryk og hvad der kan påvirke blodtrykket, herunder åreforkalkning
MATERIALE
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 36-44
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling. 2014. Nucleus s. 17-21.
VIDEOKLIP:
Diffusion og osmose: https://www.youtube.com/watch?v=Yc0npjeN-Z4
Hjerteforeningens små film om hjertet: https://www.youtube.com/watch?v=MyzvwlHKAfQ&list=PLgcT9JaGfncnzSWRYXJSlq2UiRtGn3vbL&index=2
ØVELSER:
Rapportøvelse: Osmose i kartoffelceller
Journaløvelse: Åndedræt, puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Dansk landbrug, erhverv og demografi
Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sundhed og fødevarer (bio)
INDHOLD:
• Forløbet indledes med en brainstorm på hvad sundhed er
• Energibalance og kostens energiindhold. Øvelsen sammenligning af to McD burgere.
• Fokus på opbygning og funktion af de energigivende stoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
• Fordøjelsessystemet med fokus på fordøjelsesenzymer og øvelsen fordøjelse af fedt.
• Fokus på sammenhæng mellem fedttyper og hjertekarsygdomme
• Fokus på alkohol:
○ Produktion af alkohol, gæring og vækstbetingelser, øvelsen Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer.
○ Alkohols optagelse i kroppen og konsekvenser ved alkohol
• Kønssygdomme (Klamydia) og prævention.
PENSUM/MATERIALER
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 22-29, 78-81 (prævention og klamydia), 144-147(gæring og vækstfaktorer)
ANDET MATERIALE:
- Frøsig m.fl. (2016), Biologi i udvikling, Nucleus: side 89 (fordøjelse af fedt), 90-92 (enzymer)
- Kram Alkohol, Nucleus, side 17-23
- Biologibogens afsnit om Klamydia
- Artikel: Høj Klamydia-smitte i Århus fra Jyllandsposten d. 20/1-22
VIDEOKLIP:
- Enzymer: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/illustrationer/animationer/enzymer/
- Fordøjelsen, en oversigt: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q&t=425s
ØVELSER:
• Rapportøvelse "Fordøjelse af fedt"
• Journaløvelse "Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer"
• Journaløvelse "Alkohols indflydelse på cellemembraner"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Syrer og baser
Fagligt indhold
Syrer og baser
Syrer og basers styrke
pH (ikke beregninger)
Eksperimentelt arbejde
Identifikation af sure og basiske opløsninger
Materialer
I gang med kemi: 189-203, 205-207
Links
https://www.gymnasiekemi.com/c18.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Redoxreaktioner
Fagligt indhold_:
Oxidation og reduktion
Simple redoxreaktioner
Eksperimentelt arbejde
Hjælp din bedstemor (med at rense sølvtøj)
Spændingsrækken
Materialer
I gang med kemi 231-237
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
jordskælv og vulkaner
Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Fedtstoffer
Fagligt indhold:
Triglycerider, opbygning og polaritet
Forskellige fedtsyrer
Kondensation og hydrolyse
Vitaminer - vand- eller fedtopløselige
Materialer
Kemi kemi 1 2.udgave:
s 223- 230
Eksperimentelt arbejde:
Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401887886",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401887886",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401887886"
}