Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Henrik Jakobsen, Maria Jelena Arrøe Jensen, Marlene Vind
|
Hold
|
2024 nf/n (1n bi, 1n ge, 1n ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer og molekyler
Fagligt indhold:
Afstemning af reaktionsskemaer og kemisk notation
Atomets opbygning og det periodiske system
Elektronparbindinger, molekylers opbygning, formler og navne
Elektronegativitet
Polariteten af molekyler
Materialer
I gang med kemi:
s 11-15, 26-37, 49-55, 62-66
Eksperimentelt arbejde
Kemiske småforsøg med carbondioxid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CO2 og klima
CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og
olie og energi(øvelse om olieudtræk og alternative energiformer)
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
*Vejr og klima
* Tryk og vinde
*Det globale vindsystem
*ITK-zonen
*Nedbør og nedbørstyper
*Klimazoner og plantebælter
*Energi og energiforbrug
* energityper
* Kulstofkredsløbet
*Olie og gasdannelse
* Olieindvinding
* Reserver og ressourcer
Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 16-18 og 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
noget om kort.pdf
-
Side 272-277.doc
-
Regionalisering af kortblad.doc
-
Arbejdsseddel side 243-246 vejr, klima, vejrudsigt og atmosfære.docx
-
arbejde videre med arbejdsseddel fra sidst
-
Arbejdsseddel side 247-252 Temperatur, tryk og vinde.docx
-
Vi arbejder videre med arbejdsseddel fra sidst. Hvis du ikke var der, nåede vi frem til spørgsmål 10
-
Arbejdsseddel side 252-255 globale vindsystem, havstrømme.docx
-
Arbejdsseddel side 256-264 Nedbør, Danmarks og verdens vejr.docx
-
Føhnvinde.doc
-
Vi skal arbejde med føhnopgave nr. 2 fra i mandags, man må gerne lave den på forhånd
-
Arbejdsseddel side 264-267 klimazoner og plantebælter.docx
-
Du må gerne kigge på afleveringen om klimazoner og plantebælter, så du kan spørge hvis der er noget du er i tvivl om
-
side 283-287.docx Vi har svaret frem til og med spørgsmål 6, I dette modul skal vi arbejde med strålingsbalancen, se vedhæftning
-
Samle op på strålingsbalancen, som er en øvelse og arbejde videre med energi Hvis du ikke var der i sidste modul. bør du læse øvelsesvejledningen og få hjælp af nogle til at lave øvelsen idag. ALLE skal lave øvelsen igen og det får i ½ time til.
-
Vi har svaret frem til og med spørgsmål 6, sørg for at du kan svarene
-
side 287-292.docx
-
Vi skal arbejde med side 292-297 og lave en øvelse
-
side 292-297.docx
-
Alternative energiformer.docx
-
starte på oliedannelse og sidde i de nye makkerskabsgrupper
-
Vi har svaret til og med spørgsmål 5 på vedhæftede arbejdsseddel om olie, du kan se siderne fra bogen i teams. Det vil være en god ide at kigge på det, hvis man ikke var der i sidste time.
-
Figurbank til nf projekt om Global opvarmning 1n.pptx
-
NF projekt Global omvarmning 1n 2024(2).docx
-
Olie side 75-79.docx
-
Egen erfaring af 1. NFprojekt.docx
-
oliedannelse.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
klimazoner og plantebælter
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FORLØB 1 Global opvarmning (bio)
INDHOLD
• Forløbet indledes med en introduktion til levende organismers kendetegn som organismer samt viruspartiklen, som derimod ikke er en levende organisme. Herefter arbejdes med opbygningen af den prokaryote og den eukaryote celle, herunder cellestrukturer og deres funktioner. Bakteriecellen, dyrecellen og plantecellen bliver gennemgået.
• Plantecellens opbygning og produktion af glukose via stofskifteprocessen fotosyntesen gennemgås, herunder hvordan planten optager CO2 gennem læbeceller/spalteåbninger samt næringsstoffer og vand som følge af osmose via plantens rødder. Planten bruger glukose til vækst samt til energidannelse. I denne forbindelse gennemgås energiproduktion ved respirationsprocessen og rapportøvelsen ”Fotosyntese og respiration i vandpest” udføres i mindre grupper.
• Økologiske grundbegreber som økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, primærproducent, konsument samt bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion bliver gennemgået, og vi ser nærmere på omsætning af organisk stof samt græsningsfødekæden og nedbryderfødekæden. Forskellen på fødekæder og fødenet introduceres.
• Som et eksempel på energiflow gennem et økosystem, arbejder vi med det arktiske marine økosystem der ændrer sig, som følge af klimaforandringer. I den forbindelse arbejder vi med begreberne trofiske niveauer, BPP, NPP og respirationstab. Der arbejdes med vandloppen (Calanus) som er en nøgleorganisme i det arktiske marine økosystem. Den ægte arktiske vandloppe fortrænges af en vandloppe der er tilpasset et varmere klima, hvilket har konsekvenser for den samlede mængde energi i økosystemet.
• Afslutningsvist og som oplæg til første tværfaglige opgave introduceres kulstofkredsløbet med fokus på det korte biologiske kredsløb, det lange geokemiske kredsløb, afbrænding af fossile brændstoffer og forsuring af havene. Begrebet ”økologisk fodaftryk” introduceres og et løsningsforslag i form af kostbaserede ændringer introduceres for nedbringning af CO2-forbrug.
PENSUM/MATERIALE
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. 2010, Biologi til tiden, Systime: side 13-15 og 117-124
Marianne Frøsig m.fl. 2024, Biologi i udvikling C (ibog), Nucleus: side 1-3 (Carbonkredsløbet)
ANDET MATERIALE:
• Videnskab.dk. Arktiske marine økosystemer ændrer sig (2012): https://videnskab.dk/gronland-en-tikkende-klimabombe/arktiske-marine-okosystemer-aendrer-sig, af Peter Bondo Christensen og Lone Als Egebo
VIDEOKLIP/PODCAST:
• Havet i Arktis under forandring - med DTU Aqua på feltarbejde ved Arktisk Station, Grønland: https://www.youtube.com/watch?v=5yHyhFVuO-s
• Energistrømme i økosystemet: https://undervisning.wwf.dk/video
• Episode 1, klimaforandringer "Hvordan påvirker klimaforandringer havet"? med Catherine Richardson: https://undervisning.wwf.dk/podcast
• Den globale opvarmning: https://www.youtube.com/watch?v=p9zvh-3pWV0&t=382s
ØVELSER:
• Journaløvelse "Mikroskopering"
• Rapportøvelsen "Fotosyntese og respiration i vandplanten vandpest"
Forløbet har fokus på praksisnærhed i form af laboratorieøvelser, som understøtter det teoretiske arbejde samt at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger dvs. klimaforandringernes konsekvenser på økosystemer i Arktis.
Klassen var i øvrigt på besøg i Væksthusene i Botanisk Have i Aarhus, hvor de blev undervist i udvalgte planters tilpasninger til forskellige klimazoner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BIO 1 Fotosyntese og respiration
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fossile brændstoffer
Fagligt indhold:
Carbonhydrider med fokus på alkaner og navngivning af alkaner
Substitutionsreaktioner
Forbrændingsreaktioner
Drivhusgasser, fossilebrændstoffer og C-kredsløbet
Eksperimentelt arbejde:
Alkaners kemiske egenskaber
Materialer
I gang med kemi : s 56-58, 89-97
ISIS c eBog, afsnit 6.3 (afsnittet om substitution)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FORLØ 2 DNA - den genetiske arv (bio)
INDHOLD
• Forløbet blev indledt med en introduktion til DNA's opbygning og funktion, herunder begreberne dobbelthelix, nukleotid, N-holdig base (adenin, guanin, cytosin og thymin) og baseparringsprincippet.
• Eleverne oprensede DNA fra hindbær.
• Herefter en introduktion til gener og kromosomer (autosomer og kønskromosomer) inklusiv nedarvning af øjenfarven blå og brun. I den forbindelse arbejdes der med de genetiske grundbegreber allele gener, genoptype, homozygot og heterozygot, fænotype, recessiv og dominant. Der arbejdes i øvrigt med krydsningsskemaet.
PENSUM/MATERIALE
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2010, Biologi til tiden side: 101-104, 106-107
ANDET MATERIALE:
• Hvad er DNA https://www.etiskraad.dk/undervisning/etik-og-livets-byggeklodser-for-grundskolen/organismen/3-dna-og-kromosomer
VIDEOKLIP:
• Isolering af DNA fra hindbær https://www.youtube.com/watch?v=qoGXlA7Y4CU
• Video om DNA, kromosomer og gener: https://vimeo.com/89250698
ØVELSER
Journaløvelse "Isolering af DNA fra hindbær"
FOKUS i undervisningen: 1) træning af både udtale og betydningen af fagbegreber og 2) skrive figurtekster for anvendelse af fagbegreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FORLØB 3 Vand og transport (bio)
INDHOLD:
• Forløbet indledes med en introduktion til verdensmål nr. 6 om rent vand og sanitet, for at sætte forløbet "vand og transport" i et samfundsmæssigt perspektiv.
• Cellemembranens opbygning og funktion gennemgås med fokus på passiv transport over den semipermeable membranen ved både simpel diffusion og fasciliteret diffusion. Transport af vand gennem vandkanaler i membranen omtales som en særlig form for fasciliteret diffusion.
• Vi laver rapportøvelsen "Osmose i kartofler” og arbejder med begrebet osmose, herunder hypertonisk miljø, isotonisk miljø og hypotonisk miljø med udgangspunkt i en saltkoncentration på 0,9% i kartoffelcellen.
• Blodkredsløbet:
○ Blodkredsløbets opbygning og funktion gennemgås, herunder det lille kredsløb (lungekredsløbet) og det store kredsløb (systemkredsløbet) med fokus på lungernes iltning af blodet og transport ud til cellerne. I den forbindelse repeteres respirationsprocessen samt diffusion af O2 og CO2. Venepumpen sørger for at lede det afiltede blod med CO2 tilbage til hjertet.
○ Blodplasma indeholder 93% vand, og spiller således en vigtig rolle for kredsløbets transportsystem. Blodets bestanddele gennemgås
○ Hjertets anatomi gennemgås og blodets vej gennem hjertet trænes.
○ I forbindelse med en gennemgang af blodtryk og puls snakkes om vigtigheden af et sundt blodkredsløb samt risikofaktorer, herunder åreforkalkning i kranspulsårerne.
Vi laver journaløvelsen "Måling af åndedræt, puls og blodtryk", hvor eleverne i grupper målte hinandens puls og blodtryk i hvile med blodtryksapparat samt talte antal åndedrag pr. minut (åndedrætsfrekvensen) i hvile.
Til sidst fokuserer vi på det at leve i vand og søen som økosystem:
- iltforhold, fotosyntese og respiration
- næringssalte: nitrat og fosfat
- dele af N-kredsløbet: ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation og udvaskning
- Øvelsen Næringssaltes betydning for algevækst
PENSUM/MATERIALER
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 17-19, 35-39, 40-41, 42-44, 226-129, 136-140
Frøsig m.fl. (2016), Biologi i udvikling 1. udg. side 33-35, 71
ANDET MATERIALE:
• Stigende risiko for kræftfremkaldende nitrat i grundvandet: https://landbrugsavisen.dk/mark/nitrat-kommer-oftest-fra-maden-hvor-farligt-er-det-fra-vandet
• Nitrat kommer oftest fra maden - hvor farligt er det fra vandet?: https://landbrugsavisen.dk/mark/nitrat-kommer-oftest-fra-maden-hvor-farligt-er-det-fra-vandet
VIDEOKLIP:
• Verdensmål nr. 6: Verdensmål 6: Rent vand og sanitet
• Hvorfor må du ikke drikke saltvand: HVORFOR MÅ DU IKKE DRIKKE SALTVAND?
• Programmet: Ha’ det godt (1) om vand (fra 13-24 min https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=010908181930
ØVELSER:
• Rapportøvelse "Osmose i kartoffelceller"
• Journaløvelse "Måling af åndedræt, puls og blodtryk"
- Næringssaltes betydning for algevækst
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BIO 2 Osmose i kartofler
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vand (kemi)
Mængdeberegning (stofmængde, molarmasse, masse, beregning ved reaktionsskemaer)
Ioner - etatomige og fleratomige, ionforbindelser, ionbinding, iongitter
Ionforbindelsers formler, navne og opløselighed
Fældningsreaktioner
Stofmængdekoncentration
Næringssalte
Materialer:
I gang med kemi s. 118-125, 137-142, 146- 149 , 152- 154, 168-171, 176-178
Links brugt i undervisningen:
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/4a_simple_ioner.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_symboloever/index.html?pn=4%26l=1
https://www.vucdigital.dk/kemiC_symboloever/index.html?pn=4%26l=2
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/4b_sammensatte_ioner.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/6b_sammensatte_ionforbindelser.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_ionforbindelser/step1.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_ionforbindelser/step2.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/7_faeldningsreaktioner.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/8_bundfaeldning.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_bundfald/bundfald_over_a.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_bundfald/bundfald_over_c.html
https://www.vucdigital.dk/kemiC_bundfald/bundfald_over_c_2.html
https://www.youtube.com/watch?v=xdedxfhcpWo
Eksperimentelt arbejde
En ionforbindelses omdannelse ved opvarmning (natron)
Syntese af kalk
Ionforbindelses egenskaber og reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vand
Vand
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen
fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand
side 239-241 om Danmarks jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dansk landbrug, erhverv og demografi
Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandets kredsløb
|
19-12-2024
|
øvelse om egen families flytning
|
13-01-2025
|
Dansk landbrug og Fourastiers model
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Syrer og baser
Fagligt indhold
Syrer og baser
Syrer og basers styrke
pH (ikke beregninger)
Eksperimentelt arbejde
Identifikation af sure og basiske opløsninger
Materialer
I gang med kemi: 189-203, 205-207
Links;
https://www.gymnasiekemi.com/c18.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 4 Sundhed og fødevarer (bio)
INDHOLD:
• Forløbet indledes med en brainstorm på hvad sundhed er
• Energibalance og kostens energiindhold. Øvelsen sammenligning af to McD burgere.
• Fokus på opbygning og funktion af de energigivende stoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
• Fordøjelsessystemet med fokus på fordøjelsesenzymer og øvelsen fordøjelse af fedt.
• Fokus på sammenhæng mellem fedttyper og hjertekarsygdomme
• Fokus på alkohol:
○ Produktion af alkohol, gæring og vækstbetingelser, øvelsen Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer.
○ Alkohols optagelse i kroppen og konsekvenser ved alkohol
• Kønssygdomme (Klamydia) og prævention.
PENSUM/MATERIALER
LÆRERBOG:
Lone Als Egebo m.fl. (2010), Biologi til tiden, Nucleus: side 22-29, 78-81 (prævention og klamydia), 144-147(gæring og vækstfaktorer)
ANDET MATERIALE:
- Frøsig m.fl. (2016), Biologi i udvikling, Nucleus: side 89 (fordøjelse af fedt), 90-92 (enzymer)
- Kram Alkohol, Nucleus, side 17-23
- Biologibogens afsnit om Klamydia
- Artikel: Høj Klamydia-smitte i Århus fra Jyllandsposten d. 20/1-22
VIDEOKLIP:
- Enzymer: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/illustrationer/animationer/enzymer/
- Fordøjelsen, en oversigt: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q&t=425s
- Hjertekarsygdomme: https://www.youtube.com/watch?v=MyzvwlHKAfQ&list=PLgcT9JaGfncnzSWRYXJSlq2UiRtGn3vbL&index=1 (Hjerteforeningens små film om hjertet)
ØVELSER:
• Rapportøvelse "Fordøjelse af fedt"
• Journaløvelse "Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer"
• Journaløvelse "Alkohols indflydelse på cellemembraner"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Redox-reaktioner
Fagligt indhold_:
Oxidation og reduktion
Simple redoxreaktioner
Eksperimentelt arbejde
Hjælp din bedstemor (med at rense sølvtøj)
Spændingsrækken
Materialer
I gang med kemi 231-237
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Jordskælv og vulkaner
Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fedtstoffer
Fagligt indhold:
Triglycerider, opbygning og polaritet
Forskellige fedtsyrer
Kondensation og hydrolyse
Vitaminer - vand- eller fedtopløselige
Materialer
Kemi kemi 1 2.udgave:
s 223- 230
Eksperimentelt arbejde:
Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401898375",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401898375",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401898375"
}